Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

yarik

Medlem
Domaine Weinbach Cuvee Ste Catherine 2010. Ett ‘wow’ vin. Hade köpt två flaskor vid lanseringen, det första var gott men inte lika imponerande som det här. Visst är den ung men vilken renhet, intensitet och energi. Topp-vin och fullständigt överskuggade den Diebolt-Vallois FdP 2006 som dracks innan. Skulle har köpt mer av den föregående :(
 
Trådskapare
A
Jag var faktiskt lite besviken, mycket bättre i näsan än i munnen. Har spanat på Clos du Roy också i min jakt på mer klassisk PN som inte kostar skjortan. Är den värd att prova?
Har inte provat den men generellt så är tyvärr regeln att på Systembolaget finns sällan bra Bourgogne i den lägre prisklassen. Sök på forumet. Finns mycket ämnen om det. Finns också ett par bra distanshandlare att köpa via
 

yarik

Medlem
Det ständiga problemet...

Ja, fast ibland är det tvärtom, och jag önskar att jag köpte mindre! I mitt fall, gäller det framförallt viner från södra rhone, bordeaux, och i överlag viner med tydlig brettanomyces, ek, och brist på syra. Men jag har svårt att föreställa en dag då jag skulle tappa intresse i riesling från Tyskland / Alsace :)
 

Silenos

Medlem
Jag var faktiskt lite besviken, mycket bättre i näsan än i munnen. Har spanat på Clos du Roy också i min jakt på mer klassisk PN som inte kostar skjortan. Är den värd att prova?

2010:an av den där har jag druckit. Jag blev väl inte sådär väldigt imponerad, kanske ok för de 20€ jag betalade. Vissa tior har förvisso börjat stänga ner, så det är möjligt det finns mer att hämta. De Faiveley jag druckit, det är inte många och bara tior, tycker jag har framstått som lite opersonliga. Rent, snyggt och kompetent, visst, men lite tråkigt och med små skillnader mellan appellationerna. Jag har några elvor som jag ännu inte prövat och kanske blir det ytterligare några tolvor när de kommer, men ännu är jag inte övertygad om "nya" Faiveleys förtjänster (Le ancien regime är helt oprövad). Lite väl post-modernt kanske?

Deras (Faiveleys) Bouzeron aligoté 2012 satt däremot som en smäck igår, jag kunde inte begärt mer för de 9€ jag betalade. Uppföljaren, en Chambolle VV "Fremieres" 10' från Digioia-Royer var inte heller fy skam. Fullt öppen och svingod.
 

Gurto

Medlem
Äntligen har en seglivad förkylning börjat ge upp. Lägg till ledig helg och vinkonsumtion blir givet. Ganska blygsamma viner men inga nitlotter:

Paul Blanck Muscat, Alsace, 2011. Doft av vita blomster, ljus honung, litchi, läkerol (cassis). I smaken blommigt, ljus frukt, samma kryddiga cassisartade läkerolkänsla, viss restsötma, relativt låg syra.

Lite spännande men inget speciellt imponerande. Gott på sitt sätt ändå.

Paolo Conterno Langhe Nebbiolo a Mont, 2011. Klassisk nebbiolonäsa med körsbär, lingon, lätt lätt tjärnton, lite mentol, lite tyngre, träigare och mer chokladbetonad ek. I munnen samma frukt med bra syra,definitivt hanterbara tanniner och kryddig mörk ek.

Riktigt gott. Hål det svalt (16-17C) så beter det sig tillräckligt elegant, så att den murrigare eken och alkoholen (14,5%) inte får ta över. Definitivt en konkurrent till annan bra billig nebbiolo t.ex. GD Vajras Barolo. Detta dessutom ännu lite snällare mot plånboken; 169kr.
 

Gurto

Medlem
Middag med släkten:
Domaine du Vissoux Fleurie Poncié, Beaujolais, 2012 (råbiff på högrevsfärs med lök, ostronemulsion, sikrom och jordärtskockschips) Friskt, lätt och svalt med syrliga röda bär, grönt örtigt och lätt grusig mineralitet.

Ganska okomplicerat men absolut gott och passade bra till råbiffen.

Au Bon Climat Chardonnay XXX, Santa Maria Valley, 2010 (kycklingmousselinekorv smaksatt med timjan och salvia, lindad i pancetta med mandelpotatis rostad i ankfett, vitlöksfrästa champinjoner och kyckling- och spenatvelouté) Doftar rikt och koncentrerat av kanderade päron, tropisk frukt, lätt vitblomnigt, lite stenig mineralitet och god dos rostad ek med vaniljinslag. Smakmässigt väldigt koncentrerat med päron, tropisk frukt och gott om rostad ek - dock mycket välintegrerad. Frisk klingande syra och lång eftersmak.

