Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
croix figeac canob la gaffeliere.jpg

Saint-Emilion från udda årgångar:
2011 Château La Croix Figeac: den här flaskan var inte helt 100% :(
2007 Château Canon-la-Gaffelière: wow! skolboksexempel på östra stranden: söta plommon, blyerts, kaffe, kakao och örter. Perfekt mognad, allt sitter där det ska, elegant, 93+p
 
Ännu någon vecka har passerat i Kalifornien och mängder av trevligt vin har passerat levern. Bara en sådan sak som att vi var hos Arnot-Roberts i Healdsburg och provade igenom en stor del av deras sortiment. Grym syrah främst, men det mesta är väldigt intressant och genomgående högkvalitativt av det svalare slaget. Inga alkoholnivåer över 13 % med möjligen något enstaka undantag. Några flaskor har fått äran att följa med hem.

Visa bifogad bild 10691
Visa bifogad bild 10692

Efter Healdsburg passerade vi givetvis Wind Gap i Sebastopol och fokuserade denna gång på deras fina pinot noir. Underbart trevliga allihop, men jag gillade Gap's Crown bäst. Deras syrah vet jag sen innan att den är grym. Deras chenin blanc överraskade också positivt, men med tanke på vad man hittar i Loire och Sydafrika var det ändå svårt att bli riktigt imponerad.

Visa bifogad bild 10693

I vad som blivit lite av en tradition plockade vi givetvis på oss en growler med 50/50 syrah/viognier att smutta på under kvällen. Mycket rolig. En mycket slank och lättslurpad syrah med mycket finess.

Visa bifogad bild 10694

Utöver dessa höjdpunkter passerade vi även Los Olivos när vi åkte söderut mot Santa Barbara där vi besökte finfina Stolpman och Tensley. Den senare lite mer klassisk Kalifornien med syrah som främsta druva (inte helt olik Wrath i stil som vi hade som månadens vin för ett tag sedan). Stolpman är lite elegantare och mer nordrhônsk, men de har båda stilarna i sitt stall. Plockade även med mig en halvflaska ädelrötad viognier som både smakade mumma och är kul.

Visa bifogad bild 10696

Santa Barbara innebär dessutom att Au Bon Climat måste besökas. Deras butik är verkligen högklassig med mängder av små vinserier av udda slag till försäljning, dessutom en del med ålder. Provade en av deras vinflighter som erbjöds, men har därefter mest botaniserat bland det de har till försäljning. Köpte bland annat en petit verdot som smakar ungefär som en högklassig bordeaux! Deras pinot vet väl alla vad de går för. Plockade upp en -05 från Nielsen Vinyard som ska bli kul att prova när jag kommer hem.

Återkommer med fler summeringar efterhand. :)
Strålande rapport! Jag gillar Arnot Roberts syrah o Chardonnay. Cabbarna är ju verkligen annorlunda jämfört med fläskig napa cab. Kanske kräver de litet mer tid. Vad är dina tankar där? Provade du förresten Stolpmans Roussanne?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Strålande rapport! Jag gillar Arnot Roberts syrah o Chardonnay. Cabbarna är ju verkligen annorlunda jämfört med fläskig napa cab. Kanske kräver de litet mer tid. Vad är dina tankar där? Provade du förresten Stolpmans Roussanne?
Jag blev mycket imponerad av deras zinfandel som är något helt annat än vad jag har provat innan med finess och struktur. Caberneten var nog det vin som gjorde minst avtryck på mig faktiskt. Ganska intetsägande och smptråkigt på plats, men det kan mycket väl blomma ut med tiden.

Stolpmans rousanne provades inte denna gång...
 

LeChat

Medlem
IMG_7792.JPG

2009 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges Vieilles Vignes
Fet frukt som tillsammans med bra syra och god mineral nu efter några år i källaren börjar visa lite komplexitet. Detta är bra Bourgogne med en sansad prislapp i mitt tycke. Jag känner dragondoft från kycklingen i köket och med näsan i glaset är det lätt att förstå att det blir en suverän matchning. Jättetrevligt idag men i vanlig ordning så kunde man ha väntat ett par år till. Bourgogne = 10 år kan nog gälla även om det inte är på premier cru nivå :)
 

Daniel A

Administratör
Lite kortare noter om den senaste veckans trevliga viner.

DSC_2016.JPG

2001 Domaine Huet, Le Mont demi-sec
Syndigt gott. Som en perfekt komponerad citronpaj med lite ringlad honung över, typ. Femte flaskan jag dricker av det här vinet, under en fyraårsperiod. Det här var den sista flaskan, och självfallet känns den som godast nu… Perfekt balans mellan syra/sötma, mognadstoner och “ungdomlighet”. 92p.

