Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
beaune 1999 vicar choice.jpg

Avslutar helgen med lite mogen Bourgogne:
1999 Maison Bertrand Ambroise Beaune St Desire: dekanterade inte och det visade sig vara ett misstag, väldigt slutet direkt från flaskan, men öppnade sig ganska snabbt. Doft av skog, källare, mint och champinjoner. Smak av lingonsylt och nypon, tall och skogsblommor, bra koncentration, helt moget utan tendens till trötthet, stor njutning! Bra Bourgogne behöver inte vara dyrt 91p
2016 Saint Clair Family Estate Pinot Noir Vicar's Choice:
billigt och gott, men otroligt endimensionellt jämfört med St Desire.
 

LeChat

Medlem
IMG_7889.JPG

2014 Calera Central Coast Pinot Noir

Inte provat årgången tidigare men konstaterar att 2014 Calera får nog anses vara en rätt bra instegspinot. Lätt i stilen men inte mesig eller tunn. Parfymerad frukt med tydlig pinotkaraktär. Ingen stor komplex historia, men en enkel god vardagspinot som presterar klart godkänt på den här nivån.
 

Trydebull

Medlem
Det har blivit mycket vin på sistone, kanske lite för mycket:baksmälla::död: och jag har varit trög på att posta här. Förutom Mascarello´n ovan så redovisar jag de tre bästa röda som inmundigats på sistone:p
2014 Domaine Jean-Claude Marsanne St. Joseph
Jag hade lite dubier att öppna en sådan här nu men den dricks redan mycket bra! 2014 är ju en mycket mer tillgänglig årgång än de föregående med mer frukt och mindre tanniner och det tycker jag märks här. Härlig doft av mörka bär och fat. Frukt, timjan, kött och peppar! Angenäm ekighet och lätta tanniner. Gott! Lätt 90p redan nu.
2010 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva
Så då har jag äntligen lagt vantarna på Gran Reservan. Är den så mycket bättre än 2011 Reservan? Jag tycker faktiskt inte det! Det här är ett supergott vin men det tycker jag om Reservan också. Kanske lite mer djup och komplexitet och fra mer tanniner! Härlig Riojatyp med dill och cigarr. Skitgott! 91p (samma som jag gav 2011 Reservan)
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Herre jävlar vilket vin:):p! Blint hade jag hamnat i norra Rhone då jag tyckte att jag kunde ticka en massa boxar för en riktigt bra Syrah! Men det här här en Grenache - Mourvedre blandning i en, för mig, perfekt drickfas. Stor härlig doft av mörka bär och rökt bacon. Smak av allehanda frukter, kryddor, vitpeppar, choklad och lakrits - you name it! Den höga alkoholen märks inte alls och tanninerna är nätta och silkiga. Och eftersmaken - wow! Ett sånt här vin får aldrig ta slut i flaskan:eek:! Den har säkert ett långt liv kvar men för mig var den perfekt nu och för att citera @Mattias S - jag gick upp i brygga! Lätt årets, hittills, bästa vin 95+ p!
Då återstår bara frågan - när vågar jag öppna mina 2010:eek:r:)?Visa bifogad bild 10504
Hade nog din post i bakhuvudet någonstans (kul med FW-recensioner för viner som man annars inte hade köpt/fallit för) när jag sprang på en (eller ja, jag köpte några stycken blint - efter din recension, de andra får nog vila några år) 2011 Protos Grand Reserva. 29 euro känns ju som ett ok pris för ok årgång, nästan i paritet med vad Reservan kostar på SB. Hur som helst åker korken på en om inom snar framtid så får jag se om våra smaklökar lirar ihop.

Har för övrigt en låda av varje av de andra två du recenserade liggande i källaren. Marsanne får nog vänta ett bra tag hemma hos mig men 2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues känns som att man skulle vilja öppna omgående efter det omdömet! Kommer helt säkert inte kunna hålla mig utan börjar tulla när nästa lämpliga köttbit kommit för nära grillen...
 

grappa

Medlem
20170825_191207[1].jpg

Deusyls; Roussane, Marsanne och Viogner. Mörkt guldgul. Doft av gula äpplen, sommarblommor, lite kryddor och en gnutta vanilj. Kryddig smak av äpplen, en bra torrhet, lång eftersmak med angenäm beska. Ett fantastiskt vin av yppersta kvalitet. 92 p
Roederer; Relativt gyllene färg. Doft med bokna äpplen, lite bröd. Smak av gröna äpplen, bra syra, liten beska i den långa eftersmaken. Kan troligen lagras ett bra tag. Ett bra vin men slår inte min favorit Henriot 2006 (i alla fall inte än). 91 p
 
