Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp en nybörjare att utveckla sin vinsmak

Silenos

Medlem
Nu, ca 2 år senare vet jag hur en lagrad shiraz för 1299kr kostar. Eller en barbaresco från 1975 som inte ens finns att få tag på.

Och all denna kunskap, innan den träffade strupen, har varit och vänt i ett lätt vasformat, hjärtbeprytt (i rosa och svart, nota bene!) glas! :D

Till trådskaparen: ett råd kan vara att inte lita för mycket på din egen smak. Det är faktiskt inte alls säkert att du vet vad du gillar. Eller, jo, det gör du ju såklart. Men utvecklingskurvan kan vara tvär, åt alla håll i början. Det är bara att sörpla på! Pröva allt möjligt och lyd inte rådet att köpa många flaskor av varje sort (inte än).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det kommer antagligen inte stå på flaskan att det innehåller tillsatt socker, för det är inte ett krav att redovisa det. Däremot kan du vara rätt säker på att det gjorts om det är ett "vanligt" rött med typ 10 g socker/liter. ;) Kring 3-4 gram är det nog rätt ok och för det mesta talar man om torra viner som innehåller mindre än 3 g (<3 g/l socker på SBs etiketter).

Med tanke på att C9dP inte gick hem helt och hållet, varför inte prova någon fruktig Shiraz från Australien i prisläget 120-200 kr? Det finns några stycken i de trakterna som är rätt öppna och vänliga trots att de är torra. ;)

Håller med att enklare Shiraz/cab från Australien är ett bra tips, men även de blir mycket bättre med lite lagring.

http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/penfolds-kalimna-bin-28-1632001
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wallace-9029201
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gemtree-462401
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wynns-7037601
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/fox-creek-219401
 

gece

Man vänjer sig.
När jag köpte Sivas-Sonoma, Old Vine Zinfandel, 2013 för 159 kr fick jag bannor av frun: hon tyckte det var alldeles för dyrt.
Rookie mistake! ALDRIG berätta hemmavid vad vinet kostar. :p Mörka, ljug, förfalska... dekantera så att hon inte ser flaskan och kan kolla upp själv... du kommer märka att din egen prisgräns flyttas uppåt snabbt, "vadå, 175 istället för 120, det är ju bara en femtilapp i veckan eller så, det gör ju ingen skillnad, och det är ju fortfarande nästan gratis jämfört med på restaurang", men frugans gräns kommer gå långsammare att flytta.

Ingen oro dock, toleransen överförs via osmos mellan äkta hälfter, så även om hon alltid kommer ligga lite efter dig så kommer det inte bli så stor skillnad ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Rookie mistake! ALDRIG berätta hemmavid vad vinet kostar. :p Mörka, ljug, förfalska... dekantera så att hon inte ser flaskan och kan kolla upp själv... du kommer märka att din egen prisgräns flyttas uppåt snabbt, "vadå, 175 istället för 120, det är ju bara en femtilapp i veckan eller så, det gör ju ingen skillnad, och det är ju fortfarande nästan gratis jämfört med på restaurang", men frugans gräns kommer gå långsammare att flytta.

Ingen oro dock, toleransen överförs via osmos mellan äkta hälfter, så även om hon alltid kommer ligga lite efter dig så kommer det inte bli så stor skillnad ;)

Där satte du verkligen pricken över iet. Kan bara hålla med!

I början sa jag vad allting kostade och försökte få min sambo att dela budgeten 50/50 med mig. Nu har hon ett annat synsätt, och det är att hon kan tänka sig att betala 500kr per månad. Oavsett vad jag köper hem.

Just nu har jag 71 viner hemma, och de flesta har jag fått köpa från egen plånbok! Men jag ska övertala henne i framtiden att höja sin budget. Måste bara vänta till rätt tillfälle. Kanske kan öppna en flaska för 100-lappen och servera henne, medans jag själv öppnar något finare och serverar mig. Om hon då ställer sig frågan om varför hon fått ett eget glas och inte samma vin som mig. Då jäklar är hon fast! Då kommer alla mina argument som jag burit tyst i mitt huvud kastas ut på en och samma gång! Vilken mästerskap. Nöjd. Stolt.
 

ChristianB

DipWSET
Där satte du verkligen pricken över iet. Kan bara hålla med!

I början sa jag vad allting kostade och försökte få min sambo att dela budgeten 50/50 med mig. Nu har hon ett annat synsätt, och det är att hon kan tänka sig att betala 500kr per månad. Oavsett vad jag köper hem.

