Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dalskåning

Medlem
En riesling från Gustave Lorentz.

Denna 2008 är helt OK, men inte i närheten av 2007.

Mogna, fina dofter men dör tyvärr alltför fort på tungan.
 

Attachments

  • IMG_1635.JPG
    IMG_1635.JPG
    40 KB · Visningar: 219

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ikväll blev det att öppna en flaska jag var nyfiken på från den senaste utlandsleveransen!
@ChristianB med sällskap över på lite middag och vin (lånar bilden han tog)

1989 Château La Croix du Casse
Jag är ingen BDX-drickare i vanliga fall, men för den här som är jämngammal med mig själv och från ett toppår kunde jag inte låta bli att klicka på "Order"! Fantastiskt ungdomligt och upplevdes som en tioåring istället för den 28-åring vinet snart är! Djupt, mjukt, mängder av frukt och bär, lite läder, aningens stall! Luftat i kanske två timmar i karaff men vann på att få ta några varv till i glaset! Finns flera år kvar i flaskan och helt klart det bästa röda för i år (hehe) och kanske det bästa röda jag druckit under det senaste gångna året! 94p

0c6s3HF.jpg


2014 Susana Balbo Malbec
Helt annorlunda, men håller hög klass! Stora mängder svart te, mörka bär, och en avrundande vaniljig fatighet som integrerar fint med resten av vinet! En lite annorlunda munkänsla i form av någon smörighet, men ett riktigt gott vin! Jag tänker mig det som en perfekt kompanjon till sommarens grillkvällar. 89p

2013 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series

Det kanske är lite av en synd att öppna det här vinet nu, men mitt nyårslöfte har varit att dricka vin jag köper, eller snarare, köpa vin för att dricka det istället för att dumpa det i källaren. Och i det här fallet så blev jag bara glad, för om de andra flaskorna blir bättre än det här (vilket de säkerligen blir) så kommer det bli ett oerhört stort och fint vin! Fantastisk i doften; ekfat, citrus, litchi, tropiska frukter, ananas, florsocker! Hasselnötter, lite mogna och bakade äpplen. Man får vibbar både till Bourgogne och till diverse Bggn-kloner från USA. Många år kvar att ge här såklart, men en fröjd att dricka redan nu! Årets bästa vita hittils! ;)
93p
 

Mattias Schyberg

Administratör
2013 Raats Cabernet Franc är inte för alla.

Jag gillar verkligen stilen och har gjort så sen första mötet. Det är verkligen cabernet franc ut i fingerspetsarna, men av det stöddigare slaget som sällan förlagan från Loire mäktar med. Det är helt olika stilar. Raats känns mer som en Pauillac i sina bästa stunder. Klart dammigare (skolkrita och tegel) och grönare (grön paprika) visserligen. Det finns en liten stallighet, men den drar mer åt varm jord med lite rökiga inslag än klassiska drag av utedass. Frukten domineras av svarta vinbär och plommon, men det finns även lite kokt rödkål i bakgrunden. Faten är tydliga och bidrar med både ceder och ett uns nymalt kaffe. Det kommer mest troligt bli bättre med några års lagring, men jag tycker det funkar hur bra som helst nu också. Fräsch syra och fyllig kropp med lång fin eftersmak och hög intensitet.

Ett utmärkt vin av klass. Inte världsklass, men jäkligt bra ändå. (91p)

image.jpeg
 

Carlsson

Medlem
IMG_1420.JPG

Georg Breuer Terra montosa 2014: Gott och balanserat. Bra frukt med inslag av aprikos, gula plommon och gula äpplen. Dag 2 har det tillkommit lite dieseltoner.
Louis Roederer vintage 2009: Elegant och rent. Bakom äpplena ligger härliga toner av kolaremmar och knäck.Ung. Jag köper fler och lägger undan några år.
Louis Roederer brut premier: Alltid god med hög syra.
 
vino.jpg


Ingen bättre bild från helgens drycker än denna hastigt ihopklippt och -klistrade. Som vanligt när man är i glada vänners lag är det lurigt att få ner några större noteringar. Ville egentligen mest nämna Flamingo Rosé Brut från Monte Rossa. Törs man säga att man blev väldigt positivt överraskad av ett mousserande rosé med "flamingo" i namnet :) Hur som helst var det här väldigt bra, Franciacorta kan vara så jäkla gött. Mycket tveksamt om jag hade lyckats skilja den här från en hyfsat bra skumpa i 300-400 kronorsklassen. Sätter lätt 88p på den och blir väldigt nyfiken på de Monte Rossa Cabochon jag köpte i somras som ligger på rygg nu.
Quercia Al Poggio var en helt ok Chianti, bland de bättre under 200ingen jag testat. Massa övermogna inlagda jordgubbar, mosade sötsura körsbär, lite damm och jord, lätt köttigt och varmt baconfett? Den blir lite för mkt efter 1-2 glas, men satte 87p i mina papper :)
 

Daniel A

Administratör
Ytterligare en BYOB i Simrishamn, med @Skaggs och Emma som värdar. Vi var sju personer, varav fyra närvarar på det här forumet: @MartinE @golfkompis och undertecknad. Skåne är definitivt en makt att räkna med i dessa sammanhang!

