Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Charles Heidsieck NV till europeiska priser i Sverige. Gilla om du vill "sätta en fot i röven" på importören.
image.jpg
 

Jos

Medlem
Drog min sista flaska förra veckan som tyvärr var korkad....
Men som du säger, en grym skumpa för den lilla pengen.
Ja det var sjukt mycket kork.... Dock kom jag precis på att ingen hittills har varit korkad av de 12 jag köpte i sista "batchen" när de bara kostade 299:-, typ 3-4 kvar så vi får hoppas ;)
 

Jos

Medlem
Charles Heidsieck NV till europeiska priser i Sverige. Gilla om du vill "sätta en fot i röven" på importören.
Där var jag redan före dig, faktiskt min plan redan. Skrev i en annan tråd för ett tag sedan att jag hade för avsikt att köpa den för 270 spänn flaskan (millesimes) men lackade ur på deras sjukt höjda transportkostnad.

Men agree, någon seriös behöver ta vid. 270 spänn i europa och 459 här är ju allt annat än ok...

Nu ser det ut som Launois -08 blir husbubbel ett tag framöver!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ja det var sjukt mycket kork.... Dock kom jag precis på att ingen hittills har varit korkad av de 12 jag köpte i sista "batchen" när de bara kostade 299:-, typ 3-4 kvar så vi får hoppas ;)
Ja det kanske är olika batcher ?
Av dom 6 st jag köpte för 349:- ?, så var 2 st kork.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inga bilder tyvärr, men dagen har tillbringats i Meursault, Puligny-Montrachet och Chassagne-Montrachet! ;) Det har druckits av:

Beaune 1er Cru "Grèves" 2011
Pommard Les Petits Noizons 2009
Volnay 1er "Clos de Chênes" 2009
Corton Grand Cru 2011 :D

Bourgogne Clos du Chatêau 2011
Meursault du Chatêau 2011
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Charmes" 2009
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Perrières" 2009.

Det här intogs på Chatêau de Meursalt efter en tur i deras vackra vinkällare! I Puligny-Montrachet hade vi lite svårt att få tag i någon öppen "cave" så det blev bara en Rully 2011 för 16 Euro som fick följa med hem, därefter åkte vi vidare till Chassagne! Där dracks det bland annat

Chassagne-Montrachet "Les Enseigneres" 2012 (tre flaskor hem i bagaget!)
Chassagne-Montrachet "Les Charmes Dessus" 2012
Puligny-Montrachet "Clos Saint Jean" 2012 (en flaska med hem!)

Imorgon bär det av till Côte de Nuits och den röda biten av Routes de Vin Grand Cru! ;)
 

mnor

Medlem
2002 Dom Perignon
Doft av krut, bröd och äpplen. Tydlig smak av röda äpplen, inslag av söt citrus och (brynt) smör - Oxiderat!

Denna flaska hade inte alls lika bra syra som föregående flaska som jag drack i våras. Får erkänna att föredrog flaskan i våras framför denna flaska. Saknade den syrliga tropiska frukten! Detta är fortfarande en väldigt god champagne, men inte lika bra som förra flaskan.
 
Trådskapare
A
2002 Dom Perignon
Doft av krut, bröd och äpplen. Tydlig smak av röda äpplen, inslag av söt citrus och (brynt) smör - Oxiderat!

Denna flaska hade inte alls lika bra syra som föregående flaska som jag drack i våras. Får erkänna att föredrog flaskan i våras framför denna flaska. Saknade den syrliga tropiska frukten! Detta är fortfarande en väldigt god champagne, men inte lika bra som förra flaskan.
Överlevde inte länge :)

Tycker det är väldig stor flaskvariation på Dompa. Men ryktet säger ju att de gör 5 miljoner flaskor så det är mycket olika degdatum på dessa
 
Trådskapare
A
Jag har inga bilder tyvärr, men dagen har tillbringats i Meursault, Puligny-Montrachet och Chassagne-Montrachet! ;) Det har druckits av:

Beaune 1er Cru "Grèves" 2011
Pommard Les Petits Noizons 2009
Volnay 1er "Clos de Chênes" 2009
Corton Grand Cru 2011 :D

Bourgogne Clos du Chatêau 2011
Meursault du Chatêau 2011
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Charmes" 2009
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Perrières" 2009.

