Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med att tolka namnen.

Winerer

Medlem
Hej!
Jag är rätt ny på viner, tycker det är gott och vill lära mig mer.
Hade uppskattat om någon orkade förklara hur man läser av vinernas namn på t.ex systembolagets hemsida. Om det står: Couvent des Jacobins, Bourgogne blanc. Vad står de olik sakerna för? Förstår ju såklart Bourgogne, att vinet är gjort i det distriktet. Men är Couvent des Jacobins bara namnet på just det vinet eller är det olika från flaska till flaska. Hoppas ni orkar med nybörjare ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Jag är rätt ny på viner, tycker det är gott och vill lära mig mer.
Hade uppskattat om någon orkade förklara hur man läser av vinernas namn på t.ex systembolagets hemsida. Om det står: Couvent des Jacobins, Bourgogne blanc. Vad står de olik sakerna för? Förstår ju såklart Bourgogne, att vinet är gjort i det distriktet. Men är Couvent des Jacobins bara namnet på just det vinet eller är det olika från flaska till flaska. Hoppas ni orkar med nybörjare ;)
Det finns självklart plats för nybörjare på finewines.se, vi har alla dessutom varit det och vissa är det fortfarande. När det gäller viner så kan det vara svårt att veta hur man tyder etiketten. Det är dessutom ganska olika från region till region. I ditt exempel så är Couvent des Jacobins namnet på vinet och Bourgogne Blanc innebär att det är ett vin som inte har mer ursprungsmärkning än att det är vitt och kommer från Bourgogne. Den enklaste AOP-klassen i regionen (förutom lantvin och bordsvin). Producenten ifråga är Louis Jadot.

Då jag själv kan ha lite svårt för att tyda Bourgogne-viner mellan varven så kan jag dock ha missat någon detalj, men på detta forum så kommer man sällan undan med osanningar, så det lär vi märka snart. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Sen är ju tyvärr inte systembolaget något vidare konsekventa i hur vinerna presenteras. Ibland står producenten i titeln, och ibland inte. Ibland druvan, ibland inte. etc. etc. Detsamma gäller ju etiketter, där de olika sakerna kan stå på helt olika plats och storlek.

På grund av detta så krävs det snarare en ganska omfattande allmänbildning för att första vad som är vad.
 

ChristianB

DipWSET
Hej!
Jag är rätt ny på viner, tycker det är gott och vill lära mig mer.
Hade uppskattat om någon orkade förklara hur man läser av vinernas namn på t.ex systembolagets hemsida. Om det står: Couvent des Jacobins, Bourgogne blanc. Vad står de olik sakerna för? Förstår ju såklart Bourgogne, att vinet är gjort i det distriktet. Men är Couvent des Jacobins bara namnet på just det vinet eller är det olika från flaska till flaska. Hoppas ni orkar med nybörjare ;)

För Bourgogne finns det i stort sett fyra steg: Regional AOP där det alltid står Bourgogne på etiketten (AOP kallas ibland AOC, det är den gamla termen), AOP på by- /kommun-nivå (vilket kallas för Village, vilket översätts till by), därefter kommer Premier Cru eller 1er Cru, och till sist kommer Grand Cru. För de två sistnämnda är det ganska enkelt faktiskt; det står nämligen på etiketten om det är Premier Cru eller Grand Cru. ;)

Däremot kan det vara knepigare med Village-vinerna eftersom det finns rätt många olika små byar i Bourgogne. Men man lär sig med tiden och om du inte kan tolka etiketterna själv så finns det alltid någon här som kan göra det! :)
 

Silenos

Medlem
Namnen på vinerna brukar väl oftast vara en ort, ett område, en plats, ett slott osv? Couvent des jacobins betyder t.ex jacobinerklostret.
Oftast har inte vinerna något "namn", utan bara producent och appellation är utskrivna. Ett undantag är dock de stora husens bascuvéer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Namnen på vinerna brukar väl oftast vara en ort, ett område, en plats, ett slott osv? Couvent des jacobins betyder t.ex jacobinerklostret.
Fast i det här fallet är ju det ett "fantasinamn" - det är ett namn som Jadot använder på ett vin (eller två - de gör väl ett rött och ett vitt med samma namn) som görs av en blandning på druvor från hela Bourgogne. Det kommer inte på druvor från något jakobinkonvent.
 

Vino fino

Medlem
Fast i det här fallet är ju det ett "fantasinamn" - det är ett namn som Jadot använder på ett vin (eller två - de gör väl ett rött och ett vitt med samma namn) som görs av en blandning på druvor från hela Bourgogne. Det kommer inte på druvor från något jakobinkonvent.
Jaaooo... Jadot äger ju jakobinkonventet (dominkanermunkarnas) i Beaune och fram till 70-talet gjorde de faktiskt vin i lokalerna. Nu använder de källarna till lagring. Men det är förstås helt sant som du säger att druvorna tas från hela Bourgogne.

Men vi kan väl vara snälla och säga att det inte är ett fantasinamn, det har ju faktiskt en reell anknytning till platsen. Till skillnad från Chill Out Rosé... ;)
 
Toppen