Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Dessa förbenade flaskor håller jag med om, likaså din analys med smörkola. Gott vin som hade kunnat vara lysande om de endast hade hållit tillbaka aningen i fatbehandlingen. Prismässigt är det dock svårt att klaga. :)
Med tanke på vad du säger om fattonerna och smörkolan så rekommenderar jag återigen (i samma prisklass) G. D. Vajra Barbera d'Alba Superiore 2010. Där är det mer genomskinliga ("ädla"?) smaker som dominerar, fruktkött och blomster/parfym. Är nyhet=Finns garanterat(?) till 31 maj. Men där kanske det istället är för lite fat för dig? Hursomhelst har jag större och större förhoppningar på barolo från 2010 när de kommer.

@mnor - ang. björnbär så kanske vi menar detsamma. Björnbär är en smak som jag ibland identifierat tydligt men säkert också missat ibland. Här tyckte jag att det fanns en spritighet som ledde mig mot likörkonfekt.
 

Rexel

Medlem
image.jpg


Dezi Solo 2010
Idag nallade min fru och jag på vårt lilla förråd vi har kvar av Dezi's viner från Marche, en fantastisk producent!
Snubblade över denna producent när vi var i marche i somras och stannade till oanmält. Stefano's dotter tog emot oss och höll i vinprovningen av deras viner, kort därefter dök Stefano upp (när dom förstod att vi var både vinintresserade och ville köpa med oss några lådor). Stefano är en härlig man, kunde knappt någon engelska och jag kan definitivt ingen italienska, men man förstår varandra ändå av någon anledning. Köpte deras aktuella årgångar och Stefano prutade med sig själv hela tiden då han mest tyckte det var kul att vi gillade hans viner, fick även köpa andra årgångar av deras privata förråd till samma pris!
Nu till vinet (jäklar vad det är svårt att översätta smak och doftsinnen till ord och text, men gör ett försök)
Färg, djup mörkröd med doft av björnbär, stall, läder, lite tobak och en aning koskit!, men inte den obehagliga doften.
Smaken är djup balanserad frukt (björnbär, hallon, körsbär) med ganska mjuka tanniner och hyggligt lång eftersmak med ton av stall, tobak, kanske lite pepparmint i slutet? 88-90P

Av Dezi's viner håller jag Regina del bosco ett par snäpp högre (både 2005 och 2008)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Började dagen med läkarsamtal, har ett öga som bråkar med mig.
Fortsatte dagen på minimässan World of Wines. Hustrun och jag betade snabbt av det dryga 25-talet PN på plats och hittade både en Nya Zeeländare och en Californier som var helt ok. Tre ggr så dyr som YTPN, men inte med samma karaktärsfasta PN-aromer. Sämst i klassen var Burgunderna (inkl en Vosne-Romanée 1er Cru) och det patetiska patagoniska 2012 Barda PN (Patagonien), fö samma årgång som nyss släpptes på SB. Sött, syltigt, mjäkigt, kwalmigt och fullkomligt onödigt vin. (Enligt vår ödmjuka uppfattning.)
Sedan drog vi några djupa drag av tüska Rieslingar, men de bra flaskorna var galet för dyra.
Sista vändan vi orkade med, fokuserade vi Syrah/Shiraz. Gillade verkligen The Prisoner (Calif) och ett från Oz som trots extraktion ändå hade en bra ryggrad av syror och tanniner. Köpte med oss en 2010 Crozes-Hermitage från Jaboulet, den var fö dagens vinnare tillsammans med The Prisoner. . . Som jag fö lär gå tillbaka och inhandla under veckan, i samband med att jag betar av Spanien, italien, bubbnande viner samt vid Burgund.

Till middag hade vi två senseier, men eftersom det är avancerad "Masters utb" för mycket avancerade kendoutövare imorgon bitti (sådana med graden 7 dan i Kanagawa och som handplockats som kandidater till 8 dan) så blev det enbart 2 flaskor på 4 personer.
En 20-årig 1994 Raices Gran Reserva Especial VI Generación (Valdepeñas) med förvånansvärd stuns och närvaro. Ett vin vi båda längtar tillbaka till. Allas favorit.
Och den förfärligt syltiga 2012 GR-174 från Casa Gran del Siurana (Priorat) som vi inte kan rekommendera åt någon.

Avslutar just dagen med ett välförtjänt glas YTPN...
 

