Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman

Medlem
Kollar in lite på Brunello di Montalcino 2010.

bild.jpg


2010 Salvioni
Körsbär, jordgubbar, blommor, mandelkubb, gammalt trä, läder. Till att börja med ganska blyg, sväller ut efter hand. Lite sådär förrädiskt viktlös i munnen, men när man känner efter så finns det rejält med tanniner och stoppning. Fortfarande rätt ung, finns troligen en hel del att hämta här med ytterligare lagring. Imponerande.

2010 Piccolomini Pianrosso
Körsbär, svarta vingummin, viol, bittra örter, jord, rök, lite småfjäskigt avslut med en touch av mjölkchoklad och lakrits. Väldigt frisk och energisk, lite lekfullt busig rent av. Kommer säkert kunna utvecklas bra några år till. En fräck uppstickare!

2010 MastroJanni Vigna Loreto
Packad med mörk mogen frukt, svarta vinbär, fruktkaka, ananas, kardemumma, och mörk choklad. Fylligt, i en mer modern stil. Bra syror som gör att det inte blir för klumpigt.


Ganska höga alkoholhalter överlag (14.5%, 14.5%, 15%), vilket som tur är inte direkt märks i något av vinerna. Frukten är åt det mognare hållet. Men ändå ganska skärpta viner med höga syror och stadga. Har flera flaskor av alla så det blir intressant att följa upp framöver. Sitter man på Pianrosso eller Vigna Loreto tycker jag gott man kan dra en kork, men Salvioni är nog trots allt bättre att vänta ut lite.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte ofta jag skriver ned noteringar på enstaka viner här på forumet men kvällen 2008 Cuvée du Vatican Châteauneuf-du-Pape är väl värd att skrivas om. Satans i gatan vad allt är på plats, tanninerna lena men närvarande, syran levande, frukt i överflöd, ren drickglädje. Kan inget om CdP årgång 2008, gått under radarn för mig. Om det är så här det ska smaka så är det otur att man inte bunkrade upp.
 

Pontus

Medlem
Inte ofta jag skriver ned noteringar på enstaka viner här på forumet men kvällen 2008 Cuvée du Vatican Châteauneuf-du-Pape är väl värd att skrivas om. Satans i gatan vad allt är på plats, tanninerna lena men närvarande, syran levande, frukt i överflöd, ren drickglädje. Kan inget om CdP årgång 2008, gått under radarn för mig. Om det är så här det ska smaka så är det otur att man inte bunkrade upp.
Det anses nog vara den sämsta årgången detta århundrade undantaget katastrofåret 2002. Just denna hade jag flera av, men de är uppdruckna för länge sen. Synd att man inte sparade någon flaska.
 
IMG_0045.JPG


Producent oklar, gissar på växthus i söderläge på villatomt. Doften är ren och härligt sötfruktig, jordgubbar och hallon. I munnen är det lent och saftigt, litet obalans mellan den lätta kroppen (inga som helst tanniner) och den sockersöta och inte helt alkoholblyga frukten. Ok syra, litet bubbligt på tungan, förmodligen resterna av någon sorts sekundär jäsning. Litet smörsyra på slutet som också kommer fram i näsan allteftersom vinet värms upp i glaset. För att vara hemmaproduktion är detta inte dåligt alls. [Edit: största problemet är nog alkoholen som jag gissar är långt högre än 13%... inte ofta jag blir snurrig efter ett glas rödvin o_O:oops::eek:] Drick upp om du har många flaskor kvar, inget att spara. Serveras med fördel ca 8-10 grader kallt. 71 pinnar.
 
Last edited:

Pessoa

Medlem
Helgens vin var onekligen 2013 Domaine Gramenon Côtes du Rhône La Sagesse. Precis min typ av vin. Klunkvänligt utan att vara banalt. Silkigt men med en viss rustik känsla. Lätt grenache som mer liknade syrah. Ska helt klart köpa mer Gramenon. Kermit Lynch-grejer.

