Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Zmirc

Medlem
Omnipollo Noa Pecan Mudcake

Syndigt gott! Doftar som en paj med vaniljglass. Döljer sina 11% väldigt väl och avslutar torrt.

Visa bifogad bild 6170
Intressant att du nämner det torra slutet som jag inte gillade alls när starten var så dessert-aktig. En smaksak så klart. Jag tyckte bättre om Yellow Belly som släpptes någon gång i höstas har jag för mig, söt. De gör en hel del intressanta öl i den här stilen nu, Omnipollo.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Samichlaus 2014
Kom hem efter en bra vinkväll hos föräldrarna och valde att öppna den här som stått på matbordet i någon månads tid och bara väntat. Fantastiskt bra, som vanligt. Mängder av ugnsbakad frukt, nötter, päron, kandisocker, marsipan, mandel, you name it!

De 14% börjar kännas i kroppen nu...

Har nog ett tiotal kvar i källaren, och tydligen stod det ett gäng från 2013 hos föräldrarna.. Blir snart en vertikal av det här! =)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Surölskväll!

IMG_20160220_093420.jpg


J. Wakefield Brewing Miami Madness Berliner Weissbier

Slirig etikett! Som tur var är ölen desto bättre. Smaksatt med mango, guava och passionsfrukt. Doftar mängder av tropisk frukt, lite som en smält Solero-glass. Syran i smaken förhöjer känslan av passionsfrukt, och känns mer som att dricka fruktsaft än öl. Rejäl intensitet och fyllighet för att vara såpass låg alkohol (3,5%). Supergott!

3 Fonteinen Oude Geuze Golden Blend (2011)
Lite återhållen i doften. Åldern har slipat bort mycket av citrusfrukten och det är mer mogna äpplen, jord och hö. Frisk och fräsch med bra kropp och intensitet. Skulle kanske önska lite mer stall och skit.

Lindemans Blossom Gueuze
Från fredagens släpp på Bolaget. Stört mycket bättre än jag hade förväntat mig (fläder kan lätt ta över och slå ihjäl komplexiteten). Det här är lika mycket kvistar, löss och blad som det är fläderblom. Krämig mousse och snusstorrt avslut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Surölskväll!

Visa bifogad bild 6384

J. Wakefield Brewing Miami Madness Berliner Weissbier

Slirig etikett! Som tur var är ölen desto bättre. Smaksatt med mango, guava och passionsfrukt. Doftar mängder av tropisk frukt, lite som en smält Solero-glass. Syran i smaken förhöjer känslan av passionsfrukt, och känns mer som att dricka fruktsaft än öl. Rejäl intensitet och fyllighet för att vara såpass låg alkohol (3,5%). Supergott!

3 Fonteinen Oude Geuze Golden Blend (2011)
Lite återhållen i doften. Åldern har slipat bort mycket av citrusfrukten och det är mer mogna äpplen, jord och hö. Frisk och fräsch med bra kropp och intensitet. Skulle kanske önska lite mer stall och skit.

Lindemans Blossom Gueuze
Från fredagens släpp på Bolaget. Stört mycket bättre än jag hade förväntat mig (fläder kan lätt ta över och slå ihjäl komplexiteten). Det här är lika mycket kvistar, löss och blad som det är fläderblom. Krämig mousse och snusstorrt avslut.
Fan, jag blir ju nästan nyfiken på att börja utforska ölscenen på allvar. Det kommer ju så in i bänken mycket kul nuförtiden!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Måste slå ett slag för den nylanserade ölen Inne Beczki.
Polsk kvalitets öl i tre sorter Pilzner, Apa och Ipa. Enda nackdelen är att dom säljs i kolli om 24. Men snygga flaskor och etiketter och smarrigt innehåll.
 

Daniel A

Administratör
Hitachino Nest Nipponia Pilsner på restaurang Shibumi. Ett jättebra öl som tyvärr inte finns på Systembolaget.
Visa bifogad bild 6777

Finns dock en massa Hitachino att hitta i Sverige på diverse pubar. Vet inte vem som importerar. Gott är det i alla fall! Jag föll ganska pladask för deras öl med rött ris i, eller något åt det hållet. Rikigt rolig öl!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Finns dock en massa Hitachino att hitta i Sverige på diverse pubar. Vet inte vem som importerar. Gott är det i alla fall! Jag föll ganska pladask för deras öl med rött ris i, eller något åt det hållet. Rikigt rolig öl!
Det är min gode vän Åke på Akebono som importerar. Kolla med honom så går det säkert att lösa en privatimport.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det fanns en tid för några år sedan när jag gillade detta som tusan. Just nu idag. Näppeligen! Jolmigt, trist och ganska menlöst...

