Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Vet att du sällan höjer Pinot Noir till skyarna och din beskrivning antyder att de är min typ av vin. ;)
Det är just den punkten som hade gjort mig misstänksam ("Wow, nästan som Cabernet Franc!") om det inte hade varit för den suveräna smaknoten. Vinet verkar inte ha funnits med på journalistprovningen så upplysningen är särskilt intressant. En el. Två flaskor?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
image.jpeg

2011 Cote-Rotie Seigneur de Maugiron till entrecote. Det var med viss tveksamhet jag valde denna Syrah med tanke på ungdom, tunnel och annat hokus pokus ;) Men 2011 har ju gått bra att dricka på många håll i Frankrike. Spontant tänker jag på t.ex Jadis från Leon Barral, Pegau reserve och Poujeaux från Bordeaux. Seigneur de Maugiron funkade också definitivt bra. I likhet med Poujeaux'n så kommer detta vin dessutom bara bli bättre när fattonerna integrerats om så där en 3-4 år. Men gott idag med.
 

gece

Man vänjer sig.
Terra incognita. Jag blindköpte 2011 Poeira Douro häromveckan och tänkte att det var dags att prova den igår. Douro och Portugal har aldrig riktigt varit någon stor favorit, utöver deras söta viner, vanliga torra rödviner tenderar att bli lite för tungrodda för att vara roliga. Poeira ska tydligen vara annorlunda, med en nordsluttning som skyddas från direkt solljus för att skapa viner "based on freshness not tannins, fruit not oak".

Så hur lyckas de, då? Jovars, rätt bra får man nog säga. Mörk blålila färg, nosen bär på mörk frukt (svarta vinbär, blåbär) av det något varmare slaget, komplex på ett svårbeskrivligt vis och aningens sluten. I munnen är det mer mörk frukt, citrus (citron, blodapelsin?), lite rått kött, dunster av eneträ och en gäckande kryddighet (kryddpeppar?), samt en liten len touch av ek (smörkola, tulpan). Långt avslut. Tanninerna finns där och behöver inte skämmas för sig, men detta är avgjort ett syradrivet vin och 14% alkohol märks knappt. Sammanfattningsvis varmfruktig aromatik med ganska sval struktur och mycket bra koncentration, något av ett barnarov att dricka idag... men ändå väldigt läckert. Svårt att betygssätta i dagsläget, men vi är definitivt över nittistrecket, återkommer med med en rapport om hur andra halvan av flaskan beter sig om några dagar.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
tua rita josetta.jpg

En slö söndagsmiddag med pasta carbonara och två trevliga italienare:
2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT: En riktig bomb, doft av plommon, tobak cigarr, humidor, som en bättre bordeaux med allt som hör till. Smak av plommon, choklad, lavendel, cassistonerna ligger där, enorm frukt, men syran balanserar.
2011 Josetta Saffirio Barolo. Doft av körsbär och elegant parfym, blommig och örtig smak, feminin och elegant.
Två riktigt bra viner i helt olika stilar.
 

Åskar

Medlem
san-22je9.jpg

San Fereolo 2008

Plockade upp denna idag tillsammans med lite barbera och barolo. Har ett svagt minne om att jag läst något om denna här på forumet eller var det någon annanstans? Ingen aning om vad det är förutom att det är från italien. Låter bli att läsa innan jag delat mina tankar...
Kryddor, svartkrutsrök och lakrits, är det salmiak eller en nypa torrt hockeypulver ur den gula asken?
Flyktiga organiska ämnen: De trekantiga limflaskorna vi använde i småskolan när vi limmade fast urklippta pappersmönster i ritblocket.
Björnbär, omogna smultron och sura rödvinbär ur en buske på sidan av farmors gula hus.
Medelhavet; ett båthus vid en klippig strand, i båthuset finns en liten låda med en ljus läderhandske.
Smuliga tanniner och en hygglig dos av skogsek som ligger kvar länge i gommen.
Flertalet dofter och smaker som ligger intrasslade känner jag igen, men kan inte sätta ord på dom.
Ett spännande lite lortigt vin som bjuder på en trevlig promenad en tisdagskväll. Det blev tabberas på flaskan för mig och blivande frun. Dekanterade aldrig så det är lite fällning i sista glaset - det gör ingenting. Jag gillar't
89 p
 

Magikern

Medlem
Det är just den punkten som hade gjort mig misstänksam ("Wow, nästan som Cabernet Franc!") om det inte hade varit för den suveräna smaknoten. Vinet verkar inte ha funnits med på journalistprovningen så upplysningen är särskilt intressant. En el. Två flaskor?