Det här intogs på Chatêau de Meursalt efter en tur i deras vackra vinkällare! I Puligny-Montrachet hade vi lite svårt att få tag i någon öppen "cave" så det blev bara en Rully 2011 för 16 Euro som fick följa med hem, därefter åkte vi vidare till Chassagne! Där dracks det bland annat

Chassagne-Montrachet "Les Enseigneres" 2012 (tre flaskor hem i bagaget!)
Chassagne-Montrachet "Les Charmes Dessus" 2012
Puligny-Montrachet "Clos Saint Jean" 2012 (en flaska med hem!)

Imorgon bär det av till Côte de Nuits och den röda biten av Routes de Vin Grand Cru! ;)

Verkar som du har det bra där nere. Inte alls avundsjuk :)
 

ckntur

Medlem
Idag fick det bli en flaska Ch Bouscassè 2009 från SB, helt ok men lite för druvig/bärig för min smak. Jag föredrar mer kraft och kryddig smak.
Som dessert blev det ett glas Grappa di Barolo, inhandlat vid besök hos Ferdinando Principiano, medans jag sydde i knapparna i mina shorts inför stundande Malaga-trip.
Tips om bra vin i sydspanien, någon?
PS. notera kommatecknen. Så ni inte tror att jag satt och sydde i knapparna hos Fernandino. DS
 

Attachments

  • 150.JPG
    150.JPG
    63,7 KB · Visningar: 202

Byfånen

Leg. byfåne
Hoppas grappan smakade lika bra nu som vid inköpstillfället.

Sen hoppas jag även på att det var knapparna till benfickorna du sydde i. Annars är det ett dåligt tecken...
 

Silenos

Medlem
Jag har inga bilder tyvärr, men dagen har tillbringats i Meursault, Puligny-Montrachet och Chassagne-Montrachet! ;) Det har druckits av:

Beaune 1er Cru "Grèves" 2011
Pommard Les Petits Noizons 2009
Volnay 1er "Clos de Chênes" 2009
Corton Grand Cru 2011 :D

Bourgogne Clos du Chatêau 2011
Meursault du Chatêau 2011
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Charmes" 2009
Chatêau de Meursault 1er Cru "Les Perrières" 2009.

Det här intogs på Chatêau de Meursalt efter en tur i deras vackra vinkällare! I Puligny-Montrachet hade vi lite svårt att få tag i någon öppen "cave" så det blev bara en Rully 2011 för 16 Euro som fick följa med hem, därefter åkte vi vidare till Chassagne! Där dracks det bland annat

Chassagne-Montrachet "Les Enseigneres" 2012 (tre flaskor hem i bagaget!)
Chassagne-Montrachet "Les Charmes Dessus" 2012
Puligny-Montrachet "Clos Saint Jean" 2012 (en flaska med hem!)

Imorgon bär det av till Côte de Nuits och den röda biten av Routes de Vin Grand Cru! ;)
Va trevligt! Har ni några besök inplanerade i CdN, eller siktar ni på de öppna dörrarna med vintunnor utanför (riskfullt)?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på L'Effervescence (* i Tokyo) och avnjöt medhavd 2009 Cha Beauregard (Pomerol). Stram överläpp, välkammad Merlot, lång, intensiv och naturligtvis: med rejäla mängder ung frukt. Bilder på gårdagens lunch kommer under dagen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinprovning inom Munskänkarna igår (1-betyg). I vanlig ordning så passade jag på att "hjälpa" @vininfo.nu att föreläsa om Loire och Bordeaux, vilket i praktiken handlar om att hålla i själva provningen, dvs hjälpa till att dricka och prata vinupplevelser. ;) Mycket trevligt som vanligt med många roliga viner. Tack för att jag fick vara med!

Antalet deltagare var ca 30 personer. De fick rösta om bästa vin i kategorierna vitt och rött. Handuppräckning på det vin de gillade bäst, ett per kategori, var metoden.

Förviner

Under föreläsningen så passar det ju såklart bra med något att smutta på. Följande viner slank ner i samband med teoridelen, ett halvtorrt vin från Loire och en mogen men enkel röd Bordeaux.

image.jpg


2008 Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec
Ganska typisk halvsöt CB, men med ganska tydliga drag av sparris. Hittar även honung, pinjenöt, mogna gula äpplen, flinta och en kryddig ton som drar åt peppar. Ngt söt med frisk hög syra och aningen spritsig munkänsla. Rejäl längd och intensitet.

