Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Klarar inte att höra talas om alla godsaker, Julafton i all ära i norsk offshore blir det en alkoholfri Rignes till det norska pinnekjöttet (Saltat får som ångkokts i en dag eller tre)
Rignesen hade en fin artificiell smak som inte helt lyckades kompensera avsaknaden av alkohol och riktig ölsmak men den gav en fin balans till det överkokta fårköttet. (Ber om ursäkt till alla norska fränder som eventuellt besöker forumet men man måste nog vara uppväxt på pinnekjött för att förstå dess fulla storhet)
 

TEGE

Medlem
Tyrrel's Lost Block Shiraz Viognier 2005.
Väldigt sluten, anar lite äppleskal??? En viss dammighet finns där oxå. En påträngande ansträngd syra ökar på besvikelsen. Efter 30 minuter sker dock förvandlingen. Det öppnar upp för frukten,bären. Syran är nu i harmoni med fruktigheten. Lite lakrits, bränt gummi och en vass pepprighet. Dom sista klunkarna kommer jag på mig själv att jag faktiskt njuter vinet.
Tid är inte bara kockens bästa vän :)
 

Keen

slan
Tyrrel's Lost Block Shiraz Viognier 2005.
Väldigt sluten, anar lite äppleskal??? En viss dammighet finns där oxå. En påträngande ansträngd syra ökar på besvikelsen. Efter 30 minuter sker dock förvandlingen. Det öppnar upp för frukten,bären. Syran är nu i harmoni med fruktigheten. Lite lakrits, bränt gummi och en vass pepprighet. Dom sista klunkarna kommer jag på mig själv att jag faktiskt njuter vinet.
Tid är inte bara kockens bästa vän :)

Jag trodde det var smör? :p
 

jocke

Medlem
Sista veckan champagne
Pol Roger bdb 2002. Nöttig, kraftfull. Härlig :)
Bollinger La Grande Année 2004. Frisk, full med nougat, mineral med inslag av vanilj. Vädigt trevlig nu men kommer bli lite mer balanserad med tiden
José Michel Special Club 2006. Köpt på Au36. Frisk. Nyanserad. krämig, Kan säkert bli bättre med lagring. För mig helt ok champagne men inte mkt mer
André Jacquart. Brut Experience Nature 2006. Köpt direkt från Jacquart. Knasster torr ibörjan, blir lite bättre efter en stund i glaset. Var nog lite för kall. Tycker ändå att den skulle må bättre med lite dosage. Idag inte balanserad och hög syra.
Paul Dethune 1999. Samma last som Per och Anders skrivit om. Kan bara säga, drick nu. Inget att spara. Är på sin topp nu men påväg ner. Alla mina flaskor kommer att försvinna närmsta veckan :)
Paul Dethune Cuvée a lAncienne. Nougat. choklad, frukter. Väldigt nyanserad. Balanserad. Kanon. Men tror den är på sin topp nu. Vi får se vad Anders och Per tycker. Kod CA 3 T00 D0106 står på flaskan. Detta innebär:
CA=Cuvée Ancienne, 3= kod för storleken. I detta fall 75 cl, T=tirage. Tappad på flaska 2000 i april (sker alltid i april) och skörden är alltid 6 månader innan, så typ från sep 1999. D=Degad 200106
 

Per Stade

Lege artis
Sista veckan champagne
Pol Roger bdb 2002. Nöttig, kraftfull. Härlig :)
Bollinger La Grande Année 2004. Frisk, full med nougat, mineral med inslag av vanilj. Vädigt trevlig nu men kommer bli lite mer balanserad med tiden
Provade den vanliga årgången Pol Roger 2002 och BdB 2002 i våras och det slutade med att jag köpte två lådor av 2002.
Samma sak med Bollinger GA 2002 mot 2004. Gillade 2002 bättre. Men det ska tilläggas att det marginella skillnader

