Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lägger du upp din vinkällare i båten? (Stora båtvinkällartråden)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ohoy seglarvänner!

Nu är det sommar och semestertider och som alla förstås redan vet så finns det ju inget som passar bättre ihop är just alkohol och båtar.

-Oavsett om du plockar fram engångsgrillen ur din havskajak, flintasteken ur din Maxi 77 eller hänger upp diskokulan i kranen på ditt plåtschabrak så finns det saker som är minst lika viktiga att tänka på som flytvästen och nödraketerna.

Även en spartanskt inredd havskajak har plats för ett par noga utvalda flaskor och oavsett vilket flytetyg du väljer för semestern så kräver vinvalet förstås en minutiös planering.

Till skillnad mot din vinkällare därhemma bjuds helt andra krav och utmaningar och det är inte bara att hiva in lite Bordeaux och vänta tio år utan här gäller det att ha andra strategier.
Det är inte heller så enkelt som att bara plocka ut lite drickmogna godsaker och stapla dem i kölsvinet innan man kastar loss, här krävs planering och finess och många faror lurar på finvinshorisonten för den oerfarne båtvinsentusiasten.

Den första minan man lätt seglar på är båtgrannar.
Vem har inte upplevt att man väl förtöjd i naturhamnen plötsligt finner sig omringad av vintörstande båtgrannar som gärna lämnar sin box vind för våg för att istället inta din kajuta och dricka upp dina bästa viner i ett nafs.
-Tricket för den rådige vinbåtsentusiasten är därför att se till att alltid ha en låda eller två av ett lagom gott drickvänligt "mediumwine", och tvingas man sedan dreja bi av vintörstande båtgrannar är det bara låta dem glufsa i sig medans finvinet ligger orört kvar och ruvar i kölsvinet.

Nästa grynna som man inte skall glömma bort är förstås mutvinet.
-Oavett om en flaska går till brovakten för att facilitera en extra broöppning eller till Rospiggen som surmulet kastat dig en tamp när du seglat upp på Pettersson grund så vill man inte behöva sticka till dem sin bästa flaska Petrús.
Här finns som tur är en listig strategi som men stor framgång fungerar för de flesta vinnördar.
-Alla har ju någon gång haft oturen att få en flaska halvtaskig Amarone i present av mindre bekantas bekanta då de hört talas om att du är vinintresserad.
Plonk-amaronesarna samlas således på hög under vinterhalvåret för att sedan utyttjas som mutvin under båtsäsongen, då som ett utmärkt betalningsmedel eftersom även den mest vinointresserade boxpimplar-hen VET att Amarone är både dyrt och fint.

Andra vinkategorier som man inte får glömma att ta höjd för är förstås rikligt med Champagne men minst lika viktigt är rosévinet.
Detta då det mer eller mindre står inskrivet i sjölagen att det skall pimplas rosé så fort man befinner sig i närheten av vatten och man vill ju inte riskera kölhalning av en uppretad besättning för att ha missat en sådan sak.
Oavsett om du som vinnörd sedan länge lämnat fanta och rosé bakom dig gör du trots allt bäst i att hålla din besättnings moral på topp.
Här åsyftas exempelvis roséslukare så som fruar, fruars vänner, vänners fruar, vänners flickvänner, flickvänners vänner och även kategorin båtgrannar som beskrivits tidigare.
Medans besättningen, båtgrannarna och eventuell pöbel kastar sig över den välkylda rosén likt hungriga pirater kan du i lugn och ro förskansa dig nere i maskinrummet och ostört öppna din Selosse. (se bara till att maskinrummet är stort nog för två ifall du skulle träffa på någon forumsmedlem på havet)

Beroende lite på storleken på din flajja kan det även vara lämpligt att ta med en större eller mindre mängd övningssabreringsvin. Detta då det lätt kan bli många som vill svinga svärdet frammåt nattkröken och det vore väl synd att låta någon helt oerfaren sabrör hugga din bästa krug i stycken bara för att hen för stunden tror sig vara general Custer.
Här är tricket att alltid ha med några lådor rosa Prosecco under hundralappen som man i värsta fall kan hälla till katten om flaskan råkar få svärdet på tvären istället för på längden.

Så vilka viner väljer jag till båten då?

