Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hund?

Elvis

Medlem
Jag blev erbjuden att gå till en koreansk restaurang i Seoul och äta hund tillsammans med några koreanska vänner häromdagen men jag fegade ur på grund av något slags dubbelmoral kring djuretik. Jag har hört att hundar slås och stressas precis före slakt eftersom adrenalinet gör köttet mer välsmakande och det gör mig tveksam men å andra sidan behandlas väl inte grisar särskilt väl i svenska slakterier heller.

Är det någon som provat hund? Är det gott? Jag åker till Seoul regelbundet så det går fler tåg.
 

chambertin

Medlem
Skall väl egentligen heller inte moralisera över detta och i princip så tycker jag väl att det är lika ok att äta hund som ngt annat djur förutsatt att de är uppfödda för just det syftet. Har ätit det en gång (utan att veta om det, värdarna berättade efteråt) och det var väl ingen sensation. Precis som för dig så var det i Korea men i början av 90-talet för min del.

Sen blir man ju kanske inte så sugen på just hund efter att ha sett bilderna från Kina, men nu är ju Korea inte Kina förstås.
3441309_854_480.jpeg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på hundrestaurang i Hanoi och åt en sjurätters hundmeny som tillagades bokstavligen från svans till nos enligt liknande filosofi som på Djuret i Stockholm fast med en avsevärt lägre standard på etablissemanget.
Första förätten var en hundsvanssoppa som inte var så tokig även om jag hade föredragit att de hade varit nogrannare med att avlägsna pälsen men övriga rätter var i mitt tycke inte särskilt roliga och hundfilén har en ganska "svettig" och otrevlig karraktär och är inget jag längtar efter att smaka igen.
Att ägarna till restaurangen även hade en egen hund som sprang runt och hälsade på folk i lokalen gjorde därtill saken lite mer bizarr.
Vi hade även den dåliga smaken att äta hund fel tid i månaden vilket anses bringa olycka, infertilitet och annat sattyg även om jag kan inte påminna mig att jag märkte några föjdeffekter.
Äter man istället hund när månen står på rätt plats på himlen skall man dock få ett jäkla fjong i grejjerna, tur i spel och kärlek och allt möjligt annat enligt de lokala hundätarexperterna.

Var även i Kina och Tibet på samma resa och passade då på att äta diverse ormar, daggmaskar, maggotar, honungsbin, syrsor fladdermöss och andra mystiska kryp... En del gott, en del, eh, inte så gott...

Värst var nog när jag bodde i Kampong Cham provinsen i Kambodja där deras lokala specialitet är friterade tarantella-spindlar, men där bangade jag faktiskt ur. Gillar inte spindlars utessende jättemycket, hade kanske smakat om de hade filéat dem först och inte bara lagt hela spindeln på en tallrik...

-Fasen jag kanske ska starta en konkurrerade mat-tråd till @StefanAkiko lyxsvullartråd som bara recenserar udda restauranger i tredje världen som serverar kräldjur och kryp?
Problemet är väl att de sällan bjuder några imponerande vinlistor på sådana ställen även om de säkert är helt okej med BYOB förutsatt att man tycker det är en bra ide att släpa en ryggsäck full med vin genom diverse jungler...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har hört att hundar slås och stressas precis före slakt eftersom adrenalinet gör köttet mer välsmakande och det gör mig tveksam...
Märkligt, säger man inte precis tvärtom med grisar? D.v.s. att köttet smakar sämre om de utsätts för en längre period av stress före slakt? Den stressen har väl i och för sig mest med transporten att göra. Fast om detta påstående har med fakta att göra eller är myter spridda av veganska djurrättsaktivister med palestinasjal vet jag inte.

Systembolaget erbjuder f.ö. de röda vinerna Smart Dog (Portugal/Alentejo, finns även på box), Longue-Dog (Languedoc...) och det dyrare The Dog Strangler (Barossa). Sitter pälssmaken kvar efter måltiden kanske man kan rekommendera Mackmyras Vit hund som digestif för att rensa rören. (Den sistnämnda är väl en av de produkter som drabbats av SB:s etikettscensur, har för mig att de hade tänkt att skriva "Vit hund sitter alltid fint" på den, men den humorn hade inte de politiska kommissarierna.)
För övrigt är Esgana Cão = hundstryparen ett alternativt namn på både Sercial och Touriga Franca.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Systembolaget erbjuder f.ö. de röda vinerna Smart Dog (Portugal/Alentejo, finns även på box), Longue-Dog (Languedoc...) och det dyrare The Dog Strangler (Barossa). Sitter pälssmaken kvar efter måltiden kanske man kan rekommendera Mackmyras Vit hund som digestif för att rensa rören. (Den sistnämnda är väl en av de produkter som drabbats av SB:s etikettscensur, har för mig att de hade tänkt att skriva "Vit hund sitter alltid fint" på den, men den humorn hade inte de politiska kommissarierna.)
För övrigt är Esgana Cão = hundstryparen ett alternativt namn på både Sercial och Touriga Franca.

