Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket brukar ni köpa vin för?

Jag brukar köpa viner för...


  • Total voters
    35

Elvis

Medlem
Jag investerar en del i champagne och köpte på mig en massa Cristal under förra året så jag tror att mitt snittpris per flaska är högst i tråden... Men, som jag brukar förklara för min fru, de flaskorna räknas inte som vininköp utan som investering och kan alltså inte jämställas med konsumtion. Jag investerar dock bara i champagner jag tycker är riktigt bra (som Cristal 2006) så att jag kan ändra mig senare och dricka upp dem om den framtida ekonomin tillåter. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag investerar en del i champagne och köpte på mig en massa Cristal under förra året så jag tror att mitt snittpris per flaska är högst i tråden... Men, som jag brukar förklara för min fru, de flaskorna räknas inte som vininköp utan som investering och kan alltså inte jämställas med konsumtion. Jag investerar dock bara i champagner jag tycker är riktigt bra (som Cristal 2006) så att jag kan ändra mig senare och dricka upp dem om den framtida ekonomin tillåter. ;)

Inte alls omöjligt att jag kommer att börja på samma spår om några år när jag har en lite stabilare ekonomisk tillvaro. Just nu får jag nöja mig med omgående konsumtion på de flaskor jag köper!

Men jag köper absolut ditt argument, det är skillnad på investering och konsumtion!
Min frågeställning borde ha varit lite tydligare ;)
 

Il vino

Medlem
Oj. Sådan där statistik verkar farlig! ;)

Som vissa här redan skrivit får man ju skilja på "drick nu" och "lagra". Jag handlar nästan bara italienska viner (kan bli lite champagne ibland också) och då allra helst Brunello som ju knappt finns på SB i vilket fall. När jag pratat med SB om det så har de gnällt om att vinet är för dyrt. När jag pratat med producenterna (både där och i Barolo) så klagar de på att SB vill köpa in 100.000 flaskor och så blir det inget. Så dels handlar man på plats och dels ber man producenterna skicka (en pall!) vid behov. Största problemet sedan blir att få plats med lagringen. Nåja, man har väl inte fler problem än man gör sig. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske borde haft fler intervaller. Exempelvis ersätta 300+ med...

300-599 kr
600-999 kr
1000+ kr

Eller fler ändå.

Absolut! Det håller jag med om.

När jag skapade den här tråden så utgick jag ifrån de prisintervaller som fanns på http://vinguiden.com/
Nu med lite bättre insikt på bara några månader så har jag fått en bättre uppfattning.

Vore det intressant med en ny tråd där det är andra intervaller och spann på upp till 1500:-/2000:-?
 
Absolut! Det håller jag med om.

När jag skapade den här tråden så utgick jag ifrån de prisintervaller som fanns på http://vinguiden.com/
Nu med lite bättre insikt på bara några månader så har jag fått en bättre uppfattning.

Vore det intressant med en ny tråd där det är andra intervaller och spann på upp till 1500:-/2000:-?
Ja, gärna för mig...

På det här forumet finns alla utom de allra lägsta intervallen, verkar det som. Så kanske...

De du redan har, förutom 300+ kr.
300-599 kr
600-999 kr
1000-1999 kr
2000+ kr

Bara mitt förslag.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja, gärna för mig...

På det här forumet finns alla utom de allra lägsta intervallen, verkar det som. Så kanske...

De du redan har, förutom 300+ kr.
300-599 kr
600-999 kr
1000-1999 kr
2000+ kr

Bara mitt förslag.

@Matlen, vad säger du? Kan man ändra röstresultatet eller ska vi göra en ny tråd?
 
Vanligast i antalet flaskor är prestigechampagner i 1000-1500 kr intervallet, men händer att jag går över, men även till årgånschampagner under detta intervall.
 

MartinE

Medlem
Jag investerar en del i champagne och köpte på mig en massa Cristal under förra året så jag tror att mitt snittpris per flaska är högst i tråden... Men, som jag brukar förklara för min fru, de flaskorna räknas inte som vininköp utan som investering och kan alltså inte jämställas med konsumtion. Jag investerar dock bara i champagner jag tycker är riktigt bra (som Cristal 2006) så att jag kan ändra mig senare och dricka upp dem om den framtida ekonomin tillåter. ;)
Jag tycker också att det är en bra filosofi: Det som inte går upp, det går ner! :)
 
Toppen