Visa bifogad bild 10807
Deusyls; Roussane, Marsanne och Viogner. Mörkt guldgul. Doft av gula äpplen, sommarblommor, lite kryddor och en gnutta vanilj. Kryddig smak av äpplen, en bra torrhet, lång eftersmak med angenäm beska. Ett fantastiskt vin av yppersta kvalitet. 92 p
Roederer; Relativt gyllene färg. Doft med bokna äpplen, lite bröd. Smak av gröna äpplen, bra syra, liten beska i den långa eftersmaken. Kan troligen lagras ett bra tag. Ett bra vin men slår inte min favorit Henriot 2006 (i alla fall inte än). 91 p
Kan bara instämma på samtliga punkter.
 
IMG_0074.JPG


En enkel fredagsmiddag: pasta med salsiccia, kronärtskocka, persilja och en tunn gräddsås med lika delar grädde, vitt vin och kalvbuljong på en bas av färsk lök, jalapeno, vitlök, strimlat rökt sidfläsk. Till det två trevliga viner: i skrivande stund oklart vilken av dem som är den mest kryddiga.
PS den litet märkliga persiljegränsdragningen mitt i pastan med hänsyn till min son som inte gillar persilja...
IMG_0075.JPG
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 10808

En enkel fredagsmiddag: pasta med salsiccia, kronärtskocka, persilja och en tunn gräddsås med lika delar grädde, vitt vin och kalvbuljong på en bas av färsk lök, jalapeno, vitlök, strimlat rökt sidfläsk. Till det två trevliga viner: i skrivande stund oklart vilken av dem som är den mest kryddiga.
PS den litet märkliga persiljegränsdragningen mitt i pastan med hänsyn till min son som inte gillar persilja... Visa bifogad bild 10809
Ser fram emot synpunkter på Cartology. Tack för tipset om att 2015 dykt upp. Det var ju märkligt att den inte finns kvar inom Små partier. Den brukade ju alltid sälja slut. Jag beställde några som jag nog väntar med - har fått för mig att du gillar kraftig syra bättre än jag. Jag konmer nog att konsumera en -11:a eller -12:a snart istället.
 
Ser fram emot synpunkter på Cartology. Tack för tipset om att 2015 dykt upp. Det var ju märkligt att den inte finns kvar inom Små partier. Den brukade ju alltid sälja slut. Jag beställde några som jag nog väntar med - har fått för mig att du gillar kraftig syra bättre än jag. Jag konmer nog att konsumera en -11:a eller -12:a snart istället.

:) Ja, när du säger det kanske jag mer och mer har kommit att gilla viner med mer syra och slankhet. I alla fall när det gäller chardonnay. Men samtidigt gillar jag t ex vita rhoneviner, Musar Blanc, La Peiras Deusyls, vars storhet Grappa påminde oss om, ekad mogen champagne och dessa sydafrikanska chenin blanc:er som kanske ändå är mer kropp än syra.

Denna årgång av Cartology kändes faktiskt litet mindre kartig i syran och mer kryddig av eken, trots att jag har uppfattningen att det inte är några nya ekfat. Mycket bra frukt, ligger fint i munnen. Saknar kanske ett element av sälta som jag mindes från tidigare årgång, detta mer av perfekt mogen stenfrukt, utan att vara oljig eller alkoholstark. Det är verkligen bra, torrt och balanserat men det är också verkligen ett vin som inte blygs för sig själv. Kanske bra att vänta något år för att se om frukten, kryddorna och röken lägger sig något. Har dock ingen aning om i vilken takt syran kommer att klinga av: 3, 5, 7 år? Jag tyckte den var ännu bättre i munnen kyld någon extra grad, men det drog också upp kryddigheten från eken (eller från frukten?) så det går nog att hitta den serveringstemp man själv föredrar. Jag köpte ett gäng så tänker mig försöka följa detta de närmaste åren. Verkligen en favorit dock måste jag säga. 92-93 poäng.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Blev ett besök på Eriks Vinbar igår kväll, med en rad fina viner förstås!