Huvudflighten för dagen bestod av sex bubbel. De första två var kända sedan innan. Vi körde två åt gången, men väntade tills alla var upphällda och avsmakade innan det avslöjades vad det var.

DSC_1752.JPG


#1 Charles Dufour, La Sauvage
2006 bas, deg. Mars 2016.
Öppnar upp med en otrevlig grappa-ton, som dock blåser bort efter ett tag. Lite smutsiga äpplen, viss fatighet, citron, grape. Bra och utvecklad på nosen. Röda bär dyker upp efter ett tag. Något tråkigare i smaken, med ganska kort eftersmak. Små, trevliga, bubblor dock. Vann inte på att bo någon timme i glaset.
Det var en BdB, vilket ingen av oss trodde, så det var ju rätt kul. 87p.

#2 Charles Dufour, Bistrøtage
2008 bas, deg. Maj 2016
Frisk, trevligt brödig, äppelfruktig. Kraftig syra, och bra eftersmak. På många sätt alldeles för ung. Mina noter blev tyvärr lite fattiga efter att jag konstaterat att det här var den bättre Dufouren. 88p.

#3 2006 Damien Hugot
Intensiv, fyllig nos. Mycket annorlunda jämfört med tidigare två. Vagt nötigt, bokna äpplen, ett päron, fat, vitmögelostkant, en del rostade toner (efter avslöjande hittade jag även kokos, men kanske bara för att jag gjorde det sist jag drack den här…). Öppnar upp sig fint med tid. Mycket återkommer i smaken, med pigg syra och trevliga bubblor. En riktigt bra champagne. Tredje gången jag dricker den här, och förstår varför det är en forumfavorit. Fick dock ingen igenkänningsfaktor. 90p.

#4 NV A.D. Coutelas, Cuvée Rebel
En bra konstig sak, som förvånade många. Det första jag skrev var “wtf?”. Mycket mynta/mint/eukalyptus/menthol-blandning av något slag. Öppnar upp till en viss blommighet. Blev aldrig klok på doften. På tungen var det till en början lite gräsigt, rotfrukter och grönsaker. Blev efter ett tag mer tilltalande. Riktigt bra syra, lång eftersmak. Definitivt mer intressant än gott. Flera runt bordet var utanför champagne i sina gissningar - jag tänkte rälig italienare (inte prosecco). 86p.
4 år på fat, 9 år på jästen (tror jag?). Ett på pappret seriöst vin! Mycket roligt och förvånande avslöjande.

DSC_1755.JPG


#5 1989 LeClerc Briant, Cuvée Divine
Färgen på den här gjorde mig genast lite varm inombords. Mycket expressiv doft, som inleder med lite burkchampinjoner men övergår så sakta till en klyshigt trevlig svampskog om hösten. En viss nötighet, torkad frukt, gamla äpplen, lite fat, svagt honungsaktig. Efter ett tag kommer en mycket distinkt kräftspadston fram. Mycket intressant! Smaken är mer av samma (minus svamp), och riktigt härligt rund och balanserad. Jag går igång stenhårt på sådant här. Äldsta årgångsskumpa jag druckit, visar det sig. WOTN för mig (även om nedanstående nog är det större vinet). 93p. Tack för det @MartinE !

#6 NV Jacquess Selosse, Substance
Deg. 9/3-2016 (senaste från FVL)
Mitt vin. Wow, alltså. Det är många blommor här, men fram för allt så är det ett helt växthus av hyacinther. Stundtals är det lite väl mycket (drar lite åt tvål, typ), och annat göms väl bakom den intensiva blommigheten. Utöver det märks den oxiderade tonen av, lite nötter, lite fatigt. Lime och citron. Vagt bränd, med lite karamell (några skrev “dumle” här, tror jag). Förvånansvärt öppen och utvecklad, även om det är många stängda lager bakom den stora och intensiva smaken och doften. Ett stort vin, med enorm potential. Smakade intressant nog ganska annorlunda jämfört med den degorgering jag drack i somras (2014, tror jag). Många runt bordet gissade Selosse, men inte på Substance. Blev WOTN (åtminstone för det som bubblade). Ett roligt vin att ta med! 93p.


