Hur man betygsätter?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Peder, 28 maj 2012.

1. Peder

Peder Medlem

Under en rosévins provning i helgen så hade vi vinet "Regatta Bay" (6444) bland annat med. Deltagarna hade ingen stor vinerfarenhet och visste inte priset på detta vin som kostar 52 kronor på SB.

Vinet totalsågades av samtliga deltagare och det som är mest fascinerade är att vinet fick pris för "Best Value" på Vinordic 2012. Mikael Mölstad gav vinet 5 tärningar i SvD onsdagen den 23 maj.

Mölstad som ger vinet 5-tärningar skriver följande:

Varför läser man betyg i en tidning överhuvudtaget kan man undra? Själv skulle jag betygsätta vinet som avlivningsmedel och gudskelov hade vi andra roséviner. Men överlag känns det som att rosévinerna på SB's ordinarie sortiments hylla är under all kritik.

2. kayaker

kayaker Cyklist

SV: Hur man betygsätter?

BGK, Mölstad & Co dricker för mycket skit så de har inga referenser kvar till vad som är drickbart.

3. Peder

Peder Medlem

4. kayaker

kayaker Cyklist

5. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Tävlingen var ju upplagd så att det var olika prisklasser. Så för 52 kronor smakar Regatta Bay mindre skit än sina konkurrenter. Det är ju en klassisk svensk inställning. Det smakar illa men är billigt så alltså prisvärt.

För övrigt kan man konstatera att vi fått en ny vintyp i Sverige, roséboxar. Ett rosa vin med lite bismak av plast och pappkartong kan jag tänka mig!

6. SUPRA

SUPRA Bäst

Berätta, hur f-n EU-certifierar man en vinprovning?

7. sealine

sealine Medlem

I ett av de senaste numren av tidskriften Allt Om Vin hade panelen nyligen testat samtliga roséviner hos SB (inkl. BS). Jag beställde en låda 2010 Henri Bourgeois Sancerre Rosé som var ett av de två viner som fick högst betyg (oavsett pris). Jag är mycket nöjd. Värt sina 149 spänn per flaska.

Dela sidan