Borde bli ännu bättre med lite tid på rygg, men var smarrigt som tusan nu också. Totalt sett gillade gruppen vinet mycket och jag bara höll med och log.

Min poäng: 91p

1999 Chateau Grandis
Mogen och rejält utvecklad Bordeaux i typisk stil. Stora mängder stall, svarta vinbär och torkad frukt som ackomanjeras av jord, höstlöv, potatis och blyerts. Fantastiskt trevlig näsa som tyvärr tappar lite av sin poäng när vinet möter munnen. En aning tunn och kort smak med hög syra och mjuka tanniner.

Lite synd att vinet inte lyckas leverera lika bra i smaken som i aromen, men för sitt pris så är det ändå ett kul vin som ger en hint om hur mogen Bordeaux kan smaka.

Min poäng: 85p

Flight 1 - Vita

Två vin från Loire och ett från Bordeaux. Röstningen här handlar nog mest om vilken vinstil man föredrar, då stilarna är oerhört olika.

image.jpg


2012 Bourgeois Sancerre Les Baronnes
Urtypisk SB som vi är vana vid med enklare vin från denna region. Friskt och krispigt med tydliga drag av citrongräs, fläder och gröna äpplen. Bra syra och hyfsad längd och intensitet.

Gott som tusan men lite trist. Övertydlig druvkaraktär som tyvärr saknar något som gör mig nämnvärt intresserad. Jag är dock ingen stor fan av vintypen (om det inte är Silex vi pratar om).

Min poäng: 86p Antal bästaröster: 7 st

2011 Chateau de Fesles Chenin Sec La Chapelle
Någorlunda typisk CB. Här hittar jag primärt lite ylle, äpple, aprikos och majs. Efter en stund dyker även toner av subtila gamla ekfat, humle, nötter och sultanrussin upp. Viss komplexitet således. Fet munkänsla med bra syra och intensitet samt en gnutta bitterhet i avslutet.

Gillar detta skarpt i all sin enkelhet. Inget märkvärdigt men väldigt gott för sin peng.

Min poäng: 87p Antal bästaröster: 16 st

2010 Chateau Latour-Martillac Blanc
Fylligt och mustigt vin med tydlig ekfatskaraktär. Hittar både halm, ylle och olivolja som tillsammans med majs, våt sten, tändstickssvavel och hasselnöt ger ett komplext och intressant intryck. Mycket fet i munnen med dammiga drag och otroligt fin intensitet. En aning eldighet kan anas i den långa eftersmaken.

Skitgott vin som både jag själv och gruppen upplevde ha mycket gemensamt med CB.

Min poäng: 90p Antal bästaröster: 4 st

Flight 2 - Röda

Östra mot västra sidan av Bordeaux med Chinon som joker. Intressant!

image.jpg


2011 Joguet Chinon Clos de la Dioterie
Slankt och "elegant" till tusen, nästan så det drar åt en tanninrik Bourgogne. Drag av paprika, blåbärsris, ceder, tobak och skogsbär initialt för att strax därefter erbjuda den så typiska (för druva och region) karaktären av damm och cement. Rejäl syra med stram och lätt kropp.

Rysligt gott. Drack samma vin för några veckor sedan och blev lite besviken då, men denna gång så fick det skina lite mer då mina förväntningar var lägre. Kanske inte riktigt värt sitt pris, men ack så gott.

Min poäng: 90p Antal bästaröster: 1 st

2010 La Fleur de Rocheyron Chateau Rocheyron
Mycket fyllig och fullmatad merlotbaserad Bordeaux. En hel del vanilj, fatrost och sötlakrits med massiv frukt som drar åt mörka plommon, blåbär och torkad frukt. En del kärniga körsbär tittar fram runt hörnet då och då och helheten påminner lite om portvin. Massor av eldighet och fet frukt i munnen, men samtidigt lite platt syra. Rejäl intensitet.

Blint så hade jag aldrig övervägt att gissa på att det var en Bordeaux i glaset. För mig var detta en ganska typisk fullmatad Napa-cab. Gott och svulstigt, men lite endimensionellt. Udda vin för att komma från Bordeaux.