Paul Dethune 1999. Samma last som Per och Anders skrivit om. Kan bara säga, drick nu. Inget att spara. Är på sin topp nu men påväg ner. Alla mina flaskor kommer att försvinna närmsta veckan :)
Paul Dethune Cuvée a lAncienne. Nougat. choklad, frukter. Väldigt nyanserad. Balanserad. Kanon. Men tror den är på sin topp nu. Vi får se vad Anders och Per tycker. Kod CA 3 T00 D0106 står på flaskan. Detta innebär:
CA=Cuvée Ancienne, 3= kod för storleken. I detta fall 75 cl, T=tirage. Tappad på flaska 2000 i april (sker alltid i april) och skörden är alltid 6 månader innan, så typ från sep 1999. D=Degad 200106

Vi har gjort samma erfarenhet som du, de här flaskorna dricker vi upp nu. Paul Déthune 1999
är mogen för att inte säga övermogen och har nog passerat sin topp. Den första flaskan av
Á l'Ancienne från sammasändning, som du har druckit var tyvärr korkat. Nästa var bättre,
doft av mogna Ingrid Marie och nougat, efter en stund kommer en kraftigt rökig ton och gräddig
i smaken. Genomgående svag mousse. Detsammagällde en flaska Cuvée á l'Ancienne
i november 2009 ( kod CA 3 T03 D1109), som jag köpte för 2-3 år sedan. Den har tappat
mycket av moussen och utvecklats mycket mot det mogna hållet redan. Som ytterligare
jämförelse tog jag fram enflaska av Déthune Cuvée Prestige från den sändning som jag
köpte från Franska Vinlistan i höst. En helt annan och syra. Det verkar som om Déthunes
viner mognar fort och inte är några som skall lagras länge.
Men jag är mycket förtjust i stilen och det är väl kanske ingen nackdel att de inte skall lagras i decennier? :)
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Följer traditionen jag startade för mig själv förra året; Bordeaux och Janssons frestelse:
Chateau Montrose 2007 (först Jansson och senare ost: Stilton och Cambozola) I doften mörka bär - körsbär, björnbär och lite svarta vinbär -, kryddig ek med toner av skogig undervegetation, rostade kaffebönor och svarta oliver. I smaken befriande låg alkohol (12,5%), mörk frukt och tallbarrigt kryddiga och feta fat. Relativt lång eftersmak.

Visst är det gott, välgjort och en njutning ...men (ja, tyvärr ett men ändå) ändå inte spot on. Vinet har lite av de där fetare kafferostdragen med mörk fet lite sötaktig frukt som jag brukar associera till Merlot (enligt googlade är det 65% Cab S och 30% Merlot så egentligen ingen jättestor andel). Bordeaux där det är mer cassis, mer ceder, blyertspennväss och stramare frukt är nog mer min grej.

Trots mitt men är det, som sagt, ändå ett riktigt bra vin och köptes till ett rimligt pris (519kr). Hade 2010:an, som kostat 2169 på SB, varit likadan hade jag dock inte tyckt att priset stått i relation till prestationen.

Passar bra till Jansson och ännu bättre när den mörka frukten tämjs av den feta osten.
 

jocke

Medlem
Provade den vanliga årgången Pol Roger 2002 och BdB 2002 i våras och det slutade med att jag köpte två lådor av 2002.
Samma sak med Bollinger GA 2002 mot 2004. Gillade 2002 bättre. Men det ska tilläggas att det marginella skillnader



Vi har gjort samma erfarenhet som du, de här flaskorna dricker vi upp nu. Paul Déthune 1999
är mogen för att inte säga övermogen och har nog passerat sin topp. Den första flaskan av
Á l'Ancienne från sammasändning, som du har druckit var tyvärr korkat. Nästa var bättre,
doft av mogna Ingrid Marie och nougat, efter en stund kommer en kraftigt rökig ton och gräddig
i smaken. Genomgående svag mousse. Detsammagällde en flaska Cuvée á l'Ancienne
i november 2009 ( kod CA 3 T03 D1109), som jag köpte för 2-3 år sedan. Den har tappat
mycket av moussen och utvecklats mycket mot det mogna hållet redan. Som ytterligare
jämförelse tog jag fram enflaska av Déthune Cuvée Prestige från den sändning som jag
köpte från Franska Vinlistan i höst. En helt annan och syra. Det verkar som om Déthunes
viner mognar fort och inte är några som skall lagras länge.
Men jag är mycket förtjust i stilen och det är väl kanske ingen nackdel att de inte skall lagras i decennier? :)
Som du skriver inte mkt att spara på för länge. Då får vi se vad vi tycker om 1998 :)
 