2014 Forja del Salnés Rías Baixas Leirana var också bra. Bakom nog den fulaste vinetikett jag sett fanns en fin albariño. Tänk chablis dopad med aprikos och en touch av grape.

Båda var fö med i Noble Rots artikel: "How to drink like a king without breaking the bank."
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Skruvade upp en 2015 Maximin Grünhaus Abtsberg Kabinett. Till de som likt jag köpt den på bolaget vill jag rikta en stark uppmaning att inte göra som jag. Det är inget fel på vinet, men ryktet om svavelaromer från spontanjäst Moselriesling har väl sällan varit så sant som nu.
Låt vara, det kommer att bli riktigt riktigt bra med tiden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Planeta Carricante Sicilia Eruzione 1614

Blindvin serverat av elak fru på solig terrass...

Jag behöver nog inte säga att jag inte ens var i närheten av att hitta varken, druva (carricante :eek: och en liten skvätt riesling), land och region. Lika glad är jag för det. Jag gillar det här!

Gröna päronskal, lime, nötter, krutigt stendamm och vita blommor. Tendens till vitpeppar och möjligen lite havtorn och grapefrukt. Fick grünervibbar. Ganska fet i munnen, men snustorrt med en angenäm beska och ett uns sälta i avslutet. Hög frisk syra med lite spritz och adekvat intensitet. Rieslingklockan ringer, men inte kan det väl vara riesling? Gick på grüner veltliner och gissade på ett kvalitativt vin för runt 200 pix. (89p)

Kul vin väl värt att prova!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Har träffat en vän på stan för middag, väntar på att bussen till Hammarö ska gå och slinker in på Olssons Elektriska för att ta ett glas och njuta av sällsam ensamhet .
Frågar den trevliga personalen om de har någon rolig flaska öppnad och blir presenterad en flaska Marimar Estate Pinot Noir Mas Cavalls 2013
Murrig och kryddig doft med jul-känsla, lite kryddnejlika typ. Rostade toner av tobak som sitter armkrok med solvarma jordgubbar. Efter ett tag lite kola-fudge (tillskriver detta eventuella ekfat)
Syran och strävheten gör det väldigt behagligt att dricka. De körsbär som man hittar i smaken passar in fint. Det smakar svensk sommar - mogna bär och lite grill. Jag gillar det skarpt, här och nu!


Poäng? Varför inte en stabil 90p!
IMG_8477.JPG


Får nu höra att vinmakaren kommer hit på wine makers dinner i oktober, nån på forumet som ska på den?
 

Swedish

Medlem
Helgens vin var onekligen 2013 Domaine Gramenon Côtes du Rhône La Sagesse. Precis min typ av vin. Klunkvänligt utan att vara banalt. Silkigt men med en viss rustik känsla. Lätt grenache som mer liknade syrah. Ska helt klart köpa mer Gramenon. Kermit Lynch-grejer.

2014 Forja del Salnés Rías Baixas Leirana var också bra. Bakom nog den fulaste vinetikett jag sett fanns en fin albariño. Tänk chablis dopad med aprikos och en touch av grape.

Båda var fö med i Noble Rots artikel: "How to drink like a king without breaking the bank."

Forja del Salnés är bara så bra... vitt som rött, tipp-topp hela vägen...
Kul med Gramenon! Sällan man ser svenska smaknoteringar... Verkar ha gått den svenska naturvinsankdammen helt obemärkt förbi...
 

Pessoa

Medlem
Forja del Salnés är bara så bra... vitt som rött, tipp-topp hela vägen...
Kul med Gramenon! Sällan man ser svenska smaknoteringar... Verkar ha gått den svenska naturvinsankdammen helt obemärkt förbi...
Sällan man ser svenska smaknoteringar på Gramenon. Kan vara nån som hamnat på Ved Stranden 10. Har sett korta noter av Billigt vin och Lessrof. Köpte fö La Sagesse av Flaskposten som har ett antal Gramenon (och Maxime-Francois Laurent). Får kolla efter mer från Forja del Salnes. Rött har jag inte sett.
 

