Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Elvis skrev:
Det var Belle Epoque 2002 som bjöds på Champagnedagen, åtminstone i Stockholm. Vet dock inte vilken som finns på SS - jag brukar köpa mina Belle Epoque i England.
Belle Epoque är allt för dyr i Sverige enligt min mening. Den 99a jag drack senast (som kan varit en svag flaska) var ingen höjdare. Dock stod den då upp mot Substance, Enchanteleurs 1996, Cristal 2002 och Clos des Goisses 1996 så kanske lite för övermäktigt motstånd. Den var bara tråkig helt enkelt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

bmf skrev:
Är inne på att bjuda på något enkelt mousserande och en Henriot-96, då borde han ju märka skillnaden.

Har under senaste året blivit bjuden på diverse olika mousserande. Skalan går från OK till vidrigt.
När vi flög till Atlanta förra året bjöd Delta på Schramsberg. Kollade aldrig riktigt vilken men
klart godkänt. "The prize was right, too".
Har också förra året druckit Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut som inte heller är dåligt.
Men sen blev det värre.
När jag och ett sällskap fick vänta på att borden skulle bli dukade blev vi inviterade till att ta
ett glas champagne. Jag tog ett glas helt blint och satte mig i en fåtölj och sniffade.
Doftade inte riktigt gott. Smakade. Inte gott alls. Väntade en stund och smakade en gång
till. Första gången jag tyckte champagne var äckligt. Lämnade glaset nästan fullt och på vägen till
källaren kollade jag vad det var. Någon crémant vars namn jag inte bemödade mig om att komma ihåg.
Nu under våren har jag också blivit bjuden på den av en del vinskribenter så älskade Rotarin.
Tror det var Rotari rosé till och med. Inte gott. Inget jag dricker.
Men värst av allt är den italienska proseccon. Har fått smaka två olika sorter och något värre
får man leta efter.

Min slutsats är och min ringa erfarenhet säger mig att även den enklaste champagnen är bättre
än de mousserande alternativ som finns.

Ingen upptäckt som jag lär få Nobelpriset för.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Hur frälsa en vinälskande icke champagnenörd?

Det blev tillslut en Henriot -96 som jag bjöd på och den mottogs glatt. Jag tror inte att han blev knockad av den med han påstod att det var den bästa champagnen han provat i varje fall. Får fortsätta mina övertygningsförsök.
 
Toppen