Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En snabbspringning gm Hötorgshallen resulterade i en (dyr) bit spansk kossa som snabbvände på grillen och till det lite stekta vårmusseroner. Jag var på Öland i helgen för en golfrunda på Källa GK och råkade på dessa när jag var (bara) lite sned med mina slag. Vårmusseronen är en av mina absoluta favoriter (jfrbar med kantarell). @Emanuel och @Stenberg nu är det dax att dammsuga Öland efter dessa eminenta svampar innan det är för sent! Till det en 2010 Chateau Tour Seran (not på annan plats)
IMG_0043.JPG
IMG_0044.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En snabbspringning gm Hötorgshallen resulterade i en (dyr) bit spansk kossa som snabbvände på grillen och till det lite stekta vårmusseroner. Jag var på Öland i helgen för en golfrunda på Källa GK och råkade på dessa när jag var (bara) lite sned med mina slag. Vårmusseronen är en av mina absoluta favoriter (jfrbar med kantarell). @Emanuel och @Stenberg nu är det dax att dammsuga Öland efter dessa eminenta svampar innan det är för sent! Till det en 2010 Chateau Tour Seran (not på annan plats)Visa bifogad bild 10139Visa bifogad bild 10140
-Tackar för tipset, jag är ju faktiskt ganska gravt svampintresserad men just musseroner har jag inte riktigt embrejsat som en svamp jag plockar.
Borde bli ändring på det dock, noterar att du glömde att posta GPS-koordinaterna, det är ju förstås god forumsed att göra det med sina svampställen annars :rolleyes:

Dessvärre så är ju jag ju ute en sväng på Nordsjön och ser till så ni kan fortsätta tanka bilen och @Stenberg är i Tahiti och vaktar nån plastig lyxbalja så svampplockningen får anstå till närmare midsommar.

-Man bör (får) förövrigt inte passera brofästet utan att titta förbi Postgatan, de har jäkligt goda luncher också om man har bråttom till golfbanan! :)
-Och om jag eller @Stenberg är hemma kan man råka ha ett litet BYOB också när man ändå sväng av :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tackar för tipset, jag är ju faktiskt ganska gravt svampintresserad men just musseroner har jag inte riktigt embrejsat som en svamp jag plockar.
Borde bli ändring på det dock, noterar att du glömde att posta GPS-koordinaterna, det är ju förstås god forumsed att göra det med sina svampställen annars :rolleyes:
GPS: Vår (helst efter regn), Östra strandängar, norra alvaret eller norra Ölands enbuskmarker. Leta efter "häxringar" i eller i anslutning till enbuskar. = vanlig!
Dessvärre så är ju jag ju ute en sväng på Nordsjön och ser till så ni kan fortsätta tanka bilen och @Stenberg är i Tahiti och vaktar nån plastig lyxbalja så svampplockningen får anstå till närmare midsommar.
To late! Har ni inga svampbulvaner såsom fruar etc? Det brukar bli en fin helgutflykt? OBS! Det finns absolut ingen förväxlingsrisk med annan svamp den här årstiden!

-Man bör (får) förövrigt inte passera brofästet utan att titta förbi Postgatan, de har jäkligt goda luncher också om man har bråttom till golfbanan! :)
-Och om jag eller @Stenberg är hemma kan man råka ha ett litet BYOB också när man ändå sväng av :)
Detta är fullständigt noterat. Jag jobbar på logistiken.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
To late! Har ni inga svampbulvaner såsom fruar etc? Det brukar bli en fin helgutflykt? OBS! Det finns absolut ingen förväxlingsrisk med annan svamp den här årstiden!
Om jag talar om för frun att hon blivit utnämnd till svampbulvan och skickar henne till norra Öland (Släpandes på 1 st treåring och 1 st bebis) tror jag att det kanske bli det sista jag gör...
-Fast hon gillar ju också svamp förstås... Hmmm.
I höst tänkte vi samla forumfolk från landets alla hörn för att göra processen kort med Postgatans Selosser och Krugar och de har lovat att bygga en specialkomponerad meny till vinerna vi väljer ut om vi blir ett par stycken. Tror även att vi kommer få bra deal på hotell i samband med det så då kommer det bli svårt att hitta ursäkter att inte komma :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Om jag talar om för frun att hon blivit utnämnd till svampbulvan och skickar henne till norra Öland (Släpandes på 1 st treåring och 1 st bebis) tror jag att det kanske bli det sista jag gör...
-Fast hon gillar ju också svamp förstås... Hmmm.
I höst tänkte vi samla forumfolk från landets alla hörn för att göra processen kort med Postgatans Selosser och Krugar och de har lovat att bygga en specialkomponerad meny till vinerna vi väljer ut om vi blir ett par stycken. Tror även att vi kommer få bra deal på hotell i samband med det så då kommer det bli svårt att hitta ursäkter att inte komma :)
De flesta "ängar" på Öland är väl avpassade för barnvagnar:)
Jorå, jag är en av dem som som anmält intresse för Postgatan i Höst. Avseende hotell så jobbar min yngsta dotter på ett hotell i stan och, om jag inte missminner mig, så är hon prissättningsansvarig....
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
De flesta "ängar" på Öland är väl avpassade för barnvagnar:)
Jorå, jag är en av dem som som anmält intresse för Postgatan i Höst. Avseende hotel så jobbar min yngsta dotter på ett hotel i stan och, om jag inte missminner mig, så är hon prissättningsansvarig....
Ha ha, lysande, låter inte som boende kommer bli problem för alla tillresta forumfolk.
Ska skapa en supertråd för detta evenemang efter sommaren så får vi börja battla datum och vinlistor. :)
 