En flaska får räcka.

Provade Ojai Fe Ciega 2013 nyligen och blev påmind om att även pinot noir från andra ställen än Bourgogne kan vara vresig i ungdomen. Är inte typen som orkar vänta när det gäller pinot noir med tanke på tunnelfas och dyl.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite spontan-BYOB igår med @Magnus L, @karl_ek, @Appel och @chambertin. Tack för en magisk kväll!

Vi drack bland annat ett överjävligt bra vin denna kväll. Ett riktigt ovanligt vin gjort på druvan Alicante Bouschet som förmodligen hade fått @StefanAkiko att bryta forumstystnaden och sin kendoträning för att ta första planet från Japan direkt till världsmetropolen Göteborg. Kul också att @Magnus knep WOTN-titeln tämligen överlägset. Vi talar alltså om ett löjligt läckert knakelibrakarvin med allt det där som får mig upp i brygga...

Först ut så blev det lite bubbel...

2010 Simonsig Chardonnay Cuvée Royale Blanc de Blancs

image.jpg


Ett dugligt bubbel utan tvekan med klassiska champagnemarkörer, men det imponerade inte på varken mig eller grabbarna grus. Visst, nu var det nog ingen som trodde att jag hade med mig något stort bubbel visserligen, men ändå. Friskt och fräscht med bra syra, lite brödighet, mängder av citrus och klassiska chardonnay-äpplen, både gula och gröna. Viss blommighet kunde nog skönjas också, så även lite cement och kanske även honung och nougat. Klart dugligt men inget märkvärdigt. Vinet dracks tyvärr fesljummet vilket inte är optimalt, men vi hann tyvärr aldrig att kyla ner det ordentligt. Lite tama bubblor vill jag minnas också. 87p

2010 Rippon Pinot Noir Mature Vine

image.jpg


Här kom ödmjukhetspajen fram. Visst finns det mycket i detta vin som pekar mot en Pinot Noir, men för mig så saknas den där speciella kryddigheten och elegansen som druvan brukar bjuda på. Var mer inne på en Dolcetto av bättre slag. Ett jäkligt gott och charmigt vin oavsett, men jag kunde inte riktigt bli imponerad ändå. Mycket körsbär och plommon med drag av sötlakrits och ett uns friska svarta vinbär samt aningen choklad. Medelfylligt, sötfruktigt och tämligen intensivt i munnen med frisk syra och lite naggande tanniner av det lättare slaget. Klart njutbart men helt klart så saknas lite komplexitet och elegans. 89p

2013 Pittacum Bierzo Petit Pittacum

image.jpg


Kvällens överraskning. Jag kan inte påstå att jag fick några djupare känslosvall, men en av oss hyllade det ganska mycket. Kompetent vin där de flesta spekulerade kring en Syrah medan jag själv tänkte på främst USA. Petite Sirah var en av mina många gissningar på detta vin. Spekulerade även kring en Malbec från Argentina av det svalare slaget. Primärfruktigt vin med mycket smörkola initialt ihop med björnbär, korinter, gräs och ceder. Fick även lite känsla av citrus och då framförallt bergamott. Viss eldighet men ändå ganska lätt i munnen. Inte riktigt min stil, men absolut inte dåligt. 87p

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

image.jpg


Oh my god, satan i gatan och halleluja! Här kan man snacka om intensitet med så mycket tanniner att munnen känns helt sargad efter några sippar. Superkomplext med massor av kött, kryddpeppar, björnbär, körsbär, svarta oliver, hyacinter och kåda. Viss rökighet med fina toner av tobak och en härlig järnig mineralitet med toner av malört i avslutet. Fylligt, balanserat och snorungt. Borde lagras länge och kommer mest troligt utvecklas mycket väl. Underbart vin! Var i Rhône men kunde inte riktigt köpa tanninstrukturen eller den skyhöga intensiteten, men höll mig kvar i de nordligare delarna även om Bandol kändes som ett möjligt alternativ men ändå inte. 94p

