Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har 2001, 2003 och 2004 Allegrini La Poja hemma och blir lite nyfiken på att testa 2004:an när jag såg att den kom så högt upp i rankningen av de viner som @Matlen och @Grapeskull drack i helgen. Jag har tidigare druckit 2003:an och jag var inte alls imponerad. 2003:an tyckte jag var spritig med starka kådatoner. Först tänkte jag att det var något fel på den första flaskan som jag testade under 2013, men även flaska 2 som jag testade vid ett senare tillfälle var spritig med kådatoner. Så efter er testning har jag nu fått inspiration att dricka La Poja (som jag nästan dömt ut som vin) igen och ser försiktigt fram mot att testa 2004:an. Jag är medveten om att 2004 är ett bättre år än 2003 i Valpolicella och jag hoppas att La Poja 2004 utklassar 2003:an.
Om jag fick bestämma så öppnar du din 04:a genast så jag får höra dina synpunkter. Intressant med de andra årgångarna. Har själv aldrig testat vinet innan.
 

gbgpatrik

Medlem
Jag har 2001, 2003 och 2004 Allegrini La Poja hemma och blir lite nyfiken på att testa 2004:an när jag såg att den kom så högt upp i rankningen av de viner som @Matlen och @Grapeskull drack i helgen. Jag har tidigare druckit 2003:an och jag var inte alls imponerad. 2003:an tyckte jag var spritig med starka kådatoner. Först tänkte jag att det var något fel på den första flaskan som jag testade under 2013, men även flaska 2 som jag testade vid ett senare tillfälle var spritig med kådatoner. Så efter er testning har jag nu fått inspiration att dricka La Poja (som jag nästan dömt ut som vin) igen och ser försiktigt fram mot att testa 2004:an. Jag är medveten om att 2004 är ett bättre år än 2003 i Valpolicella och jag hoppas att La Poja 2004 utklassar 2003:an.
Jag hade själv 2 La Poja 2004:eek:r och båda dracks under vintern! Upplevde vinet på topp vid båda tillfällena! Jag har tidigare bilvit varnad för att vänta för länge med La Poja så jag tycker definitivt att du skall korka upp!
 
Trådskapare
A
Var på en liten tillställning i helgen tillsammans med bland annat @Keen @Jimmy Forsman @CH, @Joakim @Mesnil, och @Andreas L Många fantastiskt viner. Dock blev jag tvungen att avbryta pga lite otur och missade bland annat mitt eget vin, en Cuvée William Deutz 1979 på magnum. @Mesnil försökte trösta mig dagen efter med att han tyckte det var kvällens bästa vin :deprimerad: men så är livet.

Fick iallafall dricka något jag aldrig druckit förut, en tysk Spätburgunder från 1970, perfekt lagrad hos producenten. Ett magiskt vin som hade allt det man förväntar av denna druva.. Ynnest att få prova

Biy8EtCIEAAnhKH.jpg large.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Var på en liten tillställning i helgen tillsammans med bland annat @Keen @Jimmy Forsman @CH, @Joakim , @Mesnil, och @Andreas L Många fantastiskt viner. Dock blev jag tvungen att avbryta pga lite otur och missade bland annat mitt eget vin, en Cuvée William Deutz 1979 på magnum. @Mesnil försökte trösta mig dagen efter med att han tyckte det var kvällens bästa vin :deprimerad: men så är livet.

Fick iallafall dricka något jag aldrig druckit förut, en tysk Spätburgunder från 1970, perfekt lagrad hos producenten. Ett magiskt vin som hade allt det man förväntar av denna druva.. Ynnest att få prova

Visa bifogad bild 841
Tysk pinne... Mumma säger jag, dessutom med ålder. Inbjudan uteblev dock, sa han lite bittert och provar en ny smiley...:raseri:
 

mnor

Medlem
Jag hade själv 2 La Poja 2004:eek:r och båda dracks under vintern! Upplevde vinet på topp vid båda tillfällena! Jag har tidigare bilvit varnad för att vänta för länge med La Poja så jag tycker definitivt att du skall korka upp!

