Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

DSC_0230.JPG
finemang med t-ben ibland
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens middag hemma hos mig fyra kockar fyra rätter fem flaskor vin
första ut från Tobbe L vart en knivskuren råbiff på oxfile gurka själkselleri ostronmajo och picklad kålrabi
16266077_10158157990240008_5149085304709781409_n.jpg
Andra från Folke hummer morot ingefära majrova
16266267_10158157990270008_3789914168818864813_n.jpg
tredje från mig smörstek marulk och hälleflundra vitlöksrostad pumpapure egenkokt hummerbuljong smaksatt med vanilj chorizo olja rårivet romanesco
16142530_10158157990460008_246709832395488115_n.jpg
fjärde från Velli tarte tatin med calvados grädde
16143105_10158157990265008_1826410608651282336_n.jpg
femte kaffegodis som gjordes gemensamt
16265960_10158157990260008_1042611613441148652_n.jpg
 

anders

Medlem
Jag brukar vara för lat för att skriva om mina restaurangbesök här, och jag brukar inte heller fotografera maten, men jag hade en såpass imponerande upplevelse i fredags att jag känner mig tvungen att dela med mig.

Jag och frun åt på the Square i London, och vi var båda överens om att det var vår bästa restaurangupplevelse hittills. Vi har ätit på tiotals enstjärniga restauranger men detta var vår andra tvåstjärniga (den första var Marcus Wareings restaurang Marcus som inte var mera än ok då vi åt där i början av juli i år).

Vi tog tasting menyn (http://www.squarerestaurant.com/Food/Tasting.aspx) och innan den första rätten kom två olika serveringar med amouche bouche som båda innehöll två olika "rätter". Alla var fantastiska men tyvärr har jag glömt vad de var, förutom min favorit som var nagonslags lite "crepe strut" med fois gras.

Den första förrätten var olika sorters tomater som var väldigt bra i all sin enkelhet. Lite svårt att äta från denna "sten" utan att klotta, dock. Visa bifogad bild 4747

Nästa rätt har jag ingen bild på men det var en helt fantastisk kalvtartar. Jag hade lust att slicka tallriken efteråt men lyckades behärska mig.

Sedan kom denna krabblasagne som också var otroligt bra. (notera tomatstänket på bordsduken)
Visa bifogad bild 4748

Vi var i det här skedet ganska säkra på att det inte kan bli mycket bättre, men vi hade fel. Nästa rätt var deras signaturrätt med langustiner, gnocchi och tryffel. Galet gott! Oj vad det vattnas i munnen då jag tänker tillbaka på detta.
Visa bifogad bild 4749
Efter det följde en fisk (John Dory) som var bra men inte fantastisk, följd av angus beef ribs som smalt i munnen.
Visa bifogad bild 4750
Efterrätterna har jag inga bilder på och tyvärr blev det lite hektiskt mot slutet och jag var tvungen att hoppa i en taxi för att avlösa vår barnvakt som inte ville missa det sista tåget hem. Frun fick bli kvar och njuta av efterrätterna i lugn och ro samt betala notan.

Denna restaurang hade varit på vår att göra lista en längre tid och då jag fick ett BYOB erbjudande via Bordeaux Index så tvekade vi inte längre med att boka. Vi hade således med oss två medhavda flaskor.

Launois Special Club 2002 var väldigt bra med massor av äpplen och rostat bröd. Hög syra. fräsh och lång. Mina två senaste flaskor av denna Champagne har varit på gränsen till övermogna, men denna betedde sig mera som en typisk 2002a och kunde gott ha sparats ytterligare något år.

Louis Jadot Clos Vougeot Grand Cru 2002 var superb, lång och komplex trots att den hade behövt mera luft (sommelieren rekommenderade inte dekantering, men jag borde ha följt min instinkt och bett henne dekantera trots allt), eller ännu hellre några år till i källaren. Som tur har jag två flaskor kvar att se fram emot.

Summa summarum, en fantastisk middag och jätte bra, avslappnad service! Denna upplevelse demonstrerade dessutom tydligt skillnaden mellan en och två Michelinstjärnor (något som Marcus misslyckades med, förutom med sin uppskruvade prisnivå). Vi kommer definitivt att göra ett återbesök och nästa gång skall vi nog bekanta oss närmare med deras vinlista som verkar mycket lovande.
Sent omsider så kommer min kommentar...
Var i London för x antal år sedan i en vecka på jobb.
På tisdagen sög det i tarmen och jag fick tag på ett bord på The Square.
Avsmakningsmenyn var bra.
På torsdagen sög det i tarmen igen och jag kom då på den briljanta idéen att ramla tillbaka till The Square.
Av okänd anledning kände de igen mig, måste bero på min diskreta lekamen och ödmjuka attityd... :D
Utan att jag behövde fråga så erbjöd de att ånyo servera en avsmakningsmeny men med helt andra rätter än de jag provade tidigare.
Jag har nu gjort en mental notering om att göra ett (eller två :p) återbesök nästa gång jag hamnar i London.
 