1998 Château La Pointe

image.jpg


Klassiska bdx-markörer med ceder, stall, tobak och svarta vinbärsblad. En hel del jord och rökelse kombinerat med röd grillad paprika fick mig dock att fundera på Sydafrika. Lite kokta grönsaker hjälper till och så även lite bbq-känsla. Lite platt i munnen. Ett riktigt trevligt vin som växte en hel del under kvällen. Förmodligen så har det passerat sin peak visserligen, men det lever och har hälsan i behåll. 89p

2003 Château Sociando-Mallet

image.jpg


Om vinet innan andades mycket bdx så är detta mer av ett urtypiskt dito. Ceder, mörka körsbär, kafferost, blyerts och en hel del svarta vinbär. Relativt ungt och vitalt med många år kvar att leva. Tjurigt och ruggigt stramt i munnen. Inget över huvud taget känns inställsamt eller tillrättalagt. Härlig bdx utan tvekan, men möjligen i det slankaste slaget trots rekordvarm årgång. 91p

2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards

image.jpg


Härligt mogen och generös bdx-blend av helt annorlunda slag än de två tidigare förlagorna. Jäkligt trevligt vin oavsett. Känns ganska italienskt, lite som en supertuscan. Plommon, torkade körsbär och kakao med lite kokos och choklad dominerar. Mycket blyerts, tjära, tobak och ceder tittar fram strax under ytan och bidrar med komplexitet. Riktigt bra intensitet med lite eldig karaktär med fin struktur och bitande tanniner. Mitt andra vin denna kväll, så inget att gissa och spekulera kring. 90p

2010 'a Vita Cirò Rosso Classico Superiore

image.jpg


Slarvade ganska mycket med mina anteckningar på detta bonusvin. Uppenbart italienskt vill jag minnas med kraftiga tanniner och mycket torkad frukt med stråk av tranbär. Lite damm och basilika skrev jag också. Skrev dock aldrig något omdöme och minns inte riktigt om jag gillade det. Det gick med andra ord ganska obemärkt förbi..

1983 Château Raymond-Lafon

image.jpg


Mogen Sauternes och @Appels hemgjorda Creme Brulée kan ju inte bli fel? Vinet ifråga visade sig dock vara allt annat än simmigt sött utan skulle mest troligt gå under beteckningen halvsöt, vilket inte riktigt kändes optimalt i sammanhanget. Härliga saffranstoner till trots. En ganska medioker Sauternes enligt mig som inte lyckades imponera alls. Inte direkt några fattoner utan den hade mer av ett renare uttryck med aprikos och sötlakrits. Svårbedömt vin, så jag låter bli att sätta betyg. I ett annat sammanhang så kanske den något "torra" stilen hade funkat bra, men inte igår.
 

chambertin

Medlem
Lite spontan-BYOB igår med @Magnus L, @karl_ek, @Appel och @chambertin. Tack för en magisk kväll!

Vi drack bland annat ett överjävligt bra vin denna kväll. Ett riktigt ovanligt vin gjort på druvan Alicante Bouschet som förmodligen hade fått @StefanAkiko att bryta forumstystnaden och sin kendoträning för att ta första planet från Japan direkt till världsmetropolen Göteborg. Kul också att @Magnus knep WOTN-titeln tämligen överlägset. Vi talar alltså om ett löjligt läckert knakelibrakarvin med allt det där som får mig upp i brygga...

Först ut så blev det lite bubbel...

2010 Simonsig Chardonnay Cuvée Royale Blanc de Blancs

Visa bifogad bild 5682

Ett dugligt bubbel utan tvekan med klassiska champagnemarkörer, men det imponerade inte på varken mig eller grabbarna grus. Visst, nu var det nog ingen som trodde att jag hade med mig något stort bubbel visserligen, men ändå. Friskt och fräscht med bra syra, lite brödighet, mängder av citrus och klassiska chardonnay-äpplen, både gula och gröna. Viss blommighet kunde nog skönjas också, så även lite cement och kanske även honung och nougat. Klart dugligt men inget märkvärdigt. Vinet dracks tyvärr fesljummet vilket inte är optimalt, men vi hann tyvärr aldrig att kyla ner det ordentligt. Lite tama bubblor vill jag minnas också. 87p