Sedan gick vi över till en riktigt häftig rödvinsflight!
DSC_1756.JPG


#7 2001 Allegrini, La Poja
Tobak, svartpeppar, lakrits, grön paprika, “stendamm”, selleri, lite chili. Tyckte att det här var skitspännande, och jag var säker på att jag druckit det förut. Jag fick extrema 1986 Couly-Dutheil, Clos de l’Echo-vibbar. Doften var verkligen spot on. På tungan är det lite avrundat, lite på nedgående, mer syra än tanniner. Min gissning var ju åt skogen, men det var kul och mycket spännande (på pappret borde det inte vara så likt). 92p.

#8 1970 Bodegas Montecillo, Rioja Gran Reserva
Fy fasen vad roligt att ha dessa bredvid varandra. Gummi, oliver, mörkfruktigt, lite anis, en massa stall och gödsel. Grymt skitigt stundtals. En hel del fat, och lite härliga kryddor. Smaken är lite tunn i sig, även om eftersmaken hänger med bra.
Fanns inte på kartan att det här skulle vara så gammalt som det var. Var övertygad om att det var spanskt, och ville få det till en garnacha med lite ålder. Gissade Barranco Oscuro från sent 90-tal. Så kan det gå… Rioja är häftigt! 91p.

Ordinarie flighter slut, dags för bonusar!

#9 2012 Frank Cornelissen, MunJebel 9 bianco
Pizzavin, vilken det gjorde sig bra som. En kraftig orange sak, som var intressant tanninrik och tämligen bitter. Syran fanns nog där, men kändes lite gömd. Tog inga vidare noter. 87p.

#10 2013 Casa Pardet, Ancestral Chardonnay Anfora
Ett spanskt oranget bubbel med psykadelisk etikett. Jävligt konstigt vin. Mer intressant än gott. Inget betyg.

#11 NV Egly-Ouriet, Rosé
Deg. juli 2015.
@Skaggs var en mycket generös värd, och lät mig välja ett vin i källaren. Har hört att en del BYOBs slutar med topprosé. ;) Vi tänkte att vi skulle köra det blint för @MartinE , men han kände igen typsnittet på en liten illa dold textsnutt och plockade således vinet direkt!
Tyvärr lider ju notskrivadet efter typ sex timmars vindrickande. Skrev följande: “rödbärig. !!! Intensiviteten !!!! +++ syra, tokung men superbra. 91p

DSC_1758.JPG


Fantastiskt trevligt!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ytterligare en BYOB i Simrishamn, med @Skaggs och Emma som värdar. Vi var sju personer, varav fyra närvarar på det här forumet: @MartinE @golfkompis och undertecknad. Skåne är definitivt en makt att räkna med i dessa sammanhang!

Huvudflighten för dagen bestod av sex bubbel. De första två var kända sedan innan. Vi körde två åt gången, men väntade tills alla var upphällda och avsmakade innan det avslöjades vad det var.

Visa bifogad bild 9271

#1 Charles Dufour, La Sauvage
2006 bas, deg. Mars 2016.
Öppnar upp med en otrevlig grappa-ton, som dock blåser bort efter ett tag. Lite smutsiga äpplen, viss fatighet, citron, grape. Bra och utvecklad på nosen. Röda bär dyker upp efter ett tag. Något tråkigare i smaken, med ganska kort eftersmak. Små, trevliga, bubblor dock. Vann inte på att bo någon timme i glaset.
Det var en BdB, vilket ingen av oss trodde, så det var ju rätt kul. 87p.

#2 Charles Dufour, Bistrøtage
2008 bas, deg. Maj 2016
Frisk, trevligt brödig, äppelfruktig. Kraftig syra, och bra eftersmak. På många sätt alldeles för ung. Mina noter blev tyvärr lite fattiga efter att jag konstaterat att det här var den bättre Dufouren. 88p.

#3 2006 Damien Hugot
Intensiv, fyllig nos. Mycket annorlunda jämfört med tidigare två. Vagt nötigt, bokna äpplen, ett päron, fat, vitmögelostkant, en del rostade toner (efter avslöjande hittade jag även kokos, men kanske bara för att jag gjorde det sist jag drack den här…). Öppnar upp sig fint med tid. Mycket återkommer i smaken, med pigg syra och trevliga bubblor. En riktigt bra champagne. Tredje gången jag dricker den här, och förstår varför det är en forumfavorit. Fick dock ingen igenkänningsfaktor. 90p.

#4 NV A.D. Coutelas, Cuvée Rebel
En bra konstig sak, som förvånade många. Det första jag skrev var “wtf?”. Mycket mynta/mint/eukalyptus/menthol-blandning av något slag. Öppnar upp till en viss blommighet. Blev aldrig klok på doften. På tungen var det till en början lite gräsigt, rotfrukter och grönsaker. Blev efter ett tag mer tilltalande. Riktigt bra syra, lång eftersmak. Definitivt mer intressant än gott. Flera runt bordet var utanför champagne i sina gissningar - jag tänkte rälig italienare (inte prosecco). 86p.
4 år på fat, 9 år på jästen (tror jag?). Ett på pappret seriöst vin! Mycket roligt och förvånande avslöjande.