Just nu har jag 71 viner hemma, och de flesta har jag fått köpa från egen plånbok! Men jag ska övertala henne i framtiden att höja sin budget. Måste bara vänta till rätt tillfälle. Kanske kan öppna en flaska för 100-lappen och servera henne, medans jag själv öppnar något finare och serverar mig. Om hon då ställer sig frågan om varför hon fått ett eget glas och inte samma vin som mig. Då jäklar är hon fast! Då kommer alla mina argument som jag burit tyst i mitt huvud kastas ut på en och samma gång! Vilken mästerskap. Nöjd. Stolt.
Haha, så lömskt av dig. :p Min generella plan för att övertyga folk är att servera bra vin för det mesta och sedan någon gång ta fram ett enkelt, billigt så att kommentaren blir "det här var inte så kul"; därefter blir det inte svårt att förklara sambandet mellan pris och kvalitet. ;)
 

jrick

Medlem
@Deppodi jag hade ett liknande upplägg tidigare, min sambo tyckte att hon kunde lägga 50 kr per flaska som hon är med och delar på men vartefter jag började köpa mer och dyrare slutade jag ta betalt av henne. Nu får hon dricka helt utan kostnad men istället står hon för massa krafs som jag inte bryr mig om särskilt mycket - doftljus och krukväxter och andra inredningsdetaljer... Därmed får jag också dricka precis det jag vill hela tiden och det finns verkligen en poäng med det.
 

grappa

Medlem
Ett av mina främsta argument för bättre kvalitet är också hållbarhet för resterna till dagen/helgen efter. Tar vi fram ett bra vin så kan resten sparas utan att bli sämre, ibland till och med bli bättre. På så sätt finns även ett ekonomiskt argument (om man nu inte måste dricka upp hela flaskan, beror väl på hur många man är).
 
Ett av mina främsta argument för bättre kvalitet är också hållbarhet för resterna till dagen/helgen efter. Tar vi fram ett bra vin så kan resten sparas utan att bli sämre, ibland till och med bli bättre. På så sätt finns även ett ekonomiskt argument (om man nu inte måste dricka upp hela flaskan, beror väl på hur många man är).
Den bästa rationaliseringen av våra alltför vidlyftiga inköp jag hört hittills! Och om man dricker två halva lyxvinflaskor två kvällar i rad har man ju inte bara varit sparsam två kvällar utan också dubblerat glädjen och njutningen! ;) Efter den typen av närmast skotsk återhållsamhet brukar jag belöna mig själv med ett gott glas - det är ju som sagt bra mycket billigare än på restaurang...:rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den bästa rationaliseringen av våra alltför vidlyftiga inköp jag hört hittills! Och om man dricker två halva lyxvinflaskor två kvällar i rad har man ju inte bara varit sparsam två kvällar utan också dubblerat glädjen och njutningen! ;) Efter den typen av närmast skotsk återhållsamhet brukar jag belöna mig själv med ett gott glas - det är ju som sagt bra mycket billigare än på restaurang...:rolleyes:
Håller med – bästa motiveringen jag hört. Till råga på allt så är den sann också! :D
 

gece

Man vänjer sig.
Rioja kanske? Ofta ganska fylliga med hanterbar syra, beror väl på om man gillar dill, iofs.

Personlig favorit i eftersökt prisklass är http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-murrieta-261201
Om inte annat hör det ju till allmänbildningen att känna till Rioja, och man kan få mycket kvalitet (och ålder!) för pengarna där. Behöver inte smaka kräftspad heller. Denna är helt OK och ger som jag minns lagom mycket uttryck för ursprung (även om gran reservan är roligare förstås): http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-riscal-257301
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tjena @fatalbert och välkommen hit!
Om du gillar zinfandel så skulle jag kasta ett getöga på Seghesios viner som ligger bra i prisklass och är lite stramare och mer eleganta i stilen. Inte så fasligt dyra och väldigt goda. Man kan också låta dem ligga en stund om man vill det. Brigaldaras valpolicella och ripasso (och även amaronen) är bra exempel på den klassiska, mer återhållna stilen i Veneto och kostar inte heller skjortan. PÅ riojafronten så kan jag rekommendera de gamla klassikerna från Faustino, väl värt att prova och, även där, klassiska i stilen.

Om du gillar mer fruktdrivet men ändå med struktur, kolla efter en barbera d'asti. Det finns mycket bra där.

Nu är jag osäker på om du bara ville ha tips på halvflaskor. Men i värsta fall så kan man ju spara vinet som blir över och ta dagen efter eller ha till matlagning – om man köper helflaska alltså. De flesta av vinerna som ligger i prisklassen 119 till 250 kronor per flaska är absolut värda att prova. Det finns jättebra riesling från Österrike som ligger runt 120 spänn och bra pinoter från USA som kostar runt 150. Fundera, fråga och kolla runt!

//Jimmy
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Om inte annat hör det ju till allmänbildningen att känna till Rioja, och man kan få mycket kvalitet (och ålder!) för pengarna där. Behöver inte smaka kräftspad heller. Denna är helt OK och ger som jag minns lagom mycket uttryck för ursprung (även om gran reservan är roligare förstås): http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-riscal-257301

Ett välsmakande modern och elegant, enklare Rioja med doft av mogna, söta röd bär med lite kryddiga toner. Fylligt vin med mörk frukt, röda friska bär (hallon, körsbär, plommon), tobak och lite ekad och inget dill/kräftspad. Ett perfekt vin till lite grillat i år eller nästa. 87p

2012 Baigorri Crianza Nr 76323 149 pix

Kan rekommendera Reservan och Grange också men de kostar "lite" mer... prova, gillar du denna, så är de ett nummer större, särskilt om du orkar spara några år
 
Toppen