Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ska jag lagra mina framtida viner?

F

Freddegredde

Jag har tänkt samla på mig olika viner bland annat för lagringens (lära mig, utveckla mig) skull men också för att slippa springa till bolaget varje lördag. Hur bör jag lagra/förvara vinerna? Jag bor i en nybyggd villa utan källare men med garage. Husets svalaste rum är en klädkammare på bottenvåningen (22-24 grader när det var som varmast i somras). Garaget är isolerat och uppvärmt men i söderläge. Vi kommer bo här i 10 år till kanske.

Mvh
Fredrik
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag har tänkt samla på mig olika viner bland annat för lagringens (lära mig, utveckla mig) skull men också för att slippa springa till bolaget varje lördag. Hur bör jag lagra/förvara vinerna? Jag bor i en nybyggd villa utan källare men med garage. Husets svalaste rum är en klädkammare på bottenvåningen (22-24 grader när det var som varmast i somras). Garaget är isolerat och uppvärmt men i söderläge. Vi kommer bo här i 10 år till kanske.

Mvh
Fredrik
Hej! allt beror väl lite på hur länge du hade tänkt att lagra vinerna.
Ju varmare det är desto snabbare mognar vinerna, så det optimala är att lägga dom där det är svalt och lite fuktigt .
 
Trådskapare
F

Freddegredde

Hej! allt beror väl lite på hur länge du hade tänkt att lagra vinerna.
Ju varmare det är desto snabbare mognar vinerna, så det optimala är att lägga dom där det är svalt och lite fuktigt .
Jo, det förstås. Jag tror nog jag fiskade lite efter huruvida min klädkammare duger för vinlagring. Än så längre är jag väldigt mycket nybörjare och ställer kanske inte direkt höga krav, men jag vill ändå göra "rätt" .
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett vinlagringsskåp hade nog passat bra. Läs mer här: http://www.finewines.se/threads/climadiff-avintage.1665/

I övrigt så är det solljus och för höga temperaturer du främst skall se upp med. Viner är vanligtvis mindre känsliga än man kan tro, i alla fall om man inte har tänkt att lagra i decennier. Börja du att lagra i din klädkammare, därefter kanske du skaffar ett vinlagringsskåp eller bygger en riktig källare. Vill man vara riktigt säker och har tänkt att lagra länge så skulle ju i alla fall jag satsa på en lösning som känns trygg. :)

Har ännu inte löst mitt egna förvaringsproblem. ;)
 

mnor

Medlem
Kan helt instämma med @Matlen. Jag började själv med att lagra viner i en garderob i vårt gästrum där ingen vanligtvis sov, för att få mörker och hyfsat stabil temperatur utan allt för stora temperaturskiftningar. När jag sedan fick "allt för många" flaskor och insåg att jag gjort en viss investering i vin, så köpte jag mitt första vinkyl. Så hitta ett mörkt utrymme med inte allt för stora temperaturskiftningar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, det förstås. Jag tror nog jag fiskade lite efter huruvida min klädkammare duger för vinlagring. Än så längre är jag väldigt mycket nybörjare och ställer kanske inte direkt höga krav, men jag vill ändå göra "rätt" .
En annan sak att tänka på: Ingen blivande vinnörd borde vara utan ett konto på finewines.se. Du är med andra ord välkommen att registrera dig. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hör ibland gammalt kylskåp som lagringsplats, men är det inte för torrt där?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
I kylen hemma tycker jag nog en kork torkar på under två år (hade cider å lite grejer mellan julaftnar)...
 

KimHartman

Medlem
Ju varmare det är desto snabbare mognar vinerna

så en hög temperatur är att föredra, för då slipper man man vänta så länge? :p

Anledning till att det inte är så enkelt är att kemiska reaktioner har ett ickelinjärt temperaturberoende, vilket gör att de relativa hastigheterna hos de kemiska reaktioner som äger rum i vinet blir olika för olika temperaturer. Det finns en utbredd uppfattning att de relativa reaktionshastigheter som uppkommer vid temperaturer kring 12 grader, eller kanske tom ännu lägre, ger upphov till bäst mognad (även om få kanske uttrycket sig på just det sättet), men inte snabbast mognad.

Själv skulle jag vara nöjd så länge temperaturen låg under typ 17-18 grader, och var stabil över dygnet.
 
Toppen