Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pol Roger Reserve en standard skumpa som legat i en matkällare i 4-5 år.
Detta resulterade i en lite djupare smak och en härlig champagne.

sedan en Pierre Peters Rose for Albane, gillar denna champagne ett bra pris på en skönt skumpa.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Naturalis Historia, Mastroberardino, Irpinia IGT, Kampanien, 1999, vissa källor säger endast Aglianico och någon säger att det är 15% Piedirosso (åt bryggarstek till). Börjar få brunröd nyans. Doftar mörk sötmogen frukt, körsbär, romrussin, torkade rosor, tjära, lakrits och lite gammalt/instängt. Smakmässigt är det samma sötaktiga frukt, kirschigt/spritigt/starkvinskänsla, pepprigt, relativt mycket tanniner.

Förvisso en hel del spännande och tilltalande inslag som är rätt nebbiololika men problemet är att vinet nog har sett bättre dagar - definitivt på downhill med sin starkvinsaktiga karaktär och uttorkade frukt.

Sötmogenheten gick på sätt och vis ihop med bryggarstekens söta inslag (såsen och gelén). Men vad hjälper det då vinet i sig inte är njutbart.

Nu har jag ett Aglianico-vin kvar av de tre jag köpte - samma producents Taurasi Riserva, 2006 - hoppas att den levererar något roligare än de två andra.

Drack denna i november förra året. "Mognadstoner, ny ek, kryddig, rätt ok syror. Viss antydan till lite uttorkad frukt, men helt ok form. Bättre efter lite luft. Rustik, aningen bitter, lakrits, stall, barr, nypon, röda bär, vanilj." var mina intryck intryck då. Jag gillade det, kanske var min flaska i bättre form? Men som du säger, det är nog i nedförsbacke, och även min flaska hade säkert varit bättre för att par år sen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman skrev:
Drack denna i november förra året. "Mognadstoner, ny ek, kryddig, rätt ok syror. Viss antydan till lite uttorkad frukt, men helt ok form. Bättre efter lite luft. Rustik, aningen bitter, lakrits, stall, barr, nypon, röda bär, vanilj." var mina intryck intryck då. Jag gillade det, kanske var min flaska i bättre form? Men som du säger, det är nog i nedförsbacke, och även min flaska hade säkert varit bättre för att par år sen.

Ja, låter som att din flaska var i bättre skick. Gick just och återtestade det som var kvar i karaffen och får medge att doften är rätt tilltalande men smakmässigt är den tyvärr over the hill.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Duval-Leroy 1996. Fin skumpa, glad jag har dessa. Men det är nog dags att dricka nu och inte om massor av år.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Levern mår halvbra såhär i Kinesiskt nyårstider....Mest druckit skit som Baijiu, deras "vodka".40-60%, smakar acceton och någon vidrig nästan artificiell sötma flytandes ovanpå.
Ölen är rätt pissig också, runt 3% och smakar mest vatten. Bästa öl f ö hittills i Asien är BeerLao.
Bia Hoi finns främst i norra Vietnam bryggs dagsfärsk och smakar därefter, ingenting. Men för 5000 dong(25 cent) är det nästan billigare än vatten.

När det gäller vin är allt Kinesiskt jag smakat rätt illa.
Drack några "Stone cottage Gaffer shiraz 2006" ursprung Aussie, som gick ner, men inget direkt att skriva hem om. Sorligt att det är det bästa man druckit på länge...
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jag har varit väldigt dålig på att skriva här på senare tid...
Orpale -98
Ljusgul, ganska få bubblor som dessutom la sig snabbt vilket gjorde mig fundersam. Det var dock inga problem även om jag hade föredragit att det varit bättre mousse. Dominerad av äpple med en viss touch av päron, bra syra, den känns ung och sammantaget är det riktigt gott!
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Naturalis Historia, Mastroberardino, Irpinia IGT, Kampanien, 1999, vissa källor säger endast Aglianico och någon säger att det är 15% Piedirosso (åt bryggarstek till). Börjar få brunröd nyans. Doftar mörk sötmogen frukt, körsbär, romrussin, torkade rosor, tjära, lakrits och lite gammalt/instängt. Smakmässigt är det samma sötaktiga frukt, kirschigt/spritigt/starkvinskänsla, pepprigt, relativt mycket tanniner.