2010 Rippon Pinot Noir Mature Vine

Visa bifogad bild 5683

Här kom ödmjukhetspajen fram. Visst finns det mycket i detta vin som pekar mot en Pinot Noir, men för mig så saknas den där speciella kryddigheten och elegansen som druvan brukar bjuda på. Var mer inne på en Dolcetto av bättre slag. Ett jäkligt gott och charmigt vin oavsett, men jag kunde inte riktigt bli imponerad ändå. Mycket körsbär och plommon med drag av sötlakrits och ett uns friska svarta vinbär samt aningen choklad. Medelfylligt, sötfruktigt och tämligen intensivt i munnen med frisk syra och lite naggande tanniner av det lättare slaget. Klart njutbart men helt klart så saknas lite komplexitet och elegans. 89p

2013 Pittacum Bierzo Petit Pittacum

Visa bifogad bild 5684

Kvällens överraskning. Jag kan inte påstå att jag fick några djupare känslosvall, men en av oss hyllade det ganska mycket. Kompetent vin där de flesta spekulerade kring en Syrah medan jag själv tänkte på främst USA. Petite Sirah var en av mina många gissningar på detta vin. Spekulerade även kring en Malbec från Argentina av det svalare slaget. Primärfruktigt vin med mycket smörkola initialt ihop med björnbär, korinter, gräs och ceder. Fick även lite känsla av citrus och då framförallt bergamott. Viss eldighet men ändå ganska lätt i munnen. Inte riktigt min stil, men absolut inte dåligt. 87p

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

Visa bifogad bild 5685

Oh my god, satan i gatan och halleluja! Här kan man snacka om intensitet med så mycket tanniner att munnen känns helt sargad efter några sippar. Superkomplext med massor av kött, kryddpeppar, björnbär, körsbär, hyacinter och kåda. Viss rökighet med fina toner av tobak och en härlig järnig mineralitet med toner av malört i avslutet. Fylligt, balanserat och snorungt. Borde lagras länge och kommer mest troligt utvecklas mycket väl. Underbart vin! Var i Rhône men kunde inte riktigt köpa tanninstrukturen eller den skyhöga intensiteten, men höll mig kvar i de nordligare delarna även om Bandol kändes som ett möjligt alternativ men ändå inte. 94p

1998 Château La Pointe

Visa bifogad bild 5686

Klassiska bdx-markörer med ceder, stall, tobak och svarta vinbärsblad. En hel del jord och rökelse kombinerat med röd grillad paprika får mig dock att fundera kring Sydafrika. Lite kokta grönsaker hjälper till och så även lite bbq-känsla. Lite platt i munnen. Ett riktigt trevligt vin som växer en hel del under kvällen. Förmodligen så har det passerat sin peak visserligen, men det lever och har hälsan i behåll. 89p

2003 Château Sociando-Mallet

Visa bifogad bild 5687

Om vinet innan andades mycket bdx så är detta mer av ett urtypiskt dito. Ceder, mörka körsbär, kafferost, blyerts och en hel del svarta vinbär. Relativt ungt och vitalt med många år kvar att leva. Tjurigt och ruggigt stramt i munnen. Inget över huvud taget känns inställsamt eller tillrättalagt. Härlig bdx utan tvekan, men möjligen i det slankaste slaget trots rekordvarm årgång. 91p

2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards

Visa bifogad bild 5688

Härligt mogen och generös bdx-blend av helt annorlunda slag än de två tidigare förlagorna. Jäkligt trevligt vin oavsett. Känns ganska italienskt, lite som en supertuscan. Plommon, torkade körsbär och kakao med lite kokos och choklad dominerar. Mycket blyerts, tjära, tobak och ceder tittar fram strax under ytan och bidrar med komplexitet. Riktigt bra intensitet med lite eldig karaktär med fin struktur och bitande tanniner. Mitt andra vin denna kväll, så inget att gissa och spekulera kring. 90p

20?? 'a Vita Cirò Rosso Classico Superiore

Visa bifogad bild 5689

Slarvade ganska mycket med mina anteckningar på detta bonusvin. Uppenbart italienskt vill jag minnas med kraftiga tanniner och mycket torkad frukt med stråk av tranbär. Lite damm och basilika skrev jag också. Skrev dock aldrig något omdöme och minns inte riktigt om jag gillade det. Det gick med andra ord ganska obemärkt förbi..