Stenberg

Medlem
En snabbspringning gm Hötorgshallen resulterade i en (dyr) bit spansk kossa som snabbvände på grillen och till det lite stekta vårmusseroner. Jag var på Öland i helgen för en golfrunda på Källa GK och råkade på dessa när jag var (bara) lite sned med mina slag. Vårmusseronen är en av mina absoluta favoriter (jfrbar med kantarell). @Emanuel och @Stenberg nu är det dax att dammsuga Öland efter dessa eminenta svampar innan det är för sent! Till det en 2010 Chateau Tour Seran (not på annan plats)Visa bifogad bild 10139Visa bifogad bild 10140
Man får tacka för tipset. Har alltid sett svampplockning som en höstsyssla men jag har inget emot att bli motbevisad på den punkten.

Synd bara att tipset ca en vecka för sent för min del då jag som @Emanuel nämnde kuskar runt i södra Stilla havet ett par månader framöver. Får försöka minnas (eller göra en kalenderanteckning) till nästa vår.

Postgataneventet ser jag oxå verkligen fram emot. Bara hoppas att jag har bättre lycka med jobbschemat då. :)
 
Man får tacka för tipset. Har alltid sett svampplockning som en höstsyssla men jag har inget emot att bli motbevisad på den punkten.

Synd bara att tipset ca en vecka för sent för min del då jag som @Emanuel nämnde kuskar runt i södra Stilla havet ett par månader framöver. Får försöka minnas (eller göra en kalenderanteckning) till nästa vår.

Postgataneventet ser jag oxå verkligen fram emot. Bara hoppas att jag har bättre lycka med jobbschemat då. :)
Spännande! Känns som vi skulle behöva några reserapporter av vad man dricker o äter i farvattnen runt Tahiti
 

Stenberg

Medlem
Spännande! Känns som vi skulle behöva några reserapporter av vad man dricker o äter i farvattnen runt Tahiti

Här dricks det nog mest öl och då förstås främst den lokala Hinano som är en helt ok soligt ljus lager. Samma bryggeri lanserade dock i våras oxå 3 "craft beers" av olika typer (Pale Ale, Blonde och en Veteöl om jag minns rätt) som är helt ok.

Eftersom vi är Franska Polynesien så är det förstås mest franska viner i butikshyllorna. Jag har dock inte haft tillfälle att kolla runt särskilt mycket. Vissa sorter (som jag aldrig hört talas om tidigare) återkom dock i flera olika butiker. Kan väl vara någon typ av oligopolsituation bland importörer då det befolkningsmässigt är ett ganska litet örike. Mäter man landyta så är det oxå ganska litet men öarna och atollerna är utspridda på ett område ungefär lika stort som Europa, dvs lite av en logistisk mardröm. Prisläget är dessutom ganska högt så risken för fynd är liten.

Sedan var det då det där med lokalproducerat vin. Kanske mest en kul gimmick? Av de två viner jag har provat Blanc de Corail och Blanc Moelleux så tycker jag att den lite sötare Moelleux är den klart bättre och intressantare. Då ja inte ägnat mig särskilt mycket åt vitt vin och först det senaste året har börja intressera mig för sötare viner över huvud taget så jag har inte någon bra jämförelse men ett trevligt vin som passar väldigt bra till de lokala specialiteterna på rå tonfisk (Poisson Cru, Sashimi, Tuna tartar).

Försöken med vinodling här började under tidigt 90-tal, då de testade sig fram för att lista ut vilka druvor som alls kunde fungera här vid ekvatorn och vilken plats som lämpade sig bäst. Första skördarna ca 10 år senare produerade de ca 400 flaskor per skörd. En liten kul detalj är att de faktiskt får två skördar per år. År 2010 var de uppe i en årlig produktion på 30000 flaskor från 6 hektar. Endast vita viner samt en rose.