Förvisso en hel del spännande och tilltalande inslag som är rätt nebbiololika men problemet är att vinet nog har sett bättre dagar - definitivt på downhill med sin starkvinsaktiga karaktär och uttorkade frukt.

Sötmogenheten gick på sätt och vis ihop med bryggarstekens söta inslag (såsen och gelén). Men vad hjälper det då vinet i sig inte är njutbart.

Nu har jag ett Aglianico-vin kvar av de tre jag köpte - samma producents Taurasi Riserva, 2006 - hoppas att den levererar något roligare än de två andra.

Drack årgång 2000 i fjol och den behöver nog mer tid innan den peakar, mycket tanniner kvar. Matvänligt vin men lite tunnare än jag väntat. Trodde det skulle vara bättre faktiskt.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tips annars är att plocka upp Lalande Borie 2010 som ger trevlig Bordeaux för dryga tvåhundringen.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Girolamo Russo Etna Rosso-2010

Hade höga förväntningar och tyvärr får man nog säga att detta vin är ett riktigt bottennapp i sin prisklass. Tydligen fick det 95 poäng av James Suckling, han tenderar att ge italienska viner överbetyg men i de här fallet är det ganska extremt :p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Savart bulle de RoséDeg2012
Som en fruktbomb går hon upp direkt på nosen. direkt med en mun full av skogens söta bär, som med värme ger en mer smörad och fet känsla. Vinet håller i bra och har en riklig vit-mineralig finish. Hade svårt att gissa vinet trots att jag kände igen det. Savart visar på återigen hur bra viner han gör då denna hänger på bra med de andra vinerna in i kvällen.

Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Béchalin 2005Deg April2012
Spritsig nos, ofattbart knuten. jag låter glaset stå ett antal timmar under kvällen, men förbluffande nog händer det inte ett skvatt med nosen...underligt.
Vinet går iaf in direkt med Bouchards underbara krämiga mousse, massvis med blomster och honungstoner, hård aningen brutal mineral av grovt krossad sten. Nästan helt utan frukt, svårt att säga om flaskan ar defekt ingen av oss upplevde det, verkar som La parcelle 05 överlag är ett svagt vin kanske?

Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée 2006Deg April2010
Doften är först mycket knuten med tydligt metalliska drag.
Men detta är för mig ett av kvällens bästa viner - här öppnar det upp sig långsamt men graciöst under kvällen. Bouchards Pinot blanc är en otroligt raffinerade skapelse med sjukligt koncentrerad frukt fauna av päronchips och havtorn. Dethär är riktigt stort och runt, skulle jag gissat blint hade jag varit helt säker på att jag haft ett vin som mognat på fat - då denna bjussar på så rikliga toner av rostade mandlar, macadamianötter och smörslungade päron. Mineralen är otroligt seriöst fokuserad i en lång lång och elegant stil med krossad krita, havssalt - nästan som en kall havsbris. Bolorée 2006 visar på en förbluffande söt och riklig frukt för att vara dosagé-fri och är idag mycket uttrycksfull men fortfarande sjukligt ung, detta är stort och har en lång tid att ge framöver.

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2008Deg Juli 2010
Har direkt vid öppnandet en stor komplex och autolytisk nos fylld med koncentrerade toner av äpplen, mango och aprikos.
Stor, riklig med maffig fruktkoncentration som reflekterar denna fantastiska årgång ypperligt.
Jag har så svårt att beskriva vinet med ord men lite av den maffiga frukten jag finner är bla;
röd bakad rabarber, röda äpplen, torkade havtorn & tranbär.
Syran är stram och jag vill nästan få den till att vara calamansi-driven.
Granit-dominerad mineral.
Detta är ett stort och väldigt personligt vin, elegans i sitt yppersta - Vilken skönhet detta är !
En sak till - Detta är by far den bästa osvavlade skumpan utan dosagé jag någonsin testat..

