Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp en nybörjare att utveckla sin vinsmak

fatalbert

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare på vin. För en tid sedan bestämde jag mig för att försöka ta reda på vilka viner jag tycker om. Så jag skaffade en app, drack mig igenom halvflaskorna på det lokala bolaget, betygsatte, drack några helflaskor, betygsatte och nu har jag ett hyfsat underlag.

Här är tre viner jag gillar:

Gnarly Head, Old Vine Zin, 2014
Tommasi Graticcio Appassionato, 2014
Prohibition, Zinfandel, 2014

Här är tre viner jag inte gillar:

Bourgogne Rouge, Pinot Noir Labouré-Roi, 2014
Casillero del Diablo, Merlot, 2015
Baron De Ley, Varietales Graciano, 2012

(Nu kanske ni fnissar lite. Jag vet, det är inte så sofistikerat, men alla måste börja någonstans.)
Det är uppenbart att jag gillar söta, fruktiga viner. Det jag behöver hjälp med är att hitta nya viner och regioner som skulle kunna vara något för mig. Har ni något förslag på vad jag kunde prova?
 

ChristianB

DipWSET
Har du provat igenom ALLA småflaskor du kan få tag på i din butik eller menar du ALLA småflaskor på SB?

Och ja, jag fnissade faktiskt lite när jag läste listorna; de som du listat med plus före är vinstilar som regelbundet inte är så... omtyckta här på forumet, medan listan med minus är viner som ja, inte heller riktigt gillas. Däremot går de åt rätt håll med tanke på att de är torra.

"söta, fruktdrivna" får i det här fallet omskrivas lite till "sötade röda utan egen frukt" där just sockret får ersätta bristen på övriga komponenter i vinet. Mitt tips är att du provar torra viner med lite mer egen substans, men i ett representativt prisläge kring 150 kr och uppåt. För en klassisk Cabernet S från USA, ta Louis M Martini's olika varianter för dryga hundralappen och upp till 200 kr. ;)

Men generellt verkar det som att du får höja budgeten lite om du vill komma åt viner som kan vara vettiga företrädare för sina stilar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej,

Jag är nybörjare på vin. För en tid sedan bestämde jag mig för att försöka ta reda på vilka viner jag tycker om. Så jag skaffade en app, drack mig igenom halvflaskorna på det lokala bolaget, betygsatte, drack några helflaskor, betygsatte och nu har jag ett hyfsat underlag.

Här är tre viner jag gillar:

Gnarly Head, Old Vine Zin, 2014
Tommasi Graticcio Appassionato, 2014
Prohibition, Zinfandel, 2014

Här är tre viner jag inte gillar:

Bourgogne Rouge, Pinot Noir Labouré-Roi, 2014
Casillero del Diablo, Merlot, 2015
Baron De Ley, Varietales Graciano, 2012

(Nu kanske ni fnissar lite. Jag vet, det är inte så sofistikerat, men alla måste börja någonstans.)
Det är uppenbart att jag gillar söta, fruktiga viner. Det jag behöver hjälp med är att hitta nya viner och regioner som skulle kunna vara något för mig. Har ni något förslag på vad jag kunde prova?
Grenache borde vara en druva du kan uppskatta. Prova gärna vin från södra Rhône/Frankrike (vanligtvis en blandning av främst druvorna grenache och syrah). De brukar vanligtvis vara lättdruckna men ändå med lite mer finess än de du nämner ovan. Chateauneuf-du-Pape är den mest kända appellationen, men du får räkna med att betala strax över 200 kr för adekvat kvalitet. Ett bra vin att testa för att se om du gillar stilen brukar vara Guigal Côtes-du-Rhône (artnr 2011) som är ett enkelt vin i liknande stil, dessutom med ett pris strax över hundralappen.

Australien som nämts ovan kan också vara värt att utforska. Penfolds gör viner av lite olika druvor och prisklasser och hittas lätt på bolaget. Generellt är det säkra köp med kvalitet i paritet med det du väljer att betala även om mycket av de enkla vinerna är lite tråkiga enligt oss vinnördar.

Kul att du intresserar dig för vin och har valt att söka dig till Sveriges bästa källa inom ämnet. Välkommen!