Essle

Medlem
SK Mat i Göteborg igår, avsmakningsmeny med 6 rätter och vinpaket. 2 bra förrätter, 2 riktigt bra huvudrätter (fisk och kött), efterrätterna lämnade dock en del att önska. Dryckerna i paketet var ok men inget jag kommer fylla på med, Schloss Gobelsburg Gruner V, Dr Loosen Riesling, Spansk Albarino, Vajra Barolo 2012 och 2 söta som avslutning. Allt funkade dock fint en tisdag efter jobbet....
 

mmh

Medlem
Sent omsider så kommer min kommentar...
Var i London för x antal år sedan i en vecka på jobb.
På tisdagen sög det i tarmen och jag fick tag på ett bord på The Square.
Avsmakningsmenyn var bra.
På torsdagen sög det i tarmen igen och jag kom då på den briljanta idéen att ramla tillbaka till The Square.
Av okänd anledning kände de igen mig, måste bero på min diskreta lekamen och ödmjuka attityd... :D
Utan att jag behövde fråga så erbjöd de att ånyo servera en avsmakningsmeny men med helt andra rätter än de jag provade tidigare.
Jag har nu gjort en mental notering om att göra ett (eller två :p) återbesök nästa gång jag hamnar i London.
Bättre sent än aldrig;)
Jag gjorde faktiskt ett återbesök med min fru några månader efter besöket jag rapporterade om ovan. Vi hade skyhöga förväntningar men blev tyvärr ganska besvikna. Ett par av rätterna i avsmakningsmenyn var fantastiska men resten var lite mediokra om jag kommer ihåg rätt. Inte alls dåligt men inte 2-stjärnig nivå heller. Har även läst andra omdömen som inte heller varit lika lyriska som mitt första, så det kan hända att nivån är lite ojämn, vem vet.
 

tobbe81

Medlem
Köttsnusks Tisdag i min ensamhet, singel livet är bra tufft här i Stockholm ibland. Någon som redan har ätit middag och blev hungrig nu igen efter dessa bilder middagen är serverad wagyuflapsteak mediumrare tomat och burrata salad
16388039_10158215032620008_8583436963059480107_n.jpg
16406861_10158215032625008_3696831184329092749_n.jpg
16473231_10158215902625008_1477651721037502476_n.jpg
och i glaset något som jag bara hade liggandes hemma
16142723_10158215601465008_198505226764459571_n.jpg
 

Dejzan

Medlem
Restaurang Llama i Köpenhamn besöktes igår. Sydamerikansk restaurang med tonvis av finess, härlig lokal och underbar personal. Att dessutom kunna plocka upp en riktigt dyrgrip till argentinsk malbec var enbart en bonus. Har inte provat det innan, men vinet ifråga var 2009 Bodega Enrique Foster Malbec Firmado. Snyggt och balanserat vin som upplevdes ganska precis som ett skönt mellanting mellan en sval napa-cab och en bättre bordeaux. (91p)

Matmässigt så blev det en fullkomligt underbar iberico-kotlett med mandel- och vitlöks-"polenta" samt lite underbar salsa på toppen. Som förrätt så blev det lite grillad paprika och konfiterad kanin. Avslutade med lite underbar korianderglass och choklad och mango.

Grymt trevlig mellanklass-restaurang som ni inte borde missa. Genomgående bra priser.

Visa bifogad bild 8953
Kul!
Var också sjukt nöjd mitt besök där för något år sedan. Det är restauranger precis som den här man blir glad av att upptäcka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och frun hade jubileum och firade lite igår. Vi har dock bokat in ett besök och middag på 28+ på lördag, men vi tjuvstartade kalaset redan igår på Dagen D.

Bord 27 är en liten och charmig restaurang som ligger i Vasastan centralt i Göteborg.

Första besöket för mig, men jag har hört mycket gott om stället, så förväntningarna var rimligt höga. Klart mysig lokal. Möjligen så sitter man lite tajt då lokalen är allt annat än stor, men det funkade bra. Tog in lite blandat, varav min mat bestod av pilgrimsmussla, råbiff till huvudrätt och en klassisk creme brulee som avslutning. Hustrun tog en liten råbiff till förrätt följt av någon läcker torskrätt som fick henne upp i brygga förövrigt. Avslutningen blev lingonmacoron med lakritsglass som hon gillade mycket också.

Jag blev mer än nöjd med maten. Grymt trevlig råbiff med sojamajo, syrad lök och rödbeta och tunna pommes frites. Schysst pilgrimsmussla med rotselleri som jag vanligtvis inte älskar, men de hade fått till det bra. Creme bruleen blev möjligen lite tråkig, men smakade korrekt och gott. Kvällens rödtjut blev 2012 Pierre Frick Pinot Noir Rot Murle. Självklart blint!