Visa bifogad bild 9269

#5 1989 LeClerc Briant, Cuvée Divine
Färgen på den här gjorde mig genast lite varm inombords. Mycket expressiv doft, som inleder med lite burkchampinjoner men övergår så sakta till en klyshigt trevlig svampskog om hösten. En viss nötighet, torkad frukt, gamla äpplen, lite fat, svagt honungsaktig. Efter ett tag kommer en mycket distinkt kräftspadston fram. Mycket intressant! Smaken är mer av samma (minus svamp), och riktigt härligt rund och balanserad. Jag går igång stenhårt på sådant här. Äldsta årgångsskumpa jag druckit, visar det sig. WOTN för mig (även om nedanstående nog är det större vinet). 93p. Tack för det @MartinE !

#6 NV Jacquess Selosse, Substance
Deg. 9/3-2016 (senaste från FVL)
Mitt vin. Wow, alltså. Det är många blommor här, men fram för allt så är det ett helt växthus av hyacinther. Stundtals är det lite väl mycket (drar lite åt tvål, typ), och annat göms väl bakom den intensiva blommigheten. Utöver det märks den oxiderade tonen av, lite nötter, lite fatigt. Lime och citron. Vagt bränd, med lite karamell (några skrev “dumle” här, tror jag). Förvånansvärt öppen och utvecklad, även om det är många stängda lager bakom den stora och intensiva smaken och doften. Ett stort vin, med enorm potential. Smakade intressant nog ganska annorlunda jämfört med den degorgering jag drack i somras (2014, tror jag). Många runt bordet gissade Selosse, men inte på Substance. Blev WOTN (åtminstone för det som bubblade). Ett roligt vin att ta med! 93p.


Sedan gick vi över till en riktigt häftig rödvinsflight!
Visa bifogad bild 9272

#7 2001 Allegrini, La Poja
Tobak, svartpeppar, lakrits, grön paprika, “stendamm”, selleri, lite chili. Tyckte att det här var skitspännande, och jag var säker på att jag druckit det förut. Jag fick extrema 1986 Couly-Dutheil, Clos de l’Echo-vibbar. Doften var verkligen spot on. På tungan är det lite avrundat, lite på nedgående, mer syra än tanniner. Min gissning var ju åt skogen, men det var kul och mycket spännande (på pappret borde det inte vara så likt). 92p.

#8 1970 Bodegas Montecillo, Rioja Gran Reserva
Fy fasen vad roligt att ha dessa bredvid varandra. Gummi, oliver, mörkfruktigt, lite anis, en massa stall och gödsel. Grymt skitigt stundtals. En hel del fat, och lite härliga kryddor. Smaken är lite tunn i sig, även om eftersmaken hänger med bra.
Fanns inte på kartan att det här skulle vara så gammalt som det var. Var övertygad om att det var spanskt, och ville få det till en garnacha med lite ålder. Gissade Barranco Oscuro från sent 90-tal. Så kan det gå… Rioja är häftigt! 91p.

Ordinarie flighter slut, dags för bonusar!

#9 2012 Frank Cornelissen, MunJebel 9 bianco
Pizzavin, vilken det gjorde sig bra som. En kraftig orange sak, som var intressant tanninrik och tämligen bitter. Syran fanns nog där, men kändes lite gömd. Tog inga vidare noter. 87p.

#10 2013 Casa Pardet, Ancestral Chardonnay Anfora
Ett spanskt oranget bubbel med psykadelisk etikett. Jävligt konstigt vin. Mer intressant än gott. Inget betyg.

#11 NV Egly-Ouriet, Rosé
Deg. juli 2015.
@Skaggs var en mycket generös värd, och lät mig välja ett vin i källaren. Har hört att en del BYOBs slutar med topprosé. ;) Vi tänkte att vi skulle köra det blint för @MartinE , men han kände igen typsnittet på en liten illa dold textsnutt och plockade således vinet direkt!
Tyvärr lider ju notskrivadet efter typ sex timmars vindrickande. Skrev följande: “rödbärig. !!! Intensiviteten !!!! +++ syra, tokung men superbra. 91p

Visa bifogad bild 9270

Fantastiskt trevligt!
Kul att följa din nedgång i skumpaträsket!:cool:

Divine 89 har jag aldrig ens sett tidigare. Härligt kitchig etikett med som kontrasterar fint mot Selosses minimalism. Kul att du föll för Egly Rosé med, det var en av mina upptäckter förra året i standardskiktet.
 

