Hur viktig är luftfuktigheten?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av wemd, 10 november 2009.

1. wemd

wemd Medlem

Jag har en mindre vinkällare. I somras upptäckte vi att det var ganska fuktigt generellt i hela källaren och blev då rekommenderade att placera en avfuktare i rummet brevid (som är en tvättstuga) Denna är inställd på 40%. Avfuktaren är så effektiv att den troligen även drar ner fukten i vinrummet till 40%.

Skadligt eller ej? Googlat lite och finner olika svar, en del säger att det är super viktigt att ligga på 70%, andra att det är mindre viktigt. Självklart har jag en dörr till rummet där vinet förvaras, men det är en gammal trädörr som passar utmärkt och ingen som är anpassad för en vinkällare.

2. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

SV: Hur viktig är luftfuktigheten?

Förstår inte varför du har luftfuktaren just på 40%, när det är bättre för både material och människor att ligga 50-55 %. Hur som helst så är 70% för högt, då det vid den fukten är mycket som växer (bakterier och mögel).

Men visst jag har sett att vissa brukar säga att vin vill ha en luftfuktighet på över 70%, medan andra säger att 60-65 är optimalt (exempelvis länken nedan)... Själv har jag en avfuktare i min källare för att garantera att inte husets skadas (håller 60%) och för att det skall hållas fräscht. Ju fuktigare, desto mer insekter, bakterier och mögel helt enkelt...

Länktips:
    http://education.vigilantinc.com/residential/wine-
    cellar-humidity.php

3. Krug88

Krug88 Medlem

60-70% har jag uppfattat som perfekt.
    Har du köpt flaskorna för att dricka själv är det inga större problem att fuktigheten är lite för hög, då det bara är etiketterna som kan skadas.
    Men har du köpt för att senare sälja så är det en annan sak.

Bland de bästa flaskorna jag någonsin provat som varit gamla(70-talet tex.)har legat i källare med för hög luftfuktighet.

4. Guayabera

Guayabera Medlem

Vill inte styra denna tråden off-topic, men tänkte höra om någon har erfarenhet av de "källarpåsar" som finns att köpa för att skydda etiketter mot fukt?

5. Helen

Helen Medlem

Dela sidan