Amaronesarna har jag ju redan täckt in i kategorin mutviner.
I kategorin vinsnyltande båtgrannar har jag valt en trevlig CDR strax över hundralappen samt en kraftfull iitalienare som går hem hos både nördar och vanlig folk frammåt nattkröken. I det här fallet Petit Barabas Selection CDR samt Marbino Noto, båda från Franska Vinlistan.

I kategorin Champagne har jag helt undvikit prestigebubbel occh istället satsat på en lagom trevlig blandning av diverse odlarskumpor, BDB såväl som BDN.

I kategorin rosé har det blivit diverse från Provence och i kategorin övningssabreringsvin har jag valt "89 kronor Mirabello Rosé" också det från Franska Vinlistan.

I Finvinskategorin blir det ett litet urval av vad som ser gott ut för stunden i hemmakällaren men fokus brukar ligga på kraft istället finess då finessen sällan gör sig väl bland myggor, knott och osande engångsgrillar.

Nu undrar jag förstås vad ni övriga på forumet har för båtvinsfavoriter och båtvinsstrategier?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En underbar sammanställning av vad som kan tänkas när. Nu är jag sådan att jag inte är vän av kombinationen vatten och alkohol (eller i något annat sammanhang öht) så jag skippar båtbiten och väljer enbart drycken. Ha mitt på det torra så att säga.
 

MartinE

Medlem
Ha-ha! Lysande text och - inte minst - fantastiskt ämnesval! Only on finewines! :) :cigarr:

Det låter som att man behöver plocka med sig halva källaren när man ska ut och segla. Tur man inte har båt! ;)

Och du - glöm för allt i världen inte packa med en extrasabel!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En underbar sammanställning av vad som kan tänkas när. Nu är jag sådan att jag inte är vän av kombinationen vatten och alkohol (eller i något annat sammanhang öht) så jag skippar båtbiten och väljer enbart drycken. Ha mitt på det torra så att säga.
-Min lilla inledning till trots så är jag helt enig med dig och håller mig undan alkoholkonsumtion när det handlar om att framföra båten, när man sedan ligger tryggt förtöjd till kaj har jag dock inga problem med att öppna upp något gott.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var inte för att verka PK eller så, jag är helt enkelt ingen båtmänniska.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att du har ett roligt och lättsamt sätt att skriva på. (Gäller de flesta av dina inlägg som är lite längre!) :) Kan tyvärr inte bidra med några historier, men lovar att återkomma om jag kommer på nåt!!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det var inte för att verka PK eller så, jag är helt enkelt ingen båtmänniska.
-Ha ha, ingen fara, jag är ganska PK när det gäller alkohol på sjön själv och särskilt när det gäller vår egen båt. Med 23 meter och 35 ton så är det mycket som kan går fel redan utan alkohol så jag föredrar om folk håller sig i skinnet tills vi är väl förtöjda.

Jag tycker att du har ett roligt och lättsamt sätt att skriva på.
-Tackar, alltid kul att folk uppsakttar det man skriver. :)
 

Vino fino

Medlem
Jag gillar både tråden och kopplingen mellan alkohol och båtliv. Har ingen IOGT-moralisk synpunkt på C2H5OH men däremot håller jag mig till lagarna, såsom de tillämpas där jag befinner mig. Om lagen säger 2 promille, som den gör i vissa länder, håller jag mig därunder när jag är på plats.

- Båtgrannarna får Umbala, en reservbox eller två till billigaste möjlig penning. Den duger inte till buljong men däremot är den ett miljövänligt alternativ till Klorin, ifall det blir något över och jag måste städa båttoaletten
- Mutvinet måste bli något som inte finns på SB, alltså tar jag något från min kollegas Puttgardenresa (så länge det är naturkork så tror pöbeln att det är ett fint vin), exempelvis någon hemsk Shiraz (Yellow Tail kanske)
- I kategorin rosé väljer jag efter etikett, eftersom målgruppen är precis den du har beskrivit. Form är viktigare än funktion (för dem) så det blir någon med svart etikett som påminner om lyxiga underkläder, exempelvis Cassiopea.
- I bubbelserien väljer jag bra äkta skumpa, eftersom det är jag som ska dricka den tillsammans med damen och jag aldrig någonsin skulle få den barbariska idén att öppna pavan med en sabel, ett nöje som hussarer och annat löst folk utan bildning tror är imponerande. Varför inte en BdN, en lite kraftigare skumpa som funkar i den salta brisen, exempelvis Clouet?
- I finvinskategorien tar jag en italienare, för här till havs krävs icke-subtila kraftiga smaker som inte dränks av sältan. En Brunello får det bli.
 

