Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ofta dricker ni vin?

Hur mycket vin dricker du per vecka i snitt?

  • Enstaka glas

    Votes: 1 1,9%
  • 1 flaska

    Votes: 5 9,3%
  • 2 flaskor

    Votes: 21 38,9%
  • 3 flaskor

    Votes: 12 22,2%
  • 4 flaskor

    Votes: 5 9,3%
  • 5 flaskor

    Votes: 1 1,9%
  • Mer än jag vågar säga!

    Votes: 0 0,0%
  • Alldeles för lite!

    Votes: 7 13,0%
  • Det har du inte med att göra!

    Votes: 2 3,7%

  • Total voters
    54

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Frågeställningen började med hur ofta dricker vi vin vilket ju faktiskt inte säger något om volymerna?
Jag dricker ofta men i små volymer.

Jag och fru öppnar gärna en flaska mitt i veckan och tar något glas och dricker sedan samma flaska över flera dagar. Väldigt måttliga mängder således men ganska "ofta".
Jag försöker dock att öppna minst tre flaskor i veckan gärna fler för att det finns så mycket vin att utforska och så lite tid, dock dricks sällan allt upp då en del hamnar i maten och en del hälls ut.
Dessvärre så gör mitt arbete att jag kör varannan månad helvit året runt vilket ju gör att jag får anstänga mig mer att dricka vin när jag är hemma för att inte årsmedelvinkonsumtionen skall bli skrämmande låg.

Känns inte som IGT-NTO och Systembolaget behöver oroa sig så jättemycket för min del således även om de förstås är så omtänksamma att de kommer göra det i alla fall.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte läst hela tråden, så min reflexion kanske redan avhandlats. Låt isf bli läsa denna.

Enl svenska mått mätt är vi ju borderline alkoholister bara för att vi uttrycker att vi gillar vin. Det gör oss till presumtiva våldsverkare, marodörer och sådana som inte kan inneha ansvarsfyllda jobb som att tex köra lastbil.

En normal årskonsumtion av vin borde sättas till en flaska per person över 28 år och dag. "Över medelkonsumtion" tycker jag att man bör unna sig vid representation, helg och Vinfernon. Gärna att man smyger in grappa/whiskey/cognac o dyl som sängfösare samtidigt som det är lämpligt stödja levern genom ca 2 vita dagar per vecka.

Ur en medicinsk synvinkel är detta (iaf i Sverige) kontroversiellt. Men, allt faller ju tillbaka på varje individs förmåga att undvika tippa över till 365 flaskor sprit per år (med en extra på julafton), alltid klara av att komma tillräckligt nykter till jobbet, inte köra bil fylld, kunna lita på sitt temperament osv. Det faller också tillbaka på hur länge vi vill leva och under vilka betingelser vi väljer att ha detta liv. Jag tycker att mitt liv utan ädla drycker, skulle vara ett bortkastat liv. Varje dag utan vin är som en dag utan solsken.

Lite OT: Personligen blir jag förbannad över att åldringar förvägras tutingar pga kvasi-religiösa viktigpetter-veta-bäst-dagisfröken-mentalitet. De är över 18 år och har ALL juridisk rätt att välja tutingar, viner och huttar HELT enligt egna önskemål. Frihet och eget ansvar är de värderingar jag alltid kommer slåss för. Och då jag planerat fortsätta leva i Japan, så kringgärdas jag av ett samhälle som uppfattar dem som anser: "min hobby är att dricka" som positiva och glada människor som bidrar till en bättre värld.

Rökning och knark har betydligt högre samhällskostnader än alkohol. Antalet alkoholister är närmast konstant, sett per capita i olika länder (nästan oavsett politik). Globalt sett drabbas fattiga länder ändå hårdare av tex rökning än rika länder... Det blir ju lite fånigt, men bilism har också högre samhällskostnader än alkohol...

Nu slutar jag för idag, sätter mig snällt på long haul till Europa och lovar att dricka minst så mycket under de första två filmerna att jag inte får köra bil då jag stiger av i Umeå om ca 18 timmar. Yahooo! Att resa har faktiskt blivit mindre krävande och mördande efter det att jag bestämde mig för att restid longhaul = semesterdag, typ Midsommarafton :)
 
Toppen