Larseman

Medlem
Den här är jag ensam om på forumet att ha druckit, något annat skulle förvåna mig...
2007 Cascina Sant'Eufemia Barbera d'Alba
WP_000365.jpg


Sista flaskan...
Doft av blåbär, sötlakrits, våt sten och lagerblad.
Lite tunt anslag och mitt, men sen skjuter syrorna och frukten fart. Väl integrerad ek. Lång syrlig eftersmak. Otroligt bra vin för 6 euro, borde kosta minst det dubbla. Köpt på plats på vingården. http://www.cascinasanteufemia.it/new/index.php?id=5 Rekommenderas!
 

sunqan

Vinös
Igår drack vi en chateau montelena cs 2010 (den vanliga). Börjar tro att jag har samma sjuka för nordamerikansk cs som @StefanAkiko har beträffande burgundisk pn. Ett ord - tråkigt.
Måste prova deras estate också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen gick i dekadensens tecken när @Grapeskull bjöd in mig och @gbgpatrik, ihop med ett gäng andra, till århundradets (hittills) största frosseri i god mat och fantastiska viner. 18 viner skulle drickas, fransk kalops ätas, detta ihop med diverse ostar, leverpastej och pajer. Man kan inte annat än att ödmjukt tacka för att man fick vara med om denna holmgång...Tack!


Kvällens vinlista:
1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
2010 Sadie Family Columella
2008 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
2010 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia
2007 Clos Figueras Priorat Clos Figueres
2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
2005 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
2004 Allegrini La Poja Veronese IGT

Bonusviner:


2007 SEAR - Societe d'Exploitation Agricole Rhodanienne Côte-Rôtie Les Hauts des Cheys
2007 Alain Graillot Crozes-Hermitage
2005 Royal Tokaji Wine Co. Tokaji 5 Puttonyos
1979 Château Romer du Hayot
2011 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
NV Leclerc Briant Champagne Brut 1er Cru Les Chèvres Pierreuses
2010 Charles Smith Cabernet Sauvignon Chateau Smith
2008 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco
2010 Eric Bordelet Poiré Granit
1989 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Spätlese

Diverse smaknoter söps tyvärr bort under kvällens senare hälft, men en topp-tre-lista kan jag nog få ihop från minnet, trots att hjärnan är lite trög så här dagen efter.

Mina topp tre:

2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
Sanslöst balanserat vin med härliga fikontoner, drag av körsbärslikör och gammalt inrökt herrum med multipla lager av komplexa nyanser. Smakade som en höjdar-Cd9dP i min mun. My number one, totalt trea i gruppen.

2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Svingott vin med kvällens absolut mest koncentrerade och längsta smak. Inget finstilt vin, detta var kraftigt och komplext som en attraktiv amazonkvinna. Cigarr, stall, blandade röda bär (mest feta körsbär). Rosor och kryddor samt ett litet blodstänk i svansen. Gruppens solklara etta (grattis @gbgpatrik för att ha bidragit med vinnarvinet), för mig fick det nöja sig med en andraplats.

1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
Då det blev för få vita vin i heatet så ställdes detta utanför tävlan. Men oj vad bra det var! Klassisk mogen riesling med precis lagom dos av diesel. Fina flintamineraler bjöd upp till dans och en subtil restsötma gav balans.

Övriga viner i detta maraton levererade såklart sanslöst bra skit, men ovannämnda var liite mer minnesvärda för mig. Som lite av en Sydafrika-fantast så blev jag ganska besviken på 2010 Sadie Family Columella. Visst, det var inget fel på det (jag gissade blint på Cote-Rotie), men det var helt enkelt lite för anonymt i sammanhanget. Kanske växer det till sig med lite mognad, men i dagsläget har det svårt att imponera. 2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill vann den interna sydafrikanska duellen. Båda var dock aningen rökiga, vilket är ett plus i kanten.

Nu får @gbgpatrik och @Grapeskull gärna bistå med lite av deras upplevelser, tycker jag. :)

Kvällen summeras så här...
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Med tanke på vad du säger om fattonerna och smörkolan så rekommenderar jag återigen (i samma prisklass) G. D. Vajra Barbera d'Alba Superiore 2010. Där är det mer genomskinliga ("ädla"?) smaker som dominerar, fruktkött och blomster/parfym. Är nyhet=Finns garanterat(?) till 31 maj. Men där kanske det istället är för lite fat för dig? Hursomhelst har jag större och större förhoppningar på barolo från 2010 när de kommer.

