Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mnor

Medlem
1999 Egly-Ouriet Grand Cru Millesime

En pinotdriven champagne med mörk gul färg med inslag av bärnsten. Doft av hallon och äpple. Smak av rött äpple, exotiska frukter, något kryddig, nyanser av krut och fat. Syran var bra integrerad och den hade en trevlig mognad. Från mitt perspektiv tycker jag att den gott kan drickas nu. Ser detta mer som en matchampagne och den passade bra till hummerpastan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
1999 Egly-Ouriet Grand Cru Millesime

En pinotdriven champagne med mörk gul färg med inslag av bärnsten. Doft av hallon och äpple. Smak av rött äpple, exotiska frukter, något kryddig, nyanser av krut och fat. Syran var bra integrerad och den hade en trevlig mognad. Från mitt perspektiv tycker jag att den gott kan drickas nu. Ser detta mer som en matchampagne och den passade bra till hummerpastan.
Va roligt har ju en sån som ligger hos SB fortfarande. Tror du den håller ett tag till? Deras 2002 är riktigt fin också.
 

mnor

Medlem
Va roligt har ju en sån som ligger hos SB fortfarande. Tror du den håller ett tag till? Deras 2002 är riktigt fin också.
Jag tycker personligen om syradrivna champagner. Så det var från perspektivet att syran var väldigt väl integrerad som jag tyckte att det var dags att dricka. Så från mitt perspektiv skulle jag säga drick nu eller inom de 2 närmsta åren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Henriot 1990, ett vin som nu är på sin topp kommer hålla ytterligare några år dock utan ytterligare positiv utveckling. Fulladdad med gula frukter och bär samt honung. Fantastiskt bra standard årgång.
Veuve Clicquot 1999, tror detta var 5e flaskan på kort tid, tydligaste inslag var apelsin och en gnutta kaffebönor just den här flaskan var lite tröttare än de vi druckit tidigare som samtliga varit sprudlande pigga.
Pierre Peters Chetillon 1999, här var skillnaden tydlig på vanlig årgång och prestige, mer kompleitet och större bredd och djup. Fullt mogen perfekt att dricka nu. Underbar Champagne!
Chateau Canon 1986, tydligt inslag av ek, mörka/svarta bär. Fullt utvecklade tanniner, bra balans och längd kanske lite för hög syra. Bra bordeaux men inget storslaget. Drick nu kommer inte bli bättre.
Louis Roederer 2008 Rose, WOW detta är grymt bra, smak av smultron, syra av kiwi och gula plommon. Helt underbar nu än bättre om 5 år. Det enda man kommer att ångra om man köpt denna champagnen är att man köpte för få!
 
Trådskapare
A
Pierre Peters Chetillon 1999, här var skillnaden tydlig på vanlig årgång och prestige, mer kompleitet och större bredd och djup. Fullt mogen perfekt att dricka nu. Underbar Champagne!

Var tror du om den på magnum. Har en flaska som legat och tittat på mig ett tag :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Var tror du om den på magnum. Har en flaska som legat och tittat på mig ett tag :)
Perfekt att dricka nu, drack en magnum senast i augusti som var lysande. På vissa flaskor märker man av åldern!

Gjorde ett blixtbesök hos R&L Legras idag, gällande 1996 så finns det endast en version men med ett flertal deg. datum. "L’Exceptionelle" som BBR använder är deras egen ide. 1996 är nu slutsåld hos R&L Legras, så den som gillar bör handla nu!

Köpte några "Hommage" (snöre som grimma!), 2000/60%, 2001& 2002/20% var, degorgerad 2013, aldrig sett tidigare blir kul att prova
 
Trådskapare
A
2011 Domaine Goisot Saint-Bris Exogyra Virgula. Mina viner från Caviste brukar få ligga ett par år i källaren men just Goisot har försvunnit i ett rasande tempo. Drack vinet över två dagar och det var intressant att följa hur vinet öppnade upp sig och blev en kryddig charmigt ung bråkstake. Där det ursprungligen var stramt och lite slutet så fick vinet med den extra tiden ett betydligt längre avslut. Elegant, javisst men med en hel del attityd som sparkar runt i munnen. Kommer absolut vinna på några års lagring, för dem av er som har några kvar vill säga.
 
Trådskapare
A
Perfekt att dricka nu, drack en magnum senast i augusti som var lysande. På vissa flaskor märker man av åldern!

Gjorde ett blixtbesök hos R&L Legras idag, gällande 1996 så finns det endast en version men med ett flertal deg. datum. "L’Exceptionelle" som BBR använder är deras egen ide. 1996 är nu slutsåld hos R&L Legras, så den som gillar bör handla nu!