Min poäng: 89p Antal bästaröster: 17 st

2010 Chateau Belgrave
Medelfylligt till fylligt med komplex och stiltypisk karaktär. Rostat kaffe, svarta vinbär, jord, ceder och en gnutta stall. Korrekt Bordeaux från västra stranden. Mycket bra intensitet och längd med bra syra och rejäla tanniner.

I yngsta laget, men fullt drickbar redan nu. Borde bli perfekt om några år (5-10 år). Gillade som tusan. Ett vin helt i min stil. Ett vin jag lätt kan tänka mig att köpa på mig, men känslan finns såklart att man borde kunna få mer än så här för pengarna, men så känner jag ofta i prisklasser runt 400 kr och uppåt från stora erkända regioner.

Min poäng: 91p Antal bästaröster: 8 st

Summering
Smaken är som baken såklart. Gruppvinnaren i den röda kategorin håller jag inte riktigt med om, men att CB-vinet tog hem det vita heatet var desto roligare, då druvan ofta kan vara lite svår att uppskatta. Kul grupp för övrigt med otroligt vetgiriga deltagare. En av dem har redan registrerat sig på sidan dessutom, vilket är kul. Den nya medlemmen går under beteckningen: @PEKB. Välkommen till forumet!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vinprovning inom Munskänkarna igår (1-betyg)
Fyra Loire-viner på en 1-betygskurs?! Det är ungefär fyra gånger mer än "grundupplägget", som väl bara innehåller en Sauvignon Blanc från övre Loire, och så vitt jag kan minnas ingen Chenin Blanc.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vinprovning inom Munskänkarna igår (1-betyg). I vanlig ordning så passade jag på att "hjälpa" @vininfo.nu att föreläsa om Loire och Bordeaux, vilket i praktiken handlar om att hålla i själva provningen, dvs hjälpa till att dricka och prata vinupplevelser. ;) Mycket trevligt som vanligt med många roliga viner. Tack för att jag fick vara med!

Antalet deltagare var ca 30 personer. De fick rösta om bästa vin i kategorierna vitt och rött. Handuppräckning på det vin de gillade bäst, ett per kategori, var metoden.

Förviner

Under föreläsningen så passar det ju såklart bra med något att smutta på. Följande viner slank ner i samband med teoridelen, ett halvtorrt vin från Loire och en mogen men enkel röd Bordeaux.

Visa bifogad bild 2211

2008 Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec
Ganska typisk halvsöt CB, men med ganska tydliga drag av sparris. Hittar även honung, pinjenöt, mogna gula äpplen, flinta och en kryddig ton som drar åt peppar. Ngt söt med frisk hög syra och aningen spritsig munkänsla. Rejäl längd och intensitet.

Borde bli ännu bättre med lite tid på rygg, men var smarrigt som tusan nu också. Totalt sett gillade gruppen vinet mycket och jag bara höll med och log.

Min poäng: 91p

1999 Chateau Grandis
Mogen och rejält utvecklad Bordeaux i typisk stil. Stora mängder stall, svarta vinbär och torkad frukt som ackomanjeras av jord, höstlöv, potatis och blyerts. Fantastiskt trevlig näsa som tyvärr tappar lite av sin poäng när vinet möter munnen. En aning tunn och kort smak med hög syra och mjuka tanniner.

Lite synd att vinet inte lyckas leverera lika bra i smaken som i aromen, men för sitt pris så är det ändå ett kul vin som ger en hint om hur mogen Bordeaux kan smaka.

Min poäng: 85p

Flight 1 - Vita

Två vin från Loire och ett från Bordeaux. Röstningen här handlar nog mest om vilken vinstil man föredrar, då stilarna är oerhört olika.

Visa bifogad bild 2212

2012 Bourgeois Sancerre Les Baronnes
Urtypisk SB som vi är vana vid med enklare vin från denna region. Friskt och krispigt med tydliga drag av citrongräs, fläder och gröna äpplen. Bra syra och hyfsad längd och intensitet.

Gott som tusan men lite trist. Övertydlig druvkaraktär som tyvärr saknar något som gör mig nämnvärt intresserad. Jag är dock ingen stor fan av vintypen (om det inte är Silex vi pratar om).