Trådskapare
A
Paul Dethune Cuvée a lAncienne. Nougat. choklad, frukter. Väldigt nyanserad. Balanserad. Kanon. Men tror den är på sin topp nu. Vi får se vad Anders och Per tycker. Kod CA 3 T00 D0106 står på flaskan. Detta innebär:
CA=Cuvée Ancienne, 3= kod för storleken. I detta fall 75 cl, T=tirage. Tappad på flaska 2000 i april (sker alltid i april) och skörden är alltid 6 månader innan, så typ från sep 1999. D=Degad 200106

Kan det verkligen stämma? Om den är degad i juni 2006 så har den endast legat 16 månader på jäst.
 

Per Stade

Lege artis
Mitt inlägg som jag skrev på iPaden blev inte riktigt, som jag tänkte mig, utan delvis obegripligt.
Har rättat det i efterhand :oops:

Den första flaskan av
Á l'Ancienne från samma sändning, som du har druckit, var tyvärr korkat. Nästa var bättre,
doft av mogna Ingrid Marie och nougat, efter en stund kommer en kraftigt rökig ton och gräddig
i smaken. Genomgående svag mousse. Detsamma gällde en flaska Cuvée á l'Ancienne
degorgerad i november 2009 (kod CA 3 T03 D1109), som jag köpte för 2-3 år sedan. Den har tappat
mycket av moussen och utvecklats mycket mot det mogna hållet redan. Som ytterligare
jämförelse tog jag fram en flaska av Déthune Cuvée Prestige från den sändning som jag
köpte från Franska Vinlistan i höst. En helt annan mousse och syra. Det verkar som om Déthunes
viner mognar fort och inte är några som skall lagras länge.
Men jag är mycket förtjust i stilen och det är väl kanske ingen nackdel att de inte skall lagras i decennier? :)

Kan väl tillägga att vi har pimplat rätt mycket Déthune senaste tiden. 98:an tar vi ikväll eller imorgon kväll.
 

Per Stade

Lege artis
Kan väl tillägga att vi har pimplat rätt mycket Déthune senaste tiden. 98:an tar vi ikväll eller imorgon kväll.

Tänder en brasa och dricker Paul Déthune 1998 degorgerad i oktober 2002.
Har liksom 99:an inte mycket mousse men mera doft och framförallt smak.
Doftar bokna äpplen och aprikos, men får efter en stund mer rostade toner.
Mycket syra och frukt i smaken.


image.jpg
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tänder en brasa och dricker Paul Déthune 1998 degorgerad i oktober 2002.
Har liksom 99:an inte mycket mousse men mera doft och framförallt smak.
Doftar bokna äpplen och aprikos, men får efter en stund mer rostade toner.
Mycket syra och frukt i smaken.


Visa bifogad bild 423

Jäklar va mysigt!

Ikväll blev det

Dame de couer -05

Dame de couer -07

Calliope -04

Ulysse Collin -09

Ulysse Collin -08

Ulysse Collin -06 hans första BdN

Georges Laval -06 nature

Marguet les crayers -08

Tarlant -02 100% menuer

Egly-Ouriet Rose äldre standard ifrån sent 90-tal eller tidigt 2000-tal på halvflaska. magiskt i mina ögon.

Gosset Celebris 2003 rose

Favorit

Egly Rose

Dame de couer -07

och Tarlant -02
 
Trådskapare
A
Jäklar va mysigt!

Ikväll blev det

Dame de couer -05

Dame de couer -07

Calliope -04

Ulysse Collin -09

Ulysse Collin -08

Ulysse Collin -06 hans första BdN

Georges Laval -06 nature

Marguet les crayers -08

Tarlant -02 100% menuer

Egly-Ouriet Rose äldre standard ifrån sent 90-tal eller tidigt 2000-tal på halvflaska. magiskt i mina ögon.

