Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Jag har minst fyra flaskor utav lapoja från 99-2008 helt klart mitt favorit vin från valpolicella och du har jag även druckit en hel del Amarone också allt från dalforno till giuseppe quintarelli och allt där mellan.
Något som kan vara värt att veta är att Allegrinis viner tål lagring mycket väl. Jag har från min källare druckit 15-åriga La Poja, La Grola, Palazzo della Torre med mycket stor behållning.

Allegrini är en underskattad producent, i alla fall om man håller sig borta från saftblandningarna som specifikt skapats för den märkliga svenska marknaden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Något som kan vara värt att veta är att Allegrinis viner tål lagring mycket väl. Jag har från min källare druckit 15-åriga La Poja, La Grola, Palazzo della Torre med mycket stor behållning.

Allegrini är en underskattad producent, i alla fall om man håller sig borta från saftblandningarna som specifikt skapats för den märkliga svenska marknaden.
Kan bara hålla med -08:an kändes ruggigt fräsch och då hade den ändå tio år på rygg bakom sig.
 

Larseman

Medlem
Idag dricker vi Zweigelt, en druva som är obruten mark för oss om man bortser från vissa rose-viner som har slunkit ner i hastigheten.
2010 Alois Kracher Zweigelt
Spontanköpt på flygplatsen i Frankfurt, jag gissar att det finns mycket mer spännande sorter att upptäcka men någonstans ska man ändå börja.
Färgen är ganska ljust röd, ljusare än förväntat (vad den förväntan nu kom ifrån...).
Första sniffen ger association till lite sämre Rioja, med tydliga drag av krondill, men sedan kommer mycket annat. Florala parfymerade drag, typ liljekonvalj eller viol, men också målarfärg. Frukten drar åt slånbär. En del kryddor som salvia, kanel och kryddnejlika. Ibland drar den även åt skogssvamp och undervegetation. Vi hittar också lite mineraliska toner, typ gjutjärn.
I munnen är det en mycket framträdande syra, men vinet känns också lätt och spänstigt. Tanninerna är avslipade och ganska timida. Lång smak med en del sälta i slutet.
Vinet kan förmodligen upplevas som väl parfymerat och jag har svårt att bestämma mig för riktigt vad jag tycker, men eftersom jag hela tiden fyller på så gissar jag att jag gillar det :rolleyes:
Ska nog försöka hitta mer Zweigelt att prova.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis som @Larseman var det Österrike för hela slanten också här i Yokohama. Vi passade på att fira att vi inte är vidskepliga genom att jobba lite extra hårt och länge och sedan äta en enklare måltid med en PN. Liiite späkning, men det blir man bara starkare av :öga:

2009 Josef Lentsch Pinot Noir Dankbarkeit (88p)
This has a lot in common with red Burgs: for instance a fabulously fragrant nose and a rather hollow constitution. At 13.5%, it packs quite an alc punch for the sensitive tasters among us. Style: ye olde worlde.

Nose is fragrant, rich, deep, alluring and has a good dose of oak. Fantastic!
In the mouth it is intense, yet watery. M++ acids, small tannin and M fruit that is 50% red and 50% dark. Ok length that is driven by a loamy mineral component and the rich oak elevage. Austere, restrained and will be interesting throughout a dinner. Not as lip-smackingly delicious as Yellow Tail, but more ambitiously bred.

I like this quite a lot, but think Falstaff exaggerated their score of 91 or 92 for this one.
At home with deep fried chicken, konyaku noodles, various green vegetables with sesame seeds and oil and onigiri. Deeee-licious!
Final screwcap twisted off in 2017 or a little later.
(Half this btl is still here for... Saturday! Yay!)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Inte ofta man hittar vällagrade sydamerikaner på vårt ansvarsfulla Monopol. Inte ofta jag litar på deras leverantörers förmåga att lagra viner på ett vettigt sätt. Men efter några bra recensioner på CT beställde jag en pava.

altacima.jpg




Alta Cima 6.330 Premium Reserva 2003 (75 CS, 10 M, 10 S, 5 PV), 149 riksdaler vid trappan till Omtankens Tempel där månglarna bjuder ut sina varor.

U: Medelålders Cab, inget tegel, men början till rosenröd mognad
D: Börjar stumt med gammal jordkällare men öppnar sedan spjällen till svartvinbär, ceder, sandelträ och het jord. Skriker Bdx.
S: Mjukt och fint, sammansatt, med mogen söt svartvinbärsfrukt, rökt kött, lite salt mineralitet, och fin balans. Avslutar med en knorr av nymockat stallgolv som återigen lånar finkostymen från bra mogen Bdx.
S: Mkt trevlig överraskning. Fin balans, bra nyansrikedom, väldigt bra valuta.

