Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Citat: "kvällens besvikelse"
- Grymt sluten, tvål, äppelcider, lime, grapebeska, va fan e de här?
/CH
Salon skippar väl den malolaktiska jäsningen så syran lär väl ta ett tag att omvandla. Var lite tveksam till att 97an skulle vara färdig nu. Tydligen serverar man den på något flygbolag vilket känns lite konstigt.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Citat: "kvällens besvikelse"
- Grymt sluten, tvål, äppelcider, lime, grapebeska, va fan e de här?
/CH
Jag håller inte riktigt med där. Salon 1997 tycker jag nog var rätt bra. Förvisso knappast det det bästa jag provat, men klart godkänd prestige. Och det var ju en 97:a, så man kan inte vänta sig att det skall vara riktigt på den allra yttersta toppen.


Själv var jag på Magnus & Magnus med Richard Juhlins champagneklubb. Eftersom det var premier bjöds vi på första glaset champagne. Det var Grognet Special Club 1998 (varunummer 97724). Förvånansvärt bra till priset av 386 kronor, och förvånansvärt mycket mognadstoner för att vara en 98:a.
Sedan tog jag ett glas Cuvée William Deutz 1995. Minns inte detaljerna, men skön och välbalanserad var den. Sedan en butelj La Grande Dame 1990, som jag även bjöd Magnus en hel del på. Där var en storartad, komplex doft med stor mognad och en ganska typisk smak för mogen prestigechampagne. Kunde kanske varit lite mer harmonisk, men annars mycket högklassig. Dock så var 79:an som anders hade med sig till vinfernot i januari en aning bättre enligt min mening.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade vänner hemma på middag. Jag och fästmön delade på en halvflaska Roederer medan vi lagade mat, vilket var mycket trevligt. Välkomstchampagne blev sedan Bardy Chauffert Brut Réserve, som vi inhandlade i Mesnil i höstas. Den uppskattades av gästerna men för oss som hade druckit Roederer var det svårt att njuta av den.

Till förrätt åt vi stekt grön sparris med hyvlad parmesan och till det en halvtorr riesling: Saarburger Rausch Riesling Spätlese 2004. Sötman (65 g/l) balanserades fint av syran och vinet upplevdes inte riktigt så sött som det var. Dessutom passade det utmärkt till sparrisen. Ett bra vin.

Till huvudrätten (fläskfilé med hasselbackspotatis) blev det en Coto de Imaz Gran Reserva 1996, en trevlig mogen Rioja. Inte samma fullträff som rieslingen men helt ok.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Citat: "kvällens besvikelse"
- Grymt sluten, tvål, äppelcider, lime, grapebeska, va fan e de här?
/CH

Ja, öppnade också en för några månader sedan. Förvisso var bubblorna urläckra, men det var en stor besvikelse för mig också.
Om jag lägger med priset i bilden blir det en ännu större besvikelse.

Ungefär hälften så bra som en lagrad Krug GC, men till dubbla notan. :'(
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Ungefär hälften så bra som en lagrad Krug GC, men till dubbla notan. :'(

Nu är ju grejen att Salonen kanske ska ligga 10-15 år till. Så jämförelsen med en lagrad Krug haltar lite. En bättre jämförelse är väl Krug 1998 och Salon 97 isåfall. Både unga och man kan diskutera priset. Det slumpar ju sig så att båda finns kvar på SS också
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Nu är ju grejen att Salonen kanske ska ligga 10-15 år till. Så jämförelsen med en lagrad Krug haltar lite. En bättre jämförelse är väl Krug 1998 och Salon 97 isåfall. Både unga och man kan diskutera priset. Det slumpar ju sig så att båda finns kvar på SS också

Då måste jag säga att Krug 98 var mil bättre. Iofs var jag rätt mycket fullare när vi drack 98:an på förra infernot, så kanske en inte helt rättvis jämförelse. Men Salon:en gjorde inget för mig. Jag hoppas och tror det handlar om flaskvariation eller barnarov.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Då måste jag säga att Krug 98 var mil bättre. Iofs var jag rätt mycket fullare när vi drack 98:an på förra infernot, så kanske en inte helt rättvis jämförelse. Men Salon:en gjorde inget för mig. Jag hoppas och tror det handlar om flaskvariation eller barnarov.