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2009Deg Juli 2011
Tillskillnad från den gula färgen hoss 08an har 09an en lätt rosa färg.
Här är det också direkt mycket uttrycksfullt med äppelpaj bakad på rödaäpplen. Stilrent och snyggt men väldigt långt ifrån 08an.
Här är det mer utav drinkability som gäller som en söt fruktpaj bakad på tuttifrutti, åkerbär och blåbär. Men ändå på ett stilrent sätt.
Med långtid i glaset blir frukten svår att ignorera då den bara växer och växer på ett nästan äppligt och sött vis med syltade körsbär och jordgubbskompott.

09ans profil är mer öppen och varm i sin stil, inte alls lika koncentrerad som 08 upplevs.

Jag vill också lägga till en ursäkt på de korta beskrivningarna om Bouchard men det är en sak jag idag upptäckte med min favorit-odlare. Att dessa hantverk oftast är väldigt komplexa och i en så extremt personlig-stil att jag har så himla svårt att beskriva vinerna i ord. Det är fantastiska hantverk man måste uppleva. Det känns nästan som det är enklare att beskriva känslor än dessa viner.

Övriga anteckningar om kvällens röda lämnar jag över till Bdx-herrarna!
men vi drog iaf Il Frappato 2010 - som jag gilla skarpt (mycket modern stil)
Henschke Mount Edelstone 2001 - som blev den bästa Aussien jag någonsin testat.
Château Ducru-Beaucaillou 1998 som bjöd på en klassisk stor artad Bdx-upplevelse (pur ungt riktigt stort vin!)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Veuve Ambal blanc de blanc cuvee Carl-Otto Brut

Troligen det största fyndet jag har varit med om på SB. Kanonpiggt bubbel med mycket citrus och vår i smaken. Carl-Otto Ottergren har onekligen gjort ett mousserande vin som sopar mattan med allt under 100-sträcket. 99 kronor flaskan känns som ett välgörenhetspris för detta vinet.

Finns tyvärr bara att uppbringa i butikerna i Skåne dock.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2003 Roagna Barbaresco Pajé Mer eller mindre redo direkt från start men får iaf en dryg timma i karaffen. Öppet, rödfruktigt, parfymerat, med en del utveckling. Hallon, körsbär, mandel, lakrits, te, mynta, selleri, läder. En liten angenäm kärnig känsla hos tanninerna tillsammans med friskheten i syrorna stramar upp det hela och gör att vinet känns lätt och elegant. Mycket positiv upplevelse!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Savart bulle de RoséDeg2012
Som en fruktbomb går hon upp direkt på nosen. direkt med en mun full av skogens söta bär, som med värme ger en mer smörad och fet känsla. Vinet håller i bra och har en riklig vit-mineralig finish. Hade svårt att gissa vinet trots att jag kände igen det. Savart visar på återigen hur bra viner han gör då denna hänger på bra med de andra vinerna in i kvällen.

Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Béchalin 2005Deg April2012
Spritsig nos, ofattbart knuten. jag låter glaset stå ett antal timmar under kvällen, men förbluffande nog händer det inte ett skvatt med nosen...underligt.
Vinet går iaf in direkt med Bouchards underbara krämiga mousse, massvis med blomster och honungstoner, hård aningen brutal mineral av grovt krossad sten. Nästan helt utan frukt, svårt att säga om flaskan ar defekt ingen av oss upplevde det, verkar som La parcelle 05 överlag är ett svagt vin kanske?

Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée 2006Deg April2010
Doften är först mycket knuten med tydligt metalliska drag.
Men detta är för mig ett av kvällens bästa viner - här öppnar det upp sig långsamt men graciöst under kvällen. Bouchards Pinot blanc är en otroligt raffinerade skapelse med sjukligt koncentrerad frukt fauna av päronchips och havtorn. Dethär är riktigt stort och runt, skulle jag gissat blint hade jag varit helt säker på att jag haft ett vin som mognat på fat - då denna bjussar på så rikliga toner av rostade mandlar, macadamianötter och smörslungade päron. Mineralen är otroligt seriöst fokuserad i en lång lång och elegant stil med krossad krita, havssalt - nästan som en kall havsbris. Bolorée 2006 visar på en förbluffande söt och riklig frukt för att vara dosagé-fri och är idag mycket uttrycksfull men fortfarande sjukligt ung, detta är stort och har en lång tid att ge framöver.

