Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår kväll drack jag upp min Comtes 1998. Fantastisk champagne och bättre kommer den bli. Efter den så blev jag sugen på en Charles Heidsieck från 80 talet. Flaskan såg bra ut. Den här var nyinköpt från privat person, en chansning som det alltid är med gamla champagner. Luktade på foliet, korken. Hmm jordkällare, mögel??. Öppnade flaskan, ajaj. Korken gled upp alldeles för lätt. Hällde upp den. Otroligt mörk färg. Luktade lite i glaset. Nja där fanns en viss doft av champagne :). Misstänkte att det här blir inte trevligt. Smakade lite. Egendomlig smak. Inga bubblor. Fru smakade samtidigt. Hon spottade, svor och fräste. Jag gav mig inte. Tog en klunk. Wow. Inte gott. Men på ngt sätt ville jag få fram alla smaker så jag tog en klunk till, snurrade runt vätskan i munnen och sprang direkt till toa och spottade. Blev lite för många smaker, otäcka smaker. Sen vaskade jag en flaska champagne. Min första vaskning och min första förstörda champagne. Kommit luft in i flaskan, korken för dålig. En ny upplevelse. Vad härligt livet är med nya upplevelser :)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En liten sejour på Djuret med några på pappret intressanta viner.

1955 Château Lafite Rothschild Smakprov, flaska varit öppen en timme och vinet hade helt dött, lite spritig dock tydlig Bordeauxnäsa. Försökte naturligtvis hitta något postivt men tyvärr. En stort vin som dött

2007 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux Kraftig, inital doft, intensivt blommig, röda bär. Koncentrerat, struktuerad smak, kraftiga tanniner som dominerar lite för mycket just nu. Bra eftersmak. Struktur och smak på vinet säger mig att det behöver ett antal års lagring. Intressant att provat 2008 Echezeaux nyligen som jag håller som ett bättre vin men naturligtvis är det här absolut inget dåligt vin, tvärt om, för året ett mycket bra vin
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Igår kväll drack jag upp min Comtes 1998. Fantastisk champagne och bättre kommer den bli. Efter den så blev jag sugen på en Charles Heidsieck från 80 talet. Flaskan såg bra ut. Den här var nyinköpt från privat person, en chansning som det alltid är med gamla champagner. Luktade på foliet, korken. Hmm jordkällare, mögel??. Öppnade flaskan, ajaj. Korken gled upp alldeles för lätt. Hällde upp den. Otroligt mörk färg. Luktade lite i glaset. Nja där fanns en viss doft av champagne :). Misstänkte att det här blir inte trevligt. Smakade lite. Egendomlig smak. Inga bubblor. Fru smakade samtidigt. Hon spottade, svor och fräste. Jag gav mig inte. Tog en klunk. Wow. Inte gott. Men på ngt sätt ville jag få fram alla smaker så jag tog en klunk till, snurrade runt vätskan i munnen och sprang direkt till toa och spottade. Blev lite för många smaker, otäcka smaker. Sen vaskade jag en flaska champagne. Min första vaskning och min första förstörda champagne. Kommit luft in i flaskan, korken för dålig. En ny upplevelse. Vad härligt livet är med nya upplevelser :)

Någon gång ska vara den första, kul att du tar det på det sättet. Går tyvärr inte att undvika ett liv i vin utan lite besvikelser
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Idag blev det att fira lite. Har haft cancer i några år, till och från och på lite olika ställen. Men nu har det varit lugnt ett tag och idag fick jag bekräftelse på att det fortsätter vara lugnt. Blev lite inspirerad av Anders Enchanteleurs provning och höll en 82 i handen men jag avvaktar tills jag får reda på alla tester (förhoppningsvis senast fredag).

Då håller jag tummarna för att du får en bra anledning att dricka Enchanteleurs 82 i kväll!
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
1955 Château Lafite Rothschild[/b] Smakprov, flaska varit öppen en timme och vinet hade helt dött, lite spritig dock tydlig Bordeauxnäsa. Försökte naturligtvis hitta något postivt men tyvärr. En stort vin som dött

Vad synd, korken var perfekt antar jag?

53:an lär vara helt fantastisk idag om man hittar en perfekt flaska. Jancis Robinson gav det 20 av 20 och de är väldigt sällan hon ger full pott.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Vad synd, korken var perfekt antar jag?