Min poäng: 86p Antal bästaröster: 7 st

2011 Chateau de Fesles Chenin Sec La Chapelle
Någorlunda typisk CB. Här hittar jag primärt lite ylle, äpple, aprikos och majs. Efter en stund dyker även toner av subtila gamla ekfat, humle, nötter och sultanrussin upp. Viss komplexitet således. Fet munkänsla med bra syra och intensitet samt en gnutta bitterhet i avslutet.

Gillar detta skarpt i all sin enkelhet. Inget märkvärdigt men väldigt gott för sin peng.

Min poäng: 87p Antal bästaröster: 16 st

2010 Chateau Latour-Martillac Blanc
Fylligt och mustigt vin med tydlig ekfatskaraktär. Hittar både halm, ylle och olivolja som tillsammans med majs, våt sten, tändstickssvavel och hasselnöt ger ett komplext och intressant intryck. Mycket fet i munnen med dammiga drag och otroligt fin intensitet. En aning eldighet kan anas i den långa eftersmaken.

Skitgott vin som både jag själv och gruppen upplevde ha mycket gemensamt med CB.

Min poäng: 90p Antal bästaröster: 4 st

Flight 2 - Röda

Östra mot västra sidan av Bordeaux med Chinon som joker. Intressant!

Visa bifogad bild 2213

2011 Joguet Chinon Clos de la Dioterie
Slankt och "elegant" till tusen, nästan så det drar åt en tanninrik Bourgogne. Drag av paprika, blåbärsris, ceder, tobak och skogsbär initialt för att strax därefter, erbjuda den så typiska (för druva och region) karaktären av damm och cement. Rejäl syra med stram och lätt kropp.

Rysligt gott. Drack samma vin för några veckor sedan och blev lite besviken då, men denna gång så fick det skina lite mer då mina förväntningar var lägre. Kanske inte riktigt värt sitt pris, men ack så gott.

Min poäng: 90p Antal bästaröster: 1 st

2010 La Fleur de Rocheyron Chateau Rocheyron
Mycket fyllig och fullmatad merlotbaserad Bordeaux. En hel del vanilj, fatrost och sötlakrits med massiv frukt som drar åt mörka plommon, blåbär och torkad frukt. En del kärniga körsbär tittar fram runt hörnet då och då och helheten påminner lite om portvin.

Blint så hade jag aldrig övervägt att gissa på att det var en Bordeaux i glaset. För mig var detta en ganska typisk fullmatad Napa-cab. Gott och svulstigt, men lite endimensionellt. Udda vin för att komma från Bordeaux.

Min poäng: 89p Antal bästaröster: 17 st

2010 Chateau Belgrave
Medelfyllig till fyllig med komplex och stiltypisk karaktär. Rostat kaffe, svarta vinbär, jord, ceder och en gnutta stall. Korrekt Bordeaux från västra stranden. mycket bra intensitet och längd med bra syra och rejäla tanniner.

I yngsta laget, men fullt drickbar redan nu. Borde bli perfekt om några år (5-10 år). Gillade som tusan. Ett vin helt i min stil. Ett vin jag lätt kan tänka mig att köpa på mig, men känslan finns såklart att man borde kunna få mer än så här för pengarna, men så känner jag ofta i prisklasser runt 400 kr och uppåt från stora erkända regioner.

Min poäng: 91p Antal bästaröster: 8 st

Summering
Smaken är som baken såklart. Gruppvinnarna i den röda kategorin håller jag inte riktigt med om, men att CB-vinet tog hem det vita heatet var desto roligare, då druvan ofta kan vara lite svår att uppskatta. Kul grupp för övrigt med otroligt vetgiriga deltagare. En av dem har redan registrerat sig på sidan dessutom, vilket är kul. Den nya medlemmen går under beteckningen: @PEKB. Välkommen till forumet!

Har druckit Grandis 1999 ett par gånger och haft med den på 2-3 provningar. Har uppfattat en ganska stor flaskvaria tion (även med min egen variation tagen i åtanke). Och det är just hur levande frukten och intensiteten har varit som har skillt sig åt markant. Pendlat mellan 84 och 89 poäng.

I övrigt verkar det ha varit väldigt roliga viner! Bra med mycket Loire! Men det är väl en region som ligger @vininfo.nu nära om hjärtat om jag inte minns fel :)
 
Toppen