Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Madeira är riktigt gott och så även sherry och port. Många klarar dock inte såpass alkoholstarka (dessutom oftast söta :eek:) viner längre. Redan vid 15% brukar många börja gny...

2. kayaker

kayaker Cyklist

Jaså? Är det därför de gillar Amarone? ;)

Min poäng är att det inte går att generalisera så mycket. Jag blir ofta förvånad över vad som gillas resp. inte gillas.

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag är ironisk, men jag vet inte hur ofta jag hör vinnördar klaga på hög alkohol i vin. Amarone-drickaren brukar gilla hög alkohol, men Amarone har ju å andra sidan dåligt rykte bland många vinnördar...

Starkvin av bättre slag brukar det dock sällan klagas på. :rolleyes:

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Det är tur att övning inte bara ger färdighet, det ger massor av njutning också. Det är värre med det teoretiska och framförallt geografin...:usch:

5. merlotsmile

merlotsmile Medlem

På tal om Amarone ... provar precis ett roligt alternativ :) - Sfursat från Lombardiet/Valtelina på Nebbiolo

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      39,9 KB
      Visningar:
      110
    StefanAkiko gillar detta.
  6. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

i lördags. Firade vänner som gift sig.
    På Tweed och hemma hos..
    Cuvée St Vincent Brut Grand Cru -96
    Härligt bärnstens och honungsfärgad. Perfekt mognad med mättad doft av nougat och brie. Tydlig chardonnaysmak med syra som omringas av mogna äpplen.

Ch d'Yquem -97
    Alltid bra, alltid gott

Charles Heidsieck deg 2012
    Doft av äpplen och förnimmelse av lufttorkad skinka. Lite rostad smak med en fin blandning av fin citrus och syrliga äpplen.

Dr Loosen Beerenauslese 2010
    Persikor, aprikoser, honung och allt tillsammans med en syrlig ryggrad

Dessutom lite manzanilla och härlig riesling från Rheingau, minns inte namnet.

Skumpagne gillar detta.
  7. kayaker

kayaker Cyklist

Många av de vinerna har relativt hög sötma. Jag är rätt säker på att många skulle klaga minst lika mycket om alkoholhalten var lägre, fast då på sötma och "kladdighet" istället. :)

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Exakt, vilket även är fallet med starkvin i de allra flesta fall...där är det dock inga direkta problem.

9. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Inget jag märkt av.
    Min empirism säger mig (förutom att SB är långt från Guds gåva till hen - ursäkta, men har precis överdoserat IOGT) att spritade viner klagas MINDRE på vad gäller både alc och sötma jmf med klagomålen på vanliga viners tadel ur dessa synvinklar.

Har fö fortfarande aldrig hört någon klaga på alc i varken konjak, whiskey eller grappa.

Vino fino gillar detta.
  10. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Vad gäller alkohol i vanligt rödvin tycker jag definitivt att det ibland är för mycket och att det då förstör vinet. Jag vill ha ett vin som är balanserat och där alla komponenter är i harmoni, inte för surt men inte heller helt utan syra, gärna frukt men ingen syltburk osv osv, och därmed även lagom med alkohol och inte så mycket att det helt dominerar smaken. Jag tycker väldigt mycket om whisky och grappa men det gör inte automatiskt att jag vill att mina viner ska smaka lika mycket alkohol. Starkvin är starkvin, grappa är grappa, öl är öl och vin är vin, dvs helt olika drycker och därmed helt olika förutsättningar för vilka smaker som passar för att man ska få en optimal smakupplevelse och går därför inte att jämföra med varandra. Som det är nu med vissa viner kan alkoholen helt slå igenom och nästan bedöva tungan och man tänker "Jäklar vad gott det här hade kunnat vara med mindre alkohol!".

Gurto gillar detta.
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja, balans är alltid nyckeln, oavsett alkoholhalt. Det kan absolut vara för mycket ibland, detta även i öl som enbart har 5 % (typ stor stark på krogen). Öl som har spritsmak är helt enkelt inte gott tycker jag. Du har en poäng...dock en tråkig sådan. ;)

*håller tummarna stenhårt och hoppas att @StefanAkiko har lite roligare motargument...*

12. Mattias S

Mattias S Administratör

Var med frun på 28+ ikväll (igår). Helnöjda som vanligt, maten är bara så in i bänken bra, så även vinerna (dock väl klassiska). Lite enkla noter blir det då jag knappast antecknade något...

Krug Grand Cuvee
    Trevlig Champagne med mjuk syra och mycket kofta. Lite bokna äpplen och kakao. Tyvärr blir inte mina noter mer nyanserade, är inte tillräckligt kunnig när det gäller champis. Kvällens förvin. Hade större förväntningar, blev aningen besviken.

Domaine des Baumard, Quarts de Chaume, Loire 2009
    Söt och Sauternes-lik, men med mer honung och persika. Fantastisk god och perfekt till anklever.

Riesling, von der Fels, Keller, Rheinhessen 2012
    Lite av en besvikelse, lite trött syra och för lite flinta och petroleum. Smakade mer Chardonnay än Riesling. Dracks till pilgrimsmussla, funkade helt ok.

Nuits-Saint-Georges, 1er Cru Les Damodes, Dujac, Bourgogne 2010
    Trevlig Bourgogne med kaffetoner, örter, morot och rabarberfrukt. Slank som tusan men dog lite till den kraftiga rödvinssåsen.

