Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau Pape Clément 2004. Korken blev bara smulor vilket aldrig är särskilt kul men vinet var i utmärkt skick. Inte lika fantastisk som 1998:an som jag drack i våras men mycket bra. Enorm koncentration, tobak, grafit.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Drack en Delamotte 2002 igår på Djuret. Oväntat mogen, lite smörig men jag upplevde dosagen som lite hög. Försökt finna dosagen på den men inte lyckats. Någon som vet?

Den här skribenten bedömmer 15g. Jag trodde 12g men drog ner det till 10 då det ända är ett dotterhus till Salon.

chambertin skrev:
:)
Den har jag i källaren en del av men tycker nog att tanninerna inte biter så mycket numera.
Det är dock ett underbart vin i min gom som jag tycker platsar väl in på en stark andraplats bakom Conternos "Colonello" -01.
Har dock inte smakat Conternos "Gran Bussia" från -01 men av dom andra årgångarna jag provat så brukar jag gilla "Cicala" och "Colonello" bäst. Fantastisk bra Piemonte-producuent för övrigt med idel starka kort.

De hade mjuknar med visst finns tanninerna där.

Granbussia, stort vin men inte alltid så mycket bättre än de vingårdsbetecknade.

Guayabera skrev:
2009:an har det gått en låda av hemma hos mig. En ruggigt bra Bourgogne Rouge och bevis på att det finns bra Bourgogne som kostar nästan ingenting alls (speciellt om man undviker haussade SS-priser...). Det får bli påfyllning av 2010:an som egentligen är en årgång mer i min smak.

2010 är än bättre, Liten årgång dock, tyvärr
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Chateau Pape Clément 2004. Korken blev bara smulor vilket aldrig är särskilt kul men vinet var i utmärkt skick. Inte lika fantastisk som 1998:an som jag drack i våras men mycket bra. Enorm koncentration, tobak, grafit.

Du får byta korkskruv. Min nya leksak som förstående flickvän köpte på 1CRU. Funkar fantastiskt bra på lite murkna korkar.

BSwpEEDCAAAVOex.jpg
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Spreitzer, Oestricher Lenchen, Riesling Erstes Gewächs, Rheingau, 2010 (gryta med renskav, sidfläsk, vitkål, paprika, äpple och kummin) Doftar citron, färsk ananas, lite ljus grapefrukt, lätt kryddigt och en aning dieselångor. Smakmässigt rätt koncentrerat, lätt rivigt, hög syra, lite grapelik beska och liten restsötma.

Helt klart en mycket bra Riesling men inte i klass med Christmanns IDIG GG eller Schäfer-Fröhlich Felsenberg GG som provats tidigare i sommar. Skulle behövts mer kropp och koncentration. Förtar dock, som sagt, inte att det är riktigt gott (ville bara ställa det mot konkurrenternas bättre lägen för att ge en bild av den relativa kvaliteten). Absolut potential att utvecklas mycket mer - detta är purungt. Funkar till maten men skulle nog komma ännu bättre till sin rätt med mat som antingen har mer fett eller högre syra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Du får byta korkskruv. Min nya leksak som förstående flickvän köpte på 1CRU. Funkar fantastiskt bra på lite murkna korkar.

BSwpEEDCAAAVOex.jpg


Ja, en sådan där hade gjort susen igår!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pol Roger 2004. Lite av en besvikelse, jag tycker NV är utmärkt och den här kändes inte så värst mycket bättre. Missförstå mig inte, den var inte precis äcklig men hellre kvantitet i kvalitet om jag fick välja igen. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
Pol Roger 2004. Lite av en besvikelse, jag tycker NV är utmärkt och den här kändes inte så värst mycket bättre. Missförstå mig inte, den var inte precis äcklig men hellre kvantitet i kvalitet om jag fick välja igen. ;)
Var fick du tag på den?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Grossot, Chablis Premier Cru Vaucoupin, 2009 (hälleflundra med romsås på råraka) Doftar citrus, päron, gula äpplen, rostade fat, brynt smör, nötighet, rökig mineralitet och lite stalltoner. Smakmässigt vettig koncentration, krämigt/nötigt och tillräcklig syra.