@mnor - ang. björnbär så kanske vi menar detsamma. Björnbär är en smak som jag ibland identifierat tydligt men säkert också missat ibland. Här tyckte jag att det fanns en spritighet som ledde mig mot likörkonfekt.
Kan absolut tänka mig G.D. Vajra. Har inga krav på ek alls, allt handlar om balans.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Gårdagen gick i dekadensens tecken när @Grapeskull bjöd in mig och @gbgpatrik, ihop med ett gäng andra, till århundradets (hittills) största frosseri i god mat och fantastiska viner. 18 viner skulle drickas, fransk kalops ätas, detta ihop med diverse ostar, leverpastej och pajer. Man kan inte annat än att ödmjukt tacka för att man fick vara med om denna holmgång...Tack!


Kvällens vinlista:
1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
2010 Sadie Family Columella
2008 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
2010 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia
2007 Clos Figueras Priorat Clos Figueres
2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
2005 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
2004 Allegrini La Poja Veronese IGT

Bonusviner:


2007 SEAR - Societe d'Exploitation Agricole Rhodanienne Côte-Rôtie Les Hauts des Cheys
2007 Alain Graillot Crozes-Hermitage
2005 Royal Tokaji Wine Co. Tokaji 5 Puttonyos
1979 Château Romer du Hayot
2011 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
NV Leclerc Briant Champagne Brut 1er Cru Les Chèvres Pierreuses
2010 Charles Smith Cabernet Sauvignon Chateau Smith
2008 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco
2010 Eric Bordelet Poiré Granit
1989 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Spätlese

Diverse smaknoter söps tyvärr bort under kvällens senare hälft, men en topp-tre-lista kan jag nog få ihop från minnet, trots att hjärnan är lite trög så här dagen efter.

Mina topp tre:

2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
Sanslöst balanserat vin med härliga fikontoner, drag av körsbärslikör och gammalt inrökt herrum med multipla lager av komplexa nyanser. Smakade som en höjdar-Cd9dP i min mun. My number one, totalt trea i gruppen.

2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Svingott vin med kvällens absolut mest koncentrerade och längsta smak. Inget finstilt vin, detta var kraftigt och komplext som en attraktiv amazonkvinna. Cigarr, stall, blandade röda bär (mest feta körsbär). Rosor och kryddor samt ett litet blodstänk i svansen. Gruppens solklara etta (grattis @gbgpatrik för att ha bidragit med vinnarvinet), för mig fick det nöja sig med en andraplats.

1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
Då det blev för få vita vin i heatet så ställdes detta utanför tävlan. Men oj vad bra det var! Klassisk mogen riesling med precis lagom dos av diesel. Fina flintamineraler bjöd upp till dans och en subtil restsötma gav balans.

Övriga viner i detta maraton levererade såklart sanslöst bra skit, men ovannämnda var liite mer minnesvärda för mig. Som lite av en Sydafrika-fantast så blev jag ganska besviken på 2010 Sadie Family Columella. Visst, det var inget fel på det (jag gissade blint på Cote-Rotie), men det var helt enkelt lite för anonymt i sammanhanget. Kanske växer det till sig med lite mognad, men i dagsläget har det svårt att imponera. 2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill vann den interna sydafrikanska duellen. Båda var dock aningen rökiga, vilket är ett plus i kanten.

Nu får @gbgpatrik och @Grapeskull gärna bistå med lite av deras upplevelser, tycker jag. :)

Kvällen summeras så här...
Visa bifogad bild 826

Ja det var en kväll att minnas! (eller försöka minnas :))

Saknar också mina anteckningar, men skriver ner det jag kommer ihåg.

Kvällens vinlista:

1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
Kanske kvällens bästa vin! Förföriska toner av petroleum blandat med en gräddig smördoft. Tydlig syra med yn, trots sin ålder, tydlig stramhet. Lång, lång eftersmak!
2010 Sadie Family Columella
Anonym, knuten doft med lite ospecifika röda bär och rostade fat. Frisk spänstig syra, bra längd, tydliga men fina tanniner och erjäl koncentration av frukt. Svår att prova tillsammans med senare monsterviner och försvann lite i sammanhanget på grund av sin outvecklade karaktär.
2008 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Ett vin jag länge velat dricka, men som var rent ut sagt fysiskt svårt att få i sig. Maken till strävhet har jag nog aldrig stött på! Som om vinet var jäst på lika delar vindruvor och lika delar vinstock. Minns tyvärr doften dåligt, men vi gick alla till Italien ganska snabbt.
2010 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia
Medelstor doft av olika bär och frukter, mycket körsbär. Ganska knuten. Medelfyllig smak med tydlig frukt och ett torrt, nästan dammigt avslut. Väldigt bra balans, men blev lite överraskade då jag förväntade mig mer av detta vinet.
2007 Clos Figueras Priorat Clos Figueres
Fruktig, stor doft med viss antydan till stall och gummi. Lätt antydan till bandage.
Tydlig fruktsötma och långt avslut. Lite eldig.
2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill
Vinet som stod ut mest i doften. Rök, gummi och en hel del frukt i form av björnbär och svarta vinbär.
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Kvällens bästa vin! Smaken tog aldrig slut, fick nästan skölja munnen med vatten för att kunna gå vidare! :)
Trots detta fanns det finess, en bra syra och tydlig strävhet. Blev lite överraskad över att det var en 2007:a.
2005 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
Fantastiskt vin, och hade vunnit i min bok om inte alkoholen var så övertydlig. Trevlig mogen doft, med bara en lätt antydan till torkad frukt och salubrin.
2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
En stark tvåa hos mig. Utvecklad, stor doft. Mycket körsbär och fikon men också stall och tobak. Underbar balans och fruktansvärt god!

Bonusviner:

2007 SEAR - Societe d'Exploitation Agricole Rhodanienne Côte-Rôtie Les Hauts des Cheys
Minns inte så tydligt, men extremt mycket fransk syrah-karaktär. Pepprigheten orsakade nästan nysningar.
2007 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Väldigt lik Côte-Rôtien, massor av peppar. Dock något lättare.
2005 Royal Tokaji Wine Co. Tokaji 5 Puttonyos
Som en fruktsallad gjord på konservfrukt toppad med en burk av majs. Syndigt god!
1979 Château Romer du Hayot
Underbar doft av saffran, russin och tropisk frukt. Inte på något vis gammal och betydligt friskare och fräschare än tokajen.
2011 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
Lite svår precis efter de söta vinerna. Massor av dyra ekfat i näsan. God, men väldigt ung!
NV Leclerc Briant Champagne Brut 1er Cru Les Chèvres Pierreuses
Tydligen lagrad några år. Generös doft och en fyllig, krämig smak. Helt rätt och väldigt bra!
2010 Charles Smith Cabernet Sauvignon Chateau Smith
Minns tyvärr inte mycket av. En hel del frukt? :)
2008 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco
? :)
2010 Eric Bordelet Poiré Granit

Sabrerad! En av mina absoluta favoritproducenter av fransk cider. Stor, fyllig smak och massor av äppelmos i doften.
1989 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Spätlese
Som ett avslutande vin under städningen. Mogen fin Rieslingdoft. Massor av grädde och diesel. Lite trött i smaken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det var en kväll att minnas! (eller försöka minnas :))

Saknar också mina anteckningar, men skriver ner det jag kommer ihåg.

Kvällens vinlista:

1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
Kanske kvällens bästa vin! Förföriska toner av petroleum blandat med en gräddig smördoft. Tydlig syra med yn, trots sin ålder, tydlig stramhet. Lång, lång eftersmak!
2010 Sadie Family Columella
Anonym, knuten doft med lite ospecifika röda bär och rostade fat. Frisk spänstig syra, bra längd, tydliga men fina tanniner och erjäl koncentration av frukt. Svår att prova tillsammans med senare monsterviner och försvann lite i sammanhanget på grund av sin outvecklade karaktär.
2008 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Ett vin jag länge velat dricka, men som var rent ut sagt fysiskt svårt att få i sig. Maken till strävhet har jag nog aldrig stött på! Som om vinet var jäst på lika delar vindruvor och lika delar vinstock. Minns tyvärr doften dåligt, men vi gick alla till Italien ganska snabbt.
2010 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia
Medelstor doft av olika bär och frukter, mycket körsbär. Ganska knuten. Medelfyllig smak med tydlig frukt och ett torrt, nästan dammigt avslut. Väldigt bra balans, men blev lite överraskade då jag förväntade mig mer av detta vinet.
2007 Clos Figueras Priorat Clos Figueres
Fruktig, stor doft med viss antydan till stall och gummi. Lätt antydan till bandage.
Tydlig fruktsötma och långt avslut. Lite eldig.
2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill
Vinet som stod ut mest i doften. Rök, gummi och en hel del frukt i form av björnbär och svarta vinbär.
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Kvällens bästa vin! Smaken tog aldrig slut, fick nästan skölja munnen med vatten för att kunna gå vidare! :)
Trots detta fanns det finess, en bra syra och tydlig strävhet. Blev lite överraskad över att det var en 2007:a.
2005 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
Fantastiskt vin, och hade vunnit i min bok om inte alkoholen var så övertydlig. Trevlig mogen doft, med bara en lätt antydan till torkad frukt och salubrin.
2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
En stark tvåa hos mig. Utvecklad, stor doft. Mycket körsbär och fikon men också stall och tobak. Underbar balans och fruktansvärt god!