LeChat

Medlem
IMG_6983.JPG

2014 Côtes du Rhône Mon Coeur Jean-Louis Chave Sélection

Bra urläckert vardagsvin som levererat i flera årgångar. En mix av syrah och grenache som ger en underbar doft av syrah. Den dricks något för sval men inte störande utan kanske rent av bidrar till en härlig fräschör med bra mineralitet. Syrah är ljuvligt! Måste dricka mer från norra Rhone. Bra att jag köpte 2012 E. Guigal Château d'Ampuis Côte-Rotie i förra släppet:)
 

Daniel A

Administratör
Kul att följa din nedgång i skumpaträsket!:cool:

Divine 89 har jag aldrig ens sett tidigare. Härligt kitchig etikett med som kontrasterar fint mot Selosses minimalism. Kul att du föll för Egly Rosé med, det var en av mina upptäckter förra året i standardskiktet.

Kan ju lätt konstatera att jag sitter fast nu också! Champagne går från klarhet till klarhet. Bara så jobbigt att mycket av det jag själv köpt behöver ligga och vila en massa år innan de bör avnjutas... Tur att Selosse skapelser verkar fungera relativt bra som unga också. :cigarr:
 
DSC_0248.JPG

Frun är ju lite Rioja-torsk, så valde mellan Au Bon Climat Knox Alexander och denna, 2005 La Rioja Alta Gran Reserva 904. Rioja fick det bli, och denna är bra.
I början mycket dill i doften, men med luft kraftiga vaniljtoner, röd frukt, sten och lite aceton. I smaken finns plommon, syrliga körsbär, björnbär och lite av det där multna eller stall och lite damm och en kraftig men balanserad syra.

Ska man säga 91p kanske? Välgjort och gott
 

MartinE

Medlem
Här kommer mina tankar från söndagens begivenhet.

@Daniel A och jag satte oss alltså på tåget och åkte ända till andra sidan landet, d v s till Simrishamn där @Skaggs hade bjudit hem till skånskt gästabud. Med på kalaset var även @golfkompis och tre andra lokala vinvänner.

Till att börja med vill jag tacka @Skaggs och Emma som var ett mycket generöst värdpar!

Nu till vinerna! Som alltid när det är tema temalöst i Finewines.se-kretsar så blir det av någon underlig anledning alltid en massa champagne som plockas med! Så även här. Men jag är så klart inte den som klagar! :) Det hela förstärktes dessutom av att @Skaggs redan i inbjudan lovat att ta fram två flaskor från Charles Dufour, en med 2006-bas och en med 2008-dito. Vi började med att dricka dessa båda champagner halvblint. Utöver olika årgångar avslöjade Skaggs att den ena var 100 % chardonnay och den andra en blandning av pinot noir, chardonnay och pinot blanc.

Första flighten

IMG_2501.JPG


#1 2006 Charles Dufour La Sauvage (deg mars 2016): Det var ganska uppenbart att den här var från 2006 – och faktiskt en ren 2006:a upptäcker jag nu i efterhand – för den hade något mörkare färg och kändes mer utvecklad samtidigt som den andra flaskan hade tydliga 2008-toner i smaken. Doften på den här är komplex och något utvecklad med inslag av äpplen, kex, mogen citrus, hallon, röda vinbär och gräddkola. Senare, efter lång tid i glaset, brända toner med lite brända brödkanter. Smaken är frisk, mycket torr och ung. Lite kartig. Smakmässigt är glasutvecklingen dessvärre ganska obefintlig. Jag hittar egentligen inte mycket mer än gröna äpplen. Med tanke på doften och dess tydliga inslag av röda bär var alla runt bordet övertygade om att det här var den pinotdominerade blandningen, men det visade sig alltså vara en ren chardonnay! o_O Mycket kul och klart oväntat! Sammanfattningsvis är det här en välgjord champagne som dock saknar en del för att kunna hävda sig i sällskapet. (84 p)

IMG_2504.JPG


#2 Charles Dufour Bistrøtage (2008-bas, deg maj 2016): Fruktig och blommig doft med inslag av gula äpplen och honung. Smaken är mycket ung; frisk och mycket torr. Klart kartig men ändå med en förnimbar fruktkoncentration. Mycket hög årgångstypisk syra! Omogna äpplen och citrus är allt mina anteckningar avslöjar för övrigt. Mycket bra och klart lovande – om man ger den fyra-fem år i källaren! (85 p)

Från och med nu blev det helblint, även om det ganska snabbt blev uppenbart vem som tagit med respektive flaska! Trots att de serverades blint blev ordningen som vinerna serverades förvånansvärt ”rätt”!

