Har jag köpt en förfalskad flaska? (Rousseau Chambertin)

Diskussion i 'Vin' startad av vinder, 23 november 2013.

  1. vinder

    vinder Medlem

    Nu när jag sitter med flaskorna framför mig börjar jag bli osäker på om några av dem är fejk. När jag jämför två 2010 brevid varandra ser de väldigt olika ut (de är införskaffade från två olika ställen). På ett ställe har de till och med olika text. Den misstänkta flaskan är köpt på stadsauktion.se. Ska foto flaskorna och lägga upp bilder snarast. Fan också.
     
  2. Martin Berggren

    Martin Berggren Bad santa

    Vidrigt. Lägg upp bilder så ska du nog kunna få svar snabbt.
     
  3. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Låt mig veta om det är problem att lägga upp bilden och låt oss hoppas på det bästa
     
  4. vinder

    vinder Medlem

    Ni får ursäkta kvaliteten på bilder. Tagna på tåget med mobilen på väg hem.
    Båda är Armand Rousseau Chambertin 2010. Vad tror ni?
     

    Bifogade filer:

  5. vinder

    vinder Medlem

    Blir lite orolig när jag läser det här:

    Försäljningsvilkor stadsauktion.se

    8.3 Uppgift som lämnats angående t ex upphovsman, äkthet, ålder, teknik, proveniens eller skick tjänar endast som vägledning för köparen vid dennes undersökning av föremålet. Stockholms Auktionsverk ansvarar inte för att sådan uppgift varit felaktig såvida inte den felaktiga uppgiften lämnats av grov oaktsamhet.
     
  6. vinder

    vinder Medlem

  7. Martin Berggren

    Martin Berggren Bad santa

    Vad gäller kapsylen är det helt enkelt en exportkapsyl och en inrikeskapsyl. Det är vanligt att producenterna har två olika och det förklarar sannolikt skillnaderna i typsnittet/texten.

    Kragen är jag osäker på. Kan inte komma på någon anledning att dessa skulle skilja sig åt. Hoppas att andra kan kommentera.
     
  8. vintomas

    vintomas Bloggare

    Uppenbarligen är en inköpt i Frankrike (den med det typiska gröna skattemärket) och en inte. Sådant kan ju innebära lite olika utföranden, importörsetikett o.s.v. Halsetiketten "195918" ser ju klart taffligare ut än den högra "200029", och skillnaden ser inte ut att bero på att den har legat och skavt emot en annan flaska, när vi pratar om samma årgång. Kolla också papperskvaliteten på etiketterna. Jag kan heller inte se varför texten på folien, d.v.s. med "Côte-d'Or" respektive utan, skulle skilja sig åt på flaskor från samma årgång.

    Prova att skicka ett mail till Rousseau och fråga om båda dessa utföranden förekommer på Chambertin 2010. Ta hjälp av deras importör Ward Wines om det behövs för att få kontakt. Du får dock göra det klarare än i ditt inlägg vilka bilder som hör ihop. De kan teoretiskt sett ju ha gjort olika batcher, t.ex. om de hade några gamla etiketter och halsfolier kvar som inte räckte till alla flaskor.

    Hör dock parallellt av dig till Auktionsverket/Systembolaget men börja med att uttryck förvåning över att flaskorna är olika snarare än att redan nu komma med anklagelser att den ena är förfalskad, då går de direkt bara in i "juridisk mod"; du är ju ute efter att få höra en informell, men professionell bedömning från deras värderingsman till att börja med.

    Om du inte har någon framgång på detta sätt, får vi hitta på något annat.
     
    Last edited: 23 november 2013
  9. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Hur ser etiketten
    Finns det dokumentation om vilken flaska som kom från vem? Jag skulle kontakta auktionsverket med en generell fråga om flaskan snarare än att jämföra, om nu det inte finns tydlig dokumentation med bilder etc. Håller med om Halsetiketten "195918".

    Bra tips att maila Rousseau direkt. Om inte annat viktigt om du ska sälja i framtiden av någon orsak.
     