Bra och i mitt tycke relativt nötig Chablis, trots att endast 1/3 ska vara lagrat på barriquer, äldre sådana dessutom. Riktigt trevlig rökig mineralitet. Påminner ganska mycket om Dompa -96 (udda jämförelse kanske men tänkte direkt på den) både i nötighet och rökighet - fast stilla då :) Passar bra till förrätten.

Au Bon Climat, Pinot Noir, Knox Alexander, Santa Maria Valley, 2009 (ugnbakad kyckling fylld med knödel smaksatt med persilja, salvia och vitlök samt haricot verts och svartvinbärsgele) Doftar koncentrerat och elegant av röda bär, blodgrape, härligt grönt stjälkigt, parfymerat, lätt blommigt, lite kryddiga fat i bakgrunden. Smakmässigt riktigt bra koncentration men fortfarande sval och elegant med sirlig röd frukt och fin syra.

Riktigt bra Pinot! Slänger gärna ner några i källaren och låter de utvecklas för detta kan bara gå från bra till bättre. Grymt till kycklingen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Grossot, Chablis Premier Cru Vaucoupin, 2009 ... Doftar citrus, päron, gula äpplen, rostade fat, brynt smör, nötighet, rökig mineralitet och lite stalltoner. Smakmässigt vettig koncentration, krämigt/nötigt och tillräcklig syra.

Bra och i mitt tycke relativt nötig Chablis, trots att endast 1/3 ska vara lagrat på barriquer, äldre sådana dessutom.

Inte ett alldeles ovanligt fenomen för just Chablis 2009:eek:r, den höga druvmognaden och den lite småvarma årgångskaraktären gör dem lite fetare, och då verkar de mer fatade än de faktiskt är. Så förmodligen inget fel på din näsa. ;) Var själv övertygad om att det fanns fat i en ståltankslagrad Chablis-09 jag provade nyligen. Mer en årgång för de otåliga (bra drick-nu-karaktär på många) och de som kanske tycker att Chablis ibland är lite för hård, medan puristerna hamstrar 08 och 10 för framtida bruk, och kan leva med många 11:eek:r.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
SB funkar inte får våra utlandssvenskar

Nej, men om de hade hemleverans hit till Manila så skulle jag gärna vara kund. ;)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev dragen vid näsan idag...

Fick ett vin blint: Tydlig pinotdoft, moget vin, lätt i färgen med orange kant, galet vacker doft i mellanfas mellan ungdom och mognad. En stor Bourgogne. Ett av detta årets bästa vinupplevelser.

Men det var ett "ungt" vin från St Julien i glaset. Vinet var en Chateau Beychevelle 2004.

Ett slott jag aldrig tidigare har uppfattat som intressant. Och hur kan man blanda ihop St Julien med Bourgogne? Jag är skakad och rörd.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Fantastisk middag i helgen. Anteckningar kommer senare. Svårt att plocka kvällens vin men Charles Heidseck, Haut Brion Blanc 01 samt
Latour 82 var lite mer.

Kvällens viner:
Selosse Le Bout du Clos
Leclapart l'Apotre 05
Paul Dethune blancs de blancs

Winston Churchill 99
Clos des Goisses 96 (Magnum)
Krug 88
Charles Heidseck 81 (Magnum)

Haut Brion blancs 01
Domaine de Chevalier blancs 01

Mouton Rotschild 82
Latour 82
Mouton Rotschild 88
Haut Brion 88

Chateau d'Yquem 70

Meny:
Gillardeau ostron
Rysk kaviar Malasol
Rysk kaviar Kaviar Palace
Toast Skagen
Ankleverpate Golden goose
Ankleverpate Labeyrie
Färsk anklever med päron o tryffelhonung