Skaggs

Medlem
Finewines.se Skåne träffades åter i Simrishamn för att ta tempen på månadsvinet och passade då på att öppna lite annat. @Daniel A @MartinE och undertecknad närvarade från forumet. Som vanligt dricker vi så blint vi kan och vi hade tur att få hjälp med upphällningen. Som vanligt intogs hämtpizza och lite annat tilltugg under dagen.

Flight 1:
1. Pascal Doquet - Le Mesnil Sur Oger Grand Cru 2004
Smör, vårlök, äpplen och jäst.

2. Vouette & Sorbee - Extrait 2006
Bokna äpplen, lite dill, nötter och rök. Mycket bra men i nuläget väldigt ung.

3. Gosset Brut 15 ans
Citron, äpplen, rostat bröd, ananas, honung och vitpeppar,

Flight 2
4. Clonakilla - Hilltops Shiraz 2014
Se tråd om månadens vin

5. MASI - Serego Alighieri Vai Armaron 1990
En doft av Italien, körsbär, nypon och fina utvecklade toner. Italien hittades väldigt snabbt, men sen var det inte mycket som hamnade rätt.

6. Flor de Pingus 2009
Bounty, mörka bär, tobak, plommon och dill. Riktigt trevligt och med en stor framtid!

7. K Vintners - The Hustler Syrah 2009
Initialt lite snål, men vaniljstinna fat och och mörk frukt. Lite rök och vilt samsades med torkade örter.

Bonus:
8. Desbordes Amiaud - BDN Premier Cru 1988
Hallonkärnor, skaldjur, dill, rotfrukter, citrus och lite torkad frukt.

9. Tokaji aszu Esszencia 1957
Mörk som synden fick den här fantastiska skapelsen avrunda 9 timmars trevligt vinprovande och vinpratande. Sockervadd, karamell och klister.

Mycket trevligt! Tack för härliga viner, det här gör vi om!
 
Last edited:
M

Mouton

Och till Svenskens favvo rätt alla Fredags mys, mörk murrig primär, ung med blå stål men slutet allt för kort och grovt. Som en wanaabie härmandes Calli och möjligen Bordeaux gör dig sig inte. Som Italienskt Never. Nej det är sånt här man betackar sig för.

image.jpeg
 

vinosofi

Medlem
Skruvade upp en 2015 Maximin Grünhaus Abtsberg Kabinett. Till de som likt jag köpt den på bolaget vill jag rikta en stark uppmaning att inte göra som jag. Det är inget fel på vinet, men ryktet om svavelaromer från spontanjäst Moselriesling har väl sällan varit så sant som nu.
Låt vara, det kommer att bli riktigt riktigt bra med tiden.
Tack.
 

Daniel A

Administratör
Ytterligare en BYOB i Simrishamn har hänt. Suröl med yuzu, hämtpizza, ost och chark, ankrilettesmackor. En massa högkvalitativa viner, och allmänt vinsnack. Underbart!

Flight 1: bubbel (ett fast tema…)
DSC_1960.JPG


2004 Pascal Doquet, Le Mesnil Sur Oger Grand Cru
Inledningsvis en ganska generös doft av smör och gröna äpplen. Stänger ner sig ett tag och övertas helt av en massa löktoner. Har varit med om “sourcream & onion” tidigare, men det här skrek bara lök. Mycket märkligt.
När vi återvända till den var det mycket bröd och jäst, äpplen i mängder, smör. Lite tillknäppt ändå, men har potential för framtiden. 89p.

2006 Vouette & Sorbee, Extrait
Orangeaktig färg. Mycket skumt vin - tämligen funky, vagt rökigt, nötter, apelsinskal (?). Skulle nog påstå att den var ganska “icke-fruktig”. Tungan är snarlik, med riktigt bra intensitet. Lite stram, väldigt hög syra i avslutet. Absolut ungt, men väldigt, väldigt gott. För mig var det en tämligen unik champagne! 91p.

