Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ska inreda mitt vinrum?

Elvis

Medlem
Imorgon börjar renoveringen av huset, inklusive bygget av mitt vinrum som kommer att kylas med frikyla från bergvärmepumpen (se annan tråd). Nåväl, nu är jag frågan hur jag ska inreda vinrummet och jag skulle gärna vilja ha tips. Vinrummet kommer att bli 2,06 x 1,35 m stort och takhöjden är 2,48 m. Jag kommer att ha vinflaskor både löst och i kartonger/trälådor. Hur många hyllor ska jag ha? Hur djupa? Hur ska de sitta? Här är en liten skiss över rummet:

vinrum.jpg


Min grundidé är att sätta hyllor utmed hela bortre långsidan och bara där, men frågan är i så fall hur många, djupa och på vilka höjder. Andra idéer?
 

Segol

Medlem
Utrymmet är storleksmässigt väldigt likt det utrymme jag har.
Jag har platsbyggt hyllor i 22mm MDF på hela väggen på bortre långsidan (där det står 206 på din skiss). Dörren sitter i mitt fall mer på mitten av hitsidan och jag har även satt hyllor på den ena delen av den väggen, ena sidan av dörren. De hyllorna har jag gjort mindre djupa (ca 25 cm) och i lite olika storlekar för att tex kunna ha halvflaskor där, min fru är dessutom mycket nöjd med att kunna ha grönsaker, sylt mm där och hon kallar det för sin sida...
På den andra delen av hitsidan, den utan hyllor, har jag lådor mm och jag funderar på att bygga ett hyllsystem lämpat för vinlådor där.

"Vinsidan":
Jag har fokuserat på funktion och på att få plats med så mycket som möjligt så jag har gjort relativt stora hyllor både på höjden och bredden, mindre trä = mer plats för vin är tanken. Måtten på mina hyllor är höjd 31 cm, djup 32 cm och bredd ca 83 cm. Magnumflaskor kräver snarare ett djup på drygt 35 cm, jag har såpass få magnum att jag har dom överst och låter dom sticka ut lite. Det innebär att det ryms tio flaskor på rad och fyra på höjden i varje hylla under förutsättning att flaskorna inte är större än "vanlig" Bourgogne.
I och med att jag misstänker att du har mest Champagne kanske du skulle få plats med nio standardflaskor bredvid varandra med mina mått och det kan vara tveksamt om det ryms fyra på höjden. Frågan är om du vill stapla flaskorna på varandra på hyllplanen eller inte. Nackdelarna med att stapla är såklart att det är lite bökigare om man vill åt nåt som ligger underst plus att vissa Champagneflaskor inte lämpar sig för att stapla på höjden. För att råda bot på det sistnämnda och för magnum har jag ett antal fack högst upp som har samma bredd och djup som resten men där höjden är ca 13 cm istället. På så sätt ligger Comtes mfl på rad eftersom de inte funkar att stapla.
 

Segol

Medlem
Jag utgick ifrån att du tänker bygga eget från grunden.
Ett bra alternativ är såklart att prata med någon som säljer inredning och rita upp/köpa något av det de erbjuder.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Tack @Segol. Dörren är inte på plats än och den kan egentligen sitta varsomhelst på den väggen. Jag kanske borde ha den i mitten?

Varför har du inte djupare hyllor förresten? Jag har funderat på att ha 60 cm djup och lägga flaskor omlott. Då blir det inga problem att få plats med magnum heller (jag har en hel del champagne på magnum).
 

Segol

Medlem
Rummets djup är en liten begränsning, ditt djup är 135cm och mitt är 133cm om jag kommer ihåg rätt. När jag skissade tyckte jag att jag kom åt hela rummet bättre om jag hade störst golvyta och ingång i mitten av rummet, därav dörrens placering. Dörren öppnas utåt kanske jag ska tillägga.
Jag tycker att jag får bättre översikt över flaskorna om jag inte har dem omlott i och med att jag har så höga hyllor som jag har. Istället för djupare hyllor har jag då en hylla på ena halvan av den hitre väggen och tänker mig nån sorts lådförvaring på den andra halvan för att utnyttja allt utrymme i rummet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack @Segol. Dörren är inte på plats än och den kan egentligen sitta varsomhelst på den väggen. Jag kanske borde ha den i mitten?

Varför har du inte djupare hyllor förresten? Jag har funderat på att ha 60 cm djup och lägga flaskor omlott. Då blir det inga problem att få plats med magnum heller (jag har en hel del champagne på magnum).
Det räcker med 50-55 cm djup för att lägga omlott både för flaskor och magnum.
 
Last edited:

MD

Medlem
Alla mina hyllor är 45cm djupa och jag lägger allt omlott utan att det sticker ut, funkar för bordeaux, bourgogne eller riesling. Även magnum funkar, men lite svårare med riesling och bordeaux på magnum och större. Men jag har mest bourgogne och champagne på magnum så det är inget större problem, lite udda flaskor måste ligga på golvet eller i någon låda.