gece

Man vänjer sig.
Du kanske har varit borta från Sverige för länge - Fanta blandas med rosé av ungdomarna...
Äntligen känner jag att jag kan bidra till diskussionen:
(ses på egen risk)
I övrigt kommer jag från en lång rad av öbor och misstror - djupt - alla som åker båt för nöjes skull. Båtar är till för att transportera saker (t.ex. folk) i, och att drunkna från. Dock kanske jag ska dra igång en "stora tråden om vinkällaren på släktens landställe", kanske även "hur du på ett elegant sätt mörkar för dina nära och kära att din vinflaska kostar mer än bolagets dyraste box"
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Äntligen känner jag att jag kan bidra till diskussionen:
(ses på egen risk)
I övrigt kommer jag från en lång rad av öbor och misstror - djupt - alla som åker båt för nöjes skull. Båtar är till för att transportera saker (t.ex. folk) i, och att drunkna från. Dock kanske jag ska dra igång en "stora tråden om vinkällaren på släktens landställe", kanske även "hur du på ett elegant sätt mörkar för dina nära och kära att din vinflaska kostar mer än bolagets dyraste box"
-Skjut mig!
-Jag hade helt glömt bort exakt hur usel denna låten var, om det inte vore för att du förstås hade ett rent folkbildande syfte i att lägga upp den här hade jag anbefallt kölhalning!

I övrigt har jag också ett kluvet förhållande till fritisbåtmänniskor. Efter att ha arbetat ett helt liv med kommersiell sjöfart blir dett lätt att man tycker att alla som far runt i fritidsflytetyg är en större eller mindre varianter av idioter och ohyra som borde förbjudas.

Ibland undrar jag varför jag ens utsätter mig för att ge mig ut med båten när jag spenderar osunt mycket tid met att sitta i styrhyten och muttra okvädesord och hytta med näven åt folk som inte kan sjövägsreglerna samt drömma om hur mycket bättre världen skulle bli om jag hade en allmålskanon från bofors monterad på fördäck.

Ja, i ärligetens namn tycker jag nog bäst om att komma fram med båten, inte så mycket att åka med den.
 

Daniel A

Administratör
Inte båtmänniska, men havskajakare och allmän badjävel...

Som utpräglad vitvinsdrickare är min största utmaning att hålla vinet kallt. Havskajakens skrymseln och vrår är fan horribelt substitut för en vinkällare. Väl på land så går det inte att bara korka upp något och förvänta sig fyrverkerier. Jag tror på en lösning som innehåller en boj, en 15-20 meter lång lina, en flaska nedsänkt i djupet och så lite tålamod. Det här med att lagra viner under vatten har ju varit på tapeten tidigare, och jag tror starkt på en snabbvariant i brist på annat. Får planera destinationer efter djup! I sommar ska det bli en tur på Siljan, och med ett medeldjup på nästan 28 meter ska väl temperaturen vara lagom vitvinsbehaglig. Däremot så finns ju risken att flaskan lossnar från min anordning... Kanske ska jag försöka hålla mig till 10 meters djup så att jag kan hämta upp den utan större ansträngning. Hm, hm, hm.
 

Hipshot

Medlem
Kom inte på nåt bra sätt att lägga upp vinerna i båten så de åkte ur när vi kom fram till stugan i Finland.
De får ligga i en isbox men några kilo is på sidan (då vi ej har el här)

Edit: en skrytbild på utsikten får även komma med :)
http://imgur.com/VXgyjUT
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    87,5 KB · Visningar: 450
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Funderade på en ny tråd "ikväll sabrerar vi" men det får bli båttråden.
Dricker en nysabrerad Serge Mathieu prestige som legat i källaren kanske fyra år. Lite klena bubblor men vilka sköna mognadstoner! Gott!
20150808_165141.jpg
 

chambertin

Medlem
Dricker en nysabrerad Serge Mathieu prestige som legat i källaren kanske fyra år. Lite klena bubblor men vilka sköna mognadstoner! Gott!
Kul ! Serge Mathieu brukar ju vara riktigt bra.
Skall försöka ta mig till Aube ganska snart hade jag tänkt och Mathieu står definivt på önskelistan.
 
Toppen