Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Phelan-Segur provade jag lite hastigast igår, men kan inte säga att den blev så mycket roligare. Utöver den så var det bara Colome och Seghesio ni lämnade kvar.
 

Larseman

Medlem
Påsklammet är slaktat, rotfruktsgratängen gratinerad, rödvinssåsen reducerad, vad hittar man i källaren...
Frugan fick välja på Rioja, Priorat eller CS från Kalifornien, det blev naturligtvis Rioja!
WP_000386.jpg


Varm, balanserad och sötfruktig doft av bigaråer, kaffe, violpastiller, lakrits, lite vanilj, mandel och ek.
Syrlig smak med mycket mörka bär och choklad och mjuka tanniner. Bra längd men kanske att syran tog överhanden lite... Nästan lite Bourgogne-stil om man tänker efter, åtminstone utifrån mina begränsade erfarenheter.
Men mycket bra till maten :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2000 Pin från La Spinetta, 94p
Dracks på restaurangen 13 Avrillo inne i Tokyo, promenadavstånd från Omotesandou.

Gott som FAN!
Djupt röd med lätt antydan till mognande färgskala.
Stor doft med röda bär, lite fat och duktigt med ceder och sumi-ink. Old school. CS sticker ut med aromer som drar mot fuktig halm. En gnutta Brett lyfter skapelsen till nästa våning.
I munnen är det ett vin som vägrar borsta av kängorna innan det kliver in i finrummet. Men, inte någon burdus barbar. Vi har att göra med fullblodselegans som helt enkelt inte följer kutym. Tillskriver mycket av detta till CS som trots endast en mycket liten andel, verkligen lyfter denna skapelse. Strukturen är ordentligt sträv, M++, med friska syror, M++, som vackert hjälper frukten sjunga. Långt, komplext, lager-på-lager, rejält...
Frun: 94p
Kommer alltid tycka att de gjorde fel som from 2002 lade CS på hyllan i något slags missriktat "vi-skall-bara-vinifiera-lokala-druvor-lokalpatriotism" och helt glömmer bort att det kanske också finns en vits i att göra så bra vin man bara kan... För hustrun och mig är Pin ett magiskt vin som vi första gången köpte för att etiketten helt enkelt var den fulaste i hela butiken... Det har blivit en hel del flaskor och årgångar...

Efter maten bjöd restaurantörerna på ett glas Sassicaia Grappa - lite åt det sötaste hållet för min gom. Men, gratis ÄR gott.

Nej, @Matlen ! Det är inte från Sicilien... :p
 

Larseman

Medlem
2000 Pin från La Spinetta, 94p
Dracks på restaurangen 13 Avrillo inne i Tokyo, promenadavstånd från Omotesandou.

Gott som FAN!
Djupt röd med lätt antydan till mognande färgskala.
Stor doft med röda bär, lite fat och duktigt med ceder och sumi-ink. Old school. CS sticker ut med aromer som drar mot fuktig halm. En gnutta Brett lyfter skapelsen till nästa våning.
I munnen är det ett vin som vägrar borsta av kängorna innan det kliver in i finrummet. Men, inte någon burdus barbar. Vi har att göra med fullblodselegans som helt enkelt inte följer kutym. Tillskriver mycket av detta till CS som trots endast en mycket liten andel, verkligen lyfter denna skapelse. Strukturen är ordentligt sträv, M++, med friska syror, M++, som vackert hjälper frukten sjunga. Långt, komplext, lager-på-lager, rejält...
Frun: 94p
Kommer alltid tycka att de gjorde fel som from 2002 lade CS på hyllan i något slags missriktat "vi-skall-bara-vinifiera-lokala-druvor-lokalpatriotism" och helt glömmer bort att det kanske också finns en vits i att göra så bra vin man bara kan... För hustrun och mig är Pin ett magiskt vin som vi första gången köpte för att etiketten helt enkelt var den fulaste i hela butiken... Det har blivit en hel del flaskor och årgångar...

Efter maten bjöd restaurantörerna på ett glas Sassicaia Grappa - lite åt det sötaste hållet för min gom. Men, gratis ÄR gott.