Pinotdominerad champagne vinner ofta i sin ungdom (det är väl därför André Clouet, Palmer millesime med flera är så populära/drickbara som unga) medan bdb är snipiga och slutna. Dock brukar Salon kommer med kraft efter ett par årtioenden... Strängt att såga en champagne som bör ligga betydligt längre för att utveckla sina sekundära aromer. Prova och drick den, ta det för vad det är och bedöm lagringspotentialen!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gick ut på stan igår och hade inte några planer på inköp. Det gick som det gick. Först extrapris på Baron de Ley 98 så jag lät en flaska glida ner i korgen. Sedan såg jag en Delas Saint Joseph Les Challeys 2005 och kom på att det var länge sedan jag tog något från Rhone så den gick med i korgen. Därefter gjorde jag den stora upptäckten. Det var rea på krug GC, 99 euro helröret. Det blev tre stycken. Hur mycket av detta kom hem till lägenheten? En Krug överlevde kvällen. Jag hamnade i vanlig ordning efter avslutad inköpsrunda på Vinoteket och sedan blev det livat. Träffade en snubbe där med hyggligt vinintresse så han bjöd tillbaka på Domaine de Chevalier 93 och Ch Talbot 03. Den första var samma vin som jag tog förra gången och den finns redovisa någonstans här. Den sistnämnda var också kvällens sista vin och jag kan ärligt säga att jag inte var direkt inställd på sensorisk analys vid det här laget.
Krug GC levererade en tät frukt men jag noterade att syran ökar i dominans i takt med luftning.
Delas har fått höga betyg av våra alkoholälskande kollegor men jag var besviken. Jag tyckte vinet var ganska opersonligt, det var mest tät frukt utan egentlig elegans, lite grand som saft som man inte har hällt i tillräckligt med vatten i.
Spanjacken var som en äldre sak från högra stranden i Bordeaux i näsan. Smakmässigt gick tankarna också i samma riktning men med en varmare struktur i munnen.
 
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Pinotdominerad champagne vinner ofta i sin ungdom (det är väl därför André Clouet, Palmer millesime med flera är så populära/drickbara som unga) medan bdb är snipiga och slutna. Dock brukar Salon kommer med kraft efter ett par årtioenden... Strängt att såga en champagne som bör ligga betydligt längre för att utveckla sina sekundära aromer. Prova och drick den, ta det för vad det är och bedöm lagringspotentialen!
Mycket bra skrivet, Pomerol! Jag håller helt med. Salon 1997 hade en stor elegans är typisk för blanc de blancs och var väldigt väl balanserad och harmonisk. Att den p.g.a. sin ungdom inte utvecklat någon stor komplexitet än ändrar inte på att det var champagne av hög klass, och mycket bra för ett så mediokert år som 1997. Den kommer inte att bli fullt lika bra som Salon 96:an, men det kan man inte heller begära. Här sågas den helt klart orättvist hårt. Den hade stor egen stil som skiljer ut Salon från en blanc de blancs i mängden, och var precis på den nivån jag väntade mig.

Och även shorepower håller jag med. Att jämföra den med lagrad Krug Grande Cuvée haltar stort. De är två helt olika stilar av champagne, i olika mognadsgrad där den ena redan förverkligat sin fulla potential med den andra har stora kvaliteter som ännu inte blommat ut. Jag gillar Krug och det är mitt favorithus, men jag kan inte påstå att Grande Cuvée när man köper den på helflaska i bolaget är bättre än Salon 1997 var. Salon må inte vara Krug, men vad den gör, det gör den bra.

Priset är dock lite saftigt för ett såpass svagt år som 1997, tycker jag, men det är också den enda invändningen jag har.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Priset är dock lite saftigt för ett såpass svagt år som 1997, tycker jag, men det är också den enda invändningen jag har.

Håller med; Vinet är i mina ögon helt enkelt inte prisvärt. ;D

Jag har provat den på ett par mässor/vindagar och köpt en flaska. Drack den tillsammans med lite blandade skaldjur och njöt. Dock beslutade jag mig för att inte köpa några för lagring, även om vinet har stor potential. Förmodligen kommer jag ångra mig om 10-20 år men det får jag ta då...
 
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Håller med; Vinet är i mina ögon helt enkelt inte prisvärt. ;D
Hehe. ;D ;)

Pomerol skrev:
Jag har provat den på ett par mässor/vindagar och köpt en flaska. Drack den tillsammans med lite blandade skaldjur och njöt. Dock beslutade jag mig för att inte köpa några för lagring, även om vinet har stor potential. Förmodligen kommer jag ångra mig om 10-20 år men det får jag ta då...
Jag har också bestämt mig för att inte lagra någon 97:a utan att satsa på de fyra 96:eek:r jag redan hade för lagring istället. Det innebär naturligtvis inte att 97:eek:rna var dåliga för lagring, utan bara att 96:eek:rna var bättre.
 
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Hehe. ;D ;)
Jag har också bestämt mig för att inte lagra någon 97:a utan att satsa på de fyra 96:eek:r jag redan hade för lagring istället. Det innebär naturligtvis inte att 97:eek:rna var dåliga för lagring, utan bara att 96:eek:rna var bättre.
Priset gick upp sjukt mycket. Jag köpte mina 1996:eek:r för 1.595 (sedan höjdes priset på ett år till 1.990 har jag för mig). 18 månader efter jag köpte mina 1996or så släpps 1997an för 2.197.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Priset gick upp sjukt mycket. Jag köpte mina 1996:eek:r för 1.595 (sedan höjdes priset på ett år till 1.990 har jag för mig). 18 månader efter jag köpte mina 1996or så släpps 1997an för 2.197.
Jag vet. Med tanke på att 1997 var ett mycket svagare år borde de inte höjt priset, trots generell prishöjning för champagne. Hade det kostat 1600 så hade jag antagligen köpt fler.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen åts det god mat. Och dracks vin.