53:an lär vara helt fantastisk idag om man hittar en perfekt flaska. Jancis Robinson gav det 20 av 20 och de är väldigt sällan hon ger full pott.

Inget fel på korken. Det ska nämnas att det bara var ett smakprov och att jag inte köpte flaskan. La mest upp det som en info så att de på forumet som har 1955 Château Lafite Rothschild i källaren vet att det är dags att dricka dem nu.
Deltar gärna om någon vill ha en jämförelse med den jag redan provat :)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Inget fel på korken. Det ska nämnas att det bara var ett smakprov och att jag inte köpte flaskan. La mest upp det som en info så att de på forumet som har 1955 Château Lafite Rothschild i källaren vet att det är dags att dricka dem nu.
Deltar gärna om någon vill ha en jämförelse med den jag redan provat :)


Den kanske kom från Rudy? :p

Har suttit i veckan och jobbat mig igenom denna tråd, på sida 74 nu. Fantastiskt intressant läsning.

För de som missat så handlar det om Rudy K från, bl.a., denna artikel http://www.colgincellars.com/article?billionaire_winos

Han köpte och sålde sanslösa mängder gammal bourgogne, bdx och skumpa, men det uppdagades för ett par år sedan att han också pumpat ut en stor mängd förfalskade flaskor i systemet, och arresterades för ett drygt år sedan.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

a
Keen skrev:
Den kanske kom från Rudy? :p

Har suttit i veckan och jobbat mig igenom denna tråd, på sida 74 nu. Fantastiskt intressant läsning.

För de som missat så handlar det om Rudy K från, bl.a., denna artikel http://www.colgincellars.com/article?billionaire_winos

Han köpte och sålde sanslösa mängder gammal borgougne, bdx och skumpa, men det uppdagades för ett par år sedan att han också pumpat ut en stor mängd förfalskade flaskor i systemet, och arresterades för ett drygt år sedan.

Nu har jag inte läst in mig iofs men var inte Rudy en rätt vass blender? Fick för mig att jag läst nånstans att han fick till sina fakes rätt bra :-\
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
a
Nu har jag inte läst in mig iofs men var inte Rudy en rätt vass blender? Fick för mig att jag läst nånstans att han fick till sina fakes rätt bra :-\

Jo, men antagligen så ersatte han viner med saker från samma år, som t.ex. en 59: Ponsot (som inte fanns), med nåt som antagligen var en 59:a grand cru. Det var också i och med det som allt uppdagades, Laurent Ponsot fick, typ, storma in i auktionssalen och kräva att en laddning viner från Domaine Ponsot drogs tillbaka för att de aldrig hade gjorts.

Finns även roliga anteckningar från en Petrus-vertikal, där Edouard Mouiex beskrev 64:an som "“Californian, modern style wine,” with deep fruit and a little complexity and length." :D
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Inget fel på korken. Det ska nämnas att det bara var ett smakprov och att jag inte köpte flaskan.

Man undrar lite var flaskan lagrats under årens lopp. En perfekt lagrad flaska bör vara god fortfarande om än lite past prime.

Känns inte så lustigt att bjuda på ett smakprov på ett legendariskt vin som är stendött, men de kanske förvarnade innan provsmakningen. ;)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Man undrar lite var flaskan lagrats under årens lopp. En perfekt lagrad flaska bör vara god fortfarande om än lite past prime.

Känns inte så lustigt att bjuda på ett smakprov på ett legendariskt vin som är stendött, men de kanske förvarnade innan provsmakningen. ;)

Flaskan har förvarats bra. Sedan är det väl inget konstigt att be en annan rätt vinintresserad person om en synpunkt, alltid kul att prova och vin förändras ju. Vi har väl alla öppnat flaskor som vi dömt ut för att senare komma tillbaka till samma flaska och finna ett helt annat vin.

Vinet var tydligen inte dött från början men förvandlades snabbt efter öppning.

Skrev inlägget mest som en kuriosa, sällan, iallafall jag, får någon möjlighet att prova ett litet glas av ett sådant vin
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Flaskan har förvarats bra. Sedan är det väl inget konstigt att be en annan rätt vinintresserad person om en synpunkt, alltid kul att prova och vin förändras ju. Vi har väl alla öppnat flaskor som vi dömt ut för att senare komma tillbaka till samma flaska och finna ett helt annat vin.

