Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp en nybörjare att utveckla sin vinsmak

fatalbert

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare på vin. För en tid sedan bestämde jag mig för att försöka ta reda på vilka viner jag tycker om. Så jag skaffade en app, drack mig igenom halvflaskorna på det lokala bolaget, betygsatte, drack några helflaskor, betygsatte och nu har jag ett hyfsat underlag.

Här är tre viner jag gillar:

Gnarly Head, Old Vine Zin, 2014
Tommasi Graticcio Appassionato, 2014
Prohibition, Zinfandel, 2014

Här är tre viner jag inte gillar:

Bourgogne Rouge, Pinot Noir Labouré-Roi, 2014
Casillero del Diablo, Merlot, 2015
Baron De Ley, Varietales Graciano, 2012

(Nu kanske ni fnissar lite. Jag vet, det är inte så sofistikerat, men alla måste börja någonstans.)
Det är uppenbart att jag gillar söta, fruktiga viner. Det jag behöver hjälp med är att hitta nya viner och regioner som skulle kunna vara något för mig. Har ni något förslag på vad jag kunde prova?
 

ChristianB

DipWSET
Har du provat igenom ALLA småflaskor du kan få tag på i din butik eller menar du ALLA småflaskor på SB?

Och ja, jag fnissade faktiskt lite när jag läste listorna; de som du listat med plus före är vinstilar som regelbundet inte är så... omtyckta här på forumet, medan listan med minus är viner som ja, inte heller riktigt gillas. Däremot går de åt rätt håll med tanke på att de är torra.