I fredags gjorde jag egen pasta med salsiccia, charlottenlök, karl johansvamp, salvia, rosmarin - allt serverat med en vinbéchamel.

Kompisen, som inte är vinintresserad, skulle köpa vin. Till maträtten hade han valt en Douglas Green Cabernet Sauvignon Merlot, ett nytt ekologisk vin. Färgen blå, med låg intensitet, doften fruktig med någon bränd ton, smaken ganska lätt, fruktig, något eldig och en suspekt syrlig ton. Oavsett vad det kostade så var det inte prisvärt... Tillsammans med den krämiga béchamelen och de kryddiga korvarna funkade det dock bättre än på egen hand.

På lördag visste kompisen att vi skulle grilla och då hade han valt ut Lindemans merlot. Färgen kompaktare än gårdagens vin om än samma blåa nyans. Doften extremt fruktig, nästintill syltig. Smaken fruktig, låg strävhet, balanserad syra. Vad skulle man göra för att få det bästa ur det här vinet? Kryddade köttet rikligt, köpte en färdig bearnaise med benämningen "hot", wokade färskpotatis tillsammans med det som var kvar från salvia- och rosmarinkrukorna. Jag försökte helt enkelt göra maträtten hetare för att den extrema fruktigheten skulle få fylla en funktion och även denna gång fungerade vinet bättre tillsammans med mat. Med någon nära-livet-upplevelse var det inte...

Mitt i allt elände finner jag två ljuspunkter: Dels är det intressant att dricka det en genomsnittskonsument dricker. Visst, vinerna var "hyggliga" men mitt liv är för kort för att dricka "hyggliga" viner. Dels så har jag hela helgen gått och blivit extremt sugen på en god flaska vin. Tyvärr blir det först nu på kommande lördag som jag har tid att laga en godare måltid men jag har redan nu börjat fantastiera om vad jag ska äta och dricka - och förhoppningsvis kommer det vara långt ifrån helgens vinupplevelse...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Att jämföra den med lagrad Krug Grande Cuvée haltar stort.

Inte då. Det var vad jag drack då, och vad jag jämförde med just då.
Och tittar man till smakupplevelse och pris just där och då, så var Salon helt klart det sämre valet och besvikelsen.
Det handlar om just det ögonblicket.

Att en Salon 1997 har lagringspotential förstår jag också, men det var inte det jag diskuterade och jämförde.
De flaskor jag har kvar av 1997 rör jag därför inte. Och mina 1996 har jag inte ens öppnat då det verkar vara den rådande rekommendationen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det Louis Roederer Brut och L´Exception Fitou. LR måste komma upp lite i temp innan den levererar. God std. skumpa.
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
I helgen blev det Louis Roederer Brut och L´Exception Fitou. LR måste komma upp lite i temp innan den levererar. God std. skumpa.

För mig blev det en Jaquesson 732 och en L´Exception Fitou 2005. Såg att det fanns 6 stycken kvar av den i Hässelby. Den fungerade bra till det grillade lammet. Gillar den lite brända smaken av det vinet. Behövde luftas en del dock
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Såg att det fanns 6 stycken kvar av den i Hässelby.

Ja, det är mina. Specialimporterade från Sundsvall. :D Dock har jag inte hört ett ljud från butiken. ::)
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Inte då. Det var vad jag drack då, och vad jag jämförde med just då.
Och tittar man till smakupplevelse och pris just där och då, så var Salon helt klart det sämre valet och besvikelsen.
Det handlar om just det ögonblicket.

Att en Salon 1997 har lagringspotential förstår jag också, men det var inte det jag diskuterade och jämförde.
De flaskor jag har kvar av 1997 rör jag därför inte. Och mina 1996 har jag inte ens öppnat då det verkar vara den rådande rekommendationen.
Jag menar inte att låta dryg, men jag hade i stort sätt kunnat räkna ut med fötterna att Salon 1997 skulle ge mindre idag än en lagrad Krug Grande Cuvée för 99% av alla vindrickare. En ung Krug Grande Cuvée upplevs också som mindre bra än en lagrad ditto för de allra flesta. För övrigt tycker jag inte att "Ungefär hälften så bra som en lagrad Krug GC, men till dubbla notan." låter som att den bara är mindre tillgänglig nu, utan att den är överlag mindre bra. Du kanske menade det förstnämnda, men det lät mer som det sistnämnda. När det gäller druvmaterialets genomsnittliga kvalitet vinner nog Salon 1997 över Krug Grande Cuvée. Man får nog gå upp till årgångs-Krug för att nå jämbördig jämförelse där.
Av skäl jag nämnt i mitt svar till Keen här så är alltid jämförelsen Krug vs. Salon svår. De ligger i ungefär samma klass kvalitetsmässigt överlag (alltså, båda toppklass), men vad gäller stilen och filosofin bakom är de väsensskilda.
 
Toppen