2011 Vilmart Cellier d'Or
Det tar en stund för den att värma upp, men det är ett bra glas att börja med; doften domineras av brioche, mjöliga glasäpplen, fräsch grapefrukt-bitter syra, citron, ett stänk av persikopuré... Inget avancerat eller stort vin, men den höga syran kompletterar rondören som vinet ändå har! De brödiga nyanserna övergår med lite luft till mer rostade toner, tänkt hasselnötter och grädde. ;)

2015 Franck Balthazar Cornas
Länge sedan jag drack en fin Syrah och jag blev genast påmind om hur härligt det är, med bonusglädjen att det finns ett gäng i min egen källare (andra producenter dock). Färgen är påtagligt lila och rimmar väl med den lite blommiga, granitartade nyansen som finns i doften, tillsammans med krossade mörka bär (björnbär, skogsbär, svarta vinbär), flintrök snarare än charkig rök, pepparkorn...
På tungan är det ettrigt, strävt och så där parfymerat balanserat som gör att jag faller pladask för den här stilen av Syrah. Massor av mörk frukt återigen, pepparkorn strösslade över denna, med en känsla av stora granitblock som krossar bären likt kvarnstenar. :D

Riktigt bra vin, men ungt så det förslår! Det varma året kan nog ge en lång utvecklingskurva med viner som behåller sin spänst under lång tid! Jag såg dessutom att @Niklas J hade provat en trippel av Balthazar's viner på Instagram, så extra kul att ha provat den här producenten. :)

2004 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Vi kunde inte motstå att hugga en flaska från källarlistan och jag som aldrig riktigt hyllat FdP tänkte att det skulle bli kul med en äldre variant! Helt rätt drag!
Komplexiteten i den här som fått några år extra på sig (och härligt sällskap?) resulterar i en grym Champagne; skogiga nyanser med svamp och undervegetation, som klingar av för att ge plats till gula äpplen, persika, citronzest, lime, mandelflarn, fransk nougat, en näve kaffebönor, rostat bröd... Ett glas man njuter av länge och med en liten påfyllning med jämna mellanrum så håller förstås vinet sin fräschör under hela timmen!

2011 Corton-Charlemagne Grand Cru Bonneau du Martray
Kunde inte motstå ett glas av en vit GC från Bourgogne, även om det kanske inte är riktigt ”där” än. Det är så sällan de här kommer i glasform att jag mer än gärna tog ett, och jag blev inte besviken!
Fet frukt, riktigt bra struktur från faten som egentligen kommer fram mer som ryggrad än som något riktigt kryddigt; gula plommon, gula äpplen, något låg syra i förhållande till den där kraftiga frukten och viskositeten, men inget som stör.
Det som framför allt sticker ut är dess längd och koncentration, särskilt i jämförelse med den Puligny-Montrachet Les Enseigneurs som @Daniel B tog in. P-M är mer grön, örtig, tydligare ton av krita, men kortare och mer öppen, medan C-C i det här fallet är den långsiktiga investeringen.
Efter ca 20 minuter i glaset började det verkligen hända grejer, med stenfrukt, vanilj och torkad citrusfrukt. Komplext, svårbeskrivet, möjligen lite fel tillfälle som sista glas… ;)

Mixad post den här gången (bubbel vs vin), men ja ja... ;)
 

LeChat

Medlem
IMG_7948.JPG

2011 Domaine Louis Cheze Côte-Rôtie Belle Demoiselle

Jag dricker alldeles för sällan Syrah. Det är dags att prioritera Syrah framöver. Passar ju dessutom bra när det börjar dyka upp flaskor från 2015.
Erfarenhet av några flaskor från olika producenter säger mig att 2011 kan man plocka redan nu. Det gäller även detta vin. Det är bara att hälla upp och njuta från start. Härlig frukt, fortfarande lite ung, medelfylligt med rätt klassiska syrahtoner. Mycket läcker doft och smak trots medioker årgång. Smaskens! :)
 