...vill ha mer beska och/eller intressant karaktär!


image.jpeg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Två fantastiskt spännande öl slank det ner i helgen också!

20160517_123416.jpg


De Dochter van de Korenaar Bien-Sûr Gin Sour Ale
Belgisk spontanjäst öl lagrad på ginfat (visste inte ens att man kunde fatlagra gin! Hur smakar det?). Härlig doft med mycket brett, ostkant och sur frukt. Fick den blint med enda ledtråden att det var en spritsort inblandad. Med facit i hand så fanns det en lätt kryddig enbärston att hitta. Vad som var mer spännande var den väldig låga syran. Helt torr och mycket intensiv i smaken. Häftig öl!

Cantillon Saint Lamvinus
Det här var dock ännu häftigare, och en stark kandidat till årets bästa "öl"! Lambic smaksatt med ganska stora mängder Merlotdruvor från St Emillion och Pomerol. Smakar precis som det låter, mycket vin och mycket suröl. Hög syra, massor av smak. Fick för mig att det fanns en lätt kryddig, grön cabbig doft i bakgrunden, men misstänkte också att det kunde vara just merlot då jag hade hört talas om den här ölen tidigare. Väldigt, väldigt gott!
 

Elvis

Medlem
Jag reser mycket i jobbet och det blir mycket öl på olika hotellbarer. Jag har börjat få väldigt svårt för de ljusa industriölen som finns överallt. Asahi och Pilsner Urquell går ner men Carlsberg, Stella, Heineken, osv är inte ens gott.

På min senaste resa till Sydamerika upptäckte jag ett brasilianskt mikrobryggeri som heter Eisenbahn. Jag drack deras Amber Lager vilket tydligen är en släkting till ölsorten Vienna Lager som någon utvandrad österrikare började brygga i Mexico en gång i tiden. Nåväl, jag kan varmt rekommendera både ölet och bryggeriet.
Eisenbahn.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag vet att det finns ett antal forummedlemmar som tycker om belgisk öl och gärna sur- och spontanjäst sådan.

Belgium In A Box har precis sänkt sin fraktkostnad från 26€ till 14€ på lådor upp till 31.5 kg till Sverige. Jag har beställt flera gånger därifrån och alltid varit nöjd, så tänkte passa på att tipsa om dem!
 
Jag har börjat få väldigt svårt för de ljusa industriölen som finns överallt.

Jag håller med, jag har knappt druckit en lager alls sista 3-4 åren. Om jag letar hittar jag säkert nån jag gillar, men om jag nu ska dricka öl går jag helst på något relativt säker kort, typ någon pale ale eller stout
 

Daniel A

Administratör
Fick i mig de här två nyligen. Fantastisk suröl, som nog kan ligga många långa år även om de är stört bra redan. 2016 Owa, Ume Lambic finns fortfarande i mängder på bolaget så det blir att plocka på sig. Jag kan bara gratulera de som sitter och trycker på 2015 Owa, Yuzu Lambic. Ångrar att jag inte köpte de lådvis!

ZxaIHrR.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick i mig de här två nyligen. Fantastisk suröl, som nog kan ligga många långa år även om de är stört bra redan. 2016 Owa, Ume Lambic finns fortfarande i mängder på bolaget så det blir att plocka på sig. Jag kan bara gratulera de som sitter och trycker på 2015 Owa, Yuzu Lambic. Ångrar att jag inte köpte de lådvis!

ZxaIHrR.jpg
Kul att höra! Har några Yuzu Lambic i källaren, men har inte provat ännu. Tyckte Ume Lambic låg lite saftigt i pris när man fortfarande kan få tag i 3Fonteinens standard på Bolis för nästan halva priset.
 

Daniel A

Administratör
Kul att höra! Har några Yuzu Lambic i källaren, men har inte provat ännu. Tyckte Ume Lambic låg lite saftigt i pris när man fortfarande kan få tag i 3Fonteinens standard på Bolis för nästan halva priset.

Jo, absolut. 3Fonteinens standard är min "husöl". Makalös kvalité för det priset. Just av den anledningen som jag inte plockade på mig några mängder alls av Owa-ölen tidigare. Innan Yuzun släpptes förra året hade jag bara smakat deras Sakura Lambic, som jag upplevde som bra men vansinnigt dyr. Men nu när jag smakat Umen och Yuzun tycker jag ärligt talat att det är värt att plocka på sig några. Det finns något unikt över dem, och de kompletterar surölssortimentet hemma. :)
 
Toppen