Nej, @Matlen ! Det är inte från Sicilien... :p
Spännande, är det värt att köpa även utan CS? 321kr på SB för 2009...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spännande, är det värt att köpa även utan CS? 321kr på SB för 2009...
2008 upplevde jag nyligen inte som någon höjdare, har en flaska kvar för förtäring om en ca 10 år. @Mats har fler och gillade inte alls att jag inte riktigt gillade 2008:an eftersom den var galet för ung. 2009 verkar dock generellt mottas bättre, men jag har bara en flaska av den. Så den kommer få ligga till sig rejält.

Men, jag gillar ju Gajas Nebbiolo-Barbera-blandningar, så varför skall jag inte gilla La Spinettas? Kanske för att Pin slår an en unikt bra ton som träffar bådas våra smaklökar mitt i prick.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2000 Pin från La Spinetta, 94p
Dracks på restaurangen 13 Avrillo inne i Tokyo, promenadavstånd från Omotesandou.

Gott som FAN!
Djupt röd med lätt antydan till mognande färgskala.
Stor doft med röda bär, lite fat och duktigt med ceder och sumi-ink. Old school. CS sticker ut med aromer som drar mot fuktig halm. En gnutta Brett lyfter skapelsen till nästa våning.
I munnen är det ett vin som vägrar borsta av kängorna innan det kliver in i finrummet. Men, inte någon burdus barbar. Vi har att göra med fullblodselegans som helt enkelt inte följer kutym. Tillskriver mycket av detta till CS som trots endast en mycket liten andel, verkligen lyfter denna skapelse. Strukturen är ordentligt sträv, M++, med friska syror, M++, som vackert hjälper frukten sjunga. Långt, komplext, lager-på-lager, rejält...
Frun: 94p
Kommer alltid tycka att de gjorde fel som from 2002 lade CS på hyllan i något slags missriktat "vi-skall-bara-vinifiera-lokala-druvor-lokalpatriotism" och helt glömmer bort att det kanske också finns en vits i att göra så bra vin man bara kan... För hustrun och mig är Pin ett magiskt vin som vi första gången köpte för att etiketten helt enkelt var den fulaste i hela butiken... Det har blivit en hel del flaskor och årgångar...

Efter maten bjöd restaurantörerna på ett glas Sassicaia Grappa - lite åt det sötaste hållet för min gom. Men, gratis ÄR gott.

Nej, @Matlen ! Det är inte från Sicilien... :p
Det låter gott, du överträffar dig själv i denna smaknot. Din kärlek för vinet lyser klart igenom. Utan att kolla upp det så chansar jag vilt på Piemonte denna gång och har jag fel så lär ingenjörstyperna och regionspoliserna bli sysselsatta hela natten. Win-win...:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade två vin idag, det ena fick jag blint det andra köpte jag själv i finewines favoritbutik. Sist så försökte frugan luras med ett riktigt rödtjut från Rumänien, denna gång var hon klart snällare och bjöd till med ett helt ok vin, dock av klart enklare slag, ni får själva gissa vilket. ;)
image.jpg


2012 Wakefield Eighty Acres Shiraz Viognier (6356)
Mycket sötfruktig med inslag av relativt svala björnbär, lakrits, peppar, plommon, lite söt damparfym och en hel del gräs, vaniljek och mynta. Syran var klart godkänd, men intensiteten aningen låg. Min gissning landade snabbt i Australien, men även USA kändes som ett möjligt alternativ. De gröna stråken fick mig att tänka Shiraz/CS-blend, vilket blev min gissning. Slog till med Penfolds Koonunga Hill med förhoppning om att briljera. Inte helt rätt, men får vara nöjd ändå med rätt land och hyfsat nära druvmässigt. Ett enkelt och okomplicerat vin som kan rekommenderas som ett prisvärt plonk att skruva upp när den något mindre vinintresserade kommer på besök. Ganska rakryggat trots allt. 82p