Andra flighten

IMG_2507.JPG


#3 2006 Damien Hugot Millésime (deg januari 2016): Nötig, brödig och något fruktig doft med inslag av ost (massor av olika sorters ost), gula äpplen, lite päron och kokos. Mycket senare tydliga toner av yoghurt. Smaken är frisk och något fruktig med framförallt citrus och omogna äpplen. Möjligen lite mandlar. Det här är, som tidigare påtalats, en mycket bra champagne! (86 p)

IMG_2511.JPG


#4 A.D. Coutelas Cuvée Rebel: Oj! Det här är klart annorlunda och inte på ett positivt sätt... Till att börja med är doften en riktig käftsmäll! Den är klart säregen och parfymerad med offensiva inslag av fotogen, skokräm och ”nyttiga halstabletter”. Den lugnar ner sig efter ett tag och bjuder därefter på bl a tulpaner och grön paprika. Smakmässigt känner jag bara utspädd fruktsoda… Jag gissar på en relativt hög dosage (snarare brut+ än extra brut) och sticker även ut hakan i sällskapet och gissar att det här inte är en champagne. Jag är ganska övertygad om att vi är i någon helt annan region, möjligen i Italien. Döm om min (och övrigas) förvåning när @Skaggs triumferande täcker av sin flaska till slut och det visar sig inte bara vara en champagne utan dessutom en ganska ambitiös sådan! o_O Och extra brut till på köpet. En riktig överraskning! Men jag är ledsen, @Skaggs, det här var verkligen inte min kopp te! Absolut inte dåligt, men inget jag skulle vilja köpa. (77 p)

IMG_2523.jpg

#5 1989 Leclerc Briant Cuvée Divine (min flaska): 2004:an av denna champagne har ju blivit en riktig forumfavorit på senare tid, så jag tyckte det kunde vara kul att plocka med en äldre årgång av samma champagne! Jag har druckit den flera gånger tidigare och intressant nog beter den sig lite olika från gång till gång, men den är alltid riktigt bra. Mogen, komplex och oxiderad doft med viss fatkaraktär. Inslag av mogna äpplen, torkade aprikoser, svamp, russin, honung och (som någon påpekade) kräftspad. Smaken är utvecklad och frisk med toner av Pommac. Det är mogen frukt med en del skalbeska, från både äpplen och apelsin. Det här är strålande och helt klart på topp nu! (91 p)

IMG_2515.JPG


#6 Jacques Selosse Substance (deg mars 2016): Doften formligen skriker Selosse! Den är parfymerad, oxiderad och komplex. Men framförallt är det fler hyacinter än vad som ryms i en genomsnittlig svensk pensionärslägenhet i december! Dessutom en del tvål och tydliga toner av dumle tillsammans med citrus och lite nötter. Efter hand lite knäckiga toner och ännu senare klart brända sådana – brända hyacinter! :) Det är ingen tvekan om att det här är en unik champagne. Smakmässigt är jag dock lite vilsen. Först: är det här verkligen Selosse? Sedan: kan det vara något annat än Jacques Selosse? :nagelbitare: Tankarna rör sig mot Bérêche men studsar ganska snabbt tillbaka till utgångspunkten. Jag är dock säker på att jag inte druckit den här champagnen, alltså den här degorgeringen, tidigare och gissar därför på att det kan vara en Selosse som är degorgerad vintern/våren 2016. Frågan är bara vilken Selosse det då är. Jag är inte ensam runt bordet om att gissa på mästaren från Avize. @Skaggs försöker få en ledtråd från @Daniel A med hjälp av en ordvits: ”initialt doftade jag…” Själv hakar jag på med ”det finns kanske substans att tro något liknande”… :D Smaken är förvisso underbart koncentrerad (med toner av bl a citrus och kalk) men inte så stor som jag förväntar mig av en Substance, så även om jag vacklar något bestämmer jag mig till slut för att gissa på en Initial! Fel! :oops: Nära skjuter ingen hare. Det här var så klart en Substance från det senaste släppet (från FVL)! Det var stort av dig att plocka med den här, @Daniel A , och det var så klart en härlig upplevelse, men den här flaskan påminner samtidigt om varför Substance behöver lagras för att komma till sin rätt (nu kommer någon säkert påpeka att Substance faktiskt är en Selosse som man kan dricka ung, men då kontrar jag med att man bör inte göra det, för det här blir ett så oerhört mycket större vin om man bara har tålamod att vänta). Icke desto mindre: det här är fantastiskt redan idag och helt klart WOTN för mig! (93 p)

Tredje flighten

Eftersom det tagits med en endaste flaska rött bland de ordinarie vinerna, så fick min bonusflaska ställa upp som partner i rödvinsflighten:

IMG_2519.jpg

#7 2001 Allegrini La Poja (mitt bonusvin): Utvecklad doft med animaliska toner. Massor av tobak, läder, peppar, lakrits och russin. Smaken är lika utvecklad som doften och dessutom något eldig. Det är mycket mörka bär i kombination med lakrits och tobak. Här blev det en del intressanta diskussioner kring bordet och jag gav lite vaga ledtrådar innan Daniel frankt konstaterade att ”jag vet exakt vilket vin det är, både producent och årgång”. Nej, @Daniel A, det var inte en 86:a cabernet franc från Loire det här. Men friskt vågat! :D I mitt tycke är denna corvina ett fantastiskt vin idag. (91 p)

