Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur gammal är du?

Hur gammal är du?

  • Under 20

    Votes: 0 0,0%
  • 20-25

    Votes: 6 9,8%
  • 26-30

    Votes: 7 11,5%
  • 31-35

    Votes: 12 19,7%
  • 36-40

    Votes: 11 18,0%
  • 41-45

    Votes: 11 18,0%
  • 46-50

    Votes: 7 11,5%
  • 51-55

    Votes: 5 8,2%
  • 56-60

    Votes: 1 1,6%
  • 61-65

    Votes: 0 0,0%
  • 65+

    Votes: 1 1,6%
  • Jag vill bara se resultatet

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    61
Jo Vintage Port 1977 ska vara en hyfsad årgång. Alla producenter förutom ett fåtal deklarerade Vintage.
Mitt år 1978, är däremot är ingen Vintage Port årgång. Det hela vägs väl upp utav att sonen är född 2011, ett riktigt bra år
Jag har förstått det, tyvärr tillhör port inte mina favoriter i vinvärlden.. Jag har dock också en son av modell 2011 så utveckla gärna detta!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Även jag stämplar in på en halvblaskig vintage i form av 1977 men vafasen,

Carl XVI Gustaf blir den förste svenske kungen som deltar i Vasaloppet,
villaområdet Tuve på Hisingen drabbas av ett jordskred som gör 436 personer hemlösa,
Geijeraffären tar sin början och all försäljning av mellanöl i svenska livsmedelsbutiker upphör.
I Tjeckoslovakien publiceras Charta_77 och inte minst, en lokförare omkommer vid en tågkollision på Roslagsbanan.
 

Larseman

Medlem
Jag är född 1961 vilket var, om jag har förstått det rätt, en av de allra bästa årgångarna någonsin i Bordeaux. Om jag nu bara hade haft föräldrar som var smarta nog att köpa en eller annan låda Margaux eller så från mitt födelseår så hade jag varit lycklig nu! Jag är förvisso lycklig ändå, men inte av just det skälet :) Tyvärr räcker nog inte ekonomin (eller prioriteringarna) till för att ställa detta till rätta på egen hand idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Viktiga händelser mitt födelsår 1975:

Den nya svenska regeringsformen träder i kraft. Kungens roll blir symbolisk. Tacka fan för det! Dessutom sänks rösträttsåldern från 20 till 18 år. Rösta får 18-åringarna göra men köpa öl på systemet går inte för sig. :eek:

Mycket mer var det inte. Inget stort årtal för vin heller så vitt jag vet...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Viktiga händelser mitt födelsår 1975:

Den nya svenska regeringsformen träder i kraft. Kungens roll blir symbolisk. Tacka fan för det! Dessutom sänks rösträttsåldern från 20 till 18 år. Rösta får 18-åringarna göra men köpa öl på systemet går inte för sig. :eek:

Mycket mer var det inte. Inget stort årtal för vin heller så vitt jag vet...
Åjo, 1975 är en absolut toppårgång i Tyskland. Skulle jämföra årgången med 2004 och 2010 i karaktär, d.v.s. bra mognad och riktigt hög syra. 1976orna lär ha varit mer uppskattade i sin ungdom, men eftersom det är en varm lågsyraårgång körde 1975orna om i moget skick. Har druckit många bra viner från den årgången, senast en Auslese i somras.
Vi pratar då självklart om halvtorra och söta viner, eftersom det knappt producerades några torra tyska viner på 1970-talet. Och självklart om Riesling eftersom halvtorr Silvaner, Kerner m.m. som producerades på den tiden i allmänhget har avlidit långt före 40 års ålder. (Kanske Silvaner TBA kan ha klarat sig.)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Åjo, 1975 är en absolut toppårgång i Tyskland. Skulle jämföra årgången med 2004 och 2010 i karaktär, d.v.s. bra mognad och riktigt hög syra. 1976orna lär ha varit mer uppskattade i sin ungdom, men eftersom det är en varm lågsyraårgång körde 1975orna om i moget skick. Har druckit många bra viner från den årgången, senast en Auslese i somras.
Vi pratar då självklart om halvtorra och söta viner, eftersom det knappt producerades några torra tyska viner på 1970-talet. Och självklart om Riesling eftersom halvtorr Silvaner, Kerner m.m. som producerades på den tiden i allmänhget har avlidit långt före 40 års ålder. (Kanske Silvaner TBA kan ha klarat sig.)
En del Bdx och även Champagne från 1975 kan drickas med nöje!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Åjo, 1975 är en absolut toppårgång i Tyskland. Skulle jämföra årgången med 2004 och 2010 i karaktär, d.v.s. bra mognad och riktigt hög syra. 1976orna lär ha varit mer uppskattade i sin ungdom, men eftersom det är en varm lågsyraårgång körde 1975orna om i moget skick. Har druckit många bra viner från den årgången, senast en Auslese i somras.
Vi pratar då självklart om halvtorra och söta viner, eftersom det knappt producerades några torra tyska viner på 1970-talet. Och självklart om Riesling eftersom halvtorr Silvaner, Kerner m.m. som producerades på den tiden i allmänhget har avlidit långt före 40 års ålder. (Kanske Silvaner TBA kan ha klarat sig.)
Har druckit en Liebfraumilsch från 1975. Den var faktiskt förvånansvärt trevlig med tanke på sitt rykte. Smakade dock som någon form av Madeira, så den hade nog varit i graven och vänt. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var hittar ni lättast information om var olika områden hade en bra säsong eller inte? :)Exempelvis som ni jämför 1975 med 2004 eller 2010.
 

Sörplarn

Medlem
Har druckit en Liebframilsch från 1975. Den var faktiskt förvånansvärt trevlig med tanke på sitt rykte. Smakade dock som någon form av Madeira, så den hade nog varit i graven och vänt. ;)

75;or från Rioja och Penedés är riktigt goda, herr @Matlen.

Tja, 1982 är jag fantastiska Barolos med liv i och vänster-kant BDX har intygat det ett par gånger.

Ibland känner jag mig "last-gammal" men i övrigt rätt så barnslig.
 

Michael_M

Medlem
Har druckit en Liebframilsch från 1975. Den var faktiskt förvånansvärt trevlig med tanke på sitt rykte. Smakade dock som någon form av Madeira, så den hade nog varit i graven och vänt. ;)
Svär nu inte i kyrkan och använd orden Madeira och Liebfraumilch i samma mening. Liebfraumilch var för övrigt ett utav de första vinerna jag kommer ihåg. Drack det på ett hustak tillsammans med en kompis i min ungdom. Kan känna att det var tur att jag har ändrat preferenser vad gäller smak o vintyper
 
1962, inte världens bästa år, iallafall inte när det kommer till vin. Och för att sätta allt rätt, trots min digra ålder använder jag internet flitigt, spelar mycket spel (framförallt FPS, just nu mest Destiny) och planerar inte att dra mig tillbaka från världen (även om det kanske verkat så den senaste månaden)
 

Mattias Schyberg

Administratör
1962, inte världens bästa år, iallafall inte när det kommer till vin. Och för att sätta allt rätt, trots min digra ålder använder jag internet flitigt, spelar mycket spel (framförallt FPS, just nu mest Destiny) och planerar inte att dra mig tillbaka från världen (även om det kanske verkat så den senaste månaden)
Dags att börja spela något nytt kan tyckas. ;)
 
Toppen