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2008Deg Juli 2010
Har direkt vid öppnandet en stor komplex och autolytisk nos fylld med koncentrerade toner av äpplen, mango och aprikos.
Stor, riklig med maffig fruktkoncentration som reflekterar denna fantastiska årgång ypperligt.
Jag har så svårt att beskriva vinet med ord men lite av den maffiga frukten jag finner är bla;
röd bakad rabarber, röda äpplen, torkade havtorn & tranbär.
Syran är stram och jag vill nästan få den till att vara calamansi-driven.
Granit-dominerad mineral.
Detta är ett stort och väldigt personligt vin, elegans i sitt yppersta - Vilken skönhet detta är !
En sak till - Detta är by far den bästa osvavlade skumpan utan dosagé jag någonsin testat..

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2009Deg Juli 2011
Tillskillnad från den gula färgen hoss 08an har 09an en lätt rosa färg.
Här är det också direkt mycket uttrycksfullt med äppelpaj bakad på rödaäpplen. Stilrent och snyggt men väldigt långt ifrån 08an.
Här är det mer utav drinkability som gäller som en söt fruktpaj bakad på tuttifrutti, åkerbär och blåbär. Men ändå på ett stilrent sätt.
Med långtid i glaset blir frukten svår att ignorera då den bara växer och växer på ett nästan äppligt och sött vis med syltade körsbär och jordgubbskompott.

09ans profil är mer öppen och varm i sin stil, inte alls lika koncentrerad som 08 upplevs.

Jag vill också lägga till en ursäkt på de korta beskrivningarna om Bouchard men det är en sak jag idag upptäckte med min favorit-odlare. Att dessa hantverk oftast är väldigt komplexa och i en så extremt personlig-stil att jag har så himla svårt att beskriva vinerna i ord. Det är fantastiska hantverk man måste uppleva. Det känns nästan som det är enklare att beskriva känslor än dessa viner.

Övriga anteckningar om kvällens röda lämnar jag över till Bdx-herrarna!
men vi drog iaf Il Frappato 2010 - som jag gilla skarpt (mycket modern stil)
Henschke Mount Edelstone 2001 - som blev den bästa Aussien jag någonsin testat.
Château Ducru-Beaucaillou 1998 som bjöd på en klassisk stor artad Bdx-upplevelse (pur ungt riktigt stort vin!)
Grym kväll och bra viner ,eftersom vi bara blev tre så bestämde vi tidigt att hålla igen på antalet flaskor så
nogot riktigt inferno blev det inte ;)

Nämnas ska också att vi alla va överens att kvällens vin va Les Ursules 08 ,fantastiskt vin som har många år framför sej.
Trevligt miniinferno men nästa gång hoppas vi på lite fler folk att dela buteljerna med
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Girolamo Russo Etna Rosso-2010

Hade höga förväntningar och tyvärr får man nog säga att detta vin är ett riktigt bottennapp i sin prisklass. Tydligen fick det 95 poäng av James Suckling, han tenderar att ge italienska viner överbetyg men i de här fallet är det ganska extremt :p

Vad var det som var dåligt med vinet. Ofta lika intressant att höra om både toppviner så väl som riktiga bottennapp
 

kristerb

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Övriga anteckningar om kvällens röda lämnar jag över till Bdx-herrarna!
men vi drog iaf Il Frappato 2010 - som jag gilla skarpt (mycket modern stil)
Henschke Mount Edelstone 2001 - som blev den bästa Aussien jag någonsin testat.
Château Ducru-Beaucaillou 1998 som bjöd på en klassisk stor artad Bdx-upplevelse (pur ungt riktigt stort vin!)

Mini-inferno blev det minsann, bra skrivet Johan, härliga champagner.

