Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur lagrar ni era viner?

Dejzan

Medlem
Frågan har blivit aktuell eftersom jag sitter här med en överfull vinkyl och att sluta köpa är ju inget alternativ. Nu bor jag i lägenhet, en liten sådan också vilket ytterliggare begränsar mina val. Jag tittade lite på lagring i en vinkällare (i Köpenhamn eftersom jag bor i Skåne), men smålänningen i mig tvekar inför den utgiften. Nu var det ändå ett relativt billigt alternativ, men sett över säg 5-6 år snackar vi ändå rätt så stora pengar.
Så nu vill jag veta hur och var ni lagrar era viner och om ni känner till någon källare i södra Sverige man kan hyra in sig i, säg gärna till.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Dejzan skrev:
Frågan har blivit aktuell eftersom jag sitter här med en överfull vinkyl och att sluta köpa är ju inget alternativ. Nu bor jag i lägenhet, en liten sådan också vilket ytterliggare begränsar mina val. Jag tittade lite på lagring i en vinkällare (i Köpenhamn eftersom jag bor i Skåne), men smålänningen i mig tvekar inför den utgiften. Nu var det ändå ett relativt billigt alternativ, men sett över säg 5-6 år snackar vi ändå rätt så stora pengar.
Så nu vill jag veta hur och var ni lagrar era viner och om ni känner till någon källare i södra Sverige man kan hyra in sig i, säg gärna till.

Tjena!

Personligen har jag mina viner ligger på Vinkällaren Grappe, både vinfack och lådförvaring. Dock tickar det, som du säger, iväg en del pengar på lagring. Men det är det värt! Vinerna förvaras rätt och det är bra öppettider, nackdelarna med grappe är att det alltid är så jäkla fullt hela tiden, det går inte att gå ner och klämma en pava när man känner för det. Jag har börjat titta lite på att eventuellt flytta över mina viner till Magnussons nya källare när den blir klar. Men vi får se!

Jag tycker mig ha hört rykten om vinkällare i södra Sverige, men jag kan inte riktigt komma ihåg i vilket sammanhang. Hela idén med att hyra in sig är ju att man vill ha vinerna ligga tryggt och säkert, men fortfarande inom räckhåll. Det kan ju inte vara helt optimalt att behöva bränna över till Danmark om man blir sugen på en skön flaska på fredagskvällen!

Jag ska kolla runt och se vad jag kan hitta, några mer specifika geografiska önskemål?
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Nej det var ju just det med avståndet som i slutet avgjorde. Men jag räknar ändå inte med att hitta ngt i mitt närområde som är Ystad. Jag vet att det finns ngt i Helsingborg, men då är det nästan närmre och definitivt billigare med Köpenhamn.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ett alternativ kan ju vara att tillsammans med några likasinnade hitta en källare att hyra, stoppa i ett temperaturaggregat, en ordentlig dörr med lås samt ett larm. Splittar man en sån sak på upp till 10 personer (exempelvis) så behöver det inte kosta så jäkla mycket per person. Är ni fyra stycken som står för initialkostnaden så kan ni ju tom. hyra ut plats till andra så att ni går plus/minus noll.
 

Mysonoxen

Medlem
Själv har jag en hederlig matkällare med jämn temperatur året om som funkar kanonfint för det ändamålet.

Jag förvarar inget annat än vin där så jag är bara där om jag ska korka upp nån godbit eller kolla kvalitén på flarrorna.

Vanliga vardagsviner har jag i ett vanligt "IKEA-ställ" i vardagsrummet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
zwampen skrev:
Magnussons nya ? Var o när ? :-\

Grevgatan 26 i ett gammalt galleri. han håller på att bygga just nu, den borde vara klar i slutet på året enligt uppgift.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Ett litet "presstopp" här.

En vän till min bror som är sommelier ska tydligen öppna en källare liknande Grappe i Gävle i ett valv som Swedbank tidigare använt. Priserna skall vara "mindre än hälften" än i Stockholm och med tanke på att det bara tar en dryg timme med X 2000 från Centralen kan det ju vara ett alternativ om man har mycket viner att lagra.

Återkommer med mera info om någon är intresserad.
 

Pichon

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hej Forum!

En fråga: i somras flyttade vi alla våra viner till ett skyddsrum under bostadsrättsföreningens gård för att undgå den långsamma varma-garderobsdöden (nu blev sommaren väldigt blöt och kall, men vem kunde veta det). Det har fungerat bra hittills, men tyvärr är skyddsrummets tak ganska tunt och temperaturen varierar därför över året (men inte över ett dygn, temperaturförändringarna är långsamma). Den övre gränsen tycks vara helt ok, det blev max 18 grader under de varmaste veckorna i somras. Frågan är nu hur kallt utrymmet kommer att bli under vintern. Nu i november (med nollgradigt utomhus) ligger temperaturen på 9-10 grader.