-Får bara vara glad att det inte var katt jag åt för då hade jag kanske tvingats till att dricka en Gato Negro på treliterbox...

Nästa gång jag äter apa så får det väl således bli lite tyskt gin á la Monkey 47... Det finns verkligen en dryck för varje tillfälle på vårt fantastiska monopol...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Märkligt, säger man inte precis tvärtom med grisar? D.v.s. att köttet smakar sämre om de utsätts för en längre period av stress före slakt? Den stressen har väl i och för sig mest med transporten att göra. Fast om detta påstående har med fakta att göra eller är myter spridda av veganska djurrättsaktivister med palestinasjal vet jag inte.

Jag vet inte men påståendet kommer från en hundätande korean. ;)
 

kayaker

Cyklist
Systembolaget erbjuder f.ö. de röda vinerna Smart Dog (Portugal/Alentejo, finns även på box), Longue-Dog (Languedoc...) och det dyrare The Dog Strangler (Barossa). Sitter pälssmaken kvar efter måltiden kanske man kan rekommendera Mackmyras Vit hund som digestif för att rensa rören. (Den sistnämnda är väl en av de produkter som drabbats av SB:s etikettscensur, har för mig att de hade tänkt att skriva "Vit hund sitter alltid fint" på den, men den humorn hade inte de politiska kommissarierna.)
För övrigt är Esgana Cão = hundstryparen ett alternativt namn på både Sercial och Touriga Franca.
Ett vin från Villa Canestrari borde kunna funka också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då går det ju inte att låta blir att klistra in lite från Youtube... :)
Spännande att han säger "Hur får man ut de sista dropparna? Blås in syre..."
Han blåser mest in kväve och en gnutta CO2. Men nästan inget syre. Varför sprider han sådana lögner?
...att han sprider lögner om Chardonnay är ju kanske också en bit intresant...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på hundrestaurang i Hanoi och åt en sjurätters hundmeny som tillagades bokstavligen från svans till nos enligt liknande filosofi som på Djuret i Stockholm fast med en avsevärt lägre standard på etablissemanget.
Första förätten var en hundsvanssoppa som inte var så tokig även om jag hade föredragit att de hade varit nogrannare med att avlägsna pälsen men övriga rätter var i mitt tycke inte särskilt roliga och hundfilén har en ganska "svettig" och otrevlig karraktär och är inget jag längtar efter att smaka igen.
Att ägarna till restaurangen även hade en egen hund som sprang runt och hälsade på folk i lokalen gjorde därtill saken lite mer bizarr.
Vi hade även den dåliga smaken att äta hund fel tid i månaden vilket anses bringa olycka, infertilitet och annat sattyg även om jag kan inte påminna mig att jag märkte några föjdeffekter.
Äter man istället hund när månen står på rätt plats på himlen skall man dock få ett jäkla fjong i grejjerna, tur i spel och kärlek och allt möjligt annat enligt de lokala hundätarexperterna.

Var även i Kina och Tibet på samma resa och passade då på att äta diverse ormar, daggmaskar, maggotar, honungsbin, syrsor fladdermöss och andra mystiska kryp... En del gott, en del, eh, inte så gott...

Värst var nog när jag bodde i Kampong Cham provinsen i Kambodja där deras lokala specialitet är friterade tarantella-spindlar, men där bangade jag faktiskt ur. Gillar inte spindlars utessende jättemycket, hade kanske smakat om de hade filéat dem först och inte bara lagt hela spindeln på en tallrik...

-Fasen jag kanske ska starta en konkurrerade mat-tråd till @StefanAkiko lyxsvullartråd som bara recenserar udda restauranger i tredje världen som serverar kräldjur och kryp?
Problemet är väl att de sällan bjuder några imponerande vinlistor på sådana ställen även om de säkert är helt okej med BYOB förutsatt att man tycker det är en bra ide att släpa en ryggsäck full med vin genom diverse jungler...
I stora delar av Asien så skiljer man väldigt klart mellan Familjehundar och Mathundar.
Ungefär lika distinkt och otvetydigt som vi skiljer mellan grisar och katter.
Inte för att jag är en stor fan av att äta hund, apa eller val (har dock bara ätit val) - för det känns i mig lite som att äta vänner. Och det är inte någonting jag trivs med.
Insekter knastrar lite obehagligt, smakar ofta lite "off" och ligger på min tabugräns. Men, det är inte en ursäkt för att inte ge sig på framtidens mat. (som vissa påstår)

He who calls himself Xi vinner!
wlatd.jpg
 
Toppen