Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med att indentifiera Madeira

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick en fråga av en vinbekant angående en flaska nedärvd Madeira. Då jag inte har superkoll på Madeira och dom olika producenterna så tänkte jag att det var bäst att slänga ut en fråga här. Min misstanke, baserat på lite letande på CT är att det rör sig om 1940 H.M. Borges Madeira Verdelho. Kan detta stämma?

20160914_195303.jpg
 

kayaker

Cyklist

Daniel A

Administratör
Jag vet inte om ytterligare bekräftelse behövs, men jag har sett flaskan i verkligheten och det är mycket riktigt än Borges. :)

Nyfiken dock, vet du har länge den varit i någons ägo? Alltid intressant att försöka få ett hum om när den kan ha tappats på flaska.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag vet inte om ytterligare bekräftelse behövs, men jag har sett flaskan i verkligheten och det är mycket riktigt än Borges. :)

Nyfiken dock, vet du har länge den varit i någons ägo? Alltid intressant att försöka få ett hum om när den kan ha tappats på flaska.
Tack för svaret! Återkommer så snart jag vet något mer!
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo, sannolikt. Kanske några år tidigare - vet inte riktigt hur Borges hanterar sådant där. Spännande oavsett med så lång tid på flaskan!
Du som har koll! Vad får man betala för en sån flaska idag?

Tror dom har tänkt att dricka upp den men kanske roligt att veta.
 

Daniel A

Administratör
Du som har koll! Vad får man betala för en sån flaska idag?

Tror dom har tänkt att dricka upp den men kanske roligt att veta.

Ett "nysläpp" hade nog kostat en hel del, om det finns något kvar. 1937an (tappad i början på 2000-talet) från D'Oliveiras vi drack på GBG-BYOBen förra året kostade mig 2500 kr på ön, och det var då betydligt billigare än vad den gick för i mer centrala delar av Europa. Och då är dessutom D'Oliveiras den producent som säljer vällagrad madeira till klart lägst pris. Borges brukar gå för betydligt mer.

Oklart hur mycket flaskåldern påverkar för potentiell auktionsförsäljning. 3-4000 kr? Vild gissning, baserat på min egen willingness to pay!
 

Niklas J

Medlem
@Magnus L Finns inga fat kvar av denna. Det sista av verdelho'n från 1940 buteljerades i början av 1990-talet. Lagrades i 600-litersfat och Borges gjorde såväl verdelho som sercial i årgången. Särskilt den senare var särskilt lyckad det året - flera hus gjorde riktigt bra sercial 1940. En fråga dock; på flaskhalsen sitter en selo de garantia. Ska stå en förkortning också. Antingen typ J.N.V. eller I.V.M. Vilken har du? Då kan vi komma något närmre ett buteljeringsår...

I sammanhanget; Jorge Borges, Isabel Borges far (hon driver nu firman med sin kusin Helena Borges) blev hastigt inslängd i firman i början av 1940-talet då hans bror dog ung, fick lämna läkarstudier i Lissabon för att ta över. I tidiga tjugoårsåldern. Vinet har dock startat i canteiron precis innan Jorge Borges kom in i bilden. Men han är det egentliga legendariska namnet i Borges och var vinmakare i firman från början av 40-talet fram till 2004! Året innan han gick bort hade han anställt Ivo Couto (är där än idag) som vinmakare, för att ta över. Ivo var under många år Madeira Wine Company's chefsvinmakare. Borges har med andra ord haft endast två vinmakare de senaste 75 åren! Inte konstigt husstilen sitter som en smäck...

Detta finns såklart inte kvar hos Borges. Du hittar den säkert i vissa butiker på ön till överpriser men en rimlig summa skulle vara max 300 euro för en "tidig" buteljering och för den som buteljerades i början av 90-talet bör landa kring 400 euro.

Låt flaskan stå upp i två veckor innan du öppnar. Kan ha riktigt smått sediment som slöjar vinet. Dekantera, rensa ur flaskan, häll tillbaka vinet och förslut väl åtminstone tre dagar innan du ska dricka vinet. Det behövs när det varit buteljerat i minst trettio år...
Berätta gärna hur den smakade! Endast provat deras sercial 1940 så nyfiken.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Låt flaskan stå upp i två veckor innan du öppnar. Kan ha riktigt smått sediment som slöjar vinet. Dekantera, rensa ur flaskan, häll tillbaka vinet och förslut väl åtminstone tre dagar innan du ska dricka vinet. Det behövs när det varit buteljerat i minst trettio år...
Är dagarna du nämner enbart för äldre årgångar eller finns det någon generell idé om att man ska öppna sina madeiras ett tag innan de ska drickas?
 

epeb

Medlem
Bara viner med lång flasklagring @thunberg - där är det t o m nödvändigt. Men även en som flasklagrats i tre-fyra år tycker jag blir bättre om man öppnar, dekanterar, häller tillbaka & försluter en dag i förväg.
Gäller detta även för Tokajer?
Har några sådana från 1960, -70 och -80 talet.
Är ju bra om man gör rätt från början.
 

Niklas J

Medlem
@epeb Tokaj kan också ha slöjor med ålder men de gamla vinerna från kommunisttiden har ett sediment som sjunker snabbare till botten. Vinerna från denna tiden var ju ganska hårt filtrerade, pastöriserade och även uppspritade. Uppspritat för om du pastöriserade kunde du inte arbeta med svavel; då blev det sprit istället som fick skydda vinet. Så dessa gamla rackare skulle jag nöja mig med att dekantera ett par timmar i förväg, för att få ut unkenheten.
 

Niklas J

Medlem
Uppföljare till @Magnus L - frågade precis Isabel Borges om vinet. Hon berättade att när hon startade i firman, runt 1990, så fanns det ett fat kvar av 1940 Verdelho. Allt annat var buteljerat. Hennes pappa buteljerade det sista ett par år senare. Hon hade inte info på hur många fat de hade haft från början men hade svårt att tänka sig det var mer än 2-3 stycken 600-liters pipas.
 

epeb

Medlem
@epeb Tokaj kan också ha slöjor med ålder men de gamla vinerna från kommunisttiden har ett sediment som sjunker snabbare till botten. Vinerna från denna tiden var ju ganska hårt filtrerade, pastöriserade och även uppspritade. Uppspritat för om du pastöriserade kunde du inte arbeta med svavel; då blev det sprit istället som fick skydda vinet. Så dessa gamla rackare skulle jag nöja mig med att dekantera ett par timmar i förväg, för att få ut unkenheten.

Tack.
Jag ska göra som du rekommenderar.
Dags för 60-talaren om 3 veckor, ska bli intressant att se hur den uppför sig.
 
Toppen