Bandol kan ha mycket frukt och alkohol men druvan mourvedre brukar ge ganska tuffa tanniner som kan vara lite svårsmälta om man jämför med exempelvis zinfandel. :)
 

kayaker

Cyklist
Här är tre viner jag inte gillar:

Bourgogne Rouge, Pinot Noir Labouré-Roi, 2014
Labouré-Roi är en av de absolut sämsta producenterna - kanske den allra sämsta - i hela Bourgogne. Deras viner är verkligen ingenting att hänga i julgranen. Du får betala en premie för att det står Bourgogne på etiketten utan att producenten anstränger sig för att producera något bra vin.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan vara värda att testa för att komma vidare (i prisklass under 150kr):
Dandelion Lionheart Shiraz
Bonterra Zinfandel (lite mer kraft än de två Zinfandels du nämnde)
McManis Petite Sirah
Guigal Cotes du Rhône (som @Mattias S nämnde tidigare)
 

hultman

Medlem
Guigal cote du rhone
Brancaia
Pata negra reserva
Boom boom Syrah
Fontanafredda Barolo
Le Volte
Farina amarone

Vettiga och "prisvärda" viner som finns för det mesta.

(Baron de ley tycker jag är helt ok för pengarna)
 

grappa

Medlem
Amarone förtjänar att nämnas. Tycker att Zenato har en hyfsad variant för ett OK pris, 400 SEK (men vet inte om den finns kvar). Zenatos merlot för ca 150 är hyfsad och bra frukt. Pinot Noir från Kalifornien, tex Calera för 249 SEK. (Priserna blir lite därefter om man vill ha bättre kvalitet.)
 

Johan_L

Medlem
Hej!
Såg att två av vinerna du gillade var gjorda på druvan Zinfandel.
Tycker absolut att du ska prova en Zinfandel i något högre kvalitetsläge men framförallt, prova röda viner som är torra.
Köper du vin från SB ordinarie sortiment kan du på hemsidan se hur mycket socker det finns i vinet. I de två Zinfandel du hade provat är det 5 respektive 10 gram socker/liter, kika efter vin med sockerhalt mindre än 3 gram per liter.
Kan rekommendera Seghesio Sonoma Zinfandel som finns i ordinarie sortiment.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
73018 Santa Duc Côtes du Rhône Les Vieilles Vignes 116 kr
70154 Prados Fusion Garnacha Shiraz 128 kr
99603 Cuvée Sextant Celliers d'Orfée 165 kr
99411 Xavier Côtes du Rhône SM Vielles Vignes 219 kr
99607 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Tradition 269 kr
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bra tips att testa Rhone, i övrigt hittar jag följande halvflaskor på mitt lokala monopol som kan vara intressanta för att vidga sina vyer något:

2705 Brolio 75:-
12357 Brunelo Di Montachino 154:-
2811 Mont Redon C9DP 133:-
2800 Les Laune Crozes-Hermitage 75:-
2211 Vieux Lazaret C9DP 109 :-
 
Last edited:

grappa

Medlem
Hittills mest fokus på rött. Varför inte även upptäcka vitt som (enligt min mening) är oftast rimligare prissatt och lättare att hitta rätt i eftersom gränserna är tydligare.
Skulle föreslå
Tysk Riesling; Leitz Magic Mountain, 149 SEK
Fransk Pinot Gris; Pierre Sparr, 129 SEK
Kalifornisk Chardonnay; Bonterra, 139 SEK
Sydafrikansk Grenache Blanc; The Mentors, 169 SEK
Nyzeeländsk Sauvignon Blanc; Vicars Choice, 95 SEK
 
Trådskapare
F

fatalbert

Medlem
Wow, vilket gensvar. Det här hade jag inte förväntat mig. Stort tack för alla svar. Nu ska jag försöka sortera in vad ni skriver.

"söta, fruktdrivna" får i det här fallet omskrivas lite till "sötade röda utan egen frukt" där just sockret får ersätta bristen på övriga komponenter i vinet.
Köper du vin från SB ordinarie sortiment kan du på hemsidan se hur mycket socker det finns i vinet. I de två Zinfandel du hade provat är det 5 respektive 10 gram socker/liter, kika efter vin med sockerhalt mindre än 3 gram per liter.
Det här var värdefullt att få reda på. Jag är generell motståndare till när livsmedelsproducenter smyger in socker i sina produkter. Detsamma måste ju gälla vin, så numera ska jag alltid titta om det är tillsatt socker i vinet.
@fatalbertHar du någon tänkt budget nu i början, eller vill du lära dig så mycket som möjligt så fort som möjligt?
När jag köpte Sivas-Sonoma, Old Vine Zinfandel, 2013 för 159 kr fick jag bannor av frun: hon tyckte det var alldeles för dyrt. (Berodde nog också på att vi inte tycket om den) Så ja, det finns budgetbegränsningar. Går det att "hitta sin vinsmak" (som det här handlar om) med viner under 200 kr?
Grenache borde vara en druva du kan uppskatta. Prova gärna vin från södra Rhône/Frankrike (vanligtvis en blandning av främst druvorna grenache och syrah). De brukar vanligtvis vara lättdruckna men ändå med lite mer finess än de du nämner ovan. Chateauneuf-du-Pape är den mest kända appellationen, men du får räkna med att betala strax över 200 kr för adekvat kvalitet. Ett bra vin att testa för att se om du gillar stilen brukar vara Guigal Côtes-du-Rhône (artnr 2011) som är ett enkelt vin i liknande stil, dessutom med ett pris strax över hundralappen.:)
Jag var på en Chateauneuf-du-Pape-vinprovning. Då drack vi Château De Beaucastel 2012 Nr 95012, Château Mont-Redon, 2011, Nr 2811, plus en till som jag glömde skriva upp. Det var helt ok viner, men kanske inte så prisvärda för min smak. Eller måste man lära sig att uppskatta dem?
Det är flera personer som rekommenderar att jag provar torrare viner. Vad är det som är bättre med torra viner?
Nu har jag en lista med nio viner från de tips ni gav. Jag får återkomma när jag druckit igenom dem. Förresten så drack vi Biurko Nr 2045 ikväll. Tyckte jag var gott, men sött förstås.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ett problem som uppstår när man vill dricka "lite" bättre viner är att de som oftast inte är redo för konsumtion när man köper dem. Ett enklare vin vinner inget på lagring och kan drickas omgående. De viner som du nämner att du druckit av ch9dp har säkert ett drickfönster som ligger minst 5 år fram i tiden.. Därför måste man skaffa sig en vinlagringskåp eller källare där man kan lagra de "lite" dyrare vinerna ett tag... Har själv inte lagrat viner jättelänge, men bara några år lagring gör att man uppskattar dessa viner så mycket mer...
 

