Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Marc Bredif Chinon 2003
    image.jpg
    Paprika, svarta vinbär, plommon och svagt "brettig" (stall, läder). Lite tobak i eftersmaken. Stöddig, sträv och förvånansvärt ungdomlig. Endast en klart tegelfärgad kant skvallrar om ålder. Känns helt enkelt som vinet vill vara en ung Bordeaux... :cool:

Serverades till hemmagjord "pulled pork".

Last edited: 1 juni 2014
    Larseman gillar detta.
  2. Mattias S

Mattias S Administratör

Låter som ett vin jag gärna hade delat med er. :)

3. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Enda besvikelsen är att jag hade förväntat mig mer mognadskaraktär..., men gott var det...

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Även mognare ynglingar kan dock ha en hel del Tits 'n' Ass att bjuda på. ;)

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Att vara generös är aldrig fel. Vinerna levererade bra skit rakt igenom. Ett under att inte fler kändes trötta än som var fallet. :)

6. MartinE

MartinE Medlem

Igår kväll blev det en flaska 1979 Clos des Goisses på Operakällaren. Jag får passa på att tacka @Skumpagne för inspirationen att välja just den flaskan!

Mörk gyllengul färg med en mycket diskret mousse. Fantastisk, mogen doft med sherrytoner. Efter hand klart rostade toner. Inslag av torkad frukt, smör, smörkola, kaffebönor och knäck. Mogen och frisk smak av smörkola, honung, mogna plommon och lime. Lång eftersmak av citrusskal och äppelskal. Mycket syra!

En underbar champagne på toppen av sin förmåga!

image.jpg

mnor, Daniel B, magnum och 6 andra gillar detta.
  7. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Jäkligt magisk. Och vacker flaska ;)

MartinE gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Dina smaknoter på Champagne är ett föredöme. Blir alltid rejält sugen när jag läser dina inlägg. :)

MartinE gillar detta.
  9. Magikern

Magikern Medlem

Mycket sällan man får möjlighet att prova så gamla viner som fortfarande är bra. Riktigt imponerande att alla är goda fortfarande. Man kan onekligen undra hur vinerna smakade får 10-15 år sedan och vilket som var bäst när det stod på topp?

10. Har avnjutit denna efter salonprovningen 2 mars 2012 - Njutbar! Prisvärd? DSC00548.JPG

sunqan, StefanAkiko, Mattias S och 3 andra gillar detta.
  11. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd

2002 Chanoine Champagne Blanc de Blancs Grand Cru
    Schysst, trevlig och ganska pigg även om moussen lade sig väldigt snabbt. Härliga solmogna äpplen, vit choklad, nougat, rostat bröd och viss torkad frukt (typ söta russin)! Var nog inte en dag för sent att dricka!

2013 Domaine Sainte Lucie Côtes de Provence MIP* Made In Provence Classic
    Blev till att öppna den andra Provence-flaskan rose som beställdes för någon vecka sedan. Bra vin, och stärker återigen uppfattningen om att Provence är toppklass när det gäller rosevin. Mindre syra än premium-varianten, men upplevdes som lite för söt i smaken. Mycket persika, hallonbåtar och svag örtighet.

Av de tre rosevin som Livets Goda rekommenderade skulle jag nog bara köpa Rose Bonbon igen...

2008 Stellenzicht Sémillon Reserve
    Har druckit den här tidigare av samma årgång, och kanske är den på sin nedgång nu, men håller fortfarande väldigt hög kvalitet. Den enda poängsättningen på CT säger 83 poäng vilket i mina ögon är en löjligt låg poäng. Man ska nog uppåt 88-90 i de bästa flaskorna. Härligt ekig smak av bivax, honungsmelon, solmogna äpplen och afrikansk savann! ;)
    Provning med Guy Webber från Stellenzicht på tisdag, så hoppas på att få prova en ung variant av detta vin!

Mattias S, MartinE och Magnus L gillar detta.
  12. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Blev ännu en syrah från Washington State här om dagen. Whispering tree 2008 Syrah

Doften innehöll påtaglig mörk frukt som sneglade åt blåbär och björnbär tillsammans med en diskret och inte alls störande ek. Smaken startar med en hyfsat hög syra där de mörka bären paraderar förbi, ett efter ett. Allt sveps in i en hint av ek och avslutas med en fruktsötma som ligger kvar en stund i munnen.

Ett gott vin utan några konstigheter. Ingenting som kommer skriva upp sig på topp-listan över mest intressanta viner men helt enkelt.... gott. Vinet tar inte fokus från maten eller sällskapet utan stöttar och smörjer måltiden! Ett jobb väl utfört :)

Mattias S gillar detta.
  13. Livermore

Livermore Medlem

Det har blivit dåligt med vin senaste veckan, men klämde en 2012 A Christmann Riesling nyligen. Har inte druckit mycket Riesling men denna var väldigt bra till sitt modesta pris. Tydlig doft och smak av päron. En producent som blivit hyllad här och jag är benägen att hålla med om det. Nästa Riesling blir nog från samma producent men i en lite högre prisklass.

Drack också en Mailly Grand Cru Brut. Den var inget speciellt vad jag kommer ihåg. Tydliga mineraltoner som var lite för kraftiga för min smak. Eftersom det är ett av de största kooperativen (kanske största?) vill jag gärna prova något mer innan jag avfärdar dem helt.

Fick också smaka på en André Clouet Grand Réserve. Doft av ek, nougat och citrus. Även i smaken fanns där ek med nougat och choklad. Dracks lite för varm men det var en positiv upplevelse. Är André Clouet en odlare värd att testa mer av?

Mattias S gillar detta.
  14. Skumpagne

Tycker han producerade bättre för några år sedan. Men vinerna brukade ligga ganska bra i prisklass så absolut värt att prova tycker jag.
    Drack ofta hans instegsvin för några år sedan.

15. Livermore

Livermore Medlem

Lite sugen på att prova en årgångschampagne från honom men finns bara 2004 hos SB. Finns också en jäkla massa annat jag vill dricka så det kanske får vänta en stund :)

Skumpagne gillar detta.
  16. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Hmm det är nog PAUL Clouet, prova Silver från Andre Clouet, ingen dosage 100% Pinot Noir.

Livermore gillar detta.
  17. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Hör det inte till att man ska hinka ett antal liter Andre Clouet på sin väg in i skumpaträsket? Det är väl sen gammalt? Å sen ska vi debattera lite och konstatera att det var bättre förr, även Clouets viner... :)
    :D

Kostjan och Skumpagne gillar detta.
  18. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Hör det inte till att man ska hinka ett antal liter Andre Clouet på sin väg in i skumpaträsket? Det är väl sen gammalt? Å sen ska vi debattera lite och konstatera att det var bättre förr, även Clouets viner... :)
    :D

Skumpagne gillar detta.
  19. Skumpagne

Så sant som det är sagt eller skrivet.
    När ska vi dricka finare vinare och klaga på livet då?

Fredrik Markström gillar detta.
  20. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag vill klaga på livet, även utan att ha druckit ngt finare än grönt te idag.
    Dyngförkyld.
    Orkar knappt jobba. Ingen kendo.
    Inget vin :neej:
    ...skall så smått försöka orka ta mig till en ny italiensk restaurang imorgon... Om jag orkar. Och då blir det vin, även om jag inte kan känna ngn doft. Får väl välja en sträv sak...

chambertin, Vino fino och Skumpagne gillar detta.

Dela sidan