IMG_2521.jpg

#8 1970 Montecillo Gran Reserva. Bland kvällens alla överraskningar var det här nog trots allt den största skrällen! Vinet bjuder på mycket stalliga toner och tonvis av gödsel i doften i kombination med mörka bär och ek. Smaken är i jämförelse överraskande tunn, närmast finstämd. Det är ett fantastiskt vin! Jag får en känsla av spanskt naturvin med lite ålder. Kan det möjligen vara från 2004 eller 2005? Jag är helt lost när det gäller druva, region eller producent. Spanien var i alla fall rätt… :rolleyes: Det känns helt galet att ett vin från 1970, som enligt utsago ”legat under trappan sedan 1995”, kan vara så här bra och kännas så fräscht! :eek: En otroligt rolig upplevelse! (90 p)

Bonusviner

Här visade @Skaggs på stor generositet och plockade fram det ena efter det andra!

#9 2012 Frank Cornelissen Munjebel Bianco: Let’s go orange! Let’s go galen belgare på Etna! Definitivt ett trevligt vin, men här börjar mitt omdöme slira en aning och det blir dessvärre inga anteckningar.

#10 2013 Casa Pardet Ancestral: Tjo – här kommer ett orange bubbel från Spanien! Annorlunda och mycket intressant. Se för övrigt punkten ovan!

IMG_2524.JPG


#11 Mikkeller Spontanyuzu: Äntligen en öl! Faktiskt kändes det exakt så när @Skaggs serverade ett nytt glas framför mig. Och vilken öl sedan! Det här en helt fantastisk suröl fullproppad med citron och yuzu samt lite gräs och ingefära. Det borde vara obligatoriskt med minst en Mikkeller på varje BYOB! :)

IMG_2527.JPG


#12 Egly-Ouriet Rosé (2010-bas, deg juli 2015): Precis när man tror att det roliga börjar närmar sig sitt slut kommer @Skaggs och @Daniel A, likt Piff och Puff, springande med en flaska till som de är ivriga att servera blint. I hastigheten lyckas de dock inte dölja hela etiketten och jag känner direkt igen typsnittet på etikettens nedre del: Egly-Ouriet! :) Inget dåligt val! Det är så klart en jättebra champagne, men alldeles för ung idag. Tydligt bärig och lite örtig doft av framförallt tranbär och körsbär. Smaken är lika bärig, med en härlig intensitet, men fortfarande ung. Tack för den! (87 p)
 
Last edited:

MartinE

Medlem
För mig är det helt essentiellt med bra viner som går att dricka unga. Jag har hela nedre delen av vinskåpet fyllt med viner som skall ligga på rygg 5-15+ år! Där nere är det ca 1-2 grader varmare och jag inbillar mig att de kanske mognar liiite fortare där? Tror även att jag mentalt kan påverka mognadstiden genom att stirra på dem genom glaset när jag går förbi:rolleyes:

Jag håller med om att det är kul med viner som går att dricka unga och att det är smart att förvara dem i en högre temperatur. Men hur ser egentligen ditt vinskåp ut? Fysikens lagar gäller ju även i en vinkyl, vilket innebär att det alltid är kallare längst ner och varmare högst upp! Har du separata temperaturzoner tänker jag mig att det inte borde gå att ställa in den nedre delen på en högre temperatur än den övre!?

Tillägg: Läste ditt inlägg en gång till nu. Du råkade kanske bara skriva där "nere" men menade där uppe? :confused::)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag håller med om att det är kul med viner som går att dricka unga och att det är smart att förvara dem i en högre temperatur. Men hur ser egentligen ditt vinskåp ut? Fysikens lagar gäller ju även i en vinkyl, vilket innebär att det alltid är kallare längst ner och varmare högst upp! Har du separata temperaturzoner tänker jag mig att det inte borde gå att ställa in den nedre delen på en högre temperatur än den övre!?

