Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
Ska bli spännande att se vad du tyckte om flaskorna i Matsu-serien. Vilka årgångar är det? Jag har varit på väg att köpa dessa flera gånger men det har aldrig blivit av, men speciellt El Viejo brukar ju få bra omdömen.

Jag återkommer lite nyårs stress. Cavan GR 2007 OBS magnum, var intressant från källare 12-2014 ser ut som 04 på bilden, men står 14 (se etikett) riktigt gott har så mycket smak och syra som trollbinder gommen vid svettiga spisen.

Små smutta på el Piceron (pojken) igår stabilt och 2013 prisvärd 90 SEKS vin, medel åldern mannen är 2012 och "farbror" 2011, men inte kommit så långt än.

Blir lite söt till dessert, kommer mera...

Ut och grilla!
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    41,8 KB · Visningar: 219
  • image.jpg
    image.jpg
    42,8 KB · Visningar: 227
  • image.jpg
    image.jpg
    91,1 KB · Visningar: 200
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Fan va gott rent ut sagt :). Solmogen citrus i olika skepnader. Hittar inga direkta brödtoner (hur länge har den legat på jästfällningen?). Extremt krämig mousse. Komplexitet och djup. Finishen goes on forever känns det som. Har ju inte så mycket att jämföra med när det gäller champagne men undrar varför man skall dricka något annat än det här (om man har råd)? Bara att bunkra upp!

Gott Nytt År från Skåne :)

.
unnamed.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Fan va gott rent ut sagt :). Solmogen citrus i olika skepnader. Hittar inga direkta brödtoner (hur länge har den legat på jästfällningen?). Extremt krämig mousse. Komplexitet och djup. Finishen goes on forever känns det som. Har ju inte så mycket att jämföra med när det gäller champagne men undrar varför man skall dricka något annat än det här (om man har råd)? Bara att bunkra upp!

Gott Nytt År från Skåne :)

.Visa bifogad bild 3061

Detsamma från Göteborg.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Charles Hedsieck NV före själva menyn inleddes.
Muligatawny soup with Sherry (very dry) - Lustau Amontillado Los Arcos
Fish (North Sea haddock) with white wine - Jadot Meursault Charmes 2004
Chicken with Champagne - Bollinger La Grande Année 2004 (för att passa med skumpan valdes kycklingen som en casserole med cider och äpple)
Fruit with Port - Barão de Vilar Tawny 10 Years Old
Vid nyårsslaget Billecart-Salmon NV.
 

gece

Man vänjer sig.
2004 Champagne Grongnet Spécial Club Dracks från djupt suboptimala glas, men gott var det. Gulfruktig och lite oxidativa sherrytoner. Tämligen kraftfull.
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial Allt man kan önska sig från en mogen oldschool-Rioja. Lite lagom med dill, massor av torkade lingon och tranbär, bra syra och mjuka tanniner. Den här ska det köpas fler av!
 

chambertin

Medlem
Började kvällen igår med Brut Réserve Bérêche & Fils (bas 2011, deg dec-13). Lätt mogen doft med antydan till bokna äpplen och en del citrus. Smaken visar dock inte ens antydan till mognad med ganska hård och nästan kartig syra och lite knuten smak. Svår årgång ?.
Kombon av lite mognad i smaken och kartig syra får mig att undra hur mycket dom chaptaliserat här.(85p)

Desto trevligare var 2002 Vieille Vigne Cuvée Nicole Moncuit, Pierre Moncuit som vi drack till en ljummen mix av hummer, pilgrimsmusslor, avokado, sockerärtor, rostad paprika på en bädd av färska pastaplattor. Allt försiktigt fuktat av en brynt smörvinägrett (ljuvligt gott men svårmekat i köket). Champagnen var underbart god med fin koncentration och en begynnande ton av krut, nötter och smör. Smaken är fortfarande ungdomlig och friskt syrlig men med en ljuvlig längd. Bör nog sparas 4-5 år till minst för att utvecklas ännu mer. Detta blev nog en av mina topp 3 champagner under året. (93p)
Nyår2014_1.jpg


Vi fortsatte sedan med 2001 Barolo Cicala, Aldo Conterno till en hjortsadel som fått gå sous-vide till ca 60 grader med en rödvinsmörsås, potatis/palsternackskaka med mkt smör och parmesan samt lite brynt karljohan från sommarens förråd.
Aldo Conterno är en favorit hos mig och dessa viner från 2001 (har Bussia och Colonello också) börjar så smått att visa sina bästa sidor. Bussia är väl redan där i och för sig men Colonello och Cicala känns inte riktigt helt färdiga ännu.
Vinet fick 3 timmar i karaff men ville ändå inte riktigt vara med från början utan det tog ännu lite mer tid och luft för att vara med ordentligt. När det väl gjorde det så fanns alla attributen där med lite rök/tjära, fuktig/rostigt järn, rosor och violer. I munnen var anslaget ganska intensivt och med lite alkoholhetta, finfina syror och ganska mjuka tanniner och sedan en lång eftersmak som klingar av med drag åt torkade nypon och russin. (95p)