Får tacka för tipset och korka upp och testa både 2001:an och 2004:an i helgen
 

Keen

slan
Var på en liten tillställning i helgen tillsammans med bland annat @Keen @Jimmy Forsman @CH, @Joakim @Mesnil, och @Andreas L Många fantastiskt viner. Dock blev jag tvungen att avbryta pga lite otur och missade bland annat mitt eget vin, en Cuvée William Deutz 1979 på magnum. @Mesnil försökte trösta mig dagen efter med att han tyckte det var kvällens bästa vin :deprimerad: men så är livet.

Fick iallafall dricka något jag aldrig druckit förut, en tysk Spätburgunder från 1970, perfekt lagrad hos producenten. Ett magiskt vin som hade allt det man förväntar av denna druva.. Ynnest att få prova

Visa bifogad bild 841

Hjälper det om jag säger att den var riktigt jävla bra också?

Tysken var riktigt häftig, grymt vin. Hela kvällen var sjukt bra för övrigt, tack alla!
 

Vino fino

Medlem
Igår hölls A World of Difference med portugisiska viner på Berns. Jag antar att jag inte var den enda forummedlemmen på plats.

En hel del intressant från producenter som ännu inte har representation i Svedala, en hel del från producenter som har artiklar på Monopolet men skulle vilja ha fler. I princip samtliga (utom boxbrigaden) beklagade sig över både inköpare och inköpsprocessen på Monopolet. Nåväl.

Mest intressanta stilla röda stod Secret Spot för. Tre varianter bjöds: en Duoro 2009*, en Alentejo 2008 och en Rioja (!) 2010. Samtliga var mycket imponerande. Om jag måste välja någon var Alentejon vassast: en kompakt, rökig, monolitisk skapelse som skvallrade om en fantastisk framtid. Helt i balans men ännu ung, 6 år gammal.
Secret Spot bjöd även på en fenomenal Moscatel*, inte från Setubal utan Duoro, 40 år gammal. Löjligt bra.
*Finns på Bolaget.

Bland portvinerna stod Niepoort ut. Någonting har hänt med detta hus på kvalitetssidan. LBV 2009 var mycket fin för pengarna, en sensuell skapelse byggd på rena hallon. Vintage 2009 strået vassare, givetvis, med bra bett, mycket komplex redan nu, balanserad, mångfacetterad. Vintage 2011 Bioma (egen vingård) var alldeles för ung men hade allt den skulle ha. Alla 2011:eek:r jag har provat (Graham, Taylor, Vesuvio, Dow, Croft etc) har haft en väldigt speciell gröna-våta-löv-ton (nyhackad basilika?) men denna Niepoort var mycket mer torrkryddig, drog snarare åt garrigues. Väldigt intressant med egen profil.

Sist, en outsider: Calem Vintage Port 2002. Knappast ett stort år men en uppenbarelse: redan nu drickfärdig, en sammetslen kompott av jordgubbar och grädde. Släpptes nyligen på Bolaget för 298 (!) kr. Jag beställde ett par pavor direkt när jag kom hem. Kan drickas nu eller lagras 5-10 år.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var på en liten tillställning i helgen tillsammans med bland annat @Keen @Jimmy Forsman @CH, @Joakim @Mesnil, och @Andreas L Många fantastiskt viner. Dock blev jag tvungen att avbryta pga lite otur och missade bland annat mitt eget vin, en Cuvée William Deutz 1979 på magnum. @Mesnil försökte trösta mig dagen efter med att han tyckte det var kvällens bästa vin :deprimerad: men så är livet.