Ekdahl

Medlem
Härlig kväll igår med några härliga viner.
1996 Château Poujeaux: 21 år gammal Bordeaux, vad kan gå fel? Ingenting visar det sig. Underbart levande vin, bra frukt kvar i doften med en komplex kompott av mognadsdofter av stall, cigarrlåda, ceder. I munnen levande med bra avrundade tanniner och acceptabel syra. Rund, mjuk och inbjudande. Lång, intensiv och komplex. Över förväntan. 92 p.
2009 Château d’Agassac
: Givetvis inte alls samma upplevelse och ungdomligt i jämförelse men allt på plats. Kommer givetvis bli bättre med åren och skönt att veta att jag har 4 till i källaren. 89 p.
NV Leclerc Briant Cuvée de Réserve: Andra gången i sommar och lika bra denna gång. Mycket härlig mognad med skön pinot-frukt och Chardonnay-smörighet. Kollar på Leclerc Briant´s hemsida och ser att denna är inte listad längre i sortimentet. Kan det vara så att den har legat en tid hos importören som förklarar mognaden? 89 p.
IMG_4160.JPG
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Mas Champart - Cause Du Bousquet 2013. Ett rött vin från appelationen Saint Chinian. Första upplevelsen är superstrama tanniner och svarta oliver i eftersmaken. Efter en timme i karaff märker jag jordgubbar, blåbär, blandade kryddor och en lite irriterande eldighet i slutet. Dessutom luktar det lite fis om det, inte stall, utan just fis.
Smaken är lång och det är ganska lätt att särskilja de olika bären...
Trots allt tycker jag om det och ser fram emot att dricka återstoden i flaskan om några dagar.
Det passade utmärkt till grillad ryggbiff med bea. Nästa flaska får vänta till 2019.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Druckit ett riktigt enkelt men trevligt vin i två dagar nu. Upplockat på tillfälliga sortimentet mest i brist på annat skoj. Tror jag betalade någonstans runt 150kr för det så att förväntningarna var inte allt för uppskruvade.

Vinet i fråga är Ameal Loureiro 2016 från Portugal, vinho verde.

Det är en fräsch blommighet (alltså inte som gewurst traminer) och exotiskt fruktigt (litchi, persika, päron) utan att bli nz-sb-tropisk-nektar. Bra syra, lite stenigt och en helt ok längd i smaken.

Jag gillar stilen och att det klarar att vara rakt och direkt utan att bli platt och trist. Ger det utan att tveka 87p och tycker det är väl värt sina riksdaler! Ett bra vin att sippa på när ungen sover och kantareller ska stekas!
Köper gärna fler att ha hemma!
IMG_8932.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite smått och gott i helgen.

Generös och charmig pinot noir i en stil som är antitesen till en snipig, dyr och sluten bourgogne. Rikt bärig och försiktigt fatad med uns krutrökighet och sandelträ. Mycket lättdrucken med snygg balans och fin fruktsötma. Det säger bara slurp! (88p)

image.jpeg

2015 Gros Frère et Sœur Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits

Som vanligt en riktigt trevlig, lättdrucken och okomplicerad (men seriös) bordeauxblend från Washington State. Ceder, smörkola, tobak och rikligt med svenska bigarråer samt lite annorlunda kardemummakryddighet i bakgrunden. Snyggt balanserat med utmärkt struktur. Ungt och angenämt. Tillrättalagt på ett bra vis. Som en skön mix mellan en brunello och bordeaux, men ändå troget sitt jänkarursprung. Klart bäst dag två. Ett vin med viss lagringspotential. (89p+)


image.jpeg

2014 Hedges Family Estate Red Mountain
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
220AQmN.png


Gårdagkvällens kräftskiva med familjen bjöd på ett trevligt möte med en 60-åring, 1956 Cave de Rivesaltes Rivesaltes Ambré Vin Doux Naturel serverat till en episk chokladkaka signerat @ChristianB! Det här är nog det bästa jag druckit på hela året, inte ett år för gammalt på något sätt, snarare tvärtom! Jag fick direkt madeira-vibbar, typ sercial, mängder av fikon/aprikos, nötter, honung och gul fallfrukt! Hur mjukt och lent som helst.. en lite för ny bekantskap för mig för att kunna sätta en bra beskrivning, men fantastiskt gott var det! Flaskan inhandlades för ~4 år sedan inför vår mors 60-årsdag förra året! En härlig dryckesupplevelse som var väl värd sin väntan! :)
 

LeChat

Medlem
IMG_7958.JPG

2008 Louis Jadot Corton-Pougets Domaine des Héritiers Louis Jadot
Årgång 2008 ska väl egentligen ligga ett tag till men har man många flaskor av samma så kan man ju nypa en i alla fall.
Fattonerna sticker ut en del till en början vilket är mer regel än undantag hos Jadot tycker jag. Men det ordnar till sig ganska snabbt i takt med att den öppnar sig. Känns lite rustikt. Med luft så kommer dofter av bl.a. tjära, målarbod, något blommigt och lite läder. Smaken är fortfarande något ungt syrlig med bl.a plommon, blodapelsin, läppstift och avslutar med lite äpple och lakrits. Det är gott men något för ung och syrlig för min smak i dagsläget. Gör sig bättre till maten, helstekt kyckling på klassiskt vis, än på egen hand.
Resterande flaskor får vila sig i form!
 
Toppen