Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Kommer du nyktra till idag?? Inte jag.......:)

Imponerad av att du ändå lyckades såga Krug kl 06:52 i morse:

Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
 

gece

Man vänjer sig.
Vinets dag firades på finlandsfärja och vi vidgade våra druvhorisonter med cava (som vi ju aldrig har druckit förut :rolleyes: ), Codorniu 1551. Rätt gott, ganska mogen frukt, oljig munkänsla, lite krita och en touch av honung på slutet. Sen skruvade vi upp volymen med 2004 Dom Pérignon som bjöd på en massiv vägg av vanilj (marsansås!) med lite kaffe i - ganska maffigt men vette fan om det var så värst gott. Kändes en aning konstigt och hade jag några i källarn skulle de få ligga kvar där ett gäng år i hopp om bättring. Har tidigare druckit -95 och -03 Dompa, och även om jag kan se släktskapet mellan dem var det här den jag odiskutabelt gillat minst.

Så igår blev det en 1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial som var alldeles smaskens. Lena tanniner, hög syra, massor med lingon och tranbär samt en smakfull pust av dill ovanpå allt. Mums!
 

mnor

Medlem
2005 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Doft: Söta röda äpplen, citrus och viss brödighet,
Smak: Först söta röda äpplen, söt mogen citron, apelsin, toner av ananas.

Riktigt, riktigt gott! Förvånansvärt tillgänglig flaska! Jag drack en flaska från 2004 i våras och bestämde mig då för att hålla på resterande flaskor från 04. I den mognadsfas som denna flaska var i så ser jag dock ingen anledning att hålla på resterande flaskor från 05. Lättdrucket med riktigt bra söt frukt och bra syra, som balanserar upp sötman.

2000 Allegrini Amarone

Doft: Körsbär, plommon och toner av läder
Smak: Småsyrliga körsbär, plommon, choklad och torkad frukt

Riktigt bra amarone, där varken den torkade frukten eller alkoholen tar över. Mogen körsbärs och plommonfrukt som ackompanjeras av en bra syra. Passade utmärkt till Risotto Milanese med väldigt mycket parmesan i. En av de absolut bästa amaronevinerna som går att hitta på SB, en amarone som inte bara går på kraft utan även på finess.
 

MartinE

Medlem
2005 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Doft: Söta röda äpplen, citrus och viss brödighet,
Smak: Först söta röda äpplen, söt mogen citron, apelsin, toner av ananas.

Riktigt, riktigt gott! Förvånansvärt tillgänglig flaska! Jag drack en flaska från 2004 i våras och bestämde mig då för att hålla på resterande flaskor från 04. I den mognadsfas som denna flaska var i så ser jag dock ingen anledning att hålla på resterande flaskor från 05. Lättdrucket med riktigt bra söt frukt och bra syra, som balanserar upp sötman.

Kul att du fick tag på en bra flaska! Jag upplever att flaskvariationen på just 05:an är väldigt stor. När jag drack den senast, hos Diebolt i oktober, var den inte lika utvecklad som 06:an som jag drack samtidigt.

2000 Allegrini Amarone
Doft: Körsbär, plommon och toner av läder
Smak: Småsyrliga körsbär, plommon, choklad och torkad frukt

Riktigt bra amarone, där varken den torkade frukten eller alkoholen tar över. Mogen körsbärs och plommonfrukt som ackompanjeras av en bra syra. Passade utmärkt till Risotto Milanese med väldigt mycket parmesan i. En av de absolut bästa amaronevinerna som går att hitta på SB, en amarone som inte bara går på kraft utan även på finess.
Allegrini är riktigt bra!
 

MartinE

Medlem
I skuggan av det norrländska infernot, blev det lite bubbel även här i söder under den gångna helgen.

Efter ungdomliga 2008 Camille Savès, som jag redogjort för i annan tråd, uppstod behovet av lite mognare toner och det blev i tur och ordning:

1989 Leclerc Briant Cuvée Divine: Mogen och kryddig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, honung, jäst, jästa äpplen, gräddkola och apelsinskal. Mogen och frisk smak med inslag av aprikos, citrus, röda äppelskal och apelsinskal. Fantastisk! 90 p.

1990 Boizel Cuvée Sous Bois: Härligt mogen doft med sherrytoner och tydlig fatkaraktär. Efter hand även karamelliserade toner. Inslag av vanilj, russin och crème brûlée. Mogen och frisk smak med massor av mogna äpplen samt mogen grapefrukt, citrusskal och gräddkola. När jag drack den här champagnen för ett år sedan trodde jag den var på toppen av sin förmåga, men nu har den tagit ett steg tlll! Underbar! 91 p.
 

Gurto

Medlem
I väntan på den mytomspunna bubbelprovningen där ett rödvin korades som vinnare enligt åtminstone en och Krug -88 blev sågad av åtminstone två - världsomvändande och jag inväntar mer omdömen med sann nyfikenhet - skickar jag in en not på dagens väldigt slätstrukna vin:

Jean Collet Petit Chablis 2013 (Bouillabaisse - lite tweakat Sébastien Boudet-recept)
Doftar citrus, friska gula äpplen och en förnimmelse av ett minne av kalkig mineralitet
Smakmässigt samma inslag i en lätt och frisk skrud.