Blodsockret skall ju ha sitt också och vad är väl en god middag utan en Sauternes så vi drog korken ur en 2007 Ch. Coutet.
Där var det inget som slutit sig utan doften var väldigt intensiv från början med lite vaniljfat, kokos, marsipan och så småningom en intensiv rabarberkompott-karaktär (har aldrig känt det så tydligt och intenisvt i ngt sött vin förut). Smaken var mkt söt och viskös med kryddiga fat och bra syra men just i början i munnen så kändes inte syran speciellt mycket pga av vinets sötma och kropp. Eftersmaken är där i flera minuter och man känner förutom rabarberna också aprikos och kvittenmarmelad. Detta var helt klart en av de bästa Coutet jag druckit och med tiden tror jag det kommer att bli en klassiker.(93p)
Nyår2014_2.jpg
 

jocke

Medlem
2014 avslutades med en Henriot 1996 magnum. Vilken doft. Känner inte alls igen denna doft från tidigare champagner, en mörk rökig doft med inslag av kola, mineral, bröd. Väldigt utvecklad. Här finns en balanserad, integrerad smak där syran är väl inbakad. Frisk smak med inslag av nötter, bakad bröd. Kraftfull och lååånng avslutning. WOW vilken champagne :).
Henriot 1996.jpg
 

MartinE

Medlem
Igår blev det följande minivertikal här hemma:

IMG_5767_2.jpg


Det var en fantastisk upplevelse med två magiska viner! Som alltid med flaskor man ruvat på ett tag var det med viss ångestladdad förväntan man korkade upp dem. Jag köpte dessa champagner i november 2006 och även om jag förvarat dem väl, vet man ju aldrig vad de varit med om innan de kom i mitt trygga förvar! :) Men båda två visade sig lyckligtvis vara i gott skick. Krug 88 är ju ett legendariskt vin och det kändes onekligen lite kul att ha det som kvällens förstavin! Det var för övrigt första gången jag drack 85:an, denna årgång av Krug som Juhlin tycker är den ”sämsta” genom tiderna. Sammantaget upplevde jag att 88:an underpresterade något, men på en mycket hög nivå, medan 85:an var en mycket positiv upplevelse!

Krug 1988: Gyllengul färg och en fin mousse. Komplex, utvecklad och lätt kryddig doft. Efter flera timmars luftning och vid högre temperatur framkom tydligt brända toner. Inslag av gräddkola, kex, rostade hasselnötter, lite dill, kaffe och en aning petroleum. Senare, ungefär tio timmar efter att flaskan öppnades, även mango och ananas. Utvecklad, komplex, frisk, torr, fyllig och något eldig smak. Gräddkola, persika, aprikos och citrus. Senare även mango. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av persika. Mycket syra. Det här är fortfarande en förhållandevis ung och spänstig champagne som tveklöst kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver! 96 p.

Krug 1985: Gyllengul färg och med en tydligt försvagad, men fortfarande levande, mousse. Mogen, komplex doft med härliga pinot-toner ständigt närvarande i bakgrunden. Brödig, blommig och kryddig med tydlig fatkaraktär. Inslag av smör, honung, kex, en aning fläderblom, mineral, bigarråer och rostat bröd. Senare, ungefär 7-8 timmar efter att flaskan öppnades, även torkad frukt. Utvecklad, fruktig, frisk, fyllig, fet och oljig smak. Inslag av smörkola, nötter, mogna röda äpplen, bigarråer och citrus. Lång, mycket torr eftersmak. 96 p.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jodå, även jag drack bubbel igår, kors i taket. Köpte en hyfsat kritikerrosad Champagne och som referens blev det ett sydafrikanskt bubbel med bra rykte för en liten peng, väldigt liten peng i förhållande till fransosen. Fick dem serverat halvblint...

image.jpg


2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc öppnar upp med mogen frukt som drar åt gula äpplen, havtorn, kanderad citrus, bröd, kakao och en fin mineralitet av kalk och urin. Tycker mig även ana lite saffran, smör och pinjenöt i bakgrunden. Komplext och elegant. Syran är hög men något avrundad. Riktigt bra längd och bitande intensitet. Påminner en hel del om en mycket försiktigt ekad Chardonnay med bubblor.

