Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp, nu kommer sommaren...

Nu kommer värmen vilket förstås är riktigt skönt men jag börjar bli orolig för mina viner i garderoben. Tempen ligger redan nu på 22 grader och det dröjer nog inte länge förrän den ligger stadigt på 24-25. Frågan är...hur länge klarar vinet av sådana temperaturer? Jag förstår givetvis att man inte skall lagra viner under sådana förhållanden men under en kortare period, över sommaren tex? Hur mycket kortar det ner mognadsprocessen? Har läst att viner är tåligare än man tror och i en annan tråd här på forumet ventilerades frågan lite grann. Är det någon som haft sina viner i varma lägenheter över sommaren eller skall jag helt sonika packa bilen full med mina kelgrisar och parkera dom i svärmors svala garage över sommaren? Då försvinner förstås möjligheten att pyssla om dom när man blir sådär lagom vineuforisk som man kan bli när ett gott vin hittat ner i strupen. Men man får väl prioritera....
 

Lando

Medlem
SV: Hjälp, nu kommer sommaren...

Jag tror personligen att man inte behöver noja så mycket, men det beror ju såklart på vad det är. vintjej här på forumet har alla sina i garderoben och jag kan själv vittna om att 5-7 år där inte har skadat några viner, men om man har årgångskrug så skulle inte jag ha dom där såklart.

Själv nojade jag så mycket att jag köpte en vinkyl, vilken såklart är smäckfylld nu och därför har jag samma problem igen :)

Finns massor med trådar om det här över internet, minns att någon som provat att misshandla olika flaskor av samma vin kom fram till att vibrationer (han la skiten i bilen) var värre än både ljus och värme.
 

Elvis

Medlem
SV: Hjälp, nu kommer sommaren...

Lando skrev:
Finns massor med trådar om det här över internet, minns att någon som provat att misshandla olika flaskor av samma vin kom fram till att vibrationer (han la skiten i bilen) var värre än både ljus och värme.

Jag minns samma test men som jag minns det var det ljus som var värst, inte vibrationer (eller värme).
 

Lando

Medlem
SV: Hjälp, nu kommer sommaren...

Elvis skrev:
Jag minns samma test men sin jag minns det var det ljus som var värst, inte vibrationer (eller värme).

Då minns du säkert rätt, jag har verkligen vaga minnen av det. Minns iaf att det inte var värmen som var värst.
 

anders

Medlem
SV: Hjälp, nu kommer sommaren...

Elvis skrev:
Jag minns samma test men som jag minns det var det ljus som var värst, inte vibrationer (eller värme).

Så minns jag det också. Direkt exponerad i ett fönster om jag minns rätt. Tråden finns här någonstans på forumet.
 
Toppen