Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ser era restaurangvanor ut?

Hur ofta går du ut och äter middag på restaurang

  • Aldrig

    Votes: 0 0,0%
  • Ca en gång per år

    Votes: 1 2,9%
  • Några gånger per år

    Votes: 7 20,0%
  • En gång i månaden

    Votes: 9 25,7%
  • Flera gånger per månad

    Votes: 16 45,7%
  • Räknas McDonalds, korvmojjen eller pizzerian runt hörnet?

    Votes: 2 5,7%

  • Total voters
    35
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men om det bara fanns en eller två restauranger som fixar tillåtelse så lär dom ändå öka försäljningen av mat och öka inkomsten overall.
Problemet är nog att många restauranger (för att konkurrera) håller nere priserna på maten och räknar kallt med att tjäna in en stor del av vinsten på alkoholen. Ett ökat pris på maten innebär konkurrensnackdel.
 

MartinE

Medlem
Tilläggsfråga: Hur mycket tror ni att legaliserad BYOB hade påverkat er inställning till restaurangbesök?

Jag menar, det är ju såklart trevligare att kunna ta med sig sin Krug 88, eller sin Bordeaux som man ruvat på i 20 år och ömsint önskat godnatt varje kväll. ;)
Jag hade tyckte det vore mycket trevligt - om inte annat för att det vore ett tydligt tecken på att jag bodde i ett liberalt land - men det hade ärligt talat inte lett till att jag gått på fler restaurangbesök! Jag hade säkert utnyttjat möjligheten någon gång, men det är faktiskt ganska ofta som jag bokar restaurang baserat på vinlistan. Visst kan det vara dyrt att köpa vin på restaurang, men väldigt ofta går det ju att hitta vällagrade viner som man aldrig hade fått tag på annars!

För övrigt älskar jag mat i allmänhet och "Michelinkrogar" i synnerhet! Ett av mina dåliga samveten är alla anteckningar jag tagit, med målsättningen att dela med mig här på forumet, men som ligger kvar i telefonen... Tiden räcker aldrig riktigt till till allt det man planerat!
 

Per Stade

Lege artis
Fullt möjligt. Men det är ju också en ganska smal grupp människor som skulle vara intresserade av att ta med sig ett vin ut på restaurang och betala 200kr i korkavgift. För dom som inte vill betala mer än 250-300kr för en flaska ute på haket så gör det ju ingen större skillnad.

Finns det något på någon restaurant, som bara kostar 300kr?
 

Per Stade

Lege artis
Äter lunch nästan varje dag på en krog nära mig.
cid_74EF2637-8249-482E-A313-BE3996E65729.resized.jpg

F.ö. går vi sällan på restaurant nu för tiden. Det är inte bara frågan om vinet.
Min fru älskar att laga mat och är fantastiskt duktig på det så vi lägger hellre pengarna på fina råvaror och dricker gott vin till hemma.
Vilket blir lite för ofta.
Just nu har vi varit inne i en kräftperiod, förra veckan smaskade vi på kräftor nästan varje kväll, som min granne levererade levande till dörren. Snart har jag en stjärna i kräftkok.

5525907593_e2a8d7f5be_o.jpg
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Men om det bara fanns en eller två restauranger som fixar tillåtelse så lär dom ändå öka försäljningen av mat och öka inkomsten overall.

Tyvärr inte, mat lönar sig inte. Svårare logistik, fler mantimmar mer svinn osv än dryck. Harrys har bättre marginalvinst än stjärnkrogarna. Många krogar utomlands klarar sig med gratisarbetare som vill ha med restaurangen i CV:t. Inte tillåtet i Sverige...

Räkna på marginalvinsten på en avsmakningsmeny kontra vinpaket så inser man att antingen får korkavgiften hålla Kellerklass (100 $ tro ja...) eller maten dubblas. Å andra sidan har ja inga problem med att betala 1 000 kr i korkavgift om man då hade haft möjlighet att ta med sina dyrgripar. Men några hundralappar är uteslutet om man inte vill ha gratisarbetare.

@tobbe81 har kanske siffror på marginalvinsten för mat generellt.

Angående huvudfrågan så går ja på restaurang månatligen med några topprestauranger varje år. Närmast på listan är 28+ och Frantzén.
 
Toppen