Imponerande och riktigt bra bubbel som tog mig lite med storm faktiskt. Tänk vad mycket bubbel det går att få för löjligt lite pengar (130 pix)! 88p

Dags för kvällens höjdpunkt. 2005 Charles Heidsieck Millésime Brut visar upp en fin näsa direkt med gulröda äpplen, stråk av honung, nougat, järn, ylle samt ett uns våt sten och kaffe. Stramt och krispigt i munnen med rejäl syra och intensitet samt fyllig mousse och fin balans.

Visst tusan är detta det klart bättre bubblet (högre koncentration och mer struktur), men nog förväntade jag mig klart större skillnader än så här med tanke på den stora prisskillnaden. Man kan ju såklart fråga sig om det är sydafrikanen som överpresterar eller om man borde förvänta sig mer från en Champagne för ca 600 kr? Nåväl, 90p förtjänar det, vilket inte är fy skam. Dessutom klart njutbart till lite kalixlöjrom med tillbehör.

Efter bubblet var avklarat så blev det två årgångar av klassikern Faustino I GR (2000 och 2001). För min del är 00:an den klart bättre årgången. Mer brett, intensitet och fyllighet dessutom mindre smörkola och dill. 89p respektive 88p blir mitt slutomdöme.

image.jpg
 

Appel

Medlem
Jodå, även jag drack bubbel igår, kors i taket. Köpte en hyfsat kritikerrosad vintage och som referens blev det en sydafrikan med bra rykte för en liten peng, väldigt liten peng i förhållande till Champagnen. Fick dem serverat halvblint...

Visa bifogad bild 3068

2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc öppnar upp med mogen frukt som drar åt gula äpplen, havtorn, kanderad citrus, bröd, kakao och en fin mineralitet av kalk och urin. Tycker mig även ana lite saffran, smör och pinjenöt i bakgrunden. Komplext och elegant. Syran är hög men något avrundad. Riktigt bra längd och bitande intensitet.

Imponerande och riktigt bra bubbel som tog mig lite med storm faktiskt. Tänk vad mycket bubbel det går att få för för såpass lite pengar! 88p

Dags för kvällens höjdpunkt. 2005 Charles Heidsieck Millésime Vintage Brut visar upp en fin näsa direkt med gulröda äpplen, stråk av honung, nougat, järn, ylle samt ett uns våt sten och kaffe. Stramt och krispigt i munnen med rejäl syra och intensitet samt fyllig mousse och fin balans.

Visst tusan är detta det klart bättre bubblet, men nog förväntade jag mig klart större skillnader än så här med tanke på den stora prisskillnaden. Man kan ju såklart fråga sig om det är sydafrikanen som överpresterar eller om det inte är mer än så här man bör förvänta sig från en Champagne för över 600 kr? Nåväl, 90p förtjänar det, vilket inte är fy skam. Dessutom klart njutbart till lite kalixlöjrom med tillbehör.

Efter bubblet var avklarat så blev det två årgångar av klassikern Faustino I GR (2000 och 2001). För min del är 00:an den klart bästa årgången av dessa. Mer brett, intensitet och fyllighet dessutom mindre smörkola och dill. 89p respektive 88p blir mitt slutomdöme.

Visa bifogad bild 3071
Mattias, man blir ju oerhört glad här över att se att det inte bara är jag som tycker att Graham Becks BdB levererar långt över förväntan. Det är vårt stående "budgetbubbel" här i Sävedalen...
 

MartinE

Medlem
Dags för kvällens höjdpunkt. 2005 Charles Heidsieck Millésime Brut visar upp en fin näsa direkt med gulröda äpplen, stråk av honung, nougat, järn, ylle samt ett uns våt sten och kaffe. Stramt och krispigt i munnen med rejäl syra och intensitet samt fyllig mousse och fin balans.

Visst tusan är detta det klart bättre bubblet (högre koncentration och mer struktur), men nog förväntade jag mig klart större skillnader än så här med tanke på den stora prisskillnaden. Man kan ju såklart fråga sig om det är sydafrikanen som överpresterar eller om det inte är mer än så här man kan förvänta sig från en Champagne för över 600 kr? Nåväl, 90p förtjänar det, vilket inte är fy skam. Dessutom klart njutbart till lite kalixlöjrom med tillbehör.
90 poäng är inte illa för en champagne som sannolikt är alldeles för ung idag - jag har inte "vågat" dricka den än så helt säker kan jag ju inte vara! Och kul att den blev WOTN i alla fall! :)
 

ChristianB

DipWSET
Idag på nyårsdagen tog vi en chablis, Domaine Raveneau Montée de Tonnerre 2011, till en enkel middag av gratinerad hummer.
Flaskan hade jag fått från @Kostjan och bättre start på det nya året har jag svårt att tänka mig.
Tänka sig, också jag drack en Montée de Tonnerre, fast från Brocard istället och årgång 2012. :) Varje gång slås jag av att A) Jag dricker för lite Chablis, samt B) Det ska helst vara Grand Cru, 1er Cru eller av motsvarande kvalité, annars får det vara!
 