DSC_2019.JPG
1987 Château Montus, Cuvée Prestige
Från källaren på Grand i Lund; plockar i stadig takt ut alla deras roliga viner med en, för mig, rimlig prislapp. Hade väldigt höga förväntningar då 1990 av samma vin är ett av de bästa röda viner jag druckit (dock ganska länge sedan, så mina smakpreferenser har nog ändrats).
Härligt mogen doft med dammiga örter, läder, lakrits, körsbär. På tungan är det orimligt mycket tanniner för ett 30 år gammalt vin. Jag antar att Madiran från den här tiden gjordes i en kompromisslös stil. Resten av vinet lyckas inte helt matcha tanninerna, och vinet känns spretigt som följd. Fortfarande gott, dock! 89p.

DSC_1984.JPG

2011 Királyudvar Tokaji Sec
När torr furmint är bra är det riktigt bra! Mogen frukt (päron, något tropiskt), citrus. Kraftig doft och stor smak. Känns som en korsning mellan chenin blanc och chardonnay, kanske. 90p.

2013 Királyudvar Tokaji Sec
Drack även den här, som var betydligt tråkigare än 2011an. Sämre årgång?
 
De två senaste dagarna har en flaska Ca' del Bosco Cuvée Prestige (Deg vintern 2014/15) druckits här hemma. Inhandlades för två år sedan så den fick två års lagring innan öppning.
Men jag måste ha blivit mer kräsen sedan jag för sex år sedan för första gången drack Franciacorta i Florens och tyckte att det här var ju magiskt gott och så prisvärt jmfrt med champagne.
Det är såklart bra eller godkänt kanske är ett bättre ord. Ganska intensiv doft av gräs, hö, grädde, gräddkola med smak av citron, grape, hö, gräddkola, mjölkig (får en känsla av Earl Grey med honung, citron och mjölk).

Men jag skulle nog rekommendera typ Palmer Brut Vintage eller Bdb, Marc Hebrart Brut eller varför inte Ferrari Perlé, i ungefär samma prisklass istället. Skulle säga...86 poäng :)
 

Gradin

Medlem
Är i Prag på Alcron restaurang och åt fantastiskt med underbart vinpaket till, fick ej med en inhemsk pinot noir som var väldigt marsannay med otrolig sylt smak som var helt fantastisk.
Sauternes är ju sauternes vad ska jag säga, pricken över i till efterrätten!!

Begränsade även till tumnagelbilder för att inte ta upp hela tråden.
 

Attachments

  • IMG_1265.JPG
    IMG_1265.JPG
    49,6 KB · Visningar: 225
  • IMG_1270.JPG
    IMG_1270.JPG
    90,6 KB · Visningar: 232
  • IMG_1272.JPG
    IMG_1272.JPG
    58,3 KB · Visningar: 237
  • IMG_1283.JPG
    IMG_1283.JPG
    57,1 KB · Visningar: 228
  • IMG_1294.JPG
    IMG_1294.JPG
    69,2 KB · Visningar: 209
  • IMG_1298.JPG
    IMG_1298.JPG
    63,2 KB · Visningar: 213
Last edited:

Larseman

Medlem
Frugan ville ha Merlot och jag ville ha Nebbiolo, varför inte kompromissa :)
WP_20170811_20_10_55_Pro.jpg

2012 Gaja Langhe Sito Moresco
Faktiskt första gången jag dricker något från Gaja och det här gillar jag.
Kryddig och fruktig med begynnande mognad. Blåbär, kaffe, kanel, salmiak och lite gummistövel. Syrlig och stram, slank och sval trots 14% alkohol, bra längd och en härlig finish. Vill bara ha mer, 92p.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Frugan ville ha Merlot och jag ville ha Nebbiolo, varför inte kompromissa :)
Visa bifogad bild 10738
2012 Gaja Langhe Sito Moresco
Faktiskt första gången jag dricker något från Gaja och det här gillar jag.
Kryddig och fruktig med begynnande mognad. Blåbär, kaffe, kanel, salmiak och lite gummistövel. Syrlig och stram, slank och sval trots 14% alkohol, bra längd och en härlig finish. Vill bara ha mer, 92p.
Gummistövel? Vill absolut testa;)
 

grappa

Medlem
Frugan ville ha Merlot och jag ville ha Nebbiolo, varför inte kompromissa :)
Visa bifogad bild 10738
2012 Gaja Langhe Sito Moresco
Faktiskt första gången jag dricker något från Gaja och det här gillar jag.
Kryddig och fruktig med begynnande mognad. Blåbär, kaffe, kanel, salmiak och lite gummistövel. Syrlig och stram, slank och sval trots 14% alkohol, bra längd och en härlig finish. Vill bara ha mer, 92p.
Och vad tyckte frugan?
 