För den som är nyfiken och kan franska (eller Google translate) så finns mer info om deras viner och historia här: http://www.vindetahiti.com/

Sedan finns det även ett lokalt ananasvin i både stilla och mousserande form men det hör knappast hemma på finewines. För sakens skull köpte jag med mig en flaska av det mousserande och det smakade definitivt mer som ananasjuice än vin. Lätt jäst och kolsyrad annansjuice, lite som en färdigblandad Mimosa. o_O

-Ja på BYOB Kalmar fick vi ju blindprova världens ända chardonnay som färdas med kanot från skördeplatsen till vineriet :)
-Mer unikt än DRC :)

Ska man vara petnoga så var det inte en chardonnay utan en moscato men i övrigt stämmer det bra. ;)
 

Gradin

Medlem
Idag åts det hos en riktigt gömd pärla i Jakobsberg: Görväln slott (restaurang Galleriet).
Åt här senast för ett antal år sedan men minns ej att det är såhär fantastisk mat där.
Val mellan 3-5-7 rätter(595,725,895kr)
Trevlig vinlista finns även med t ex Salon 99 & 97 för dryga 3000kr.

Tog även en pilgrimsmussla till förrätt jag ej har bild på med vindruvor,gurka o så.
IMG_1104.JPG

Regnbåge,forellrom,fänkål,fläder.
IMG_1105.JPG

Flankstek,potatiskrutonger,dragon,kål,lök
IMG_1109.JPG

Choklad, svarta vinbär, muskot, chokladmoussekaka
IMG_1111.JPG

Biff,svamp,silverlök,misosås,jalapeno
 

Daniel A

Administratör
Lyfter upp den här tråden till ljuset igen!

Lyckades få med familjen till 108 * i Köpenhamn på en trerättersmiddag. Har varit svårt att övertyga dem om avsmakningsmenyns underbara värld, men det här blev en mycket bra "gateway drug"!

Öppnade med Bøgehatte med røgede æggeblommer. Aldrig hört talas om svampen tidigare, och den verkar inte ha ett svenskt namn. Hypsizygus tessellatus, i alla fall, eller brown beech mushroom på engelska. Helt galet gott! Ser smått giftigt ut, är väldigt krispigt med förvånansvärt mycket tuggmotstånd (för att vara en svamp). Tillsammans med såsen på rökt äggula blir det en magiskt god rätt. Alla tummar upp!

Svinebryst Glaseret I Honning med vinter rødbede og sidste års ribs är den tyngsta och fetaste rätt jag ätit på restaurang. En av 108as grejer är att de har så kallade "livretter"; större rätter som ska delas mellan två personer. Det här är 4-500 gram sidfläsk marinerat ett bra tag i någon form av honungsrödvinsbärsblandning som ger vacker röd färg. Till detta serveras lite syrade rödbetor med svarta vinbär (tallriken bakom champagneflaskan) samt en mycket syrlig sås på röda vinbär. Mycket gott, där tillbehören hanterar fettet fint. Känns rätt dekadent att bara trycka in sidfläsk i ansiktet.

Efterrätten, ej på bild och ej med flådigt danskt namn, var en sjögräsglass, med rostat korn och kaffe(pulver). Riktigt god och intressant efterrätt! Brukar vara skeptisk till kalla efterrätter, men det här var bra.

Champagnen dracks huvudsakligen innan, mellan och efter maten. Hade siktat in mig på en 2013 Bouchard, Val Villaine, men den var tyvärr slut. På sommelierns förslag blev det något nytt istället: (2014) Ruppert-Leroy, Martin Fontaine BdB (deg. sept. 2016). Generös och expressiv doft, knastertorr och galet attackerande syra i munnen. En mycket bra och lovande champagne, och en producent jag får kika lite efter framöver.

108 gav ett mycket bra första intryck! Kommer återvända vid tillfälle, för att ta avsmakningsmenyn. Varm och lagom närvarande personal och schysst lokal (industriromantiskt). Stor bonusen för deras vin/kaffebar som låg vägg i vägg.

DSC_0050.JPG


DSC_0051.JPG


DSC_0054.JPG


(450 dkk för maten)
 

MartinE

Medlem
Lyckades få med familjen till 108 * i Köpenhamn på en trerättersmiddag. Har varit svårt att övertyga dem om avsmakningsmenyns underbara värld, men det här blev en mycket bra "gateway drug"!
Kul att det blev så bra! :)

Hade siktat in mig på en 2013 Bouchard, Val Villaine, men den var tyvärr slut. På sommelierns förslag blev det något nytt istället: (2014) Ruppert-Leroy, Martin Fontaine BdB (deg. sept. 2016).
Det enda minuset som jag upplevt med 108 är att de tyvärr är väldigt dåliga på att uppdatera sin vinlista. Men det skapar ju å andra sidan möjligheter till nya, oväntade bekantskaper som i det här fallet. Ruppert-Leroy är helt klart en trevlig producent!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har ett standard recept själv på hur jag under samma förutsättningar... Vore kul om du kunde delge hur du gör? Panna? Temp på platta? och tid du steker? Samt hur länge du väntar innan förtäring?
 
Toppen