Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Skönt att vi upplever lite olika saker. Jag tyckte det var ett gott vin men för enkelt med för lite umph. ;)

2. Silex

Silex Medlem

Jag drack lustigt nog också Terre di San Leonardo förra veckan. Var på SB och plockade den bara för att prova något nytt. Skrev inte ner några smaknoter, men jag tyckte det var en trevlig överraskning och får räknas som ett bra vardagsvin enligt mig. Kan tänka mig att köpa det igen. Av smaknoterna att döma verkar ju @Matlen och @Grapeskull ha druckit helt olika viner.... Vad jag minns så skulle jag beskrivit den som något mittemellan. Tyckte inte att den smakade Bordeaux-blend men kände av lite Cab-toner, men att den i övrigt andades Italien med lite körsbär (i form av frukt, inte kärnor). Välbalanserad, förvånansvärt tillgänglig och bra längd. Kanske fanns där en liten fruktsötma men det var inget jag tänkte på, mer än att det brukar finnas det i viner där jag inte spontant tänker att det blir bättre med mat till (vilket stämde här - det var gott att bara dricka).

När jag ändå skriver så kan jag nämna att jag blev positivt överraskad av en Jaboulet-Ainé Cornas Les Grandes Terrasses 2009 som jag drack förra veckan. Riktigt trevlig syrah med härlig frukt och bra struktur. Inte överdriven åt något håll utan medelfylligt och härligt välbalanserad. Blev så nöjd att jag beställde ett par flaskor till som jag hämtade upp idag.

Magnus L och Mattias S gillar detta.
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

Härligt med ett tredje omdöme. Det börjar likna "Låt-oss-dela-en-pava-aktivitet" över det hela. :)

4. MD

MD Medlem

Är artikeln endast sökbar på artikelnummer och inte namn så betyder det att importören valt att dölja artikeln på systembolagets hemsida. Detta är vanligt för olika vinklubbar och whiskyklubbar men förekommer också på vanliga artiklar som vissa importörer vill hålla lite extra hemliga. Går endast att beställa om du känner till det rätta artikelnumret som i regel delas ut inom en viss kundkrets av importören. Så på sätt och viss ett mellanting mellan Beställningssortimentet och Privatimport.

Larseman och Emanuel gillar detta.
  5. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

-Men nu är numret officiellt på forumet så nu har nog flaskorna snart satt sin sista potatis :)

merlotsmile gillar detta.
  6. ChristianB

ChristianB Medlem

Sitter med ett glas Künstler Riesling Trocken 2012 till middagen, en ny bekantskap i jakten på en trevlig "hus-Riesling". ;)

Jag saknar den där riktiga fullmognaden man hittar i t ex Georg Breuer Terra Montosa, men annars är den här väldigt fin! Vit persika, en rätt tydligt rökig mineral och massor av citrusfrukt. Möjligen att jag skulle vilja ha lite mer honung/mogen persika i mitt glas, men å andra sidan innebär ju det bara att jag får fortsätta prova angenäm Riesling!

Mattias S och Daniel B gillar detta.
  7. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Domaine du Bagnol 2012 (15.5€)
    Provence, Cassis.
    Jäst på cement. Ingen MLF.
    Marsanne, Clairette, och Ugni Blanc.

image.jpg
    (Ja, det är gamla frugan som syns gm glaset)

Arom: Blommig (åt det tyngre hållet) och smörig (obs! ej vare sig fat eller malo) med äpple, citrus och mandel.
    Smak: Fyllig och fet. Ljus frukt, persika, citrus, och äpple. Lite åt Chenin Blanc hållet...

Last edited: 26 juni 2014
    Mattias S gillar detta.
  8. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

En godare sorts saké med mineraliska toner och en genomgående tavelkritig arom. Heter "KID" och den serverades på DEN i Tokyo. Här tillsammans med inälvspastej av sötvattensfisken AJU.
    image.jpg

Naturligtvis slank det ned några andra goda rätter också, som tex all grodrom och andra slemmiga saker som döljer sig under näckrosbladet:
    image.jpg

image.jpg
    Passionsfrukt, blötlagda basilikafrön, olika sorters tång, nudlar gjorda på tomat mfl godsaker.

Vino fino, Mattias S, Siripim och 2 andra gillar detta.
  9. ChristianB

ChristianB Medlem

@StefanAkiko Hur man än vänder och vrider på det så är det en del märkliga maträtter bland dina bilder och menyer; I love it! :D

10. sunqan

sunqan Vinös

Är inte näckrosor giftiga?

11. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Och var är den nya frugan?

Skrutt, Magnus L, Segol och 2 andra gillar detta.
  12. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Det kan jag inte uttala mig om, men vi har ätit denna och liknande kreationer förr, och lever fortfarande. Vi käkar regelbundet lotusrot men aldrig varken näckrosblad eller näckrosblommor. Finns ju många olika arter också.

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Genialisk bild med lite "gammal fru" lite diffust i bakgrunden. :D

14. Skrutt

Skrutt Medlem

Fan, hade ju tänkt mig ett köpstopp fram till augusti, men champagne måste ju å andra sidan alltid finnas hemma, så vad har man att förlora här.

Emanuel och Skumpagne gillar detta.
  15. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Inget. Beställde precis tre stycken...

16. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Beställde några stycken. Passar bra för nästa år firar jag och min fru 20 år sedan vi träffades.

Skrutt gillar detta.
  17. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Rycktes med i masshysterin och beställde en jag med!

thunberg gillar detta.
  18. Larseman

Larseman Moderator

WP_20140627_18_19_32_Pro.jpg Riesling regerar!
    2008 Weingut Willi Bründlmayer Riesling Reserve Zöbinger
    Honung, mandarin, hö i doften. En rejäl snurr släpper fram en underbar doft av fotogen. I munnen en frisk syra, lite spritsig, grape och faktiskt fotogen också i smaken. Bra längd med en skön slutbeska. Gott!

Mattias S gillar detta.
  19. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Jupp, Zöbinger var en riktig höjdare. Ångrar bittert att jag inte köpte fler när de fanns på SB.

sunqan gillar detta.
  20. Larseman

Larseman Moderator

Såg att du gav det 89 på CT, jag landar nog på något liknande. Tyvärr enda flaskan :-(

Dela sidan