Köpte några "Hommage" (snöre som grimma!), 2000/60%, 2001& 2002/20% var, degorgerad 2013, aldrig sett tidigare blir kul att prova

Har inte heller provat Hommage. Ska bli kul att höra vad du tycker. Ordentlig tid på jäst iallafall.
 
Trådskapare
A
Eriks vinbar öppnade idag så kände mig manad till ett kort besök. Tog dagens husman som var isterband med stuvad potatis, klassiskt och gott. Vill man bara ha en enkel rätt så är sällan vällagad husmanskost fel.

Drack två viner till maten

2008 Perrot-Minot Fixin Vieilles Vignes Rättframt vin med skön tobaksdominerad doft. Syrlig smak som är enligt mig en tydlig 2008a med en återhållsam elegans. Bra längd. Lite bitterhet i avslutet. Vin som jag gillar och gärna återkommer till
2005 Poderi Aldo Conterno Cicala. Mörkt rött, kraftfullt doft med tydliga nebbiolotoner . Serverad direkt ur nyöppnad flaska så vinet behöver luft. Mycket tanniner , frukt och bra syra. Vad som förvånade mig mycket var det ganska korta avslutet där vinet dog i munnen. Det här är definitivt inte ett vin att dricka nu utan ett vin som kräver många år lagring
 

Mats

Gone todash....
Kan ju synas märkligt att vända upp och ner på hela forumet för att man inte får tag på en 150-kronors vardagsflarra men det retar mig otroligt när SB i sann DDR-sverigeanda inte låter mig med ett enkelt knapptryck få den flaskan jag vill ha trots att det finns lådvis av den på bolagen i storstäderna. Visst, jag kan ringa mitt lokala bolag härifrån via sattelittelefon och härja eller jag kan fysiskt resa hem till sverige och gå in i butiken och be dem ta hem flaskan men att göra det på internet? Icke.
-Om de nu ska ha monopol får de väl åtminstone ge folk en vettig möjlighet att få tag på ett vin utan att behöva slå knut på sig själv..?
Arrrgh, urrgh, snigel på ögat, etc.

Idag kom upplösningen på Scavinogate då det plingade det till 2 gånger i telefonen med mess från Bolaget. Båda mina beställningar kom, dvs även det andra testet på en flaska när alla andra här på forumet fick nobben. :cool: Ser att det fortfarande gå att beställa rått-ölet från Åsundens bryggeri som Bolaget sagt det dragit in, är lite sugen på testa om även en beställning på det går igenom :)
 

Martin Berggren

Bad santa
Idag kom upplösningen på Scavinogate då det plingade det till 2 gånger i telefonen med mess från Bolaget. Båda mina beställningar kom, dvs även det andra testet på en flaska när alla andra här på forumet fick nobben. :cool: Ser att det fortfarande gå att beställa rått-ölet från Åsundens bryggeri som Bolaget sagt det dragit in, är lite sugen på testa om även en beställning på det går igenom :)

Superuser
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag kom upplösningen på Scavinogate då det plingade det till 2 gånger i telefonen med mess från Bolaget. Båda mina beställningar kom, dvs även det andra testet på en flaska när alla andra här på forumet fick nobben. :cool: Ser att det fortfarande gå att beställa rått-ölet från Åsundens bryggeri som Bolaget sagt det dragit in, är lite sugen på testa om även en beställning på det går igenom :)
-Vänta du bara, sista kapitlet i Scavinogate är inte skrivet än... Så fort jag är tillbaks på svensk mark ska jag nog allt se till att mitt lokala monopol plockar hem den om det så är det sista jag gör... Lite oväntat att detta skulle bli årets svåraste flaska att få tag på, det står ju inte precis DRC på ettiketten :)
Rått-ölen däremot passar jag nog på tills vidare, vi har ju faktisk ett mycket ambitiöst microbryggeri i Kalmar som brygger erkänt bra "Ängöl" i flera varianter. Det är således inte helt mörkt på Alkoholfronten i byn, om är rätt grådaskigt.
 