Jag har ju druckit denna pärla innan, men inte en chans att jag var nära att hamna rätt i mina spekulationer. Uppenbart naturvin med läcker syra och funkiga stalltoner. Generöst bärigt med primärt sura körsbär samt stråk av lavendel och kakaosmör. Mycket gott! Landade i Piemonte och någon naturvinsvariant på barbera eller möjligen dolcetto, men det var mest för att det kändes italienskt. Fick ingen känsla av pinot i alla fall. (89-90p)

Jag kommer att återvända utan tvekan! Tummen upp!

image.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2012 Pierre Frick Pinot Noir Rot Murle.
Kul med Pierre Frick! Vi brukar alltid stanna till hos honom i Pfaffenheim när vi kör förbi. Ett riktigt naturvinsfreak! Man kommer nästan aldrig därifrån för man måste prova igenom hela sortimentet:D. Jag gillar speciellt hans extremt utjästa Gewurts. Gillar dock inte öl-kapsylerna och jag tycker inte att vinerna är speciellt långlivade.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag och frun hade jubileum och firade lite igår. Vi har dock bokat in ett besök och middag på 28+ på lördag, men vi tjuvstartade kalaset redan igår på Dagen D.

Bord 27 är en liten och charmig restaurang som ligger i Vasastan centralt i Göteborg.

Första besöket för mig, men jag har hört mycket gott om stället, så förväntningarna var rimligt höga. Klart mysig lokal. Möjligen så sitter man lite tajt då lokalen är allt annat än stor, men det funkade bra. Tog in lite blandat, varav min mat bestod av pilgrimsmussla, råbiff till huvudrätt och en klassisk creme brulee som avslutning. Hustrun tog en liten råbiff till förrätt följt av någon läcker torskrätt som fick henne upp i brygga förövrigt. Avslutningen blev lingonmacoron med lakritsglass som hon gillade mycket också.

Jag blev mer än nöjd med maten. Grymt trevlig råbiff med sojamajo, syrad lök och rödbeta och tunna pommes frites. Schysst pilgrimsmussla med rotselleri som jag vanligtvis inte älskar, men de hade fått till det bra. Creme bruleen blev möjligen lite tråkig, men smakade korrekt och gott. Kvällens rödtjut blev 2012 Pierre Frick Pinot Noir Rot Murle. Självklart blint!

Jag har ju druckit denna pärla innan, men inte en chans att jag var nära att hamna rätt i mina spekulationer. Uppenbart naturvin med läcker syra och funkiga stalltoner. Generöst bärigt med primärt sura körsbär samt stråk av lavendel och kakaosmör. Mycket gott! Landade i Piemonte och någon naturvinsvariant på barbera eller möjligen dolcetto, men det var mest för att det kändes italienskt. Fick ingen känsla av pinot i alla fall. (89-90p)

Jag kommer att återvända utan tvekan! Tummen upp!

Visa bifogad bild 9684
Enligt opålitlig källa skulle de ha stans bästa råbiff. Tack för du påminde mig om stället. Dags att testa!
 

Stenberg

Medlem
Svagt minne av det, men inte av vem. @Beo ..? Då har vi två opålitliga källor.;)



Det är den bästa jag ätit någonsin! Är på jakt efter arvtagaren men har inte lyckats på 4 år...:(
Då jag läst på annan plats på forumet att du tänkt komma till Kalmar i sommar/höst vill jag passa på att varmt rekommendera Postgatans råbiff. Fantastiskt bra och lite av deras signaturrätt. Så pass att de firade sitt 1-årsjubileum med att sälja råbiff för 1 kr en kväll. Inget annat på menyn den kvällen men om man ville kunde man få en till som dessert. :D

(Idag i lunchmodell med alkoholfri öl till, men går säkert minst lika bra till Selosse)
 

Attachments

  • DSC_0872~2.JPG
    DSC_0872~2.JPG
    56,2 KB · Visningar: 323
Hur var Mate's Vineyard? Har tre st sådana liggande, men har inte vågat öppna än.
Helt ärligt så blev jag verkligen glad i dessa viner när de kom ut, men har känt att de var faktiskt allra bäst tidigt när syran var på topp och kunde matcha all söt frukt och ek. Mate's Vineyard har kanske aningens litet för mycket vanilj- och smörbomb över sig, men den har också en hel del riktigt härlig Chardonnayoomph. Den var riktigt bra, men jag hade gärna sett att det var litet mer syra och litet mindre ekfat. Till maten var de andra vinerna bättre. Denna tog sig efter en stund i glaset.
 

Keen

slan
Helt ärligt så blev jag verkligen glad i dessa viner när de kom ut, men har känt att de var faktiskt allra bäst tidigt när syran var på topp och kunde matcha all söt frukt och ek. Mate's Vineyard har kanske aningens litet för mycket vanilj- och smörbomb över sig, men den har också en hel del riktigt härlig Chardonnayoomph. Den var riktigt bra, men jag hade gärna sett att det var litet mer syra och litet mindre ekfat. Till maten var de andra vinerna bättre. Denna tog sig efter en stund i glaset.


Tack för svaret! Får helt enkelt öppna en flaska snart och testa.
 
Toppen