Bonusviner:

2007 SEAR - Societe d'Exploitation Agricole Rhodanienne Côte-Rôtie Les Hauts des Cheys
Minns inte så tydligt, men extremt mycket fransk syrah-karaktär. Pepprigheten orsakade nästan nysningar.
2007 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Väldigt lik Côte-Rôtien, massor av peppar. Dock något lättare.
2005 Royal Tokaji Wine Co. Tokaji 5 Puttonyos
Som en fruktsallad gjord på konservfrukt toppad med en burk av majs. Syndigt god!
1979 Château Romer du Hayot
Underbar doft av saffran, russin och tropisk frukt. Inte på något vis gammal och betydligt friskare och fräschare än tokajen.
2011 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
Lite svår precis efter de söta vinerna. Massor av dyra ekfat i näsan. God, men väldigt ung!
NV Leclerc Briant Champagne Brut 1er Cru Les Chèvres Pierreuses
Tydligen lagrad några år. Generös doft och en fyllig, krämig smak. Helt rätt och väldigt bra!
2010 Charles Smith Cabernet Sauvignon Chateau Smith
Minns tyvärr inte mycket av. En hel del frukt? :)
2008 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco
? :)
2010 Eric Bordelet Poiré Granit
Sabrerad! En av mina absoluta favoritproducenter av fransk cider. Stor, fyllig smak och massor av äppelmos i doften.
1989 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Spätlese
Som ett avslutande vin under städningen. Mogen fin Rieslingdoft. Massor av grädde och diesel. Lite trött i smaken.
Skönt att läsa lite om alla vinerna. Nu vaknar lite minnen till liv. Cidern var faktiskt lite av ett utropstecken i sammanhanget, skönt att få lite lättare och ej så alkoholstinna drycker framåt småtimmen. :död:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår drack vi en chateau montelena cs 2010 (den vanliga). Börjar tro att jag har samma sjuka för nordamerikansk cs som @StefanAkiko har beträffande burgundisk pn. Ett ord - tråkigt.
Måste prova deras estate också.
En intressant åkåmma.
Håller med om att det finns ett mckt brett mellanskikt av CS från Calif. Men, där finns också sådant som slår Bordeaux på fingrarna. Dock till ganska precis samma pris...
Hustrun och jag har fått blodad tand vad gäller Syrah från Calif. Vi letar och shoppar för att köra en månad under hösten-vintern.
Har du fö testat meritage från Washington? Förfinade Bordeauxer skulle man kunna beskriva dem som... Iaf dem från Horse Heaven Hills som ramlat in hos mig och på den provning jag var på med 100-talet olika..

Tillägg:
Vi snöade in på CF från Washington State istället för meritage...
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Spontan backanal på Eriks Vinbar i fredags kväll. Blev kanske lite mycket av det goda, eller "precis lagom" som det också heter.

Först körde vi ett champagnerace och både
2005 De Souza Cuvée de Caudalies
och
2000 Henri Giraud Fût de Chêne
var bra men Giraud var bäst, härlig utvecklad smak med lite honung/saffran som känns lite botrytis. Fick även ett glas av vad jag tror var
2006 Didier Herbert BdB, nästan helt slut på bubblor men väldigt trevlig den med. Hittade lite botrytistoner där också, eller var jag bara sugen på nåt sött?

2011 Graham's Vintage Port, borde köpa ett par lådor av den och klämma ett två-tre flarror om året tills den är 30-40 år. Gott redan nu,
2006 Tschida Sämling Beerenauslese. Fy i helvete vad bra. Allting på precis rätt plats.
20?? Nekowitsch Trockenbeerenauslese. Nästan lika bra som ovanstående.

Igår var vi mest trötta och det blev bara te och vatten att dricka...

Idag däremot, 2009 Jules Desjourneys Fleurie. Tämligen komplex best med ceder, kaffe, choklad och massor av lager med röd och mörk frukt och vissa snabba inslag av allsköns kryddor (första sniffen på flaskan fick mig att tänka på glögg, vilket dock inte varade många sekunder). Lite eldig alkohol understundom. Sambon gav två tummar upp, jag gillar den också men upplevde syran som något tam och att den allmänna känslan var lite för mycket varmklimat.
 

