Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur upptäcker man att någon av ens vinprovarbekanta har alkoholproblem?

Håkan

Medlem
Det har hänt mig nu för andra gången att en person jag ibland provat vin i samma kretsar som visat sig ha grava alkoholproblem och nu blivit så illa däran att han fått men för livet (han överlevde dock men nu gäller 0 alkohol livet ut och rejält nedsatt hjärtfunktion). Frågan är, vi alla deltager ju i provningar där tillgången på vin är i princip obegränsad och där ibland några blir berusade. Var går gränsen till när det inte är bra längre och hur långt något får gå? Nu skall sägas att personen i min bekantskapskrets fortsatt att kröka hemma efter provningar och i princip aldrig spottat.
Är det vår ensak att hålla koll på varandra eller skall vi köra ner huvudet i sanden och hävda att det är var och ens ensak. Jag fick mig iallafall en tankeställare.
 
SV: Hur upptäcker man att någon av ens vinprovarbekanta har alkoholproblem?

Håkan skrev:
Det har hänt mig nu för andra gången att en person jag ibland provat vin i samma kretsar som visat sig ha grava alkoholproblem och nu blivit så illa däran att han fått men för livet (han överlevde dock men nu gäller 0 alkohol livet ut och rejält nedsatt hjärtfunktion). Frågan är, vi alla deltager ju i provningar där tillgången på vin är i princip obegränsad och där ibland några blir berusade. Var går gränsen till när det inte är bra längre och hur långt något får gå? Nu skall sägas att personen i min bekantskapskrets fortsatt att kröka hemma efter provningar och i princip aldrig spottat.
Är det vår ensak att hålla koll på varandra eller skall vi köra ner huvudet i sanden och hävda att det är var och ens ensak. Jag fick mig iallafall en tankeställare.
Oj, det här är en svår fråga.

Personligen tycker jag att man ska vara väldigt tydlig och prata med vänner som man upplever har alkoholproblem. Det är ju inte speciellt lätt och kan tas väldigt negativt men om man bryr sig så tycker jag det är ett måste.. Överhuvudtaget sä umgås ju många av oss i en värld/bransch där man inte säger nej till alkohol. Det finns ju också "krav" på att man ska dricka etc och det kan vara svårt att säga nej.

Vad som är för mycket är svårt att säga men jag tycker man kan se signaler som dagligt större intag, lunchdrickande, dricker upp sådant som egentligen inte är gott , ofta frånvarande, frekvent den personen som är mest berusad på provningar. Finns en hel del på nätet kring dessa saker och även om ibland nivåerna som anges skulle göra 90% av Sveriges befolkning till alkolister så finns det bra signaler att följa
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Hur upptäcker man att någon av ens vinprovarbekanta har alkoholproblem?

Bra tråd. Tråkigt att höra om din vän.

Håkan skrev:
fortsatt att kröka hemma efter provningar

Där har du en varningssignal, men frågan är hur man upptäcker detta? Jag tror det ligger något i ordet kröka också. Har man en känsla för att det inte står rätt till med någon bekant tycker jag man ska höra med andra i samma krets. Delas oron kan man kanske prata ihop sig om gemensam handling?
 
SV: Hur upptäcker man att någon av ens vinprovarbekanta har alkoholproblem?

Jag har själv en hel del erfarenhet av alkoholism nära inpå, en besvärlig sjukdom minst sagt som sätter djupa spår i omgivningen och kan märka anhöriga för livet.
Däremot har jag aldrig i vinprovarkresen/kretsarna sett något direkt ohälsosamt - visst kan folk vara överförfriskade ibland men direkt antydan till alkoholism har lyst med sin frånvaro bland aktiva provare på alla kanter. Jag har under 35 års tid utvecklat en 'radarfunktion' som zoomar in på alkisar med skrämmande precision, så jag inbillar mig att jag skulle pricka någon med utvecklade problem på tre röda (eller i alla fall efter ett par provningar), nykter eller inte (radarn har upprepade gånger visat sig vara skrämmande träffsäker).

Om någon är tidigt i riskzonen? Tja, det är svårare och tanken har slagit mig några gånger. Tydligaste tecknet är nog att även dåliga viner dricks upp, det är ett typiskt riskt-beteende att 'ta för sig' även när det smakar smörja.

En annan tydlig signal är att det inte finns några 'vit dagar alls', att drickandet blivit så normaliserat att man i stort sett aldrig avstår vin/alkohol i 24 timmar i sträck. Det kan ju förstås vara svårt att veta med en person man bara träffar sporadiskt.

Vad man sedan skall göra åt det är en helt annan sak. Själv skulle jag konfrontera personen i fråga direkt, man kanske riskerar sin relation men samtidigt är det en risk man måste ta. Det kallas 'ansvar' och är inget man kan gömma sig för. Om det sedan leder till en förändring, tja, det skulle jag spontant säga är kanske 50% chans. Det är inte förrän personen det rör sig om själv upplever det som ett problem något sker, om ens då...
 

SUPRA

Bäst
SV: Hur upptäcker man att någon av ens vinprovarbekanta har alkoholproblem?

Jag har egentligen ingen egen erfarenhet, eller jo en släkting och det slutade tyvärr vid 35 års ålder. :-[
Och nu när jag tänker efter en långväga bekant som det verkar gått riktigt åt pipan för. Han får nog lämna sitt extremt välbetalda jobb, vi pratar miljoninkomster.
Erfarenheten är väl att de är väldigt bra på att dölja sitt missbruk.
Jaga slattar...stor varning.
En del definierar alkoholism som när man dricker regelbundet. Fundera på den, innan ni helt avkastar påståendet.
För mig är alkohol en social dryck, dvs. något man dricker när man umgås med andra, smakförhöjare till mat osv.
När man ger sig ut på vägar utanför detta, då är det nog lite varning. Speciellt när det blir "problem" i anslutning till detta.
Sen har jag väl druckit en bira eller två eller skumpa för ren njutnings skull, helt själv, och jag tror inte jag skulle klassas som alkoholist.
 
Toppen