Fick iallafall dricka något jag aldrig druckit förut, en tysk Spätburgunder från 1970, perfekt lagrad hos producenten. Ett magiskt vin som hade allt det man förväntar av denna druva.. Ynnest att få prova

Visa bifogad bild 841
En liten sammanställning av vinerna från i fredags. Det var vindrickning, inte vinprovning så det fördes, i alla fall inte av mig, några anteckningar.

l'apotre -04
Cristal 05 x 2
Gosset 99 mgn
Pierre Peters CS 96 mgn
Fleur du Passion 95 mgn
Krug 96 mgn
Krug 95 mgn
Dompa 90 mgn
Billecart NF 96 mgn
LP Grand Siecle Rosé 88 mgn
Den Tyska Pinnen
Krug 90 (dock tyvärr korkad) halvmagnum
LP Grand Siecle NV mgn (ant. 80-talsbas)
William Deutz 79 mgn
Cos d'Estournel 82 halvmgn
Bucella Cab 10 halvmgn

och, såklart, en Krug 88. Som generöst hämtades av @Andreas L
Kan vara en av de mest kompletta champagnerna någonsin. Just sayin'.

En surfare på Biston, en surfare på Riche. Dagen efter. le död.

vin-36.jpg
 
Last edited:

CH

Medlem
Nu är det ju lite dubbelpostande här om kvällen men som tidigare sagts, @Anders Landström William Deutz var riktigt trevlig, den tyska pinnen likaså. På det hela en helt sjuk kväll på alla sätt och vis.
Svårt att lista en favorit eller top 3 för den delen eftersom allt var så sjukt bra.

Vaknade dagen efter av att @Mesnil dotter och hennes vänner som sovit över förde ett jäkla liv 07:30. Blev inte bättre av att hennes undulater såg till att testa tonlägen som spränger huvuden under de få tillfällen som de faktiskt var tysta.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nu är det ju lite dubbelpostande här om kvällen men som tidigare sagts, @Anders Landström William Deutz var riktigt trevlig, den tyska pinnen likaså. På det hela en helt sjuk kväll på alla sätt och vis.
Svårt att lista en favorit eller top 3 för den delen eftersom allt var så sjukt bra.

Vaknade dagen efter av att @Mesnil dotter och hennes vänner som sovit över förde ett jäkla liv 07:30. Blev inte bättre av att hennes undulater såg till att testa tonlägen som spränger huvuden under de få tillfällen som de faktiskt var tysta.

Jag masade mig upp typ 8, tog en längre dusch och begav mig ut i världen. En lunch på tennstopet med en malört till sillbrickan och fyra pints gjorde att världen fick färg.
 

CH

Medlem
Frukosten stod serverad och kaffet precis upphällt när jag väl tog mig upp. Mådde betydligt bättre än jag förväntade mig och förtjänade.

Tysk pinne... Mumma säger jag, dessutom med ålder. Inbjudan uteblev dock, sa han lite bittert och provar en ny smiley...:raseri:

och inbjudan till er lilla samling på framsidan uteblev till mig ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
och inbjudan till er lilla samling på framsidan uteblev till mig ;)
:blyg:
...kan bara ursäkta, men det var ju inte jag som arrangerade...Fick tvinga mig in i sista minuten. Blir det Judgement of Sweden för dig imorgon förresten? Hade varit kul att träffas i så fall för att reparera vår sargade relation. Kanske är det så att även @chambertin skall ditt?
 

CH

Medlem
:blyg:
...kan bara ursäkta, men det var ju inte jag som arrangerade...Fick tvinga mig in i sista minuten. Blir det Judgement of Sweden för dig imorgon förresten? Hade varit kul att träffas i så fall för att reparera vår sargade relation. Kanske är det så att även @chambertin skall ditt?

Hade ingen aning om vad JoS var förrän jag precis googlade det. Ska tyvärr inte dit och även om jag hade vetat om det i tid så hade jag inte hunnit med det. Synd för det verkar vara något som jag hade gillat.

Vi får väl ta en AW/BYO en lämplig fredag istället.
 

chambertin

Medlem
:blyg:
...kan bara ursäkta, men det var ju inte jag som arrangerade...Fick tvinga mig in i sista minuten. Blir det Judgement of Sweden för dig imorgon förresten? Hade varit kul att träffas i så fall för att reparera vår sargade relation. Kanske är det så att även @chambertin skall ditt?
Jo jag skall gå på Judgement of Sweden hade jag tänkt.
 
Toppen