1983 Château Raymond-Lafon

Visa bifogad bild 5690

Mogen Sauternes och @Appels hemgjorda Creme Brulée kan ju inte bli fel? Vinet ifråga visade sig dock vara allt annat än simmigt sött utan skulle mest troligt gå under beteckningen halvsöt, vilket inte riktigt kändes optimalt i sammanhanget. Härliga saffranstoner till trots. En ganska medioker Sauternes enligt mig som inte lyckades imponera alls. Inte direkt några fattoner utan den hade mer av ett renare uttryck med aprikos och sötlakrits. Svårbedömt vin, så jag låter bli att sätta betyg. I ett annat sammanhang så kanske den något "torra" stilen hade funkat bra, men inte igår.
Härlig kväll som sagt och bra anteckningar och är väl nästan helt i linje med @Mattias S men inte helt och hållet.:)

2010 Rippon Pinot Noir Mature Vine tyckte jag dock var klockren Pinot men fick inga Bourgogne-vibbar alls. Den växte väldigt fint i glaset hela kvällen men som du skriver så var den inte så komplex och avlsutet aningen rumphugget. Underbart vin på näsan dock vilket tilltalar mig väldigt mycket.

Även 1998 Château La Pointe växte i takt med att kvällen gick men det gick ju inte att komma ifrån att bäst-före-datum var aningen passerat vg smaken men det härliga med lite bättre Bdx är ju att dom inte faller ihop utan det är ju lite svagt sluttande plan liksom.

Har liknande noteringar som du på 2010 'a Vita Cirò Rosso Classico Superiore (100% Gaglioppo). Hade mycket nypon, kakao och ganska torra, stjälkiga och strama tanniner. Skall man sätta ett epitet på den så hamnar jag åt Priorat light-hållet (pga kakaon som jag ofta hittar i traditionella Priorat-viner även om dom är mkt tätare och kompaktaer viner än detta). Den kom ju kanske lite i bakvattnet också som vinet efter den täta och ganska hårt extraherade Argentinaren.

Var inte Escombro årgång 2014 förresten ?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Lite spontan-BYOB igår med @Magnus L, @karl_ek, @Appel och @chambertin. Tack för en magisk kväll!

Vi drack bland annat ett överjävligt bra vin denna kväll. Ett riktigt ovanligt vin gjort på druvan Alicante Bouschet som förmodligen hade fått @StefanAkiko att bryta forumstystnaden och sin kendoträning för att ta första planet från Japan direkt till världsmetropolen Göteborg. Kul också att @Magnus knep WOTN-titeln tämligen överlägset. Vi talar alltså om ett löjligt läckert knakelibrakarvin med allt det där som får mig upp i brygga...

Först ut så blev det lite bubbel...

2010 Simonsig Chardonnay Cuvée Royale Blanc de Blancs

Visa bifogad bild 5682

Ett dugligt bubbel utan tvekan med klassiska champagnemarkörer, men det imponerade inte på varken mig eller grabbarna grus. Visst, nu var det nog ingen som trodde att jag hade med mig något stort bubbel visserligen, men ändå. Friskt och fräscht med bra syra, lite brödighet, mängder av citrus och klassiska chardonnay-äpplen, både gula och gröna. Viss blommighet kunde nog skönjas också, så även lite cement och kanske även honung och nougat. Klart dugligt men inget märkvärdigt. Vinet dracks tyvärr fesljummet vilket inte är optimalt, men vi hann tyvärr aldrig att kyla ner det ordentligt. Lite tama bubblor vill jag minnas också. 87p

2010 Rippon Pinot Noir Mature Vine

Visa bifogad bild 5683

Här kom ödmjukhetspajen fram. Visst finns det mycket i detta vin som pekar mot en Pinot Noir, men för mig så saknas den där speciella kryddigheten och elegansen som druvan brukar bjuda på. Var mer inne på en Dolcetto av bättre slag. Ett jäkligt gott och charmigt vin oavsett, men jag kunde inte riktigt bli imponerad ändå. Mycket körsbär och plommon med drag av sötlakrits och ett uns friska svarta vinbär samt aningen choklad. Medelfylligt, sötfruktigt och tämligen intensivt i munnen med frisk syra och lite naggande tanniner av det lättare slaget. Klart njutbart men helt klart så saknas lite komplexitet och elegans. 89p