Tillägg: Läste ditt inlägg en gång till nu. Du råkade kanske bara skriva där "nere" men menade där uppe? :confused::)

Du läste rätt. Jag vet inte om mitt vinkylskåp är inverterat på något sätt ( och därmed upphäver fysikens lagar) men jag har en Swisscave (energiklass A, 35db) 2 zoners (som jag är mkt nöjd med) där den större nedre delen är varmare (12-22 grader) och den mindre övre delen är kallare (5-12 grader). Kylen rymmer maximalt 210 Bdx men jag har konfigurerat den med 13 hyllor så jag kan max få in 145. Vi vet ju alla att det inte bara är std bdx out there.. Och den är FULL! Övre delen är satt på 8° och det innebär i praktiken ca 9° med 60-65% luftfuktighet. Den nedre delen är inställd på 12° och det innebär 12° högst upp och ca 15,4° längst ned med ca 55% luftfuktighet.
 

gece

Man vänjer sig.
Du läste rätt. Jag vet inte om mitt vinkylskåp är inverterat på något sätt ( och därmed upphäver fysikens lagar) men jag har en Swisscave (energiklass A, 35db) 2 zoners (som jag är mkt nöjd med) där den större nedre delen är varmare (12-22 grader) och den mindre övre delen är kallare (5-12 grader). Kylen rymmer maximalt 210 Bdx men jag har konfigurerat den med 13 hyllor så jag kan max få in 145. Vi vet ju alla att det inte bara är std bdx out there.. Och den är FULL! Övre delen är satt på 8° och det innebär i praktiken ca 9° med 60-65% luftfuktighet. Den nedre delen är inställd på 12° och det innebär 12° högst upp och ca 15,4° längst ned med ca 55% luftfuktighet.
Vanliga kylskåp är ju utformade så att de är kallare högst upp (där kylelementen sitter). Därav att man har mjölken överst och potatisen längst ner. Det är ju en ganska rationell konstruktion, eftersom kylan då gör ett hyfsat bra jobb på att distribuera sig själv.
 

MartinE

Medlem
Du läste rätt. Jag vet inte om mitt vinkylskåp är inverterat på något sätt ( och därmed upphäver fysikens lagar) men jag har en Swisscave (energiklass A, 35db) 2 zoners (som jag är mkt nöjd med) där den större nedre delen är varmare (12-22 grader) och den mindre övre delen är kallare (5-12 grader). Kylen rymmer maximalt 210 Bdx men jag har konfigurerat den med 13 hyllor så jag kan max få in 145. Vi vet ju alla att det inte bara är std bdx out there.. Och den är FULL! Övre delen är satt på 8° och det innebär i praktiken ca 9° med 60-65% luftfuktighet. Den nedre delen är inställd på 12° och det innebär 12° högst upp och ca 15,4° längst ned med ca 55% luftfuktighet.
Intressant! I mina vinkylar (två med absorptionsteknik och en med kompressor) är det ca 1,5-2,5 grader kallare längst ner.

Kul att du är nöjd med din kyl! Att den är full ska du se som ett sundhetstecken - det är ju trots allt syftet med den! Och när man väl köpt sin första vinkyl är det alltid bara en tidsfråga innan nästa bärs in... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2004 Elena Walch Alto Adige - Südtirol Kermesse

Drack ett mycket spännande vin igår.

Nötiga och lagom skitiga fat i riklig mängd. Perfekt avvägd mognadsfas med läder, torkat kött, björnbär och osande utedass som dominerade den första stunden för att därefter kompletteras av diverse kryddor, torkad frukt – hälsokostbutik – samt ceder, lakrits, tobak och violpastill. Blir inte klok på vinet. Komplext som tusan! Aromer kom och gick hela tiden och uttrycket förändrades från att initialt bo i Hermitage, därefter dra vidare till Bordeaux – efter att ha gått vilse någonstans mellan Madiran och Bandol om man bortser från upplevelsen i munnen. Slank och välsvarvad kropp med klart kaxigare aromatik än kroppen indikerar. Aningen vek intensitet men med bra tanninbett och hög frisk syra. Riktigt gott och intressant. Med mer drag i galoscherna så hade det blivit bryggläge och lovsång. Tyvärr får ni nöja er med enbart en stor tumme upp. (90p)

image.jpeg
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 9291
2004 Elena Walch Alto Adige - Südtirol Kermesse

Drack ett mycket spännande vin igår.

Nötiga och lagom skitiga fat i riklig mängd. Perfekt avvägd mognadsfas med läder, torkat kött, björnbär och osande utedass som dominerade den första stunden för att därefter kompletteras av diverse kryddor, torkad frukt – hälsokostbutik – samt ceder, lakrits, tobak och violpastill. Blir inte klok på vinet. Komplext som tusan! Aromer kom och gick hela tiden och uttrycket förändrades från att initialt bo i Hermitage, därefter dra vidare till Bordeaux – efter att ha gått vilse någonstans mellan Madiran och Bandol om man bortser från upplevelsen i munnen. Slank och välsvarvad kropp med klart kaxigare aromatik än kroppen indikerar. Aningen vek intensitet men med bra tanninbett och hög frisk syra. Riktigt gott och intressant. Med mer drag i galoscherna så hade det blivit bryggläge och lovsång. Tyvärr får ni nöja er med enbart en stor tumme upp. (90p)

Visa bifogad bild 9293
Det måste jag testa!
https://en.wikipedia.org/wiki/Kermesse_(cycling)
 
Toppen