Den är värd 89 Råbertpoäng enligt mina egna otroligt mycket mer sakliga :rolleyes: kriterier.
 

epeb

Medlem
Så himla bra denna var...
Honung, aprikos. En inte överväldigande sötma som balanserades upp bra med en behaglig syra.
Var lite försiktig i början, men öppnade upp sig efterhand. Vill ha mer!
Har ännu inte smakat av mina Sauternes värstingar, så saknar bra referens, men här landar vi nog runt eller lite över 90p.
Ja, det finns mer i källaren, så det blir en härlig sommar detta året.
Livet är så värt att leva när man har något att se fram emot.
 

Attachments

  • pavillon.jpg
    pavillon.jpg
    44,6 KB · Visningar: 259

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en del kul igår när jag och frugan besökte Le Sommelier i Köpenhamn (klassisk restaurang och vinbar) där vi testade ett par av de viner som fanns på glas. Inga uppstyrda smaknoter så ni får nöja er med ett övergripande omdöme och ni slipper framkrystade poäng.

2011 Zind Humbrecht "Heimbourg" Riesling
En god och trevlig, ganska typisk Riesling, med fet frukt och lite antydan till petroleum. Inte helt torr, men inte riktigt halvtorr heller. Jag njöt av varje klunk men hade gärna fått lite mer mineralitet och diesel. Men visst tusan var det riktigt bra, en stor tumme upp således.

2009 Barbaresco, Parocco di Nieve
Oj vilken fin Nebbiolo! Fin körsbärsfrukt med tydliga blommiga och aningen parfymiga inslag. Underbara drag av tobak (cigarr) och sötare stråk av choklad. Mogen och drickfärdig. Syndigt god och ett vin jag gärna hade köpt på mig några flaskor av. Skall hålla ögonen öppna efter detta här i Köpenhamn, kanske vet @Arvid var jag kan finna det?

2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!! :neej:
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det blev en del kul igår när jag och frugan besökte Le Sommelier i Köpenhamn (klassisk restaurang och vinbar) där vi testade ett par av de viner som fanns på glas. Inga uppstyrda smaknoter så ni får nöja er med ett övergripande omdöme och ni slipper framkrystade poäng.

2011 Zind Humbrecht "Heimbourg" Riesling
2009 Barbaresco, Parocco di Nieve
2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois

Schyssta viner! Zind Humbrecht Heimbourg var en av de första Alsace-riesling jag verkligen fastnade för, tycker den är ett riktigt säkert kort från en bra producent!
Jag tror mina föräldrar har La Ciaude hemma... jag får rota i deras källare..!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det blev en del kul igår när jag och frugan besökte Le Sommelier i Köpenhamn (klassisk restaurang och vinbar) där vi testade ett par av de viner som fanns på glas. Inga uppstyrda smaknoter så ni får nöja er med ett övergripande omdöme och ni slipper framkrystade poäng.

2011 Zind Humbrecht "Heimbourg" Riesling
En god och trevlig, ganska typisk Riesling, med fet frukt och lite antydan till petroleum. Inte helt torr, men inte riktigt halvtorr heller. Jag njöt av varje klunk men hade gärna fått lite mer mineralitet och diesel. Men visst tusan var det riktigt bra, en stor tumme upp således.

2009 Barbaresco, Parocco di Nieve
Oj vilken fin Nebbiolo! Fin körsbärsfrukt med tydliga blommiga och aningen parfymiga inslag. Underbara drag av tobak (cigarr) och sötare stråk av choklad. Mogen och drickfärdig. Syndigt god och ett vin jag gärna hade köpt på mig några flaskor av. Skall hålla ögonen öppna efter detta här i Köpenhamn, kanske vet @Arvid var jag kan finna det?

2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!! :neej:
Cantina del Parroco di Neive Barbaresco 2009 lär enligt wine-searcher finnas hos Theis vine i köpenhamn.
 

mnor

Medlem
Blev lite skumpa och rödvin igår

1998 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill Brut

Gul färg som tyder på viss mognad. Doft av äpplen och en viss rökighet. Smak av äpplen och kryddor, eftersmaken domineras av röda vinteräpplen och en nyans av citrus. Mycket gott, kvällens bästa champagne.

NV Paul Dethune Champagne Blanc de Noirs Grand Cru Brut (deggad jan 2013)

Bärnstensfärgad, doft av röda bär och äpplen. Smak av röda äpplen, röda bär och toner av citrus och kryddor. Bra syra! Väldigt gott nu men kan också ligga ett tag till.

2006 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque

Överensstämmer med föregående not från april: Förvånansvärt(?) tillgänglig med smak av honung, söta äpplen och vanilj. Det som jag också noterade är hur "ren" Belle Epoque är i stilen, detta blir tydligt när man har druckit annan champagne precis innan.

2007 Domaine du Grand Tinel Châteauneuf-du-Pape Alexis Establet

Lade inte allt för mycket tid på att analysera men noterade smaker av hallon, jordgubbar och körsbär. Lång eftersmak. Gott helt enkelt.
 
Toppen