Crozes Hermitage, Graillot, Rhône 2004
    Fan vad bra! Hade allt en bra Syrah skall ha; chark, oliv, peppar och björnbärsfrukt. Riktigt bra syra och lagom avrundade tanniner. Passade utmärkt till lammrätten som serverades.

Pouilly Fumé, Pur Sang, Dagueneau, Loire 2009
    Fullspäckad med flinta och fin frukt och knivskarp syra utan fläder och krusbär. Så här skall en riktigt bra SB smaka, det är bara att buga! Dracks till någon ost och kvittenchutney - mums!

Clos du Bourg, Moelleux, Huet, Vouvray, Loire 2007
    Halvtorr CB, med fina honungstoner och frukt, passade utmärkt till ost nr:2 av okänt slag. Höjdarvin.

Clos Haut Peyraguey, Sauternes 2007
    Typiskt Sauternes med mycket tropisk frukt och saffran samt en fin kokoston som passade efterrätten med kokostema (kokosmousse m.m) utmärkt.

Vin Santo, Isole e Olena, Toscana
    2003

Mycket russin och fin syra med viss eldighet. Dracks till en spännande efterrätt med bergamott- och yoghurtsorbet.

Avslutade kvällen med "något kul rött". Ulf hämtade en italienare från källaren och jävlar i min låda vilket strävt vin! Även för en tannintuggare så var det riktigt kärvt. Syran gjorde ju inte saken lättare heller. Ett av de mest sträva viner jag druckit. Gott, men ungt, trots 10 år i källaren. Mycket ceder, svartavinbär och surkörsbär. Grönt och stjälkigt som en CF på steroider. Ulf höll med om att detta vin borde lagras ett tag till, jag tror att han har rätt. :)

Någon som har koll på detta?
    image.jpg
    Strävt och kärvt, lite som att tugga trädgren med körsbärssmak...

Last edited: 25 mars 2014
    chambertin gillar detta.
  13. StefanAkiko

Av de 2534 flaskor 2006 Fontalloro som finns på CT, så äger vi en. Har länge längtat och kommer unna mig att längta ytterligare två-tre år på den.

Låter som en brakafton!
    Skoj att ni blev så nöjda. Vinerna var ju också bra blandade, även om du låter förstå att du kanske önskat dig några mer "utmanande" serveringar?
    Får man fråga var bilderna är och på ett ca vad mat respektive vinpaket kostade?

14. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag glömde av att ta kort efter ett par trevande försök...maten var denna:

Anklever au torchon med rostade Marconamandlar, äpplepuré och briochecrunch
    image.jpg

Halstrad pilgrimsmussla från Frøja med rökt creme fraiche, sotade syltlökar och riven soya

Krabbfylld pocherad kolja med gulbeta, krabbskum, mandelpotatis, salicorn och rödvinsmörsås
    image.jpg

Variationer på lamm från Bitterna med rostad jordärtskocka, tryffelmajonnäs, polenta och rosmarinsky

Bûche de Brebis med kvittenchutney

Mimolette Beffroi med morot- och russinmarmelad

Kokosmousse rullad i rostad kokos serverad med tonkabön- och kokosglass

Friterad donut med hasselnötspraliné, honungscrisp, crué samt bergamott- och yoghurtsorbet

Pris för mat: 995 kr
    Pris för vin: 1495 kr

gbgpatrik och MartinE gillar detta.
  15. chambertin

chambertin Medlem

Förstår att du inte lagar mat hemma om det är så här du tillbringar kvällarna i stället. ;)

Mattias S gillar detta.
  16. Swedish

Swedish Medlem

Satan vad bra du har det just nu...:eek: Felsina är för mig en riktigt bra chianti producent. Fontalloro är om jag inte minns helt galet 100% sangiovese. Liksom Mr. Akiko har jag ett gäng 06 som jag inte har vågat mig på än...

17. Mattias S

Mattias S Administratör

Ibland får man lyxa till det. Just 28+ är ju så gott så man storknar. I min värld Göteborgs överlägset bästa och trevligaste restaurang. Går dit minst ett par gånger om året. :)

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Med tanke på att -06 anses vara en bättre årgång än -04 så borde du nog vänta runt tio år innan du poppar. 04:an orsakade nästan sår i munnen. Kunde svurit på att den innehöll cab, men som du säger är det 100% Sangiovese. :)

19. Livermore

Livermore Medlem

Var i helgen på nya krogen i Umeå, Gotthards Krog och tyckte jag behövde ett glas champagne innan maten. Det visade sig att de hade Fleury Blanc de Noirs på glas, en champagne jag inte druckit och hade heller inte druckit en Blanc de Noirs förut. det var också den enda champagnen de hade på glas för övrigt.

Eftersom ingen annan i sällskapet ville ha champagne fick det bli ett glas och ingen flaska. Den hade en ganska angenäm doft som var lätt att tycka om, blommig och fruktig. Den smakade även bra men kändes som den hade en högre dosage än till exempel Pol Roger Brut Reserve, vilket jag inte vet om jag var helt okej med. Jag saknade också ett djup som andra champagner jag provat har haft. Men som ett glas innan maten passade den alldeles utmärkt.

20. StefanAkiko

Är du möjligtvis en Umebo? I så fall får du finna dig att joina oss övriga Umebor över några flaskor vin i april. Inbjudan kommer!

Dela sidan