Ett helt korrekt och inte alls obehagligt vin (dvs inget som stör) men heller inte ett dugg spännande. Medioker koncentration och ingen Chablis-mineralitet att tala om. Hade inte förväntat mig mer i och för sig. Men varför köpa Petit Chablis när bra viner i områdets bättre delar ännu inte kostar speciellt mycket. 81p

I sin anonymitet gjorde det ändå jobbet som OK parhäst till bouillabaissen.
 
I väntan på den mytomspunna bubbelprovningen där ett rödvin korades som vinnare enligt åtminstone en och Krug -88 blev sågad av åtminstone två - världsomvändande och jag inväntar mer omdömen med sann nyfikenhet -
Jag såg att Mats var den ena av dem, och har en viss aning om vilken den andra skulle kunna tänkas vara.
Värdsomvändande skulle jag tveka att kalla det, med tanke på att vilken inställning som jag tror ligger bakom omdömet, och med tanke på att Mats själv medger att hans smaklökar är champagnemässigt okunniga.
We get it. Prestigechampagne är inte PRISVÄRT. Move on!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Av ren inspiration från diverse vininfernon igår så kunde jag inte motstå att testa aktuell årgång av Musar ikväll. :)

image.jpg


2007 Chateau Musar
Massor av torkad frukt och cocktailkörsbär ihop med cigarrtobak, stall och ett litet stänk dill. Mycket känsla av Priorat och södra Rhône eller varför inte Valpoliciella? Mustigt och fylligt med bra intensitet och en liten men delikat sötma i slutet. Fina former som en yppig dam i sina bästa år.

Inte direkt den bästa årgång av Musar som jag har druckit, men sanslöst njutbart var det ändå. Kan tänka mig att det behöver lite mer tid i "källaren" (garderoben i mitt fall) för att blomma ut till fullo, men vem bryr sig. Mycket gott! 92p
 

Gurto

Medlem
Jag såg att Mats var den ena av dem, och har en viss aning om vilken den andra skulle kunna tänkas vara.
Värdsomvändande skulle jag tveka att kalla det, med tanke på att vilken inställning som jag tror ligger bakom omdömet, och med tanke på att Mats själv medger att hans smaklökar är champagnemässigt okunniga.
We get it. Prestigechampagne är inte PRISVÄRT. Move on!

Jag vet och det med "världsomvändande" var menat med glimten i ögat. Har druckit Krug -88 och jag sällar mig till skaran som hyllar - den är sjukt bra.

Men, som jag skrev, jag är fortfarande väldigt nyfiken på provningen och omdömena kring det breda spektrat av bubbel.
 
Jag vet och det med "världsomvändande" var menat med glimten i ögat. Har druckit Krug -88 och jag sällar mig till skaran som hyllar - den är sjukt bra.

Men, som jag skrev, jag är fortfarande väldigt nyfiken på provningen och omdömena kring det breda spektrat av bubbel.
Tänkte att delen du skrev med "världsomvändande" var med glimten i ögat, tro mig. Ville bara betona att det var just ouppseendeväckande.

Jag har druckit Krug 1988 en gång, och blev kanske lite besviken. Men, det beror bara på att förväntningarna var sjukt högt uppskruvade, så att vinet inte kunde leva upp till det av det skälet. Ändå sådär 97-98 poängsvin, vad jag minns.

Sista raden i mitt förra inlägg var inte riktat till dig, utan till champagnebelackarna på forumet, förresten.

Jag är helt säker på att det går att hitta folk som skulle tycka att sockerdricka är godare bubbel än Krug 1988, också. Men det är i regel lätt att känna igen vilka typer av åsikter som man skall underlåta att ta in som vägvisare, om man gillar kvalitetsvin.
 
Last edited:
Nej, den var tyvärr väldigt långt från urbra.
Enligt dina smaklökar, så är jag inte förvånad. Som vägvisare till bra bubbel är du dock ungefär lika användbar för mig och andra som gillar toppchampagne som barnet som tycker sockerdricka är det godaste bubblet som finns. Jag lyssnar snarare på folk som inte skruvat upp ett simpelt Luxemburg-bubbel till absurda 91 poäng.
Så låt oss konstatera att våra preferenser vad gäller bubblande vin är ljusår från varandra, och inte använda varandra som vägvisare. Vi kommer aldrig att bedöma det på samma sätt. Peace!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Enligt dina smaklökar, så är jag inte förvånad. Som vägvisare till bra bubbel är du dock ungefär lika användbar för mig och andra som gillar toppchampagne som barnet som tycker sockerdricka är det godaste bubblet som finns. Jag lyssnar snarare på folk som inte skruvat upp ett simpelt Luxemburg-bubbel till absurda 91 poäng.
Så låt oss konstatera att våra preferenser vad gäller bubblande vin är ljusår från varandra, och inte använda varandra som vägvisare. Vi kommer aldrig att bedöma det på samma sätt.
Smaken är som baken alltid! Vi upplever saker olika. Jag tror absolut att du bör undvika att ta till dig bubbeltips från någon som inte delar din smak. Men det är fortfarande varje människas förbannande rättighet att ha sin åsikt utan att bli ifrågasatt eller anklagad för att "sakna smaklökar" eller att inte förstå. Nu förutsätter jag att du inte menade riktigt så, men det var lite hur jag tolkade ditt inlägg.

