Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Det gäller att ligga i om man skall bli kunnig kring vin. Av just den anledningen så var det vinprovning även igår. Just denna gång så var det @vininfo.nu som bjussade på en lysande vertikal med klassiska Chateau-la-Nerthe (Cd9dP9). Som lite persilja i soppan så hade han även stuckit in en Le Cigare Volant (Cd9dP-kopia från Kalifornien, Bonny Doon). Att temat var Cd9 tog inte många minuter att lista ut, inte heller vilket vin som avvek, dock hade jag önskat bättre träffsäkerhet på Boony Doon som jag trots allt druckit många gånger. Poängsättningen bör tas med en stor nypa salt. ;)
Kan vi inte försöka komma överrens om EN akronym för Châteauneuf-du-Pape? Även om vi förstår vad du menar så har du en fullständigt slumpmässig fördelning och ordning på C, d och 9 :mad: Ska jag läsa ut dina akronymer som Chateau-du-neuf-du-pape-neuf, Chateau-du-neuf-du-Pape respektive Chateau-du-neuf ;)
Förslag: Ch9dP eller ännu kortare C9P

Med vänlig hälsning
Språkpolisen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan vi inte försöka komma överrens om EN akronym för Châteauneuf-du-Pape? Även om vi förstår vad du menar så har du en fullständigt slumpmässig fördelning och ordning på C, d och 9 :mad: Ska jag läsa ut dina akronymer som Chateau-du-neuf-du-pape-neuf, Chateau-du-neuf-du-Pape respektive Chateau-du-neuf ;)
Förslag: Ch9dP eller ännu kortare C9P

Med vänlig hälsning
Språkpolisen.
Bara jag slipper skriva ut hela namnet så är jag nöjd. Nu ändrade jag enhetligt till Cd9. :) Nöjd så? Det var ju även lite tryckfel såg jag. Jag anar lite ingenjörspersonlighet i dig, lite skvanaker bör väl en text få ha. :eek:
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Bara jag slipper skriva ut hela namnet så är jag nöjd. Nu ändrade jag enhetligt till Cd9. :) Nöjd så? Det var ju även lite tryckfel såg jag. Jag anar lite ingenjörspersonlighet i dig, lite skvanaker bör väl en text få ha. :eek:
Fråga min fru och mina barn om dom tycker att jag är petig med språket :D Ibland ska jag nog vara glad att jag ens har en familj :oops:
Om jag är nöjd med dina ändringar, nja eftersom du ändå frågar :rolleyes: Skulle nog föredra C9 eller C9dP eftersom det inte finns något "d" innan neuf (9)...
Hur det smakar verkar jag inte bry mig så mycket om, borde kanske överväga vad som faktiskt är viktigt i frågan :tystad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fråga min fru och mina barn om dom tycker att jag är petig med språket :D Ibland ska jag nog vara glad att jag ens har en familj :oops:
Om jag är nöjd med dina ändringar, nja eftersom du ändå frågar :rolleyes: Skulle nog föredra C9 eller C9dP eftersom det inte finns något "d" innan neuf (9)...
Hur det smakar verkar jag inte bry mig så mycket om, borde kanske överväga vad som faktiskt är viktigt i frågan :tystad:
Tyvärr har tiden gått ut för att kunna ändra, sorry, du får nog leva med att världen runtomkring dig rämnar. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan vi inte försöka komma överrens om EN akronym för Châteauneuf-du-Pape? Även om vi förstår vad du menar så har du en fullständigt slumpmässig fördelning och ordning på C, d och 9 :mad: Ska jag läsa ut dina akronymer som Chateau-du-neuf-du-pape-neuf, Chateau-du-neuf-du-Pape respektive Chateau-du-neuf ;)
Förslag: Ch9dP eller ännu kortare C9P

Med vänlig hälsning
Språkpolisen.
Har alltid skrivit CdP, och kommer nog fortsätta göra det :)

Verkar också vara det som används mest internationellt.
 

SUPRA

Bäst
Firade vårens ankomst med en Bollinger La Grande Année 1999 Rosé.
Smarrig, jord och jordgubbig. Kanske inte riktigt värd slanten den en gång kostade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fast ibland räcker det med att ha rätt...
Inte hos en ingenjörspersonlighet. Där handlar det mindre om att ha rätt i sig. (det du menar är nog besserwisser), den typ jag menar stör sig på oreda och otydlighet, dvs söker struktur och logik och njuter av detta. Ursäkta om någon känner sig uthängd, denna typ är min favorit. Opposite attracts...;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skrivningen CdP är ju onekligen den mest använda men med en liten inbygd förväxlingsrisk med Côtes de Provence. Den lilla extra 9 löser ju förväxlingsproblematiken och har kanske lite högre igenkänningsfaktor.

/Ingenjörn
Vad tror ni om Tjatånöff dö papp? Svårt att misstolka i alla fall. :D
 

sunqan

Vinös
Inte hos en ingenjörspersonlighet. Där handlar det mindre om att ha rätt i sig. (det du menar är nog besserwisser), den typ jag menar stör sig på oreda och otydlighet, dvs söker struktur och logik och njuter av detta. Ursäkta om någon känner sig uthängd, denna typ är min favorit. Opposite attracts...;)
Tänkte mer på "ha rätt" kontra "få rätt"... det första är lättare :)
 

Vino fino

Medlem
Jag tänkte röra till allting ytterligare en gång. För mig som älskar den nordligare regionen ovanför så kommer CdP alltid vara Cote de Py... :D
 

sunqan

Vinös
(F-n den här ämliga editorn i kombination med min lur gör att citaten blir uppfuckade pga att texten helt plötsligt hamnar mitt i citatet...)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
För övrigt, det är finska nationaldagen idag, varför dricker ni inte vin och rapporterar här istället...?
Sitter och sniffar på slatten Colomé som ni lämnade häromdagen. Sjukt syltig doft nu! Björnbär, svarta vinbär, blåbär. Hittar ingen direkt oxidation, trots 3 dagar i kylen. Smaken är lite off dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter och sniffar på slatten Colomé som ni lämnade häromdagen. Sjukt syltig doft nu! Björnbär, svarta vinbär, blåbär. Hittar ingen direkt oxidation, trots 3 dagar i kylen. Smaken är lite off dock.
Oj, till och med sylt. Vad har hänt med köttet och pepparn som var så tydlig dag ett?
 

TEGE

Medlem
Enkel, syrliga körsbär, blyerts, mynta. Hög syra.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    38,6 KB · Visningar: 240
Toppen