Gosset Celebris 2003 rose

Favorit

Egly Rose

Dame de couer -07

och Tarlant -02

Trevlig uppställning. Av flaskorna att döma var väl åtminstone @johan1279 med eller drack du allt det där själv?

Lite noteringar vore kanon att läsa. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Trevlig uppställning. Av flaskorna att döma var väl åtminstone @johan1279 med eller drack du allt det där själv?

Lite noteringar vore kanon att läsa. :)
Nja 5 st var vi. Har räknat lite med att någon annan skulle komma med anteckningar. kanske @johan1279 har några anteckningar? ;)
Min favorit måste nog ändå vart Egly-Ouriet rose på halvflaska ifrån sent 90-tal eller tidigt 2000-tal. Den siraps lena smaken och koncentrationen var helt magisk!
 

TEGE

Medlem
2008 G.D Vajra Barolo Albe
Jag hade liiite förhoppning trots priset. Men nä,, detta var inget speciellt. Enligt min gom utklassas den av 2008 Renato Ratti Barolo Marcenasco som bara kostar några tior mer. Den släpte aldrig loss, knuten o tvär kan jag ta, men då skall det vara lite karaktär, detta var bara jättetråkigt.
 

Gurto

Medlem
2008 G.D Vajra Barolo Albe
Jag hade liiite förhoppning trots priset. Men nä,, detta var inget speciellt. Enligt min gom utklassas den av 2008 Renato Ratti Barolo Marcenasco som bara kostar några tior mer. Den släpte aldrig loss, knuten o tvär kan jag ta, men då skall det vara lite karaktär, detta var bara jättetråkigt.

Är helt enig med dig. Visst är det ok men som sagt så kan man få tag i Marcenasco från Ratti för bara lite mer pengar men får ett så mycket bättre vin.

Och när vi ändå är inne på Piemonte och lite billigare så är Aldo Conternos Langhe Rosso, som iaf förut gick att få för 169, också en roligare vinupplevelse. Förvisso annorlunda från Barolo (större delen Freisa och sen lite internationella sorter - tror cab).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2008 G.D Vajra Barolo Albe
Jag hade liiite förhoppning trots priset. Men nä,, detta var inget speciellt. Enligt min gom utklassas den av 2008 Renato Ratti Barolo Marcenasco som bara kostar några tior mer. Den släpte aldrig loss, knuten o tvär kan jag ta, men då skall det vara lite karaktär, detta var bara jättetråkigt.

Håller helt med dig, hade en liten förhoppning om att jag skulle hitta en budgetbarolo som inte var helt tokig men den blev ett klart icke-vin før min del och jag önskar jag lagt den tiden på att prova något annat istället.
Har inte druckit Renato Ratti Barolo men skall göra det snarast.
Aldo Conterno som @Gurto tipsar om verkar inte längre finnas på monopolet? -Lät som ett intressant vin att prova annars....
 
Trådskapare
A
2008 G.D Vajra Barolo Albe
Jag hade liiite förhoppning trots priset. Men nä,, detta var inget speciellt. Enligt min gom utklassas den av 2008 Renato Ratti Barolo Marcenasco som bara kostar några tior mer. Den släpte aldrig loss, knuten o tvär kan jag ta, men då skall det vara lite karaktär, detta var bara jättetråkigt.
Tycker de jag druckit varit bra, inget stort vin, men det väntade jag mig inte heller. 2007an hade mer uttryck, det kan jag hålla med om. Frågan är dock om allt vin kommer från samma batch. Senast jag drack den var nog i somras.
 

Gurto

Medlem
Håller helt med dig, hade en liten förhoppning om att jag skulle hitta en budgetbarolo som inte var helt tokig men den blev ett klart icke-vin før min del och jag önskar jag lagt den tiden på att prova något annat istället.
Har inte druckit Renato Ratti Barolo men skall göra det snarast.
Aldo Conterno som @Gurto tipsar om verkar inte längre finnas på monopolet? -Lät som ett intressant vin att prova annars....

Vinovativa har A Conterno Langhe Rosso i sitt restaurangsortiment så privatimport bör ju funka. Dock högre pris än då det låg på bolaget. 149 ex moms var det priset jag blev erbjuden sist (alltså 186kr med moms).
 
Toppen