Larseman

Medlem
Tre blinda röda på Eriks.
Som nybliven 1-betygare måste man ju hålla formen. Jag och frugan körde därför en blindprovning på Eriks vinbar. Bad en mycket trevlig sommelier att välja ut några röda på lagom svårighetsgrad. Vi valde att börja utan några ledtrådar.
Tvåan verkade enklast, ganska ljust röd med en kant med dragning mot brunt. Inledningsvis ganska blyg doft av skogsbär, lite parfymerad och nästan lite söt. Kände igen något typiskt som jag tyvärr inte riktigt kan sätta ord på. En liten sipp gav stöd till misstankarna, mycket tanniner och skön syra. Detta måste vara en Nebbiolo.
En avstämning med vår sommelier bekräftade att vi hade första rätt! Visade sig vara samma vin som herr Landström provade igår, 2005 Aldo Conterno Barolo Cicala. Tyckte nog att det hade ganska hyfsad längd även om den fortfarande kändes lite sluten. Bra sniff som bara blev bättre under den timmen vi var där.
En ledtråd gav sedan lite hjälp i fortsättningen, bara endruvsviner och olika länder.
Nummer tre var lite knepigare. Lite mörkare röd med blåröd kant, men fortfarande ganska ljus. Första doftintrycket: välkommen till lagår'n! Massor med stall men också lite mogna jordgubbar. Inte särskilt stram. Första gissningen - Pinot Noir från Nya Zealand. I första hand baserat på ganska ljus färg, jordgubbar och låga tanniner. FEL! En vända till med näsan och då dyker också lite köttiga dofter upp. Hade det bara varit lite kryddigare så hade nog Syrah varit en bra gissning. Erinrar mig då ett vin jag hade på en provning på jobbet som hade väldigt snarlik karaktär, Crozes-Hermitage Les Launes. Vi bestämmer oss därför för Syrah, RÄTT! Tusan, vi är ju ganska bra på det här :D
2011 Jean-Louis Chave Selection Crozes-Hermitage Silene. Ingen favorit för någon av oss, men rätt OK.
Återstår ettan. Betydligt mörkare med dragning åt blåröd. Ganska elegant doft med lingon och så småningom mycket svarta vinbär och lite tobak. Mycket fatkaraktär. Ganska höga tanniner, hög syra men bra balans. Svarta vinbären ledde tanken mot Cab vilket också var helt rätt. Eftersom Frankrike redan var taget så gissade jag först på Kalifornien, även om den kändes lite för sval och elegant för det. Frugan gissade på Australien vilket naturligtvis var rätt. 2008 Jacob's Creek St Hugo Cabernet Sauvignon. Den här gillade vi skarpt, finns i BS (2007 åtminstone om systemets system stämmer) så vi kanske gör ett inköp.
Överlag en mycket trevlig aktivitet på ett mycket trevligt ställe med trevlig personal och trevlig stämning. Kul med blindprovning ibland.
Efter Eriks käkade vi på Matkultur, ett litet hak på Erstagatan som serverar enklare sydamerikansk mat. Mycket gott och prisvärt. Drack dessutom en enkel Pinot Noir som var riktigt bra, Tussock Jumper PN, Vin de France. Liknade faktiskt Barolon i doften, inga större likheter i övrigt ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Eric Rodez grand des vintages

För nästan samma pris som en standard skumpa så är den riktigt schysst.
Fina mognads toner efter som det är flera årgångar blandade.
Om man är nyfiken på vad champagne med ålder doftar och smakar så är den given.
En bra skumpa att dricka direkt helt enkelt!
 