Mattias Schyberg

Administratör
90 poäng är inte illa för en champagne som sannolikt är alldeles för ung idag - jag har inte "vågat" dricka den än så helt säker kan jag ju inte vara! Och kul att den blev WOTN i alla fall! :)
Inte illa alls, men det tyckte jag inte att konkurrensen var heller. Märkbart sämre, men det krävdes en del analys för att med någorlunda säkerhet plocka vilket vin som hade högst objektiv kvalitet (i den mån det går att avgöra). Men så är jag rookie när det kommer till bubbel, så mina betyg bör nog tas med en nypa salt. :)

Rent subjektivt så gillade jag båda ungefär lika mycket. Sydafrikanen var lite mer komplex i näsan och lite mjukare i munnen medan Champagnen hade mer kraft, struktur och koncentration.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
1995 Chanoine Fréres Champagne - Såsom fullständig nolla på champagne slås jag av den rena röda äppelsmaken, lik en åldring
utan fett och muskler, utan bikarbonat och brödighet, men med en skärpt och tydligare karaktär. Gott nytt år!

Galet vad länge den där Chanoine 95:an har hängt med nu! Kul att se att den fortfarande är så bra! Har man flaskor kvar är det nog läge att plocka upp dem nu!

För min egen del blev det en enklare nyårsmiddag med vänner som inte är lika intresserade eller benägna att lägga pengar på dyrare vin, men trevligt var det!

NV Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne
Nästan lite pinsamt att dricka, men har man en tight budget på max 100:- flaskan, då blir det en "ny" upplevelse som man får försöka göra det bästa av situationen med! Ruskigt obalanserat med väldigt hög syra. Smak av äppelkart i mängder, lite bär och kanske (inbillning?) en ton av kex. Jag vet att väldigt många svenskar tycker att det här är ett bra vin för hundralappen, men för mig hamnar det långt ned. Det är knappt drickbart pga. obalansen mellan.. allt.. Högst mediokert. 78p

2012 Chakana Malbec Estate Selection
Likt miljontals andra svenskar på nyår på blev jag bjuden på oxfilé med potatisgratäng, som förvisso är väldigt gott men inte längre särskilt exklusivt. Till det serverades en "Nya världen"-malbec som håller bra kvalitet och klass för den dryga hundralappen man får betala för det. Rejält fruktigt och fylligt som man förväntar sig en malbec från Argentina, med mycket smak av mörka bär, övermogna jordgubbar, fat, läder och viss kaffeton. Ett gott vin som verkligen kräver en rejäl köttbit, så i det här fallet gjorde det sig väldigt bra! 85p

2001 Michel Gonet Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Millésimé
Jag gillar verkligen det här vinet! Fantastiskt moget som det är just nu; en härligt mörkgul färg och en stor doft av äpplen, nötter och nougat! Munkänslan är fyllig, bubblorna är lagom stora och intensiva, och smaken är ett litet fyrverkeri av solmogna äpplen, hasselnötter, marsipan, nougat, vit choklad och bröd! Jag gillar det verkligen, och med tanke på att det inte kostade mycket alls är det väl värt sina pengar. För mig ett utmärkt exempel på hur mindre odlare och mer okända champagner kan vara riktigt bra när de väl kommer till sin rätta! 89-90p

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter lite förberedelser på ett spanskt nyår i år, så står detta på menyn, dessa viner finns ej på SB.

Dock tyvärr @StefanAkiko kan jag inte visa några av de mer extrema Cavorna till nyårs sången pga du vet varför, men en hint en sort har endast gjort på 1500 flaskor och har original lagrings flaskan med innehåll direkt från källare, så vi kan sjunga lite sjömans visor.

Visa bifogad bild 3049
Visa bifogad bild 3050
OBS, Ygay serveras till varje nyår ett kärt återkommande till oxfilén och levererar så bra varje nyår som går.

Edit* notiser fixas senare ikväll eller imorgon...
Vi skall sjunga oborstade sjömansvisor, vråla piratskrål och skräwla över medeltida jungfruenleveringar i Umeå.
Blir underbart!
Bubblor äro viktiga!
 
Last edited:
Toppen