Hjälp två sommelierer med vår C-uppsats och svara på enkäten.

Diskussion i 'Vin' startad av Olle Andersson Vidén, 28 april 2014.

1. Hej, vi är två Sommelierstudenter på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan som skriver en C-uppsats om vilken påverkan framsidans etikett har på den svenska konsumenten. Vi vill gärna ha Finewines syn på det hela. Undersökningen är helt anonym.

Enkät: http://eyequestion.oru.se:80/eq/r1/0whqj

Tack på förhand/
    Olle Andersson Vidén & Sebastian Ahrneteg

2. Larseman

Larseman Moderator

Svarat!
    Kul frågeställning.

3. chambertin

chambertin Medlem

Också svarat.
    Kan dock bli lite missvisande svar eftersom ni frågat enbart om inköp på Systembolaget.
    Förstår inte riktigt varför just inköpen på SB är mer relevanta för en undersökning om hur etiketten påverkar mitt val av vin än inköp gjorda ngn annanstans.
    Många här handlar mycket av sitt vin från andra käller än SB.
    Medveten om att så inte är fallet för gemene man så det kanske inte blir så fel siffor i alla fall.

4. Livermore

Livermore Medlem

Också svarat. Kort och koncis enkät var det i alla fall, men ganska intressanta frågeställningar.

5. mad dog mikey

mad dog mikey Medlem

Avgränsningar är ju nyckeln till en bra uppsats. Skulle du inkludera alla potentiella inköpsställen i hela världen ..och kanske fler drycker än bara vin, då räcker det inte med en tio år lång doktorsavhandling :0

6. chambertin

chambertin Medlem

Jo det förstås men uppsatsen skulle ju handla om framsidesetikettens inverkan på den svenske konsumenten och vi handlar ju i och för sig mest på SB men även en hel del från andra källor (i all fall här på finewines.se).
    Frågorna jag tänkte på var ju dessa:

Vilken prisklass handlar du oftast vin i på Systembolaget?
    Under 50 kr
    50-80 kr
    80-110 kr
    110-150 kr
    150 kr och över

Hur ofta handlar du vin på Systembolaget?
    Färre än 1 gång i månaden
    1-2 ggr i månaden
    Fler än 3 ggr i månaden
    Jag antog att dom första frågorna var avsedda för att kategorisera mig som konsument avseende på hur ofta jag köper vin och i vilken prisklass och sedan korrelera det mot de andra frågorna men eftersom man speciifkt frågade hur ofta jag handlar vin på systembolaget så svarade jag på den frågan och inte på ngt annat.

Sedan i andra delen så frågar man ju så här (alltså utan att specifikt relatera till SB):
    Hur pass viktiga är följande etikettsorienterade begrepp för dig när du handlar vin? Klicka i skalan.
    För egen del så påverkar inte inköpsstället hur jag ser på etikettens design men jag kanske är udda där.
    Sen kan man ju ta bort 70% av vinkonsumtionen (för di svenske) då batterisyraboxarna inte har ngn framsidesetikett.

Vino fino gillar detta.
  7. kayaker

kayaker Cyklist

Varken pris eller inköpsställe påverkar hur jag ser på etiketten, men jag anar att etikettens design har större betydelse för de som köper billigare viner. :)

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Ifyllt. Hoppas vi får ta del av resultatet!

9. ChristianB

ChristianB Medlem

Spännande arbete! Jag som jobbar på SB får titt som tätt höra av kunden: "Jag väljer ju den som ser snygg ut!!!" Ovanligt ofta handlar det om viner man ska ge bort, vilket kanske är lite pinsamt om man väljer en snygg flaska med dåligt innehåll. :p

10. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Kan också instämma att det blir tokigt att hålla fokus på SB...
    Lite gymnasievarning...

11. sunqan

sunqan Vinös

Har inte forumet haft liknande diskussioner? (Fulaste/snyggaste flaskan. Retrorioja med nät. Mm.)

12. ekolle

ekolle ekologist

Svarat! Skulle vara kul att höra vad ni kom fram till sedan.

Dela sidan