Il Frappaton var ljus i färgen, mycket modern, lätt, fruktig, bärig i stilen. Jag gissade på Pinot Noir från nåt kallare område, typ Tyskland. Var bara några hundra mil ute och cyklade...
Kul att testa det omtalade vinet, mycket frisk syra, lite björnbär, jordig, dammig stil, naturvinsfräschör på ett bra sätt. Trevligt.

Ducru-Beaucaillou var extremt tät, återhållen och knuten för en 98. En gissning på St Estèphe 2004 var logisk. Mycket mörk, djup ung röd färg med knappt någon mognad på färg, doft eller smak. Tät, rökig doft, fatig. Först efter några timmar i glaset började den släppa ifrån sig lite blyerts och mognadstoner. Tät, balanserad smak med kompakt mörka bär-frukt.
Dagen efter mycket mer öppen och stalllig med mogna toner.

Mt Edelstone ett kompakt koncentrat av svarta vinbär, mint och eukalyptus. Lakrits, tät, enorm stor saftig shiraz. Överväldigande samma kväll men dagen efter en riktig vinnare. Mjuknar ut till flera lager av nyanser av mörka frukter och bär och en enormt lång eftersmak. Svår att låta bli, så det får bli ett litet glas till.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Vad var det som var dåligt med vinet. Ofta lika intressant att höra om både toppviner så väl som riktiga bottennapp

Det smakade som ett billigt past prime vin från nya världen. Vinet smakade unkna ekfat, gamla strumpor och citron och det är svårt att tro att vinet var så ungt som det var. Korken var perfekt och har svårt att tänka mig att vinet skulle ha förvarats så dåligt att det blivit förstört pga det.

Beställ en flaska och prova, kan hända att jag råkade få en väldigt dålig flaska.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Det smakade som ett billigt past prime vin från nya världen. Vinet smakade unkna ekfat, gamla strumpor och citron och det är svårt att tro att vinet var så ungt som det var. Korken var perfekt och har svårt att tänka mig att vinet skulle ha förvarats så dåligt att det blivit förstört pga det.

Beställ en flaska och prova, kan hända att jag råkade få en väldigt dålig flaska.

Tråkigt, men väl inte första gången ett uppskrivet vin inte riktigt är så bra som man hoppas. Både du och Jos verkar ju ha sprungit på två exempel på det.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Tråkigt, men väl inte första gången ett uppskrivet vin inte riktigt är så bra som man hoppas. Både du och Jos verkar ju ha sprungit på två exempel på det.

Jag funderar lite på att beställa en flaska till för att kolla om det var flaskan det var fel på. Är nästa flaska lika dålig lämnar jag nog tillbaka den.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Savart bulle de RoséDeg2012
Som en fruktbomb går hon upp direkt på nosen. direkt med en mun full av skogens söta bär, som med värme ger en mer smörad och fet känsla. Vinet håller i bra och har en riklig vit-mineralig finish. Hade svårt att gissa vinet trots att jag kände igen det. Savart visar på återigen hur bra viner han gör då denna hänger på bra med de andra vinerna in i kvällen.

Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Béchalin 2005Deg April2012
Spritsig nos, ofattbart knuten. jag låter glaset stå ett antal timmar under kvällen, men förbluffande nog händer det inte ett skvatt med nosen...underligt.
Vinet går iaf in direkt med Bouchards underbara krämiga mousse, massvis med blomster och honungstoner, hård aningen brutal mineral av grovt krossad sten. Nästan helt utan frukt, svårt att säga om flaskan ar defekt ingen av oss upplevde det, verkar som La parcelle 05 överlag är ett svagt vin kanske?

Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée 2006Deg April2010
Doften är först mycket knuten med tydligt metalliska drag.
Men detta är för mig ett av kvällens bästa viner - här öppnar det upp sig långsamt men graciöst under kvällen. Bouchards Pinot blanc är en otroligt raffinerade skapelse med sjukligt koncentrerad frukt fauna av päronchips och havtorn. Dethär är riktigt stort och runt, skulle jag gissat blint hade jag varit helt säker på att jag haft ett vin som mognat på fat - då denna bjussar på så rikliga toner av rostade mandlar, macadamianötter och smörslungade päron. Mineralen är otroligt seriöst fokuserad i en lång lång och elegant stil med krossad krita, havssalt - nästan som en kall havsbris. Bolorée 2006 visar på en förbluffande söt och riklig frukt för att vara dosagé-fri och är idag mycket uttrycksfull men fortfarande sjukligt ung, detta är stort och har en lång tid att ge framöver.