Gosset Brut 15 ans
Mörkare gul. Doftar moget, svamp, lite burkmetall i början (=obehagligt. Men det blåste bort), mycket citron, lite honung, rostat. På tungan är det mer citron, honung och lite äpplen. Ganska polerat, och uppenbart att det är äldsta vinet i flighten. Bra, men tyckte det saknade något för att ta sig förbi Extrait. 90p.

Flight 2: tunga röda (bestämt tema på förhand)
DSC_1961.JPG


2014 Clonakilla, Hilltops Shiraz
Se annan tråd för not! Den behövde inte skämmas med de andra, 3-4 gånger så dyra, vinerna. Alla hittade den dock (men inte direkt).

1990 Serego Alighieri (Masi), Vaio Armaron
Drar åt tegelfärgshållet. Återhållsam till en början. Kryddigt med odefinierade mognadstoner, anis, torkade bär, mörka bär. Efter ett tag: lite lingon. Smaken är mycket mörka bär, färska som torkade, med körsbär i spetsen. Tanninerna är avrundade och trevliga, syran är markerad. Avslutet är riktigt härligt, och hänger med länge. Gott och intressant; ett moget vin med väldigt mycket kraft! 92p.
Gick ju bra bet på vad det var dock. Italien, 10-15 år gammalt, skrev jag tidigt. Snurrade in i Toscana ett tag (tog en omväg till Bordeaux), slängde en gissning på Taurasi med god ålder. Meh. Riktigt kul att det var Vaio Armaron igen! På tidigare BYOB dracks 2001an, och även där var det en svårgissad pjäs. Får tacka @MartinE får denna upplysning om att amarone kan vara riktigt bra!

2009 Flor de Pingus
Kraftpaket. Lakrits, mörka bär, lite dill, “lyxiga fat”, kokos och choklad. Efter tid dök även lite tobak upp. På tungan är det en uppsjö av mörka bär, plommon, kokos och mörkchoklad (lite finare än Bounty ;) ). Stor syra, väldigt närvarande tanniner. Ett stramt och långt avslut. Men för all kraft här har det ändå “drag av elegans” - det blir aldrig klumpigt. Trots relativt ung ålder känns det ändå rätt komplext med begynnande mognad. Inte på något sätt barnarov i min värld. Det enda störiga som kan lyftas upp är att den höga alkoholen bränner lite. Ett bra vin med stor potential! 92p.
Det här var mitt vin, och fram till avslöjandet var jag väldigt osäker på om det var detta eller nästa vin i flighten som var mitt. Jag blev ändå lite glad när det visade sig att det här faktiskt var mitt vin (sorry @Skaggs !). Det var ett svårgissat vin - mina ledtrådar var “endruvevin, har en storebror som är löjligt dyr”. Det senare hjälpte kanske inte så mycket. Kul ändå när ett småsyskon till ett riktigt ikonvin levererar! Hoppas på möjligheten att smaka en riktig Pingus någon gång i mitt liv...

2009 K Vintners - The Hustler Syrah
Aceton (blåser bort), superbärigt, pepprigt och lite grönt. Till och från under hela dagen/kväll skriker det här vinet VANILJSOCKER för mig. Näsan i burken, liksom. Ligger som ett tjock täcke över allt annat. Synd!
På tungan är det väldigt kraftig frukt och fatvaniljen är lite lugnare. Intialt skrev jag “snällt, gjort för att drickas ungt?”, men ångrade mig senare. Tänkte att det snarare hade en del år på nacken. Kraftigt på alla sätt och vis, och när vaniljsockret försvinner är det riktigt bra. 90p.
Också ett svårgissat vin. Efter många om och men kom vi kollektivt fram till USA och syrah, vill jag minnas.

Kul flight! Fyra viner, från fyra olika länder, och inget är från Frankrike?! Det händer ju inte varje dag.