grappa

Medlem
20170811_172139[1].jpg

Ch9dP en vit och en röd.
Mont Olivet 2013; Druvblandning (för 2016) Clairette (40%), Bourboulenc (17%), Roussanne (30%), Grenache Blanc (10%), Picpoul blanc (1%) , Picardan (1%) och clairette Rose (1 %). Mörkt guldgul. Härlig doft av tropisk frukt, mogna äpplen, krydda, vita blommor och lite hö. Smak av mogna äpplen, en skön höighet och en viss beska. Lång eftersmak. Ingen syra att tala om men inte heller särskilt oljig eller tung. Så nära grappa ett vin kan komma, jättegott, men givetvis inget för de som vill ha krispighet. Tycke och smak 92 p, kvalitet 90 p.
Bosquets de Papes 2011; Druvblandning Grenache 75%, Syrah 11%, Mourvèdre 11%, Cinsault, Vaccarèse, Counoise 3%. Brunröd relativt transparent. Stor doft av plommon, kryddor, röda vinbär, fruktig utan någon större sötma. Torr smak av röda vinbär, provence kryddor, lite antydan till stall. Bra tanniner och syra. Även detta riktigt gott! Tycke och smak 91 p, kvalitet 91 p.
Båda vinerna rekommenderas varmt men den vita gillas nog bara av de som uppskattar lite tyngre vita.
 

Håkan

Medlem
Graacher Himmelreich Riesling Auslese 2005, Willy Schaefer. Varje gång jag dricker en mogen Auslese frågar jag mig själv varför jag inte dricker det mer ofta. Kanske för att det hör sommarkvällar till och dessa oftast lyser med sin frånvaro. Ikväll trotsade vi det hotande molnen och tur var det. En oerhört slank och elegant Riesling, helt mogen, mycket mer utvecklad än tex Fritz Haag, absolut inget att spara. Drack en 2004 för några veckor sen och den kändes nästan på väg utför. Frågan är om inte Willy Schaefer gör sina viner i en mer snabbmognande stil än tex Fritz Haag. Hursomhelst var denna helt på sin topp, jättegott.
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 10744
Impulsivt drag blev idag en 2013 Farrside by Farr. Svårt att hålla fingrarna borta från dessa juveler när man är sugen på en tillgänglig PN.
Ikväll blir det pizza på en ny sten som är något tunnare än den förra vilket jag tror kommer göra det lättare att nå rätt temperatur.
Dett är inte ointressant att veta att du dricker en Farrside idag (Tråden heter ju "Idag dricker vi") och menar på att den är tillgänglig. Men finns det månne mer info att få från dig? Eller en CT-länk?
 

KimHartman

Medlem
Bild.jpg


Dönnhoff Hermannshöhle GG

2014 är en klassisk riesling som lever på sin syra, stenighet och fräschör. Fortfarande ung. Vänta något eller några år med denna.

2013 går mer på kraft med sin mognare och mer exotiska frukt. Rejäl längd och tyngd, vilket förstås kanske inte är vad alla vill ha i sin riesling. Men, ju mer luft den får desto lättare och piggare känns den. Tror detta kan vara en riktig vinnare med lite tid i flaskan. Redan bra dock.
 

LeChat

Medlem
Dett är inte ointressant att veta att du dricker en Farrside idag (Tråden heter ju "Idag dricker vi") och menar på att den är tillgänglig. Men finns det månne mer info att få från dig? Eller en CT-länk?
Du saknar doft- och smaknoteringar antar jag? För det första är jag rätt dålig på att identifiera och precisera alla dofter och smaker i ett vin. För det andra kan det lätt bli ett rabblande av dofter och smaker hos välkända druvor som präglas olika beroende på bl a klimat och årgång. Men ibland förekommer något udda, eller något är särskilt framträdande då kan det ju vara värt att notera. Men du har nog rätt i att jag oftast bara skriver hur pass jag gillar vinet och om det är drickfärdigt eller ska lagras längre. Jag är medveten om att de inte innehåller något högintressant material men jag tycker det är roligt att skriva något kort om viner som jag dricker och jag önskar att fler skulle tänka så. Här finns några på forumet som är mycket duktiga på att identifiera doft och smak och som dessutom kan uttrycka sig på ett intresseväckande sätt. Men vi är olika. Det är ju roligt om många deltar var och en på sitt sätt och efter sin förmåga. Och självklart ska du köpa en flaska Farrside men nu är det 2014 som gäller. Doft- och smaknoteringar efterfrågas redan!;)
 

Pontus

Medlem
2005 Wynns Michael Shiraz. Skruvkork! Det första jag slås av är annars avsaknaden av mognadstoner, både vad gäller färg och doft. Det andra jag slås av är hur slankt vinet är. Trots ett relativt varmt år down under är detta ganska långt från den typiska, sötfruktiga Aussie-shirazen. Doften domineras av mörk frukt med inslag av mynta, eukalyptus och björnklister. Smaken är fortfarande något oförlöst och stram, med mörk frukt och diverse örter. Sval munkänsla, hög syra. Inte en chans att jag hade satt denna blint. På återseende om 10 år. 92p++.
 
Toppen