Väldigt bra! Extrem koncentreration och även om det är extra allt är det riktigt bra balanserat. Har väl begränsad erfarenhet men för mig lutar det mer åt vit Bordeaux än vit Bourgogne. Om det senare så från varmt år med de tropiska inslagen. Hur som helst ett grymt vin.

Pierre Labet Bourgogne Vieilles Vignes 2009 (Ost: Brillat Savarin, Tryffelbrie och en fransk kittost på R som jag glömt namnet på). Rätt mörka körsbär, övermogna jordgubbar, lite blodgrape, viss pinotparfym, lätt grusig mineralitet, jordig mörk ek i bakgrunden, ännu ej helt nedslipade tanniner, relativt frisk syra.

Detta var min första förälskelse med Bourgogne i början av mitt mer seriösa vinintresse. Känns som att mycket har hänt sen dess även om det bara var drygt ett och ett halvt år sedan. Mycket av anledningen till att det känns så och fortbildningen inom vinintresset får faktiskt sägas vara Finewines förtjänst. Feedbacken härifrån har liksom ökat på intresse-, provnings- och inlärningstakten.

Nog om det sidospåret; sist jag provade vinet - drygt 6 månader sedan - var jag inte alls så imponerad av det som första gången och antog att jag hade gått vidare och blivit mer kräsen. Det kanske stämmer till viss grad men denna gång var vinet faktiskt bättre och hade öppnat upp lite mer. Rätt enkel Bourgogne men absolut trevlig. Ska man invända om något är kanske frukten lite väl varm och faten lite för murriga. Bra vin ändock.
 

Magikern

Medlem
Cuvee Carl-Otto Blanc de Blanc Brut Selection Köpingsberg

Kan en svensk Bland de Blanc brut gjord med champagne-metoden vara något?

Faktiskt ett helt ok vin som visar att de går att göra Mousserande vin i Sverige under gynnsamma år.

Finns att beställa på Systembolaget i Skåne.

Faustino 1 Rioja Gran Reserva- 1981

Överaskande bra och fullmoget vin med allt som en klassisk Rioja skall ha. Perfekt för folk som vill ha ett vin från sitt födelse-, bröllopsår och dyl. utan att ruinera sig.

Lite av ett halvfynd men flaskvariationen är nog rätt stor.
 

Dejzan

Medlem
Cuvee Carl-Otto Blanc de Blanc Brut Selection Köpingsberg

Kan en svensk Bland de Blanc brut gjord med champagne-metoden vara något?

Faktiskt ett helt ok vin som visar att de går att göra Mousserande vin i Sverige under gynnsamma år.

Finns att beställa på Systembolaget i Skåne.

Faustino 1 Rioja Gran Reserva- 1981

Överaskande bra och fullmoget vin med allt som en klassisk Rioja skall ha. Perfekt för folk som vill ha ett vin från sitt födelse-, bröllopsår och dyl. utan att ruinera sig.

Lite av ett halvfynd men flaskvariationen är nog rätt stor.
Den är gjord i Frankrike inte Sverige...
Veuve ambal heter producenten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Cuvee Carl-Otto Blanc de Blanc Brut Selection Köpingsberg

Kan en svensk Bland de Blanc brut gjord med champagne-metoden vara något?

Faktiskt ett helt ok vin som visar att de går att göra Mousserande vin i Sverige under gynnsamma år.

Jag blev nyfiken på vilken druvsort de i så fall, och kom fram till att vinet inte alls är svenskt, det har bara ett svenskt namn som importören hittat på. Producentens egen information säger: "mousserande vin som jag gör tillsammans med en vingård i Bourgogne (franska druvor)... Vinet består av 100% Chardonnay och har lagrats 16 månader sur latte." Lite oklart om det är en Crémant de Bourgogne eller bara ett Vin Mousseux, för appellation står inte utsatt på infosidan. Deras Chardonnay/Pinot Noir-blandning är dock en Crémant de Bourgogne.
Och ser att jag inte var först att konstatera detta...
 

chambertin

Medlem
Har oförtrutet jagat vidare i Bourgognes nedre träskmarker efter ngt anständigt och varför inte även gott rött att dricka och ha i källaren när andan faller på. Började min mission med ambitionen att hitta ngt under 200:- och får väl hitills säga att jag gått bet för det mesta. Det bästa hitills (enda får man kanske säga) har varit Domaine Arnoux Père & Fils Savigny-lès-Beaune,Les Pimentiers 2010 från Franska vinlistan. Har inte provat 2011 ännu av samma vin så får återkomma om den.