ChristianB

DipWSET
Det här var värdefullt att få reda på. Jag är generell motståndare till när livsmedelsproducenter smyger in socker i sina produkter. Detsamma måste ju gälla vin, så numera ska jag alltid titta om det är tillsatt socker i vinet.
Det kommer antagligen inte stå på flaskan att det innehåller tillsatt socker, för det är inte ett krav att redovisa det. Däremot kan du vara rätt säker på att det gjorts om det är ett "vanligt" rött med typ 10 g socker/liter. ;) Kring 3-4 gram är det nog rätt ok och för det mesta talar man om torra viner som innehåller mindre än 3 g (<3 g/l socker på SBs etiketter).

Med tanke på att C9dP inte gick hem helt och hållet, varför inte prova någon fruktig Shiraz från Australien i prisläget 120-200 kr? Det finns några stycken i de trakterna som är rätt öppna och vänliga trots att de är torra. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Wow, vilket gensvar. Det här hade jag inte förväntat mig. Stort tack för alla svar. Nu ska jag försöka sortera in vad ni skriver.



Det här var värdefullt att få reda på. Jag är generell motståndare till när livsmedelsproducenter smyger in socker i sina produkter. Detsamma måste ju gälla vin, så numera ska jag alltid titta om det är tillsatt socker i vinet.

När jag köpte Sivas-Sonoma, Old Vine Zinfandel, 2013 för 159 kr fick jag bannor av frun: hon tyckte det var alldeles för dyrt. (Berodde nog också på att vi inte tycket om den) Så ja, det finns budgetbegränsningar. Går det att "hitta sin vinsmak" (som det här handlar om) med viner under 200 kr?

Jag var på en Chateauneuf-du-Pape-vinprovning. Då drack vi Château De Beaucastel 2012 Nr 95012, Château Mont-Redon, 2011, Nr 2811, plus en till som jag glömde skriva upp. Det var helt ok viner, men kanske inte så prisvärda för min smak. Eller måste man lära sig att uppskatta dem?
Det är flera personer som rekommenderar att jag provar torrare viner. Vad är det som är bättre med torra viner?
Nu har jag en lista med nio viner från de tips ni gav. Jag får återkomma när jag druckit igenom dem. Förresten så drack vi Biurko Nr 2045 ikväll. Tyckte jag var gott, men sött förstås.

Det är klart att det går att hitta bra viner i prisläget som du önskar! Det blir lättare för oss att ge konkreta tips om vilka viner du bör prova beroende på din plånbok. Jag själv köper gärna ett vin runt 200-250kr/flaska. Om priset överstiger detta förväntar jag mig oftast mer. Iaf när det gäller röda viner. Andra typer, ex. champagne ligger rent generellt högre i pris, av förklarliga skäl.

En varning innan du blir allt för fast på forumet. Inte för att det stoppar dig om du är vinintresserad. Men det kommer att bli dyrare att gå till ditt lokala bolag ju mer du läser här!

I början när jag började skriva här så frågade jag efter de mest prisvärda vinerna under hundralappen.

Nu, ca 2 år senare vet jag hur en lagrad shiraz för 1299kr kostar. Eller en barbaresco från 1975 som inte ens finns att få tag på.

Tack vare många av medlemmarna här på forumet!
 
Toppen