  10. vinder

    vinder Medlem

    Har köpt en Rousseau Chambertin 2010 på auktion (stadsauktion.se). Jag har också tillgång till en Rousseau Chambertin 2010 som kommer från systembolaget.se webblansering. Grejen är att de ser märkbart olika ut på flera ställen, vilket får mig att tänka ett flaskan från stadsauktion.se kanske är en förfalskning. Kolla gärna på bilderna och jämför. Vad tror ni? Är det någon av er som har en Rousseau Chambertin så jämför gärna.

    De vänstra (3801) kommer från systembolaget den andra från stadsauktion.se (7616).
     

    Bifogade filer:

  11. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    @chambertin hade ju tidigare känningar hos Rousseau har jag för mig. Vet inte om det fortfarande är så men att dra ett mail till dem är nog det klart mest effektiva. Om inte annat för din sinnesro @vinder
     
  12. vinder

    vinder Medlem

    .
     

    Bifogade filer:

    • topp.jpg
      topp.jpg
      Filstorlek:
      23,4 KB
      Visningar:
      152
  13. vinder

    vinder Medlem

    .
     

    Bifogade filer:

    • krage.jpg
      krage.jpg
      Filstorlek:
      89,4 KB
      Visningar:
      144
  14. vinder

    vinder Medlem

    .
     

    Bifogade filer:

  15. vinder

    vinder Medlem

    .
     

    Bifogade filer:

  16. Martin Berggren

    Martin Berggren Bad santa

    Vissa exportmarknader kräver "gravida kvinnan" på framsideetiketten medan det i Frankrike räcker med att den symbolen finns på baksidan. I övrigt tycker jag de ser identiska ut? Hur känns pappret?

    Kapsylen har jag kommenterat i den andra tråden.

    Tycker kragen som skiljer sig markant (att döma från dina tidigare bilder) är det märkliga här.
     
  17. vinder

    vinder Medlem

    Ja, kragen känns konstig. Kolla i mönster, som ser olika ut på de båda etiketterna. Kvaliteten på pappret är sämre på den högra. Pappret här även lossnat från glaset lite grann (se bild 6)
     

    Bifogade filer:

    • 3.1.jpg
      3.1.jpg
      Filstorlek:
      82,5 KB
      Visningar:
      143
    • 6.jpg
      6.jpg
      Filstorlek:
      19,1 KB
      Visningar:
      141
  18. vinder

    vinder Medlem

    Har mailat producenten samt systembolaget. Har även lagt ut frågan på Wine Berserkers där det ska finnas några riktigt kunniga i ämnet.
     
  19. Arvid

    Arvid Medlem

    Hej!

    Har kikat på två flaskor (2006 och 2009, har inga 2010 tillgängliga just nu). De matchar båda dina "vänstra" bilder i alla avseende utom ett (förutom att på 2006:an sitter flasknummret uppe i höger hörn i stället. Kapsylen har inte det franska skattemärket, men tydligt det tunna S-et i FILS samt Côte d'Or. Det behöver ju inte betyda något, då han säkerligen har en kapsyl med skattemärket på för den franska marknaden. Men ifall det stämmer så undrar jag om du vänt på vänster/höger ordningen i din bild av folien.

    Men kragmärket sticker ju verkligen ut. Och som Eric säger i LVRF-intervjun: "The only difference is that on the real ones the head letters are coloured with genuine gold powder whereas you only find printing gilt on the fakes ones."

    Och på tal om det, måste jag ta tillfället att avråda från att köpa kultbourgogne på auktion i dag i det prisläget. Bakom kjulisserna talar experterna om att så mycket som 50% av allt som sålts under de sista åren har varit förfalskningar. Köp från källan! Och som bonus så hjälper du inte med att trissa upp de orimliga priserna ännu mer.
     
  20. Silenos

    Silenos Medlem

    Jo, för alla vet ju att det inte är några problem alls att valsa in hos, t.ex. Roumier, och häva ur sig: "Hörrudu Krille, kan inte du ta å slaska ner några Musigny och Bonnes Mares i en låda och kånka ut det i skuffen, det vore görschyst... och just det, släng med en halvlåda Les Amoureuses också när du ändå är i tagen, jag väntar i bilen, tackbraheeej."

    "No soup for you!!"-risken känns rätt överhängande.

    I grunden håller jag med dig, men det låter sig inte göras för de flesta. Jag själv har löst det med att helt enkelt sluta bry mig om kultbourgogne (med undantag för vissa strandhugg på weblanseringarna...).
     

Dela sidan