Trådskapare
A
Tre blinda röda på Eriks.
Som nybliven 1-betygare måste man ju hålla formen. Jag och frugan körde därför en blindprovning på Eriks vinbar. Bad en mycket trevlig sommelier att välja ut några röda på lagom svårighetsgrad. Vi valde att börja utan några ledtrådar.
Tvåan verkade enklast, ganska ljust röd med en kant med dragning mot brunt. Inledningsvis ganska blyg doft av skogsbär, lite parfymerad och nästan lite söt. Kände igen något typiskt som jag tyvärr inte riktigt kan sätta ord på. En liten sipp gav stöd till misstankarna, mycket tanniner och skön syra. Detta måste vara en Nebbiolo.
En avstämning med vår sommelier bekräftade att vi hade första rätt! Visade sig vara samma vin som herr Landström provade igår, 2005 Aldo Conterno Barolo Cicala. Tyckte nog att det hade ganska hyfsad längd även om den fortfarande kändes lite sluten. Bra sniff som bara blev bättre under den timmen vi var där.
En ledtråd gav sedan lite hjälp i fortsättningen, bara endruvsviner och olika länder.
Nummer tre var lite knepigare. Lite mörkare röd med blåröd kant, men fortfarande ganska ljus. Första doftintrycket: välkommen till lagår'n! Massor med stall men också lite mogna jordgubbar. Inte särskilt stram. Första gissningen - Pinot Noir från Nya Zealand. I första hand baserat på ganska ljus färg, jordgubbar och låga tanniner. FEL! En vända till med näsan och då dyker också lite köttiga dofter upp. Hade det bara varit lite kryddigare så hade nog Syrah varit en bra gissning. Erinrar mig då ett vin jag hade på en provning på jobbet som hade väldigt snarlik karaktär, Crozes-Hermitage Les Launes. Vi bestämmer oss därför för Syrah, RÄTT! Tusan, vi är ju ganska bra på det här :D
2011 Jean-Louis Chave Selection Crozes-Hermitage Silene. Ingen favorit för någon av oss, men rätt OK.
Återstår ettan. Betydligt mörkare med dragning åt blåröd. Ganska elegant doft med lingon och så småningom mycket svarta vinbär och lite tobak. Mycket fatkaraktär. Ganska höga tanniner, hög syra men bra balans. Svarta vinbären ledde tanken mot Cab vilket också var helt rätt. Eftersom Frankrike redan var taget så gissade jag först på Kalifornien, även om den kändes lite för sval och elegant för det. Frugan gissade på Australien vilket naturligtvis var rätt. 2008 Jacob's Creek St Hugo Cabernet Sauvignon. Den här gillade vi skarpt, finns i BS (2007 åtminstone om systemets system stämmer) så vi kanske gör ett inköp.
Överlag en mycket trevlig aktivitet på ett mycket trevligt ställe med trevlig personal och trevlig stämning. Kul med blindprovning ibland.
Efter Eriks käkade vi på Matkultur, ett litet hak på Erstagatan som serverar enklare sydamerikansk mat. Mycket gott och prisvärt. Drack dessutom en enkel Pinot Noir som var riktigt bra, Tussock Jumper PN, Vin de France. Liknade faktiskt Barolon i doften, inga större likheter i övrigt ;)

Tack för anteckningarna. Blindprovning är en svår sport men ni verkar behärska den.

Skulle tippa att du drack samma flaska som jag. Jag vet inte om längden påverkats av mer luft eller om jag helt enkelt missbedömde vinet- För mig var det ett tydligt ganska abrupt avslut. Men vinet behöver lite tid så kan ju vara så att man ska lagra det. Vidar eså dekanterades inte vinet då man ju köper glasvis. Att dekantera rekommenderas naturligtvis om man ska dricka en flaska
 

Larseman

Medlem
Tack för anteckningarna. Blindprovning är en svår sport men ni verkar behärska den.

Skulle tippa att du drack samma flaska som jag. Jag vet inte om längden påverkats av mer luft eller om jag helt enkelt missbedömde vinet- För mig var det ett tydligt ganska abrupt avslut. Men vinet behöver lite tid så kan ju vara så att man ska lagra det. Vidar eså dekanterades inte vinet då man ju köper glasvis. Att dekantera rekommenderas naturligtvis om man ska dricka en flaska
Att pricka Nebbiolon var inte så svårt, men att bedöma om det var en enklare Langhe Nebbiolo eller en bättre barolo tycker jag var betydligt svårare. Jag hade inte gissat att det var en vingårdsbarolo, antyder väl att du har rätt i att den behöver växa till sig några år. Jag behöver nog prova betydligt fler Barolos för att lära mig mer om skillnaderna, en uppoffring som jag gärna utsätter mig för :D
 
Trådskapare
A
Att pricka Nebbiolon var inte så svårt, men att bedöma om det var en enklare Langhe Nebbiolo eller en bättre barolo tycker jag var betydligt svårare. Jag hade inte gissat att det var en vingårdsbarolo, antyder väl att du har rätt i att den behöver växa till sig några år. Jag behöver nog prova betydligt fler Barolos för att lära mig mer om skillnaderna, en uppoffring som jag gärna utsätter mig för :D

Kör gärna en Nebbioloprovning. Finns ju mycket att prova och mycket att lära. Några som är intresserade? Varit på en riktigt bra. Kräver lite planerande.
 
  • Like
Reactions: MD

TEGE

Medlem
2011 Loimer Pinot Noir
Jag har aldrig fattat grejen med PN. Jordgubbsaft, blaskiga, utspädda. Och jag vet att man måste upp i pris för att få en OK PN. Men,,, denna gav mig lite aha-upplevelse. Jordgubb, tuttifrutti. Bra med syra, men det upphävdes ändå av de röda bären. Sen tyckte jag att tonerna av ceder, blyerts gav vinet en dimesion till. Första PN som faktiskt gav ett intryck.
 
Toppen