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2008Deg Juli 2010
Har direkt vid öppnandet en stor komplex och autolytisk nos fylld med koncentrerade toner av äpplen, mango och aprikos.
Stor, riklig med maffig fruktkoncentration som reflekterar denna fantastiska årgång ypperligt.
Jag har så svårt att beskriva vinet med ord men lite av den maffiga frukten jag finner är bla;
röd bakad rabarber, röda äpplen, torkade havtorn & tranbär.
Syran är stram och jag vill nästan få den till att vara calamansi-driven.
Granit-dominerad mineral.
Detta är ett stort och väldigt personligt vin, elegans i sitt yppersta - Vilken skönhet detta är !
En sak till - Detta är by far den bästa osvavlade skumpan utan dosagé jag någonsin testat..

Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2009Deg Juli 2011
Tillskillnad från den gula färgen hoss 08an har 09an en lätt rosa färg.
Här är det också direkt mycket uttrycksfullt med äppelpaj bakad på rödaäpplen. Stilrent och snyggt men väldigt långt ifrån 08an.
Här är det mer utav drinkability som gäller som en söt fruktpaj bakad på tuttifrutti, åkerbär och blåbär. Men ändå på ett stilrent sätt.
Med långtid i glaset blir frukten svår att ignorera då den bara växer och växer på ett nästan äppligt och sött vis med syltade körsbär och jordgubbskompott.

09ans profil är mer öppen och varm i sin stil, inte alls lika koncentrerad som 08 upplevs.

Jag vill också lägga till en ursäkt på de korta beskrivningarna om Bouchard men det är en sak jag idag upptäckte med min favorit-odlare. Att dessa hantverk oftast är väldigt komplexa och i en så extremt personlig-stil att jag har så himla svårt att beskriva vinerna i ord. Det är fantastiska hantverk man måste uppleva. Det känns nästan som det är enklare att beskriva känslor än dessa viner.

Övriga anteckningar om kvällens röda lämnar jag över till Bdx-herrarna!
men vi drog iaf Il Frappato 2010 - som jag gilla skarpt (mycket modern stil)
Henschke Mount Edelstone 2001 - som blev den bästa Aussien jag någonsin testat.
Château Ducru-Beaucaillou 1998 som bjöd på en klassisk stor artad Bdx-upplevelse (pur ungt riktigt stort vin!)

Cedric Bouchard är ju aldrig fel. Hur stod Savart upp mot denna lite mer etablerade kultodlare?

Kostjan skrev:
Grym kväll och bra viner ,eftersom vi bara blev tre så bestämde vi tidigt att hålla igen på antalet flaskor så
nogot riktigt inferno blev det inte ;)

Nämnas ska också att vi alla va överens att kvällens vin va Les Ursules 08 ,fantastiskt vin som har många år framför sej.
Trevligt miniinferno men nästa gång hoppas vi på lite fler folk att dela buteljerna med

8 flaskor / 3 pers. Dåligt flasksnitt får man helt enkelt säga :)

Hoppas kunna vara med nästa gång. Flaskor redan utvalda :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Cedric Bouchard är ju aldrig fel. Hur stod Savart upp mot denna lite mer etablerade kultodlare?

8 flaskor / 3 pers. Dåligt flasksnitt får man helt enkelt säga :)

Hoppas kunna vara med nästa gång. Flaskor redan utvalda :)
Jo jag tycker somsagt Savart rosén stod sig bra, skulle ha varit intressant att ha med hans millésime 08 som säkert skulle varit på liknande nivå.
Jag tror vi är flera som redan valt ut våra flaskor inför kommande vinferno - dax att planera ett datum som passar fler kanske?
 
Toppen