Frågan är: hur lågt kan temperaturen sjunka innan vi ska börja bli nervösa? Kylskåpskallt lär inte vara några problem, men eftersom vi ännu inte har upplevt en vinter med denna källare så vet vi inte vad som händer med källartemperaturen om vi får en vecka med -30 grader utomhus. Vad tål vinet?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hej Pichon,

Det är ju inte bra om vinerna fryser naturligtvis (jag skulle vilja säga att det är totalt värdelöst), men det tror jag inte ska vara några större problem. Alkohol har ju även effekten att det sänker frystemperaturen på vinet, kanske inte så vansinnigt mycket, men ändå!
Vad som antagligen händer om temperaturen går ner till runt en eller två grader är att vinet kan börja släppa överflödssyra om det inte är kylstabiliserat. Det är någoting som man ofta hittar i t.ex högkvalitativ sauternes och liknande som har förvarats svalt, att det ligger kristaller i vinet.

Är du orolig så får du väl kontrollera löpande när temperaturen blir lägre, det kanske hjälper att lägga filtar eller täcken över vinerna för att isolera om det kryper ner för mycket i graderna.

Mvh

//K
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Krug har helt rätt.

Kom också ihåg att det är bättre om lagringsplatsen håller en jämn temperatur året runt även om temperaturen är en aning offside än att vinet pendlar mellan t.ex. 10-22 grader, vilket kommer att döda det.
 

Pichon

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Tack för tipsen! Jag ska hålla koll på temperaturen. Januari - februari kan bli lite nervöst. Men det var ännu nervösare när vinerna låg i garderoben och temperaturen i lägenheten kröp iväg uppåt 26-27 grader under sommaren.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Pichon skrev:
Tack för tipsen! Jag ska hålla koll på temperaturen. Januari - februari kan bli lite nervöst. Men det var ännu nervösare när vinerna låg i garderoben och temperaturen i lägenheten kröp iväg uppåt 26-27 grader under sommaren.

Det hade min korkade svärmor dock uppskattat. Hon serverar vinerna efter att först ha värmt upp dem vid spisen så man bara känner alkoholsmaken och noll frukt.

Dylika människor borde tvingas hålla sig till finkelsprit och blaskig danskimporterad folköl!
 

Muille

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Hej

Jag har mina viner i ett rum i källaren som vintertid håller ca 14 grader och på sommaren går upp till som mest 21 grader, tror ni den här långsamma temperaturförändringen kan skada vinerna. Har hållit på några år så det börjar bli fullt i rummet.

Mvh Lasse
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Tjena Lasse,

Långsamma temperaturväxlingar är alltid bättre än snabba temperaturväxlingar. Men det är naturligtvis alltid bäst med en konstant temperatur runt 13-14 grader. Sen beror det på vad du har för intentioner med vinerna, ska du sälja av vinerna och göra en vinst så är det mycket viktigare med temperaturkontroll, då detta har en direkt inverkan på de priser du får vid försäljning.

För konsumtionslagring så är det inte riktigt lika viktigt, dock mår man ju som nörd mycket bättre om man vet att gullegrisarna mår bra!

Så, nej, vinerna tar nog ingen större skada av detta, du kan få en något snabbare mognadskura på dina viner.
 

Muille

Medlem
SV: Hur lagrar ni era viner?

Det här med vilken temp källaren ska hålla verkar lite svårt. Jag är nybörjare, har hållit på några år. Det tog fart när en av de berömda vinskribenterna som slog ett slag för att lagra sina viner själv. ;)

Jag har hört att källarna i Champagne håller ca 13 grader.
I somras var vi nere i Piemonte och provade viner bl a var vi hemma hos Michael Riverdito i utkanten av La Morra, då pratade vi temeraturer, han på italienska och jag på engelska. Nåväl han lagrar i alla fall sina viner vid 18-20 grader för att få bästa resultat. Kan det vara så att den optimala lagringstemperaturen kan vara olika för röda resp. vita?

Jag har skaffat alla detaljer för att ordna kyla med hjälp av bergvärmen, men är osäker på om jag ska koppla in den.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hur lagrar ni era viner?

Jag tycker verkligen att du ska koppla in utrustningen, 13 - 14 grader konstant är det bästa du kan ha, varmare temperatur leder till snabbare mognad men det kan också leda till att vinet blir lite 'stressat', det svårt att förklara exakt vad jag menar, men har du grejerna så koppla in.
 
Toppen