Magikern

Medlem
Bergström Cumberland Reserve Pinot Noir 2011

En besvikelse tyvärr. En tydlig bismak som var lite störande märktes direkt. Ungt och med en del frukt men det finns ingenting med vinet som får mig att tro att de är annat än en medioker pinot noir under 200 sträcket från nya världen. Har svårt att tänka mig att det kommer att bli ett prisvärt vin

Då är Jadot Savigny-lès-Beaune Premier Cru Les Peuillets 1999 klassen bättre tycker jag nog även om de inte heller är någon höjdare.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Bergström Cumberland Reserve Pinot Noir 2011

En besvikelse tyvärr. En tydlig bismak som var lite störande märktes direkt. Ungt och med en del frukt men det finns ingenting med vinet som får mig att tro att de är annat än en medioker pinot noir under 200 sträcket från nya världen. Har svårt att tänka mig att det kommer att bli ett prisvärt vin

Då är Jadot Savigny-lès-Beaune Premier Cru Les Peuillets 1999 klassen bättre tycker jag nog även om de inte heller är någon höjdare.
Drack den på Eriks vinbar för nån vecka sedan. Tyckte den var helt ok, inget man hoppar högt av. Kände en tydlig, grön kvistighet, undrar om de har kvar stjälkarna länge vid macerering. Var det den du plockade upp också?
 

Magikern

Medlem
Drack den på Eriks vinbar för nån vecka sedan. Tyckte den var helt ok, inget man hoppar högt av. Kände en tydlig, grön kvistighet, undrar om de har kvar stjälkarna länge vid macerering. Var det den du plockade upp också?

Kan man säga, vinet var knappast inställsamt vilket en del amerikanska pinot tenderar att vara.

Det är möjligt att vinet kommer till sin rätt på ett helt annat sätt om man parar ihop det med rätt mat.
 

mnor

Medlem
Gårdagen gick i dekadensens tecken när @Grapeskull bjöd in mig och @gbgpatrik, ihop med ett gäng andra, till århundradets (hittills) största frosseri i god mat och fantastiska viner. 18 viner skulle drickas, fransk kalops ätas, detta ihop med diverse ostar, leverpastej och pajer. Man kan inte annat än att ödmjukt tacka för att man fick vara med om denna holmgång...Tack!
Mina topp tre:

2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
Sanslöst balanserat vin med härliga fikontoner, drag av körsbärslikör och gammalt inrökt herrum med multipla lager av komplexa nyanser. Smakade som en höjdar-Cd9dP i min mun. My number one, totalt trea i gruppen.

Jag har 2001, 2003 och 2004 Allegrini La Poja hemma och blir lite nyfiken på att testa 2004:an när jag såg att den kom så högt upp i rankningen av de viner som @Matlen och @Grapeskull drack i helgen. Jag har tidigare druckit 2003:an och jag var inte alls imponerad. 2003:an tyckte jag var spritig med starka kådatoner. Först tänkte jag att det var något fel på den första flaskan som jag testade under 2013, men även flaska 2 som jag testade vid ett senare tillfälle var spritig med kådatoner. Så efter er testning har jag nu fått inspiration att dricka La Poja (som jag nästan dömt ut som vin) igen och ser försiktigt fram mot att testa 2004:an. Jag är medveten om att 2004 är ett bättre år än 2003 i Valpolicella och jag hoppas att La Poja 2004 utklassar 2003:an.
 

tobbe81

Medlem
Vilket vin vilkendoft vilkenkraft silkeslen smak med en perfekt doft utav stenfrukter och körsbär som aldrig vill lämna munnen. Man blir nästan religiös och tårögd från amaronegudarna där uppe bland molnen.
2m7e0k3.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilket vin vilkendoft vilkenkraft silkeslen smak med en perfekt doft utav stenfrukter och körsbär som aldrig vill lämna munnen. Man blir nästan religiös och tårögd från amaronegudarna där uppe bland molnen.
2m7e0k3.jpg

Wow!
Bra timing!
Verkar ha varit en fantastisk stund!
Det är nästan omöjligt begripa hur det kan vara så, men det finns dem som dissar Amarone fastän de ännu inte har druckit bättre mogna Amaroner. Världen är en mystisk plats ;)
 
Toppen