Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Larseman

Larseman Moderator

Kan vi inte försöka komma överrens om EN akronym för Châteauneuf-du-Pape? Även om vi förstår vad du menar så har du en fullständigt slumpmässig fördelning och ordning på C, d och 9 :mad: Ska jag läsa ut dina akronymer som Chateau-du-neuf-du-pape-neuf, Chateau-du-neuf-du-Pape respektive Chateau-du-neuf ;)
    Förslag: Ch9dP eller ännu kortare C9P

Med vänlig hälsning
    Språkpolisen.

Mattias S gillar detta.
  2. Mattias S

Mattias S Administratör

Bara jag slipper skriva ut hela namnet så är jag nöjd. Nu ändrade jag enhetligt till Cd9. :) Nöjd så? Det var ju även lite tryckfel såg jag. Jag anar lite ingenjörspersonlighet i dig, lite skvanaker bör väl en text få ha. :eek:

Last edited: 17 april 2014
  3. Larseman

Larseman Moderator

Fråga min fru och mina barn om dom tycker att jag är petig med språket :D Ibland ska jag nog vara glad att jag ens har en familj :oops:
    Om jag är nöjd med dina ändringar, nja eftersom du ändå frågar :rolleyes: Skulle nog föredra C9 eller C9dP eftersom det inte finns något "d" innan neuf (9)...
    Hur det smakar verkar jag inte bry mig så mycket om, borde kanske överväga vad som faktiskt är viktigt i frågan :tystad:

StefanAkiko, Mattias S, sunqan och 1 annan gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Tyvärr har tiden gått ut för att kunna ändra, sorry, du får nog leva med att världen runtomkring dig rämnar. ;)

Larseman gillar detta.
  5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Har alltid skrivit CdP, och kommer nog fortsätta göra det :)

Verkar också vara det som används mest internationellt.

StefanAkiko, Mattias S och kayaker gillar detta.
  6. SUPRA

SUPRA Bäst

Firade vårens ankomst med en Bollinger La Grande Année 1999 Rosé.
    Smarrig, jord och jordgubbig. Kanske inte riktigt värd slanten den en gång kostade.

Skumpagne gillar detta.
  7. kayaker

kayaker Cyklist

Den förkortningen är mest korrekt språkligt sett. Châteauneuf är trots allt ett ord.

8. chambertin

chambertin Medlem

Skrivningen CdP är ju onekligen den mest använda men med en liten inbygd förväxlingsrisk med Côtes de Provence. Den lilla extra 9 löser ju förväxlingsproblematiken och har kanske lite högre igenkänningsfaktor.

/Ingenjörn

Emanuel, Mattias S, Larseman och 1 annan gillar detta.
  9. sunqan

sunqan Vinös

Fast ibland räcker det med att ha rätt...

Larseman gillar detta.
  10. Mattias S

Mattias S Administratör

Inte hos en ingenjörspersonlighet. Där handlar det mindre om att ha rätt i sig. (det du menar är nog besserwisser), den typ jag menar stör sig på oreda och otydlighet, dvs söker struktur och logik och njuter av detta. Ursäkta om någon känner sig uthängd, denna typ är min favorit. Opposite attracts...;)

Larseman gillar detta.
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

Vad tror ni om Tjatånöff dö papp? Svårt att misstolka i alla fall. :D

12. sunqan

sunqan Vinös

Tänkte mer på "ha rätt" kontra "få rätt"... det första är lättare :)

Mattias S gillar detta.
  13. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag tänkte röra till allting ytterligare en gång. För mig som älskar den nordligare regionen ovanför så kommer CdP alltid vara Cote de Py... :D

14. sunqan

sunqan Vinös

(F-n den här ämliga editorn i kombination med min lur gör att citaten blir uppfuckade pga att texten helt plötsligt hamnar mitt i citatet...)

15. Mattias S

Mattias S Administratör

Sant, det är skillnad.

16. Mattias S

Mattias S Administratör

För övrigt, det är finska nationaldagen idag, varför dricker ni inte vin och rapporterar här istället...?

sunqan gillar detta.
  17. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Sitter och sniffar på slatten Colomé som ni lämnade häromdagen. Sjukt syltig doft nu! Björnbär, svarta vinbär, blåbär. Hittar ingen direkt oxidation, trots 3 dagar i kylen. Smaken är lite off dock.

Vino fino gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Oj, till och med sylt. Vad har hänt med köttet och pepparn som var så tydlig dag ett?

19. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Kommer nog komma när vinet får värmt upp sig lite.... :)

20. TEGE

TEGE Medlem

Enkel, syrliga körsbär, blyerts, mynta. Hög syra.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      38,6 KB
      Visningar:
      92

Dela sidan