I min senaste Atomwine-beställning slängde jag med Thibault Liger-Belairs Gevrey-Chambertin "La Croix des Champs" 2010 och har nu provat detta och är VÄLDIGT nöjd. På dansk tillbud för 249DKK så blir det visserligen en dryg 100 till jfrt med mitt utgångsläge 200:- men här är det värt det till fullo. Doften är stor och klassisk Pinot-tydlig med drag från G-C med körsbär, lingon, lite läder, undervegation och rotfrukter. Smaken är fint syrlig, lite grön men väldigt elegant och med bra längd för att vara ett kommunvin. Det bästa är ändå att utvecklingen är mkt positiv på flera håll dagen efter så detta går en fin framtid till mötes om man väntar in det några år.
IMG-20131125-00272.jpg
 

Magikern

Medlem
Den är gjord i Frankrike inte Sverige...
Veuve ambal heter producenten.

Korrekt, Carl-Otto Ottergren har haft sin "Österlenmousserande" redo att släppas ett tag och har pratat flitigt om det i lokal massmedia men systembolaget har inte varit så intressade. Trodde felaktigt att detta vinet var från Köpingsberg.

Han funderade på att släppa det via Danmark men det är mycket möjligt att Ottergren ändrat sig och anser att han inte producerat något av sådan kvalité att han vågar ge ut något än så länge.

Kanske ett klokt beslut.
 

sunqan

Vinös
I min senaste Atomwine-beställning slängde jag med Thibault Liger-Belairs Gevrey-Chambertin "La Croix des Champs" 2010 och har nu provat detta och är VÄLDIGT nöjd. På dansk tillbud för 249DKK så blir det visserligen en dryg 100 till jfrt med mitt utgångsläge 200:- men här är det värt det till fullo. Doften är stor och klassisk Pinot-tydlig med drag från G-C med körsbär, lingon, lite läder, undervegation och rotfrukter. Smaken är fint syrlig, lite grön men väldigt elegant och med bra längd för att vara ett kommunvin. Det bästa är ändå att utvecklingen är mkt positiv på flera håll dagen efter så detta går en fin framtid till mötes om man väntar in det några år.
Och för 349 Danska? är det fortfarande "värt det"?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Sitter på eriksvinbar och testar en udda cuvée jag aldrig hört talas om trots att jag tidigare trott att jag testat allt från producenten. Ska tydligen va 100% pinot och drygt 7år sur latte.
Deggat januari 2013.
Vinet är ganska mörkt. Rostade nötter, bakad gul frukt.
Inte super koncentrerat. Men allt kommer till ro i gommen trots att det domineras av kraftigt kryddiga-pinot-drag äre ändå överlag ett helt okej vin som sitter i bra men lätt behöver mer tid
 

Attachments

  • IMAG1417.jpg
    IMAG1417.jpg
    35,6 KB · Visningar: 303
Trådskapare
A
Sitter på eriksvinbar och testar en udda cuvée jag aldrig hört talas om trots att jag tidigare trott att jag testat allt från producenten. Ska tydligen va 100% pinot och drygt 7år sur latte.
Deggat januari 2013.
Vinet är ganska mörkt. Rostade nötter, bakad gul frukt.
Inte super koncentrerat. Men allt kommer till ro i gommen trots att det domineras av kraftigt kryddiga-pinot-drag äre ändå överlag ett helt okej vin som sitter i bra men lätt behöver mer tid
Kul, hälsa från finewines.se :) om du fortfarande är kvar.

Är det inte deras "vanliga" 100% pinot? Förhållandevis dyr om jag inte missminner mig
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sitter på eriksvinbar och testar en udda cuvée jag aldrig hört talas om trots att jag tidigare trott att jag testat allt från producenten. Ska tydligen va 100% pinot och drygt 7år sur latte.
Deggat januari 2013.
Vinet är ganska mörkt. Rostade nötter, bakad gul frukt.
Inte super koncentrerat. Men allt kommer till ro i gommen trots att det domineras av kraftigt kryddiga-pinot-drag äre ändå överlag ett helt okej vin som sitter i bra men lätt behöver mer tid
Teaser där... jag vill också...
 
Toppen