Precis, en 55:a jag skulle vilja prova är Mouton-Rothschild. Kanske delvis pga Bondfilmen Diamantfeber där skurken häller upp ett glas nyöppnad Mouton vid bordet och Bond anar ugglor i mossen direkt.

Kanske någon som provat det vinet här?
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MD skrev:
Clos Saint Jean Combe des Fous 2010

Jag kan tyvärr inte övertala mig själv att tycka om det här. 16 tydliga procent och en tung, medecinörtig frukt som helt saknar röda bär, charm och parfym. Mer likt jägermeister än de lite elegantare sydrhonare jag brukar uppskatta. Jag vet att det finns många som älskar dessa viner men jag förstår dom helt enkelt inte när dom smakar så här... Det är ingen större risk att flaskan i kylen dricks upp inom kort så jag kommer iaf att kunna följa utvecklingen den kommande veckan.

Måste erkänna att min ursprungliga bedömning var väl snabb. Efter nästan en vecka i flaskan så förvandlades vinet faktiskt och både balans och frukt trädde sakta fram. Kanske ingen favorit men kvalitén fanns helt klart där långt nere i djupet... Har bara tidigare testat 06 och 07 vad jag kan minnas men detta vin kräver verkligen tålamod.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Domaine des Entrefaux, Crozes-Hermitage, 2010 (ryggbiff, örtig rödvinssås och aligot). Doftar väldigt mycket primärt, friskt av röda bär och björnbär. En del ekfat, peppar, örter samt köttbuljong. I munnen är det väldigt syrliga bär (lingon, omogna björnbär), balanserade fatinslag och pepprighet. Rätt markerade tanniner.

Knutet i både doft och smak. Har svårt att göra en rättvis bedömning av det - men jag hoppas/tror att det blir bra mycket bättre om gissningsvis sisådär 3 år. Det finns nämligen en hel del trevliga element även om de inte är utvecklade och balanserade just nu. För syrligt och knutet för maten.
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Schäfer-Fröhlich, Felsenberg Riesling (GG) 2010
Ung stram och stenig doft. Smaken drivs av grapefrukt och den unga syran. Koncentrerad smak tack vare de små druvorna / tuffa växtmiljön. Fantastisk lång eftersmak med en tydlig beska. Stort vin. Reaköp på SB, 299 kr.

Friedrich Becker, Sonnenberg Riesling (GG) 2007
I jämförelse med ovanstående mer avrundade syror men också mindre koncentration i frukt och smak. Aning vattnigt slut med kort eftersmak. Dock gott och drickvänligt, ej GG-klass. Köpt på plats, cirka 23€. Han yngre årgångar av den här och tror det lika bra att dricka dom snarast på syran.

Becker gör rätt i att inte omplantera Rieslingstockarna utan istället fasa ut dom mot pinot noir.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trevlig kväll som startade på @Fotografiska följt av @EriksVinbar och avslutades på @Rest_Djuret.

Utställningen på Fotografiska är just nu David LaChapelle, kanske inte helt min smak, lite för överarbetat. Mycket religösa undertoner som jag förstår skapat debatt i USA men inte är så kontroversiellt här i Sverige. Men kan ändå rekommenderas då det är en stor fotograf och utställningen ger en bra översikt över hans karriär.

På Eriks blev den en biff Rydberg med lte tillhörande viner. Körde de tre första blint och jag kan avslöja att det inte var min mest framgångsrika blindprovnng :-[

2010 Sylvain Cathiard Nuits St. Georges 1er Cru Aux Murgers Mörkt röd, kraftig, nästan lite tjärig doft, skogsmylla, plommon. Med tiden kommer mer sekundäraromer och vinet får mer kryddighet och klassisk bourgogne. Kraftig koncentrerad smak. Struktuerad. En vin för källaren. Återställer lite av mitt förtroende för Sylvain Cathiard

2009 Bruno Giacosa Barbaresco Asili Extremt ljus färg, initialt ospecifik doft som sedan explorerar i ren jordgubbssaft. Kan inte finna de typiska Nebbiolotonerna. Ganska syrlig smak, en del tanniner men inte heller det i klass med vad jag förväntar mig av en Barbaresco.Tog det för en lite enklare Bourgogne. Vet inte riktigt vad vinmakaren försökt göra med det här vinet

2008 Château La Dominique Modern Bordeaux med mycket av allt. Det är lite för extraherat, kraftig alkoholig doft kaffe tjära , choklad och mer alkohol. Koncentrerad smak med återigen mycket av allt. Gissar blint på ett vin som kommer längre söderut. Lagras ett antal år till.

