Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ser era restaurangvanor ut?

Hur ofta går du ut och äter middag på restaurang

  • Aldrig

    Votes: 0 0,0%
  • Ca en gång per år

    Votes: 1 2,9%
  • Några gånger per år

    Votes: 7 20,0%
  • En gång i månaden

    Votes: 9 25,7%
  • Flera gånger per månad

    Votes: 16 45,7%
  • Räknas McDonalds, korvmojjen eller pizzerian runt hörnet?

    Votes: 2 5,7%

  • Total voters
    35

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat en del på detta. Nu är ju finewines.se ett vinforum främst, men vin och mat hör ju ihop i stor grad. Jag tycker att det generellt skrivs ganska lite under kategorin "Mat & Dryck, Restaurangbesök" här på forumet, förutom när det gäller vissa medlemmar (ni vet nog vilka ;)) och undrar således om det beror på att ni sällan besöker restauranger eller om det snarare är för att ni inte väljer att skriva om era besök?

Jag har fullständig förståelse för att många inte är foodies och går på stjärnkrogar till vardags, men det finns ju massor av lite mer humana alternativ som ändå håller hög standard och är väl värda att skriva lite om. Detta är något jag önskar se mer av för egen del dessutom. :)

Min egen teori i ämnet är att vi vinnördar helt enkelt prioriterar att köpa vin för vårt överflöd och dricker dessa i privata sammanhang, detta istället för att betala (vad som ofta är fallet) ogina vinpriser på restaurang.

Vad säger ni?
 
Jag går ofta på restaurang. Senaste veckan har bland annat Matbaren och Pastis besökts. Brukar hamna på samma ställen men har också klämt in besök på ställen som Esperanto , Oaxen slip pch lite andra på sistone.

Skulle också se lite mer anteckningar och tips. Mat och vin hör definitivt ihop.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tilläggsfråga: Hur mycket tror ni att legaliserad BYOB hade påverkat er inställning till restaurangbesök?

Jag menar, det är ju såklart trevligare att kunna ta med sig sin Krug 88, eller sin Bordeaux som man ruvat på i 20 år och klappat ömsint och önskat godnatt varje dag. ;)
Det hade vart trevligt, you teaser...
Varför får man inte det?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det hade vart trevligt, you teaser...
Varför får man inte det?
Därför att vi bor i DDR-Sverige! Medhavd sponken på ställen med serveringstillstånd är inte tillåtet, eftersom byråkrater och nykterister inte ser någon skillnad på att ta med en fickplunta HB eller en flaska mogen Bordeaux till en middag mot en "corkage fee", och därför gör inte heller den svenska alkohollagstiftningen den distinktionen.
 
Därför att vi bor i DDR-Sverige! Medhavd sponken på ställen med serveringstillstånd är inte tillåtet, eftersom byråkrater och nykterister inte ser någon skillnad på att ta med en fickplunta HB eller en flaska mogen Bordeaux till en middag mot en "corkage fee", och därför gör inte heller den svenska alkohollagstiftningen den distinktionen.
Och vi lever i ett land där Organisationen Stoppa Framtiden lyckas få till stånd debatter kring saker som smaksatta glassar.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hur skall annars regeringen kunna bränna pengar och göra snedvridna investeringar? ;)
Men eftersom många ändå köper vinet ifrån bolaget så borde väl staten nästan tjäna mer på att man får ta med en flaska? ja menar det är väl ändå restaurangen som får mest på flaskan man köper där? skatt kan man ju ta på coarkage fee också.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men eftersom många ändå köper vinet ifrån bolaget så borde väl staten nästan tjäna mer på att man får ta med en flaska? ja menar det är väl ändå restaurangen som får mest på flaskan man köper där? skatt kan man ju ta på coarkage fee också.
Sant! Risken är dock att folk köper billigt vin utomlands, men det borde vara en liten del trots allt. Kanske är det mer resturangerna i sig som är problemet här, dvs att de behöver räkna in överdrivna mängder stålar på alkoholen för att vara lönsamma?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sant! Risken är dock att folk köper billigt vin utomlands, men det borde vara en liten del trots allt. Kanske är det mer resturangerna i sig som är problemet här, dvs att de behöver räkna in överdrivna mängder stålar på alkoholen för att vara lönsamma?
Men vi har alltså en lag som säger att alkoholen måste inhandlas på restaurangen? Tycker det verkar ganska löjligt. Självklart kommer dom som har pengar att fortsätta köpa överprisad Bordeaux på restaurangen, samtidigt som dom som har smak och klass tar med en egen pava.
 

Vino fino

Medlem
Men vi har alltså en lag som säger att alkoholen måste inhandlas på restaurangen? Tycker det verkar ganska löjligt. Självklart kommer dom som har pengar att fortsätta köpa överprisad Bordeaux på restaurangen, samtidigt som dom som har smak och klass tar med en egen pava.
Jag är verkligen ingen expert på alkohollagstiftningen men jag antar att restauranger är halvoffentliga platser och skall det inmundigas djävulens drycker så måste det ske med utskänkningstillstånd och utbildad personal etc och drycken skall komma från av Stasi godkända leverantörer.

Vilket är fullständigt absurt, givetvis. Men jag tror många krögare är toknöjda med detta, precis som att många leverantörer älskar Monopolet.
 

Vino fino

Medlem
Har funderat en del på detta. Nu är ju finewines.se ett vinforum främst, men vin och mat hör ju ihop i stor grad. Jag tycker att det generellt skrivs ganska lite under kategorin "Mat & Dryck, Restaurangbesök" här på forumet
Ska vi inte dra igång en stående tråd för färska restaurangbesök, typ "Idag äter vi"?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Därför att vi bor i DDR-Sverige! Medhavd sponken på ställen med serveringstillstånd är inte tillåtet, eftersom byråkrater och nykterister inte ser någon skillnad på att ta med en fickplunta HB eller en flaska mogen Bordeaux till en middag mot en "corkage fee", och därför gör inte heller den svenska alkohollagstiftningen den distinktionen.
Finns troligen även få restauranger som skulle vara intresserade av att pusha för den frågan.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men om det bara fanns en eller två restauranger som fixar tillåtelse så lär dom ändå öka försäljningen av mat och öka inkomsten overall.
Fullt möjligt. Men det är ju också en ganska smal grupp människor som skulle vara intresserade av att ta med sig ett vin ut på restaurang och betala 200kr i korkavgift. För dom som inte vill betala mer än 250-300kr för en flaska ute på haket så gör det ju ingen större skillnad.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ska vi inte dra igång en stående tråd för färska restaurangbesök, typ "Idag äter vi"?
Absolut! Det låter som en smart idé som kan underlätta för lite "enklare" besök som inte förtjänar en egen tråd. Jag kan tänka mig att författa en sådan tråd så fort jag får lite tid över, om inte någon annan hinner först vill säga.
 
Toppen