2013 Pittacum Bierzo Petit Pittacum

Visa bifogad bild 5684

Kvällens överraskning. Jag kan inte påstå att jag fick några djupare känslosvall, men en av oss hyllade det ganska mycket. Kompetent vin där de flesta spekulerade kring en Syrah medan jag själv tänkte på främst USA. Petite Sirah var en av mina många gissningar på detta vin. Spekulerade även kring en Malbec från Argentina av det svalare slaget. Primärfruktigt vin med mycket smörkola initialt ihop med björnbär, korinter, gräs och ceder. Fick även lite känsla av citrus och då framförallt bergamott. Viss eldighet men ändå ganska lätt i munnen. Inte riktigt min stil, men absolut inte dåligt. 87p

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

Visa bifogad bild 5685

Oh my god, satan i gatan och halleluja! Här kan man snacka om intensitet med så mycket tanniner att munnen känns helt sargad efter några sippar. Superkomplext med massor av kött, kryddpeppar, björnbär, körsbär, svarta oliver, hyacinter och kåda. Viss rökighet med fina toner av tobak och en härlig järnig mineralitet med toner av malört i avslutet. Fylligt, balanserat och snorungt. Borde lagras länge och kommer mest troligt utvecklas mycket väl. Underbart vin! Var i Rhône men kunde inte riktigt köpa tanninstrukturen eller den skyhöga intensiteten, men höll mig kvar i de nordligare delarna även om Bandol kändes som ett möjligt alternativ men ändå inte. 94p

1998 Château La Pointe

Visa bifogad bild 5686

Klassiska bdx-markörer med ceder, stall, tobak och svarta vinbärsblad. En hel del jord och rökelse kombinerat med röd grillad paprika får mig dock att fundera kring Sydafrika. Lite kokta grönsaker hjälper till och så även lite bbq-känsla. Lite platt i munnen. Ett riktigt trevligt vin som växer en hel del under kvällen. Förmodligen så har det passerat sin peak visserligen, men det lever och har hälsan i behåll. 89p

2003 Château Sociando-Mallet

Visa bifogad bild 5687

Om vinet innan andades mycket bdx så är detta mer av ett urtypiskt dito. Ceder, mörka körsbär, kafferost, blyerts och en hel del svarta vinbär. Relativt ungt och vitalt med många år kvar att leva. Tjurigt och ruggigt stramt i munnen. Inget över huvud taget känns inställsamt eller tillrättalagt. Härlig bdx utan tvekan, men möjligen i det slankaste slaget trots rekordvarm årgång. 91p

2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards

Visa bifogad bild 5688

Härligt mogen och generös bdx-blend av helt annorlunda slag än de två tidigare förlagorna. Jäkligt trevligt vin oavsett. Känns ganska italienskt, lite som en supertuscan. Plommon, torkade körsbär och kakao med lite kokos och choklad dominerar. Mycket blyerts, tjära, tobak och ceder tittar fram strax under ytan och bidrar med komplexitet. Riktigt bra intensitet med lite eldig karaktär med fin struktur och bitande tanniner. Mitt andra vin denna kväll, så inget att gissa och spekulera kring. 90p

20?? 'a Vita Cirò Rosso Classico Superiore

Visa bifogad bild 5689

Slarvade ganska mycket med mina anteckningar på detta bonusvin. Uppenbart italienskt vill jag minnas med kraftiga tanniner och mycket torkad frukt med stråk av tranbär. Lite damm och basilika skrev jag också. Skrev dock aldrig något omdöme och minns inte riktigt om jag gillade det. Det gick med andra ord ganska obemärkt förbi..