2006 Domenico Clerico Barolo Pajana Dekanterad. Riktigt bra barolo. Det sänkta priset på SB är verkligen förvånande. Tillänglig nu men kommer att växa med tiden. Läste någon som tycker att den är överekad men det kan jag inte hålla med om. Visst finns eken där, både i doft och smak men jag tycker den är integerad. Här är det inga tveksamheter om vilken druva det är frågan om. Körsbär, stall, choklad. Tanninerna finns väldigt närvarande men balanseras upp av mycket frukt. Lång eftersmak. Grattis till de av er som köpte.

En planerad hemgång omvandlades efter lite övertalning till en besök på Djuret där vi tog in en flaska 2008 Domaine Perrot-Minot Chambolle-Musigny Vieilles Vignes Dekanterade denna också efter ett första smakprov. Skön sältigt näsa , mycket bär. Friska svarta vinbär möter i smaken som är 2008ig sval. Mycket trevligt vin som levererar lite över sin klassning. Årgång eller producent, vet inte

bourgognedjuret.jpg


Genomgående, en mycket trevlig kväll
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

egonx skrev:
Schäfer-Fröhlich, Felsenberg Riesling (GG) 2010
Ung stram och stenig doft. Smaken drivs av grapefrukt och den unga syran. Koncentrerad smak tack vare de små druvorna / tuffa växtmiljön. Fantastisk lång eftersmak med en tydlig beska. Stort vin. Reaköp på SB, 299 kr.

Friedrich Becker, Sonnenberg Riesling (GG) 2007
I jämförelse med ovanstående mer avrundade syror men också mindre koncentration i frukt och smak. Aning vattnigt slut med kort eftersmak. Dock gott och drickvänligt, ej GG-klass. Köpt på plats, cirka 23€. Han yngre årgångar av den här och tror det lika bra att dricka dom snarast på syran.

Becker gör rätt i att inte omplantera Rieslingstockarna utan istället fasa ut dom mot pinot noir.

Kan man kalla en sågning :)
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
2006 Domenico Clerico Barolo Pajana Dekanterad. Riktigt bra barolo. Det sänkta priset på SB är verkligen förvånande. Tillänglig nu men kommer att växa med tiden. Läste någon som tycker att den är överekad men det kan jag inte hålla med om. Visst finns eken där, både i doft och smak men jag tycker den är integerad. Här är det inga tveksamheter om vilken druva det är frågan om. Körsbär, stall, choklad. Tanninerna finns väldigt närvarande men balanseras upp av mycket frukt. Lång eftersmak. Grattis till de av er som köpte.

Kan bara instämma, sköna grejor! Jag stör mig verkligen inte på eken i Clericos viner. Dock håller jag 2006 Ciabot Mentin Ginestra som ett litet snäpp vassare. Jag lade förresten beslag på de 4 sista flaskorna på bolaget.. :D
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Kan man kalla en sågning :)

Det var inte tänkt som en sågning utan istället ett konstaterande att Beckers spätburgunders spelar i en helt annan division än deras riesling.

Tack för Pajana-noten, jag har 6 flaskor köpt på bolagets rea. :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Naturalis Historia, Mastroberardino, Irpinia IGT, Kampanien, 1999, vissa källor säger endast Aglianico och någon säger att det är 15% Piedirosso (åt bryggarstek till). Börjar få brunröd nyans. Doftar mörk sötmogen frukt, körsbär, romrussin, torkade rosor, tjära, lakrits och lite gammalt/instängt. Smakmässigt är det samma sötaktiga frukt, kirschigt/spritigt/starkvinskänsla, pepprigt, relativt mycket tanniner.

Förvisso en hel del spännande och tilltalande inslag som är rätt nebbiololika men problemet är att vinet nog har sett bättre dagar - definitivt på downhill med sin starkvinsaktiga karaktär och uttorkade frukt.

Sötmogenheten gick på sätt och vis ihop med bryggarstekens söta inslag (såsen och gelén). Men vad hjälper det då vinet i sig inte är njutbart.

Nu har jag ett Aglianico-vin kvar av de tre jag köpte - samma producents Taurasi Riserva, 2006 - hoppas att den levererar något roligare än de två andra.
 
Toppen