Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Gurto

Gurto Medlem

Har du provat någon annan flaska som var bättre än denna menar du?

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Torsdag kväll, vintarmen suger rejält efter en trevlig, men vinmässigt trist blindprovning igår. Blandade italienska viner av vitt slag. Fick aldrig med mig någon vinlista och orkar inte rapportera dem här. Inga utropstecken kan jag säga, lite allmänt generiska åt lite olika håll.

Hade även tänkt att göra slag i saken att testa auslese och inlagd sill som diskuterats i en annan tråd, men det får bli en annan dag. :)

Idag ville både jag och frugan tugga tannin, så det fick bli en ung och enkel Madiran, närmare bestämt: 2010 Chateau Barrejat Cuvee des Viuex Ceps
    image.jpg

Överraskande bra vin. Massor av mörk och tät frukt (svarta vinbär och björnbär), fina cedertoner, ngt tjära, eneträ, choklad, nymålad båt och viol. Rejäla tanniner (såklart, det är ju tannat vi talar om) och en tydlig men angenäm beska i svansen ihop med lite dammighet. Visst blir detta säkert bättre med lite ålder, men just nu passade det oss perfekt! Synd att det inte går att hitta problemfritt längre, det verkar ha utgått helt på SB.

Som vanligt så är det kul att höra vad ni som har testat det tycker!

Last edited: 20 februari 2014
    StefanAkiko gillar detta.
  3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Åh, vad jag skulle vilja dricka det vinet! Råkar @Mats ha ngra flaskor hemmavid? På tisdag?

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja, ja - det var inte märkvärdigt, bara väldigt passande ikväll. :)

5. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Här finns det resurser, 1 låda -09 och 4 flaskor -10 så visst kan vi knäcka en sån. Köpte på mig av 09an medan den fanns kvar, 89 kr men är bättre än mycket för dubbla pengen för oss som gillar tannater från Madiran. Har inte testat 10an än dock så kanske dax att ta en och se om man ska bunkra lite till.

På bolagets hemsida säger websaldot: "Hos leverantör" så det borde gå bra att beställa fler (om det inte är som tidigare bara jag som kan beställa vissa viner ;) ) men som vanligt stämmer inte årgången -09 utan det är -10 man får.

Mattias S gillar detta.
  6. kayaker

kayaker Cyklist

Det är nog 2010:an som eftersöks av bilden attt döma. :)

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Ok, jag hittade bara en variant som heter "Chateau Barrejat tradition", vilket jag inte tror är samma vin? 09:an har jag en flaska kvar av, men av dagens test att döma så tror jag att jag gillar 10:an något bättre. :)

8. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Aha, sorry, missade att det var Cuvée des Vieux Ceps du druckit och inte Tradition. Den har jag inte testat men har 4 av i källaren så kanske dax att ta en, och med tanke på att priset när nästan dubbelt så högt som för den andra är förväntningarna stora trotts att det bara är ett 150 kronersvin.

9. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul att även den "enklare" levererar. Har inte testat den, men borde ju såklart göra detta nu när den hamnat i rampljuset.

Är det nu vi borde utbrista "prisvärt" i kör?

10. Jos

Jos Medlem

11. chambertin

chambertin Medlem

12. Belmont

Belmont Medlem

Blev en Eric Rodez BdN NV igår tillsammans med kallskuret och lite olika ostar.
    Vet inte om det var en dålig kombination men detta var ett vin som inte föll mig i smaken.
    Är dålig på att förklara smaker osv, men va för mycket " citron vatten " över de hela.

Elvis, Grip, Mats och 1 annan gillar detta.
  13. Magikern

Magikern Medlem

Inte speciellt mycket bättre men just denna kändes lite uttorkad.

Du har provat det nyligen antar jag? Tror nästan den är slut i beställningssortimentet.

14. TEGE

TEGE Medlem

Marques de Grinon Caliza 2009

Detta har varit mitt husvin i snart 2 år tillsammans med 2008. Idag korkades sista flaskan upp till matlagningen. Och vid första doften fick jag som vanligt ett stort leende. Detta är så jäkla bra husvin i min näsa/gom. Hoppas det fortfarande bara är 2 klick bort.
    image.jpg

15. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

hittar inte på SB. brukar det finnas där?

16. Mattias S

Mattias S Administratör

Frugan serverade mig Le Pousseur -11 blint för en stund sedan. Tidigare årgångar har jag testat innan och hans syrah-viner görs vanligtvis i en typisk norra Rhone-stil och så även denna gång.

Purungt vin i slank stil. Låg alkohol och helt utan sötma. Mycket peppar, chark och blomstjälk i aromen, samt aningen gröna oliver, örter och fina fattoner. Smaken är syrarik, ngt apelsinsskalsbitter med en kartig avslutning. Trevligt vin, men borde absolut ligga till sig några år. Köper nog en till flaska vid tillfälle, så pass trevligt är det. Men visst hittar man nog bättre syrah-viner i Rhone för samma pengar, men då får man inte lika fin etikett. ;)

Hur gick det med mina gissningar då? Jo, lite stolt kan jag säga att jag plockade vinet till 100 %. Backup blev en syrah från NZ och Gimblett Gravels, vilket brukar ha samma stil. Hurra! Ibland har man tur, det händer inte ofta, men när det sker så känns det bra. :)

17. TEGE

TEGE Medlem

Skumpagne gillar detta.
  18. Rexel

Rexel Medlem

Idag blev det en Fattoria di Gratena siro. Haft några år i källaren och börjar ligga till sig. Bra syra och tanniner, resten av flarrorna kan gott stanna kvar i källaren några år. Fruktigt o både smak och doft, ngt mer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Ett vin som passar mig som handsken till risotton som ännu inte är påbörjad. Måste man äta, räcker det inte med vin:)

Mattias S gillar detta.
  19. Larseman

Larseman Moderator

Kvällens matvin:
    2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées
    En liten besvikelse...
    Liten doft med gröna drag och toner av rök. Aningen bittermandel men ingen frukt. Ingen frukt i smaken heller. Torra och ganska mesiga tanniner. Torrt och bittert slut. Ingenting av de förväntade mognadstonerna eller frukten som andra har upplevt. Dålig flaska?

20. chambertin

chambertin Medlem

Låter som en ganska typisk CF från Loire tycker jag.

Dela sidan