1983 Château Raymond-Lafon

Visa bifogad bild 5690

Mogen Sauternes och @Appels hemgjorda Creme Brulée kan ju inte bli fel? Vinet ifråga visade sig dock vara allt annat än simmigt sött utan skulle mest troligt gå under beteckningen halvsöt, vilket inte riktigt kändes optimalt i sammanhanget. Härliga saffranstoner till trots. En ganska medioker Sauternes enligt mig som inte lyckades imponera alls. Inte direkt några fattoner utan den hade mer av ett renare uttryck med aprikos och sötlakrits. Svårbedömt vin, så jag låter bli att sätta betyg. I ett annat sammanhang så kanske den något "torra" stilen hade funkat bra, men inte igår.

Låter som en jätteskoj provning. :)

Vore kul med lite kommentarer från resten av gänget. Appel etc.
 

Mats

Gone todash....
Lite spontan-BYOB igår med @Magnus L, @karl_ek, @Appel och @chambertin.
2013 Laboratorio Rupestre Escombro
Oh my god, satan i gatan och halleluja! Här kan man snacka om intensitet med så mycket tanniner att munnen känns helt sargad efter några sippar. Superkomplext med massor av kött, kryddpeppar, björnbär, körsbär, svarta oliver, hyacinter och kåda. Viss rökighet med fina toner av tobak och en härlig järnig mineralitet med toner av malört i avslutet. Fylligt, balanserat och snorungt. Borde lagras länge och kommer mest troligt utvecklas mycket väl. Underbart vin! Var i Rhône men kunde inte riktigt köpa tanninstrukturen eller den skyhöga intensiteten, men höll mig kvar i de nordligare delarna även om Bandol kändes som ett möjligt alternativ men ändå inte. 94p

Vilken tur att jag har 2 st 2013ar som jag köpte efter att @StefanAkiko gett 2011an 96 och 100p på CT. Låter som det borde ligga länge men vad tror ni som drack det om hur länge? 5 år? 10?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vilken tur att jag har 2 st 2013ar som jag köpte efter att @StefanAkiko gett 2011an 96 och 100p på CT. Låter som det borde ligga länge men vad tror ni som drack det om hur länge? 5 år? 10?
Hade jag haft en flaska till hade jag nog lämnat det 5-7 år minst (och det var planen innan nyfikenheten vann).

Blir ju lite lurigare när man vet att det i princip inte innehåller något svavel alls, men å andra sidan fanns det gott om stoppning och anti-oxiderande tanniner och fenoler som borde skydda vinet ett bra tag framöver.
 

Rexel

Medlem
Hade jag haft en flaska till hade jag nog lämnat det 5-7 år minst (och det var planen innan nyfikenheten vann).

Blir ju lite lurigare när man vet att det i princip inte innehåller något svavel alls, men å andra sidan fanns det gott om stoppning och anti-oxiderande tanniner och fenoler som borde skydda vinet ett bra tag framöver.
Var har ni/du köpt vinet? Känns som ett vin man borde köpa ngn låda av!
 

Mats

Gone todash....
Var har ni/du köpt vinet? Känns som ett vin man borde köpa ngn låda av!
Även jag köpte mina av Vin och Natur (privatimport via SB) och de var som @chambertin sa ganska dyra, 500 kr, om man jämför med de dryga 300 kr de finns för på några ställen i Spanien om man söker på Wine-Searcher.

Har även köpt hans vin "Bujes" gjort på 100% mourvedre, nån som testat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även jag köpte mina av Vin och Natur (privatimport via SB) och de var som @chambertin sa ganska dyra, 500 kr, om man jämför med de dryga 300 kr de finns för på några ställen i Spanien om man söker på Wine-Searcher.

Har även köpt hans vin "Bujes" gjort på 100% mourvedre, nån som testat?
Å andra sidan så tycker jag 500 kr är billigt med tanke på vad man får, men det är ju en annan fråga. :)
 

Daniel A

Administratör
Kan hoppa in lite snabbt och sälla mig till Escombro-skaran! Smakade 2011an eller 2012an för något år sedan, och det var på alla sätt och vis en fantastisk upplevelse. Har inga noter att dela med mig av tyvärr, på den tiden levde jag det enkla livet och bara drack. ;) Escombro är på många sätt vinet som fick mig att börja jaga rödvinsupplevelser (gärna från Spanien)!

Kostar 35 euro på ideavinos.com. Har god erfarenhet av att beställa därifrån. Blev lite sugen nu...
 
Toppen