Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Diskussion i 'Vin' startad av SUPRA, 2 januari 2009.

1. Jos

Jos Medlem

SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

jaha då är jag tröttare... vilken månad är siffran 7 då??

2. hampus86

hampus86 Medlem

juli?

3. Jos

Jos Medlem

Så 3 är maj/juni och juli är 7..? ;)

4. hampus86

hampus86 Medlem

aha, läste inte hela tråden ;D...annars hade det ju varit rimligt ;D

5. CH

CH Medlem

Precis, tyckte inte riktigt att de svarade på min fråga så jag förtydligade den och skickade den igen och fick då följande igår:

Är det någon mera än jag som tycker att deras uppskattade årtal är helt åt h-e?

6. Elvis

Elvis Medlem

Ja, jag trodde i alla fall att etikett nr 2 användes under större delen av 90-talet och etikett nr 3 sedan början av 80-talet.

Fråga hur etiketten såg ut före 1994! Eller menar de att Private Cuvée såldes fram till 1994? ???

7. CH

CH Medlem

Enligt deras första mail så slutade Privat Cuvee göras 1972 och ersattes då av Grande Cuvee.
    Jag trodde nr3 var deras första etikett (1972->198X) och att den ersattes av nr2 någon gång under 80talet (198X->2004).

Jag mailade igen och frågade hur många olika typer av etiketter de haft på sina Grande Cuvee och om årtalen verkligen stämde.

8. CH

CH Medlem

Följetången fortsätter.

Jag fick precis svar på den frågan och bifogat var en skrivelse av Remi Krug där han förklarade övergångarna mellan de olika etiketterna.
    Årtalen ändrades lite från tidigare mail och det känns som vi är ganska nära att få ett svar på det vi egentligen frågade efter. Återstår bara att få svar på om man kan ta reda på när en flaska blivit deggad av koden på korken men den frågan undviker de kategoriskt så jag tror inte vi kommer så mycket längre.

Mycket nöje med läsningen nedan.

Det verkade med andra ord som våra tidigare uppskattningar med när vilka etiketter användes inte var helt fel (även om vi var lite fel ut med övergången mellan nr 2 & 3)
    Skulle bra gärna vilja veta hur etiketten såg ut som ersatte private cuveè. Är det den beiga som nämns tro fast en kortare kork bara eller såg den helt annorlunda ut?

Elvis: hur såg din flaska ut som var från 80-talet?

9. SUPRA

SUPRA Bäst

Jag vet inte om det hjälper, men här är lite bilder.

Den till vänster är köpt 2008. Den till höger ligger i en trälåda märkt 1983.

Detta är på Magnum.

75 or. En GC köpt 2008, de andra (GC) är från eBay med okänt årtal. Gissar på 80-tal.

Överkurs :D

Taget från Krug-provningen på Grappe i höstas.

10. magnum

magnum Epernay, Frankrike

SUPRA: 75 or. En GC köpt 2008, de andra (GC) är från eBay med okänt årtal. Gissar på 80-tal.

Dom flaskorna du skriver "80-tal", tolkar jag i mailet från CH att dom är från som äldst 95/96. Tolkar jag fel, eller?

11. CH

CH Medlem

Jag tolkar det på samma sätt och den GC som ligger i en trälåda märkt 1983 tolkar jag som den de beskriver som "beige".
    Frågan är då hur etiketten som ersatte PC såg ut? Var det den "beige" fast med en kortare kork eller en helt annan?

Jag besvarade mailet och frågade igen om det gick att utläsa när en flaska är deggad efter koden på korken. Den tror jag visserligen inte att jag får svar men fråga går ju alltid.

12. CH

CH Medlem

Marknadsavdelningen har svarat igen.

Jag ställde följande fråga "Is there any way of knowing when the bottles been disgorged by the numbers/codes on the cork or is that a winemakers secret?" och fick detta svaret.
    Känns inte som jag fick ett svar på min fråga eller?

13. SUPRA

SUPRA Bäst

Men shit måste de köra alla svar genom en corporate marketing bullshit maker.

Det blir ganska tröttsamt, redan efter första meningen.

14. magnum

Mkt intressant detta. Man undrar ju varför dom bemödar sig med att koda både flaskan och korken?

15. CH

CH Medlem

Vart hittar du koden på flaskan? Jag har letat efter en utan att hitta men måste missat den då.

16. magnum

Längst ned intill kanten mot botten (förståbart??!!) inristad i glaset (ex från en 89a, LLSCCZ00050) på dom äldre flaskorna sitter den på strumpan upptill

17. CH

CH Medlem

Ok.

Jag har bara en äldre GC hemma och där står det på stumpan. L70103053282.
    Säger mig inte någonting men någon annan kanske vet?

Rotade fram en nyare GC bland tomflaskorna och där står det banne mig stämplat på glaset. LLUKV01006

18. anders

anders Medlem

Skicka koderna till Krug och be dem förklara. Vore intressant att se hur de vrider över det till att förklara Krugs fantastiska smaker...

19. Jos

Jos Medlem

Hahahaha...! Eller hur? Fan, en sån måste jag ha!

20. Lando

Lando Medlem

Dela sidan