Hur du väljer att planera källaren styrs mest av hur mycket flaskor du har tänkt att stoppa in i den. Och om du vill satsa på funktion och volym framför utseende. Flest flaskor brukar inte alltid resultera i snyggast källare... jag tenderar dock att luta åt volym då man alltid behöver mer plats för nya flaskor.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Volym är helt klart prioriterat. Säg att jag har hyllor som är runt 50-55 cm djupa, vilken höjdskillnad skulle ni ha mellan dem?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Alla mina hyllor är 45cm djupa och jag lägger allt omlott utan att det sticker ut, funkar för bordeaux, bourgogne eller riesling. Även magnum funkar, men lite svårare med riesling och bordeaux på magnum och större. Men jag har mest bourgogne och champagne på magnum så det är inget större problem, lite udda flaskor måste ligga på golvet eller i någon låda.

Hur du väljer att planera källaren styrs mest av hur mycket flaskor du har tänkt att stoppa in i den. Och om du vill satsa på funktion och volym framför utseende. Flest flaskor brukar inte alltid resultera i snyggast källare... jag tenderar dock att luta åt volym då man alltid behöver mer plats för nya flaskor.
Skicka gärna foto på hur det ser ut med 45 cm djup med omlott utan att flaskorna sticker utanför OCH att flaskorna ligger tight!!!!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Imorgon börjar renoveringen av huset, inklusive bygget av mitt vinrum som kommer att kylas med frikyla från bergvärmepumpen (se annan tråd). Nåväl, nu är jag frågan hur jag ska inreda vinrummet och jag skulle gärna vilja ha tips. Vinrummet kommer att bli 2,06 x 1,35 m stort och takhöjden är 2,48 m. Jag kommer att ha vinflaskor både löst och i kartonger/trälådor. Hur många hyllor ska jag ha? Hur djupa? Hur ska de sitta? Här är en liten skiss över rummet:

Visa bifogad bild 6776

Min grundidé är att sätta hyllor utmed hela bortre långsidan och bara där, men frågan är i så fall hur många, djupa och på vilka höjder. Andra idéer?

Skulle gjort samma fast med en hylla på dörrsidan med med bara Vilmart i ditt fall.:)

Ha lådorna på golvet så slipper du knäcka ryggen eller ligga på knä. Dessutom kan de fungera som pall när du vill nå längst upp. För du kommer behöva bygga på höjden troligen förr än senare...

Bredd och höjd får avgöras av hur många dubbletter du har. Det är inga problem att stapla likartade flaskor. Med många unikum hade jag valt åtminstone en del med solitära fack.

Sen eventuellt en grund skrythylla till höger där du kan ställa uppdruckna rariteter som CdM 79 och återblicka...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Skulle gjort samma fast med en hylla på dörrsidan med med bara Vilmart i ditt fall.:)

:D

Sen eventuellt en grund skrythylla till höger där du kan ställa uppdruckna rariteter som CdM 79 och återblicka...

Jag har faktiskt bara en tomflaska sparad och det är en Dom Pérignon 1988 på magnum som jag bjöd på som förlovningschampagne 2008. (Just det, 2008 är ju min frus och mitt förlovningsår - då har jag en bra förklaring till att bunkra champagne från det året.)
 

Sörplarn

Medlem
Jag snubblade precis på denna sida ArCave då jag sökte på lite inspiration till ett eget projekt.
Här kan man leka med väggar och olika moduler direkt för att få en uppfattning, skriv in mått, se antal flaskor o.s.v.

obs Schwiez
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Nu har vi flyttat in i nya huset och det finns en ny vägg och dörr till vinrummet, men däremot har inredning och kyla inte hunnits med. Däremot är kylledningar till bergvärmepumpen förberedda.

Jag vågade inte låta flyttkillarna flytta mina vinlådor utan flyttade dem själv igår. Jag kör sällan så försiktigt som när jag har bilen full med vin. :)
IMG_6457.JPG
 

Helen

Medlem
Nu har vi flyttat in i nya huset och det finns en ny vägg och dörr till vinrummet, men däremot har inredning och kyla inte hunnits med. Däremot är kylledningar till bergvärmepumpen förberedda.

Jag vågade inte låta flyttkillarna flytta mina vinlådor utan flyttade dem själv igår. Jag kör sällan så försiktigt som när jag har bilen full med vin. :)Visa bifogad bild 7289
Vad bra att det löste sig med bergvärmekylan . Grattis till ert nya hus ..
 

Stefan Sjö

Medlem
Hur blev din inredning till slut? Har du några bilder? Jag håller själv på att bygga om ett llite mindre utrymme 220x1m. Bestämde mig för att kombinera hyllplan i elfasystem från cirka 1.10 och under 1.10 ha färdiga system. Till vänser och höger har jag tänkt krysshyllor: http://wineandbarrels.com/se/category/vinkllare-med-elba-vinstll-101/ och rakt fram 9st. "hutten" från IKEA för låg kostnad (och mer pengar till vin). http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70032451/?query=hutten
I färdiga ställ räknar jag med 273 flaskor och sedan kan jag bygga ut uppåt enkelt med 81 flaskor till med "hutten" ovanpå första hyllplanet.
 

Stefan Sjö

Medlem
:) 220cm brett 100cm djupt. Kallt isolerat hörn under jord.

2st. Elba ställ till vänster och höger=24st standardflaskor per del. Rakt fram kunde jag haft fler elba men kör hutten för att få ut enskilda flaskor lättare
 
Toppen