2010 Neil Ellis Vineyard Selection Cabernet Sauvignon (99291)
Yes, äntligen en riktigt klassisk sydafrikan med en lätt och trevlig rökton, precis så där härligt där den bidrar med en fin komplexitet utan att ta över. Aromen hade massor av klassiska CS-drag med svarta vinbär, ceder och (grillad) paprika. Under ytan lurar en hel låda av roligheter; krutrök, valnöt, målarfärg, mörk choklad, chili, solstekta ostron och en del tegel, jord och blyerts. I munnen var det eldigt och stramt med något vass och spretig syra. Skulle tro att det skulle må bra av lite lagring för att runda av syran, men komplexiteten finns där redan nu. Ett burdust vin som tar för sig med sin stora resliga kropp, inga silkesvantar här inte. Skitgott! 91p

Som vanligt, ta mina betyg med en nypa salt - jag övar och känner mig ännu inte trygg med USA:s 100-poängsskala. :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Solstekta ostron???

:rolleyes:

;)
Ja, aromen jag syftar på påminner mig om skaldjur (ostron) som legat framme i solen och blivit aningen skämda. Låter inte så gott kanske, solstekta ostron däremot kändes trevligare att skriva. Jag gillade trots allt inslaget. Brukar hitta denna ton i Raats CF annars. :)

Jag kanske tog ut svängarna aningen mycket, men ibland så exploderar det i huvudet med massa associationer. :oops:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Ja, aromen jag syftar på påminner mig om skaldjur (ostron) som legat framme i solen och blivit aningen skämda. Låter inte så gott kanske, solstekta ostron däremot kändes trevligare att skriva. Jag gillade trots allt inslaget. Brukar hitta denna ton i Raats CF annars. :)
Oki-doki…

Jag gnäller inte på dina förnimmelser, jag funderade bara på hur solstekta ostron egentligen smakar/doftar… borde vara en hälsovådlig kombo?

Helt med dig angående överkokta skaldjur (renset efter man gjort skaldjursfond). Om det var det du menade. Skit samma. Bra beskrivning, bara tankeväckande.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
image.jpg
Dom Perignon 1995

Krutig och klassisk Dompa rökighet i doften.
Smaken är utvecklad nästan lite söt med inslag av vanilj.
Drar åt mer exotiska hållet med perfekt balans.
Tycker att den här dricks väldigt bra just nu. Men håller många år till!
94 pts fick den igår.
image.jpg

St Vincent -96 gamla etiketten

Härlig krutdoft och fin färg.
Härlig och frisk smak med inslag av citrus, plommon och en aning grape.
Bra balanserat, kändes som en typisk BdB. Tror att den har ganska mycket utveckling i smaken kvar.
90 pts

En till Ninja
image.jpg


Och en till Matlen
image.jpg
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Visa bifogad bild 1054 Dom Perignon 1995

Krutig och klassisk Dompa rökighet i doften.
Smaken är utvecklad nästan lite söt med inslag av vanilj.
Drar åt mer exotiska hållet med perfekt balans.
Tycker att den här dricks väldigt bra just nu. Men håller många år till!
94 pts fick den igår.
Visa bifogad bild 1055
St Vincent -96 gamla etiketten

Härlig krutdoft och fin färg.
Härlig och frisk smak med inslag av citrus, plommon och en aning grape.
Bra balanserat, kändes som en typisk BdB. Tror att den har ganska mycket utveckling i smaken kvar.
90 pts

En till Ninja
Visa bifogad bild 1056

Och en till Matlen
Visa bifogad bild 1057
Om jag får med mig sällskapet på lördag så blir det en St Vincent-96 fast med ny etikett. :) Kul att den levererar!

Igår blev lite riesling-kväll med Josef Chromy Riesling 2012 från Tasmanien, samt en Dr Pauly Bergweiler Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg, Spätlese från 2002! Väldigt mumsig att sitta med som sällskapsvin, särskilt när den har så där fina lagringstoner av mineral, honung, aprikos, en skvätt päron och fantastisk syra som balanserar sötman! Den tasmanska flaskan var också väldigt fin för sitt ringa pris, 119 kr, och bjöd på en riktig överdos av mineral och fräsch frukt!
 
Toppen