Jag gillar att vi tycker olika!
 
Smaken är som baken alltid! Vi upplever saker olika. Jag tror absolut att du bör undvika att ta till dig bubbeltips från någon som inte delar din smak. Men det är fortfarande varje människas förbannande rättighet att ha sin åsikt utan att bli ifrågasatt eller anklagad för att "sakna smaklökar" eller att inte förstå. Nu förutsätter jag att du inte menade riktigt så, men det var lite hur jag tolkade ditt inlägg. :)
Visst, och barnet har rätt att tycka läsk är det godaste bubblet som finns, också. Jag hade själv garanterat gillat Fanta bättre än Dom Pérignon eller Krug, en gång i tiden. Min poäng till Stefan är att vi har för olika utgångspunkter för att vägledning av varandra till bättre bubbel skall vara meningsfullt. När jag skrev att jag trodde att Dom Pérignon 1996 var urbra, så var det underförstått ur champagnekännarens perspektiv, inte Stefans.

Mitt förra inlägg till Stefan gick ut på att jag och han inte skall försöka diskutera bubbels förtjänster och svagheter med varandra, för att det är meningslöst.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Visst, och barnet har rätt att tycka läsk är det godaste bubblet som finns, också. Jag hade själv garanterat gillat Fanta bättre än Dom Pérignon eller Krug, en gång i tiden. Min poäng till Stefan är att vi har för olika utgångspunkter för att vägledning av varandra till bättre bubbel skall vara meningsfullt. När jag skrev att jag trodde att Dom Pérignon 1996 var urbra, så var det underförstått ur champagnekännarens perspektiv, inte Stefans.
Jag förstår vad du menar, men Stefan är inget barn som föredrar läsk framför kvalitetsvin, han råkar bara inte dela din syn på Champagne. :)
 
Jag förstår vad du menar, men Stefan är inget barn som föredrar läsk, han råkar bara inte dela din syn på Champagne. :)
Han gillar uppenbart endimensionella viner. Sådant som skulle ligga väldigt långt under Dom Pérignon eller Krug enligt varje seriös vinrecensent som finns.
Ja, han har rätt att ha sin åsikt om vad som är godast. Men det går inte förvänta sig att jag skall tillmäta hans åsikt särskilt mycket värde som vägledning. Ur min synvinkel blir hans åsikt tyvärr lika meningslös guide som barnet som föredrar läsk.

Men jag förstår att Stefan inte är ett barn. Han har drivit med champagneenthusiaster en hel del här på forumet, dock.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Han gillar uppenbart endimensionella viner. Sådant som skulle ligga väldigt långt under Dom Pérignon eller Krug enligt varje seriös vinrecensent som finns.
Ja, han har rätt att ha sin åsikt om vad som är godast. Men det går inte förvänta sig att jag skall tillmäta hans åsikt särskilt mycket värde som vägledning. Ur min synvinkel blir hans åsikt tyvärr lika meningslös guide som barnet som föredrar läsk.
Oavsett vad så upplever jag att du av någon anledning är bitter på att Stefan inte delar din smak och dissar vin som du gillar. Jag kan ha fel, ber i så fall om ursäkt.

Varför inte bara ignorera hans inlägg om bubbel istället för att dra liknelser till barn och läsk samt antyda (min tolkning) att han har bristande smaklökar och erfarenhet? Med glimten i ögat kan det nog vara ok, men annars blir det fel så som jag ser det.
 
Oavsett vad så upplever jag att du av någon anledning är bitter på att Stefan inte delar din smak och dissar vin som du gillar. Jag kan ha fel, ber i så fall om ursäkt.

Varför inte bara ignorera hans inlägg om bubbel istället för att dra liknelser till barn och läsk samt påstå att han har bristande smaklökar och erfarenhet? Med glimten i ögat kan det nog vara ok, men annars blir det fel så som jag tolkar det.
Nejdå. Bitter är jag inte. Han svarade på mitt inlägg specifikt, och då påpekade jag att min kommentar om att Dom Pérignon 1996 antagligen var urbra inte var skriven med Stefans smak i åtanke, plus att deklarera att jag inte är det minsta intresserad av att diskutera bubbel med honom, eftersom jag bedömer att det är ett slöseri med tid, för båda.

Möjligtvis kan jag bli lite trött på provokationerna, att han verkar tycka det är kul att retas. Där blir analogin till barn också lite relevant, faktiskt.
 
Toppen