Flight 3: bubbelbonus
DSC_1967.JPG

1988 Desbordes Amiaud, BdN Premier Cru
Mörkare gul i färgen. Doftar extremt mycket skaldjur, kräftstjärtar (dill), ja, ett helt fat med blandade skaldjur! Om någon skulle fråga mig hur umami luktar så skulle jag säga som den här skumpan. Efter ett tag dyker även en del citrus upp.
På tungan var det antingen svårdefinierat, eller så var min koncentration på botten, för jag skrev ingenting. Det kändes som ett något ungt och oförlöst vin. Jag tippade på 2004…ojsan! 88p.
Ett roligt och udda vin, och ett bra exempel på att champagne kan leva väldigt länge. Mycket rolig bonus, @Skaggs !

Flight 3: bonussött
DSC_1966.JPG

1957 Monipex, Tokaji Aszu Esszencia
På förhand aviserat att jag skulle ta med mig resterna av den här gamlingen (kanske 1/5-del av flaskan?). Ingen större skillnad nu som för två veckor sedan. Smakar som det ser ut - det vill säga alldeles, alldeles underbart. ;)

Upptäckte också att det här vinet hade ett väldigt intressant serienummer. Ingen superkoll hur det här fungerar, men potentiellt satt vi med en av de första flaskorna som gick igenom officiell kontroll!
DSC_1965.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

2013 var ett tufft år i södra Frankrike, i synnerhet när det gäller grenache (enligt JR). Ett väldigt svalt år behöver visserligen inte innebära dåliga viner givetvis och det är inte heller fallet med gårdagens vin. Det är dock påtagligt slankt och aningen åt det tunna hållet, men samtidigt elegant och lättdrucket och långtifrån alkoholtungt med sina 14 %.

Visst bjuds det på klassisk Pegau. Läder och stall berikar helheten på precis rätt nivå av gränsen. Påtagligt kryddigt med peppar i förarsätet. Sval björnbärsfrukt med jordgubb och fikon primärt samt lite rostigt järn, blod och körsbärskärna. Hög syra och bitande tanniner med medelfyllig kropp. Det saknas lite intensitet för prisnivån kan jag tycka. Kanske även lite djup och det lilla extra för ett vin i 500-klassen.

Väldigt gott vin, men prismässigt lite av en besvikelse. (90p)
 

Larseman

Medlem
Om man bara får dricka vitt vin från en enda druva resten av livet så är valet enkelt - riesling så klart.
WP_20170701_17_48_37_Pro.jpg


2014 von Winning Deidesheimer Grainhübel Riesling Großes Gewächs
Alldeles för ung men ändå alldeles underbar. Vingården Grainhübel har nyligen blivit klassad som Grosse Lage men vinet har funnits länge. Vet inte om det enbart är klassificeringen som gör att priset har stigit med 50% eller om vinet faktiskt också är producerat på något annat sätt och därmed så mycket bättre. Drack en 2011 (som då inte är GG) för några månader sedan och gav den 91p, den här är i samma härad men med potential för mer. Synd att det var den enda flaskan (köpt i Frankfurt)
Lime, våt sten, honung (sån där vit och hård i burk) och gråpäron. Kanske lite fudge också. Bra bett i syran, liten grape-beska i början, aprikoser och lime och underbar längd. Tyvärr känns flaskan alldeles för liten, också en typisk Riesling-karaktär tycker jag. 92p
 

Carlsson

Medlem
IMG_1791.JPG

Fritz Haag: Petroleum i sjuka mängder tillsammans med gula äpplen,aprikos och citrus. Svag syra som gör att vinet känns tungt och kladdigt. Funkar bra väl kylt till lite sushi.
Pol Roger 2004: Väldigt hustypiskt. Skrev följande ord: Gula äpplen, plommon, hasselnötter, brioche, rostad karaktär, kakdeg? Den är väldigt rik och mogen, men jag saknar djup och en längre eftersmak. Nästa flaska får poppas 2020.
 
Toppen