Hälleflundra med havskräftor o kantareller

Hängmörad oxfilé med Karl-Johan svamp, oxsvanssky och anklever

Ost
Crème brûlée med färska hallon
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kan väl inte vara sämre vi:

Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Combettes 2005
Krug 1995

DRC Corton 2010
DRC Échëzeaux 2010
DRC Grands Échëzeaux 2010
DRC Richebourg 2010
DRC Romanée St. Vivant 2010
DRC La Tâche 2010

Keller 2010 (nån får fylla i specifikt vad det var)
Gaja Barbaresco 1964
Bouchard La Romanée 1976
Lucien Le Moine Romanée St Vivant 2010 (osäker på årgången)
Egon Müller Auslese (andra får fylla i exakt vad det var)
Chateau Riussec 2001

Tackar till inblandade för en sjukt bra provning. Tomas förde anteckningar och kommer väl att skriva nåt om kvällen på sin blogg. Svårt att samla intrycken, men alla DRC var givetvis fantastiska. Gajan var helt underbar också, LA Romanéen var grym och gissningarna på ålder låg snarare på 90-tal och tidigt 00 än 76 Grymt vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keen skrev:
Keller Frauenberg Spätburgunder 2010
Gaja Barbaresco 1964
Bouchard La Romanée 1976
Lucien Le Moine Romanée St Vivant 2007
Egon Müller Scharzhofberger Auslese 2010
Chateau Riussec 2001

Blogginlägg om DRC 2010:eek:rna förmodligen i mitten-slutet av veckan, men jag lovar inget bestämt.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tyvärr varken DRC, Bordeauxgiganter eller prestigechampagne för mig i helgen men åtminstone lite godsaker i ett lägre prisspann (budget i jämförelse med andras härliga vineskapader - ja, jag är avundsjuk ;) ) som dracks till nykokta kräftor, hummer och rökta räkor:

Chateau de Chavanes Savagnin, Arbois, Jura 2009. Underbart mineralstinn med koncentrerad frukt (citrus och gula äpplen), rejält med syra och en lätt krämig ekton.

Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Kabinett, Mosel 2011. Halvtorrt med bra koncentrerad honungsinlindad frukt, en del tändsticka till en början, sedan kom den skifferlika mineraliteten fram. Tillräckligt med syra för att bära upp sötman.

Savagninen var det bättre vinet med sin enorma mineralitet. Bäst match till hummern. Men rieslingen var också riktigt bra - och då är jag ändå inte helt kompis med halvtorra viner men här var det fin balans och passade riktigt bra med de salta kräftorna.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Fantastisk middag i helgen. Anteckningar kommer senare. Svårt att plocka kvällens vin men Charles Heidseck, Haut Brion Blanc 01 samt
Latour 82 var lite mer.

Kvällens viner:
Selosse Le Bout du Clos
Leclapart l'Apotre 05
Paul Dethune blancs de blancs

Winston Churchill 99
Clos des Goisses 96 (Magnum)
Krug 88
Charles Heidseck 81 (Magnum)

Haut Brion blancs 01
Domaine de Chevalier blancs 01

Mouton Rotschild 82
Latour 82
Mouton Rotschild 88
Haut Brion 88

Chateau d'Yquem 70

Meny:
Gillardeau ostron
Rysk kaviar Malasol
Rysk kaviar Kaviar Palace
Toast Skagen
Ankleverpate Golden goose
Ankleverpate Labeyrie
Färsk anklever med päron o tryffelhonung

Hälleflundra med havskräftor o kantareller

Hängmörad oxfilé med Karl-Johan svamp, oxsvanssky och anklever

Ost
Crème brûlée med färska hallon

Imponerande lista! Planerad hemmamiddag eller var det något event?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Veuve Clicquot Rare Vintage 1988.
Den här har legat i källaren sen dec 2008, kostade 599 kr på SB.
RJ gav den 96/96.
Såg fram emot denna, men några 96 får den inte av mig om man säger så. Ingen favorit.
 
Toppen