Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket brukar ni köpa vin för?

Jag brukar köpa viner för...


  • Total voters
    35
Jag investerar en del i champagne och köpte på mig en massa Cristal under förra året så jag tror att mitt snittpris per flaska är högst i tråden... Men, som jag brukar förklara för min fru, de flaskorna räknas inte som vininköp utan som investering och kan alltså inte jämställas med konsumtion. Jag investerar dock bara i champagner jag tycker är riktigt bra (som Cristal 2006) så att jag kan ändra mig senare och dricka upp dem om den framtida ekonomin tillåter. ;)
Ja, Cristal 2006 är verkligen en fullträff, smak- och kvalitetsmässigt. Har ett gäng och är sugen på att köpa mer.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag bifogar en bild på hur röstningen såg ut innan nollställningen.

image.jpg
 

Göran

Medlem
Jag tittade igenom mina vinköp senaste halvåret och inser att jag köpt viner i samtliga prisintervall under den tiden. Detta eftersom mina vinköp styrs mer av min nyfikenhet än av pris. Nästa flaska kan lika väl vara en cremant för 90 kronor som en mer prestigeaktig flaska. (även om det just nu är väldigt sannolikt att nästa flaska är Egly-Ouriet 2005 som släpps på fredag). Därför låter jag bli att välja intervall, vågar inte räkna ut något medel ;-)
 

Il vino

Medlem
Jag investerar en del i champagne och köpte på mig en massa Cristal under förra året så jag tror att mitt snittpris per flaska är högst i tråden... Men, som jag brukar förklara för min fru, de flaskorna räknas inte som vininköp utan som investering och kan alltså inte jämställas med konsumtion. Jag investerar dock bara i champagner jag tycker är riktigt bra (som Cristal 2006) så att jag kan ändra mig senare och dricka upp dem om den framtida ekonomin tillåter. ;)

Ha ha. Det där påminner mig om en kille som ett tag köpte mycket och dyr Bordeaux. Han hade kanske 1000 flaskor för > 500kr ett tag. Hursomhelst, så pratade han om att han då och då lägger >10.000 kr för en flaska på ren spekulation, lagrar dem ett tag och sedan säljer dem dyrare. Han sade precis samma sak där att de här inköpen var lättast att få acceptans för hemma, eftersom familjen såg att han tjänade pengar på affärerna.
 

Sörplarn

Medlem
Ha ha. Det där påminner mig om en kille som ett tag köpte mycket och dyr Bordeaux. Han hade kanske 1000 flaskor för > 500kr ett tag. Hursomhelst, så pratade han om att han då och då lägger >10.000 kr för en flaska på ren spekulation, lagrar dem ett tag och sedan säljer dem dyrare. Han sade precis samma sak där att de här inköpen var lättast att få acceptans för hemma, eftersom familjen såg att han tjänade pengar på affärerna.

Ja frun i huset vill oftast ha en procent till något tjusigt att ha på sig eller en trevlig weekend resa, ringer det någon klocka. ;)
Den klockan ringer hos mig varje fall...

Jag tittade igenom mina vinköp senaste halvåret och inser att jag köpt viner i samtliga prisintervall under den tiden. Detta eftersom mina vinköp styrs mer av min nyfikenhet än av pris. Nästa flaska kan lika väl vara en cremant för 90 kronor som en mer prestigeaktig flaska. (även om det just nu är väldigt sannolikt att nästa flaska är Egly-Ouriet 2005 som släpps på fredag). Därför låter jag bli att välja intervall, vågar inte räkna ut något medel ;-)

Ja håller med, fastnar man för något så köper man det oavsätt pris för konsumtion, träning och njutning, jag satsar på två strategier en konsumtions hylla och lagrings hylla där sig en låda har införskaffats så läggs per auto undan en flaska av årgången, resten dricks upp om det nu inte blir påfyllning av samma årgång vilket sällan sker (då har man en av varje årgång lagrade och kan göra en årgångs provning i framtiden), däremot 1000 spänn och uppåt blir det oftast bara 3-6 flaskor för framtida konsumtion och/eller är det ren investering så rörs det endast en flaska av när man kan se att investeringen blir betald.

Sen beroende på prodocent så är ju 12 case lådan även intressant och rätt vanlig taktik, inte ovanligt att man ser utomlands att en låda på endast resterande 11->9 flaskor är kvar till salu via auktion, om inte singel värdet är högre.

Tja ett investerings tips kan ju vara att nu skall ECB influera EURO valutan igen med nya stödköp så finns risker i alla fall EU att pris index kommer att stiga, börjar väl här i mars 2015 när super-mario lagt vantarna på "sedel-pressen".

@Elvis,
Hur ser det ut i U.S.A nu när dollarn är så stark, borde ju vara väldigt lönsamt nu att handla, inköps priser till butiker e.t.c. någon koll?
 

Elvis

Medlem
Hur ser det ut i U.S.A nu när dollarn är så stark, borde ju vara väldigt lönsamt nu att handla, inköps priser till butiker e.t.c. någon koll?

Jag har bara bott här i knappt ett år så jag kan inte säga att jag märkt någon nedåtgående pristrend än. Det jag lagt märke till är att champagnehusen verkar måna om att behålla den amerikanska marknaden och därför är många huschampagner billigare här än i Europa.
 

Sörplarn

Medlem
Jag har bara bott här i knappt ett år så jag kan inte säga att jag märkt någon nedåtgående pristrend än. Det jag lagt märke till är att champagnehusen verkar måna om att behålla den amerikanska marknaden och därför är många huschampagner billigare här än i Europa.

Får köpa dig en last container billigt och inreda, när dagen kommer för flytt godset. ;)
 

Mats

Gone todash....
Ute i vänsterkanten på förstasidan har du en lista ("My recent wines") där du kan välja att se de senaste du druckit, köpt osv. Välj Purchased och tryck på länken "More" under listan. På nästa sida du får upp väljer du "Summarize by.." och under den "Time". Där kan du sedan leka runt och välja om de vill se per år, månad osv.

För att det här ska fungera måste du ha inställningen att du vill att priser ska visas, har du inte det måste du gå in på din profilsida och ändra under Display settings och Price options till något av alternativen som har Price i sig.
 
Toppen